Pakaian Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pakaian Malaysia ialah pakaian tradisional Kebangsaan yang dipakai oleh rakyat Malaysia iaitu Batik. Pakaian ini melambangkan kesatuan dan entiti bagi rakyat Malaysia yang berbilang kaum. Coral Batik Malaysia tidak sama dengan batik Indonesia yang rata-ratanya bercorak batik Jawa. Batik Malaysia dihasilkan di negeri pantai timur Malaysia seperti Terengganu dan Pahang serta memiliki identiti dan pengenalan tersendiri.

Melayu[sunting | sunting sumber]

Pakaian untuk lelaki Melayu ialah Baju Melayu. Biasanya ia disertai dengan sarung iaitu sampin yang diikat di pinggang. Ia juga biasanya dikenakan dengan songkok, tanjak atau kopiah.

Melayu wanita memakai baju kurung berlengan panjang berserta kain skirt yang labuh sehingga ke tumit. Para pemakai baju kurung juga akan mengenakan sehelai tudung bagi melambangkan kepatuhan terhadap agama Islam yang mewajibkan penganutnya menutup aurat. Salah satu pakaian tradisional orang Melayu adalah kebaya, yang dijahit agak ketat dibahagian sisi badan. Baju ini hanya dipakai oleh golongan perempuan Melayu.[1] Ia turut dipakai oleh wanita pramugari dari Malaysia Airlines sebagai pakaian seragam pramugari.

Sebelum perkembangan Islam, Melayu wanita memakai "kemban", iaitu pemakaian kain sarung yang diikat di atas dada.[2]

Cina[sunting | sunting sumber]

Klasik pakaian sehari-hari untuk lelaki Cina di Malaysia ialah baju lengan pendek dipakai di luar seluar, ringan seluar dan secara tidak rasmi, sandal untuk kenyamanan.

Wanita Cina memakai cheongsam, sehelai pakaian dengan leher yang tinggi dan menyerong yang ditutup dengan klip kecil atau bertukar-tukar (kain kancing). Ia kadang-kadang boleh mempunyai belahan di sisi, seperti yang dibuat dengan kain lembut seperti sutera. Cheongsam adalah sangat popular di sekitar waktu Tahun Baru Cina dan majlis-majlis formal. Yang lebih tua yang dihormati wanita akan memakai samfoo, yang kelihatan seperti pijama dengan memisahkan longgar atas sesuai diikat dengan pin dan pergelangan kaki panjang, atau di atas pergelangan kaki, celana.

India[sunting | sunting sumber]

India di Malaysia seperti di tempat lain di dunia pakai sari, kain 5-6 meter yang biasanya dipakai dengan kain yang sama bayangan. Ia adalah membungkus tubuh jadi itu yang berwarna-warni akhir tergantung di atas bahu, sementara rok adalah yang dipakai di atas pusar untuk menyokong sari, yang boleh dibuat dari pelbagai jenis bahan-bahan. Punjabi dipaparkan popular dengan wanita dari utara India, dan satu lama jubah yang dipakai lebih seluar dengan selendang sepadan. kain diimport dari India, yang dibuat dari kualitas terbaik sutera digunakan dalam membuat sari. Ada dua lapisan untuk sari: panjang berwarna cerah "gaun" dihiasi dengan berwarna-warni manik dijahit di atasnya untuk membuat ia kelihatan lebih menarik, dan satu bungkus, sekeping lurus kain terbungkus di sekitar satu bahu yang hubungan di seluruh badan sekitar pinggang kawasan. Wanita dengan kedudukan yang tinggi tidak akan mempunyai pakaian mereka dibuat dari emas dan benang perak dengan rumit manik.

