Pembunuhan Park Chung Hee

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pembunuhan Park Chung Hee
Park Chung-hee in 1973.
LokasiRumah Biru, Seoul, Korea Selatan
Tarikh26 Oktober 1979; 44 tahun yang lalu (1979-10-26)
SasaranPark Chung-hee Sunting ini di Wikidata
Jenis serangan
Pembunuhan, political murder Sunting ini di Wikidata
SenjataSmith & Wesson Model 36 dan Walther PPK
Kematian6
MangsaPark Chung-hee, Cha Ji-chul
PelakuKim Jae-gyu, Park Heung-ju, Park Seon-ho, Yoo Seong-ok, Lee Ki-ju, Seo Young-jun, Kim Tae-won
PenyerangKim Jae-gyu
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Park Chung Hee, Presiden ketiga Korea Selatan, telah dibunuh pada 26 Oktober 1979, semasa makan malam di sebuah rumah pusat perlindungan Agensi Perisikan Pusat Korea (KCIA) di perkarangan Rumah Biru di Daerah Jongno, Seoul, Korea Selatan. Kim Jae-gyu, pengarah KCIA dan ketua keselamatan presiden, bertanggungjawab atas pembunuhan itu. Park ditembak di dada dan kepala, dan mati serta-merta. Empat pengawal peribadi dan seorang pemandu presiden turut terbunuh. Insiden itu sering dirujuk sebagai "10.26" atau "insiden 10.26" di Korea Selatan.[1]

Terdapat banyak kontroversi yang menyelubungi motif Kim, kerana sehingga kini masih tidak pasti sama ada tindakan itu adalah sebahagian daripada rampasan kuasa yang dirancang atau tidak disengajakann.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Kediktatoran Presiden Park[sunting | sunting sumber]

Park dengan bakal Presiden Kim Young-sam pada tahun 1975

Pada masa pembunuhannya, Park telah menggunakan kuasa diktator ke atas Korea Selatan selama hampir 18 tahun.[2]

Agensi Perisikan Pusat Korea (KCIA) telah diwujudkan pada tahun 1961 untuk menyelaraskan kedua-dua aktiviti perisikan antarabangsa dan domestik, termasuk ketenteraan.[3] Hampir sejurus selepas penciptaannya, KCIA digunakan untuk menyekat sebarang penentangan domestik terhadap rejim Park: pengintipan wayar, menangkap dan menyeksa tanpa perintah mahkamah. KCIA banyak terlibat dalam banyak gerakan politik di belakang tabir yang bertujuan melemahkan parti pembangkang melalui rasuah, memeras ugut, mengugut, atau menangkap penggubal undang-undang yang menentang. Namun begitu, Presiden Park hampir kalah dalam pilihan raya presiden 1971 kepada Kim Dae-jung, walaupun membelanjakan sepuluh peratus daripada belanjawan negara untuk kempen pilihan rayanya. Oleh itu, Park menubuhkan Perlembagaan Yushin pada tahun 1972 untuk memastikan pemerintahan diktatornya yang berterusan.[4] Perlembagaan baru menggantikan pengundian langsung dalam pilihan raya presiden dengan sistem pengundian tidak langsung yang melibatkan perwakilan; memperuntukkan satu pertiga daripada kerusi Perhimpunan Kebangsaan kepada presiden; memansuhkan had penggal presiden; dan memberi presiden kuasa untuk menggantung perlembagaan dan mengeluarkan dekri darurat, melantik semua hakim, dan memecat Perhimpunan Kebangsaan. Apabila tentangan terhadap Perlembagaan Yushin timbul, Park mengeluarkan beberapa dekri darurat, yang pertama membuat sebarang tindakan penentangan atau penafian Perlembagaan Yushin boleh dihukum penjara sehingga 15 tahun.

