Parasaurolophus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Parasaurolophus
Julat zaman: 76.5–73 Ma
Kapur Lewat (Campanian)
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Order:
Keluarga:
Genus:
Parasaurolophus

Parks, 1922
Spesies jenis
Parasaurolophus walkeri
Parks, 1922
Spesies lain
  • Parasaurolophus tubicen Wiman, 1931
  • Parasaurolophus cyrtocristatus Ostrom, 1961
Sinonim

Parasaurolophus (/ˌpærəsɔːˈrɒləfəs, -ˌsɔːrəˈloʊfəs/; bermaksud "berhampiran biawak jambul" merujuk kepada Saurolophus) ialah sejenis dinosaur hadrosaurid "berparuh itik" yang hidup di kawasan yang kini terletak di barat laut Amerika Utara juta pada tahun-tahun di barat Kapur lewat. Ia adalah herbivor yang boleh bergerak sebagai berkaki dua dan berkaki empat. Sisa-sisa diketahui dari Alberta, New Mexico, dan Utah, serta mungkin Heilongjiang jika Charonosaurus sebenarnya sebahagian daripada genus. Genus ini pertama kali diterangkan pada tahun 1922 oleh William Parks daripada tengkorak dan rangka separa yang ditemui di Alberta.

Parasaurolophus ialah hadrosaurid, sebahagian daripada keluarga pelbagai ornithopod Kapur Akhir yang besar yang terkenal dengan rangkaian hiasan kepala yang pelik, yang mungkin digunakan untuk komunikasi dan meningkatkan pendengaran. Genus ini terkenal dengan puncak tengkorak yang besar dan rumit, yang membentuk tiub melengkung panjang mengunjur ke atas dan ke belakang dari tengkorak dalam bentuk terbesarnya. Charonosaurus dari China, yang mungkin merupakan saudara terdekatnya, mempunyai tengkorak yang serupa dan puncak yang berpotensi serupa. Pengecaman visual kedua-dua spesies dan jantina, resonans akustik, dan termoregulasi telah dicadangkan sebagai penjelasan berfungsi untuk puncak. Ia adalah salah satu hadrosaurid yang jarang ditemui, yang diketahui hanya daripada segelintir spesimen yang baik.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.