Di acara-acara resmi India lelaki yang memakai "kurta", lutut-panjang baju biasanya dibuat dari kapas atau linen. India lelaki memakai Sherwani, Lungi, dan Memakai Kurta-Piyama.Sherwani: kot seperti pakaian dilengkapi dekat dengan badan, lutut-panjang atau lebih lama dan membuka di depan dengan butang-jarang. Di bawah lelaki memakai pakaian untuk bahagian bawah tubuh, longgar dan luas di atas diikat dengan tali di pinggang, dan ketat di sekitar kaki dan kaki.

Itu Lungi: tradisional lungi berasal dari selatan dan hari ini ia dipakai oleh laki-laki dan perempuan. Ia hanya satu pendek panjang bahan dipakai di paha bukan seperti sebuah kain.

Yang Memakai: Yang paling lama yang dirakam India menggantungkan adalah yang memakai. Mereka memerlukan sehelai kain yang tampaknya lebih lama dan lebih besar daripada apa yang dipakai di masa lalu, tetapi mereka jahit sering lebih mudah, dan mereka tidak dihiasi dengan tali pinggang lagi. Semua dhotis bermula dengan asas yang sama tutup. Ia adalah satu-satunya menggantungkan yang tidak dimulai dari satu pallav tetapi dari pusat atas sempadan. Tengah kain terikat di sekitar pinggul. Setiap akhir kain kemudian terbungkus di sekitar kaki di sebelah.

Itu Kurta-atasan piyama: Kurta atau atas lutut panjang colarless baju yang dihiasi inmostly putih atau warna pastel. Tapi hari ini kau akan menemukan Kurtas membuat keluar yang paling indah dan berwarna-warni kain. Atasan piyama,-yang seperti seluar longgar dengan tali yang mengikat di pinggang. Tradisinya berwarna putih.

Orang Asli[sunting | sunting sumber]

Sebelum penciptaan kerajaan purba, kebanyakan orang orang asli memakai pakaian kulit dihiasi dengan manik. Pada masa-masa awal tekstil-tekstil buatan tangan dulu digunakan, dan perdagangan dari kawasan lain membawa pakaian lain seperti pakaian sutera, pulisi dan sarung, dan jubah. Orang Asli masih memakai pakaian bahan semula jadi, selalunya keluar dari treebark dan skirt. Campuran daun kadang kala dibuat ke dalam ikat kepala atau hiasan lain.

Di Malaysia Timur pakaian yang sama dipakai. Orang Ulu memakai kain tenun tangan serta kain kulit pokok. Manik dan bulu digunakan untuk hiasan. Iban dikenali dengan tenunan "pua kumbu". Satu lagi barangan pakaian terkenal ialah "songket" Bahasa Melayu Sarawak. Di Sabah, pakaian suku-suku yang berbeza berbeza dengan jumlah yang berbeza, dengan suku yang dekat dengan pakaian yang sama. Yang penting ialah topi jerami Kadazan-Dusun untuk wanita, "dastar" Bajau. Lelaki dari suku Lotud memakai tudung yang mempunyai beberapa mata lipat sama dengan bilangan isteri-isterinya.

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

Pendatang lama China yang berkahwin dengan orang Melayu dan menggunapakai beberapa budaya mereka dikenali sebagai Baba Nyonya atau Peranakan Cina. Mereka memakai "kebaya", yang diperbuat seperti renda yang dibuat dengan renda, selalunya dengan sulaman yang rumit.

Mereka yang berasal dari Portugis sering memakai pakaian gaya Portugis. Lelaki sering memakai jaket dan seluar dengan ikat pinggang pinggang, manakala wanita memakai skirt berlapis depan yang luas. Warna dominan berwarna hitam dan merah.

Di Sabah, terdapat banyak baju tradisional yang ada. Antaranya, baju Kadazandusun, Bajau, Murut, Rungus dan sebagainya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.moe.gov.my/upload/galeri_awam/pekeliling/2007_BTMK_28_6645_4984.pdf
  2. ^ "About Malaysia: Culture and heritage". Tourism.gov.my. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 February 2011. Dicapai pada 21 March 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]