Walaupun begitu, penentangan terhadap pemerintahan Park berterusan, dan dalam pilihan raya perundangan Korea Selatan 1978, walaupun Parti Republikan Demokratik (DRP) Park mengekalkan majoriti, Parti Demokratik Baru (NDP) memenangi undi popular dengan margin yang kecil, lantas menguatkan mereka. Pada September 1979, mahkamah membatalkan jawatan pengerusi NDP iaitu Kim Young-sam dan DRP memecat Kim daripada Perhimpunan Kebangsaan dalam sesi rahsia yang berlaku pada 5 Oktober, yang menyebabkan kesemua 66 orang ahli parlimen NDP menyerahkan peletakan jawatan mereka kepada Dewan Negara sebagai protes. Pentadbiran Carter di AS memanggil balik dutanya dari Seoul sebagai protes.[5] Pada 16 Oktober, apabila diketahui bahawa kerajaan merancang untuk menerima peletakan jawatan secara terpilih, protes demokrasi tercetus di kampung halaman Kim di Busan, bandar kedua terbesar di Korea Selatan, lalu mengakibatkan serangan membakar 30 buah balai polis selama beberapa hari. Demonstrasi yang terbesar sejak zaman Presiden Syngman Rhee tersebut merebak ke Masan dan bandar-bandar lain yang berdekatan pada 19 Oktober, dengan pelajar dan rakyat menggesa pemansuhan Perlembagaan Yushin. Pengarah KCIA, Kim Jae-gyu, turut pergi ke Busan untuk menyiasat keadaan dan mendapati bahawa demonstrasi itu bukanlah rusuhan oleh beberapa pelajar kolej, tetapi lebih seperti "pemberontakan popular yang disertai oleh rakyat biasa" untuk menentang rejim. Dia memberi amaran kepada Park bahawa pemberontakan akan merebak ke lima bandar besar lain, termasuk Seoul. Park berkata bahawa dia sendiri akan memberi arahan terus kepada pasukan keselamatan untuk menembak penunjuk perasaan jika keadaan menjadi lebih teruk.

Persaingan antara Kim Jae-gyu dan Cha Ji-chul[sunting | sunting sumber]

Semasa Park menghadapi penentangan yang semakin meningkat terhadap pemerintahan diktatornya di luar Rumah Biru, satu lagi jenis konflik semakin memuncak di dalam Rumah Biru, antara Kim Jae-gyu, yang dilantik sebagai Pengarah KCIA pada Disember 1976,[6] dan Ketua Pengawal Badan Cha Ji-chul, yang telah dilantik ke jawatannya pada tahun 1974 selepas isteri Park, Yuk Young-soo terbunuh dalam pembunuhan oleh Mun Se-gwang, seorang etnik Korea dari Jepun.

Persaingan itu sebahagian besarnya berpunca daripada pencerobohan Cha yang semakin meningkat di kawasan KCIA dan penghinaan Cha terhadap Kim di khalayak ramai. Hampir tidak disukai tetapi digeruni secara umum, Cha berkhidmat kepada Park dalam jarak yang dekat dan menjadi penasihat kegemaran dan paling dipercayainya. Cha memperuntukkan kereta kebal, helikopter dan tentera dari Tentera Republik Korea, supaya alat keselamatan presiden pada dasarnya mempunyai bahagian di bawah arahan langsung Cha.

Persaingan antara Cha dan Kim, yang KCIAnya merupakan alat kerajaan yang paling digeruni, dipertingkatkan lagi dengan beberapa siri krisis politik pada penghujung 1979, apabila kedua-dua pesaing itu bertelagah mengenai cara menangani tentangan yang semakin meningkat terhadap rejim itu. Dalam pemilihan pengerusi NDP pada 1979, KCIA menyokong Yi Chul-seung untuk menghalang pemilihan pemimpin tegar Kim Young-sam, tetapi Cha campur tangan dalam sabotaj politik KCIA dengan gerakan belakang tabirnya sendiri. Apabila Kim Young-sam dipilih sebagai pengerusi NDP, Cha mula menyalahkan KCIA, yang kemudian menimbulkan kemarahan Pengarah Kim.

Kemudian, apabila Kim Young-sam menyeru AS untuk berhenti menyokong rejim Park, dalam temu bual dengan wartawan The New York Times Henry Stokes, Cha mendesak pemecatan Kim daripada Perhimpunan Kebangsaan,[7] yang dikhuatiri oleh Pengarah Kim akan menjadi bencana yang akan menjadi parah,[8] (yang ternyata benar apabila ia membawa kepada pemberontakan di Busan dan Masan). Cha dengan mudah menewaskan lawannya kerana pendekatan kerasnya digemari oleh Park, dan dia menyalahkan perkembangan yang semakin buruk pada kepimpinan Pengarah Kim yang lemah dalam KCIA pada setiap peluang. Memandangkan Cha datang untuk mengawal penjadualan mesyuarat dan taklimat Park dan dengan itu akses kepada presiden, taklimat KCIA, yang biasanya merupakan urusan pertama pada waktu pagi, telah ditolak ke sebelah petang. Menjelang Oktober, terdapat khabar angin yang meluas bahawa Kim akan digantikan sebagai pengarah KCIA tidak lama lagi.

Pembunuhan[sunting | sunting sumber]

Rumah Biru pada tahun 2007

Pada hari pembunuhan itu, Park dan rombongannya menghadiri upacara memotong reben untuk sebuah empangan di Sapgyo dan stesen pemancar TV KBS di Dangjin. Pengarah Kim dijangka menemaninya memandangkan stesen TV itu berada di bawah bidang kuasa KCIA, tetapi selepas Cha menghalangnya daripada menaiki helikopter yang sama dengan Park, Pengarah Kim dengan marah melepaskan dirinya daripada perjalanan itu.

Selepas perjalanan itu, menurut Ketua Ejen KCIA Park Seon-ho, salah seorang konspirator pembunuhan, Park mengarahkan KCIA untuk menyediakan satu daripada banyak jamuannya, yang diadakan, secara purata, sepuluh kali sebulan. Jamuan itu diadakan di rumah selamat KCIA di perkarangan presiden Rumah Biru.

Jamuan itu akan dihadiri oleh Park, Pengarah Kim, Cha, Ketua Setiausaha Negara Kim Gye-won, dan dua orang wanita muda iaitu seorang penyanyi sedang meningkat naik Sim Soo-bong dan seorang lagi pelajar kolej bernama Shin Jae-soon. 15 minit selepas Pengarah Kim dimaklumkan tentang jamuan itu, dia menelefon Panglima Tentera Darat Jeong Seung-hwa, mengaturkan untuk makan malam bersama Timbalan Pengarah KCIA Kim Jeong-seop di bangunan KCIA berdekatan di perkarangan yang sama.

Sebelum makan malam, Pengarah Kim memberitahu Ketua Setiausaha Negara Kim Gye-won bahawa dia sendiri akan menyingkirkan Cha. Tidak jelas sama ada Kim Gye-won tersalah dengar, salah faham maksudnya, atau tidak mengendahkan kata-kata Kim.

Walther PPK
Model Smith & Wesson 36

Semasa majlis makan malam itu, isu-isu politik yang tidak menentu, termasuk demonstrasi di Busan dan pemimpin pembangkang Kim Young-sam, telah dibincangkan bersama. Park dan Cha mengambil sikap berkeras, Pengarah Kim menggesa langkah sederhana, manakala Ketua Setiausaha Negara Kim Gye-won cuba mengemudi topik perbincangan kepada perbualan kecil.

Park menegur Pengarah Kim kerana tidak cukup menindas dalam menangani penunjuk perasaan. Sama juga kesnya terhadap Kim Young-sam yang Park mahu dia ditangkap. Setiap kali perbincangan melayang kepada subjek lain, Cha terus membangkitkan ketidakupayaan KCIA untuk menamatkan krisis dan mencadangkan penunjuk perasaan dan penggubal undang-undang pembangkang harus "dilenyek dengan kereta kebal".

Teguran daripada Park, dan terutamanya Cha, menimbulkan kemarahan Kim, yang kemudian meninggalkan ruang makan untuk bertemu dengan pegawai bawahannya yang paling rapat, bekas kolonel Marin dan Ketua Ejen KCIA Park Seon-ho, serta kolonel Tentera dan setiausaha Pengarah Kim Park Heung-ju (tiada kaitan kepada presiden). Kim berkata kepada mereka: "Ketua Staf dan Timbalan Pengarah juga ada di sini. Jadi, hari inilah harinya."

Kim memasuki semula bilik mesyuarat dengan pistol Walther PPK separa automatik dan menembak Cha di lengan dan Park di dada kanan. PPK tersekat semasa dia cuba membunuh Cha, yang melarikan diri ke bilik air bersebelahan dengan ruang makan. Kim keluar dari bilik dan kembali dengan pistol Smith & Wesson Model 36 milik bawahannya Park Seon-ho. Dia membunuh Cha dengan satu tembakan ke perut sebelum bercakap dengan Park dan menembaknya dalam gaya hukuman mati.[9]

Apabila mendengar tembakan awal, Park Seon-ho menahan dua orang pengawal peribadi di ruang menunggu dengan senjata dan mengarahkan mereka mengangkat tangan. Dia berharap untuk mengelakkan pertumpahan darah lebih lanjut, terutamanya kerana dia rakan salah seorang pengawal peribadi tersebut, tetapi apabila pengawal peribadi yang lain cuba mencapai pistol, Park menembak mereka berdua mati. Pada masa yang sama, Park Heung-ju dan dua orang lagi ejen KCIA menyerbu kawasan dapur dan membunuh pengawal peribadi yang tinggal.

Secara keseluruhannya, enam orang terbunuh: Park, Cha dan tiga pengawal peribadi presiden di rumah selamat, serta pemandu presiden di luar.

Kesudahannya[sunting | sunting sumber]

Selepas membunuh Park, Pengarah Kim meminta Ketua Setiausaha Kim untuk mengamankan rumah selamat dan berlari ke bangunan KCIA berhampiran kerana Ketua Staf Tentera Jeong Seung-hwa sedang menunggu. Jeong telah mendengar tembakan itu dan sedang membincangkannya dengan Timbalan Pengarah KCIA Kim Jeong-seop apabila Pengarah Kim masuk untuk memberitahu mereka bahawa situasi kecemasan telah timbul.

Kemudian, dalam sebuah kereta dengan Jeong Seung-hwa, Kim memberitahu Jeong bahawa Park telah meninggal dunia, tetapi tanpa memberitahu bagaimana cara kematiannya. Kim berharap Jeong dan Ketua Setiausaha Negara Kim akan menyokongnya dalam rampasan kuasa, kerana kedua-duanya telah dilantik ke jawatan tersebut atas cadangannya dan Ketua Setiausaha Negara Kim sangat rapat dengan Jeong. Kereta itu pada mulanya menuju ke Ibu Pejabat KCIA, di daerah Namsan, tetapi akhirnya pergi ke ibu pejabat tentera, di daerah Yongsan, kerana tentera perlu terlibat dalam mengisytiharkan undang-undang tentera darurat.

Ramai ahli sejarah percaya bahawa Kim membuat kesilapan kritikal kerana tidak terus pergi ke ibu pejabat KCIA yang dia mampu mengawal. Walau bagaimanapun, kegagalannya untuk mendapatkan sokongan Jeong menutup nasib konspirator.

Sementara itu, Ketua Setiausaha Negara Kim membawa mayat Park ke hospital Tentera Darat dan mengarahkan doktor menyelamatkannya dengan apa cara sekalipun (tanpa mendedahkan identiti Park pada peringkat mulanya). Dia kemudian berjumpa Perdana Menteri Choi Kyu-hah untuk mendedahkan apa yang berlaku malam itu.

Apabila Ketua Staf Jeong kemudiannya mengetahui apa yang berlaku daripada Ketua Setiausaha Kim, lalu dia mengarahkan Mejar Jeneral Chun Doo-hwan, komander Perintah Keselamatan, untuk menahan Pengarah Kim dan menyiasat kejadian itu.

Pengarah Kim telah ditangkap selepas dia tertarik ke kawasan terpencil di luar ibu pejabat tentera dengan alasan untuk bertemu dengan Jeong. Akhirnya, semua orang yang terlibat dalam pembunuhan itu telah ditangkap, diseksa dan kemudian dibunuh. Dalam proses itu, Chun Doo-hwan muncul sebagai kuasa politik baharu dengan menyiasat dan menundukkan KCIA di bawah Perintah Keselamatannya, dan Jeong Seung-hwa menjadi ketua pentadbir undang-undang tentera. Kemudian, apabila Chun Doo-hwan merampas kuasa dalam Rampasan kuasa 12 Disember 1979,[10] dia telah menangkap Jeong Seung-hwa dan Ketua Setiausaha Negara Kim kerana disyaki bersubahat dengan Pengarah Kim.

Teori mengenai motif[sunting | sunting sumber]

Motif Kim Jae-kgyu membunuh penaung lamanya, Presiden Park telah menjadi kontroversi dan menjadi bahan perbincangan sehingga kini. Terdapat banyak teori mengenai motif sebenar Kim membunuh Park. Berikut adalah sebahagian daripada teori ini.

Pembunuhan itu adalah tindakan yang tidak dirancang dan impulsif[sunting | sunting sumber]

Salah satu teori adalah bahawa ia adalah tindakan yang tidak dirancang dan impulsif.

Pembunuhan itu disengajakan dan dirancang[sunting | sunting sumber]

Satu teori ialah Kim sengaja merancang pembunuhan Park.

Pembunuhan itu didorong oleh rasa cemburu terhadap Cha[sunting | sunting sumber]

Kim Hyong-uk pada tahun 1968

Satu teori lagi ialah Kim membunuh Park kerana cemburu terhadap Cha, apabila dia kehilangan status dan kuasanya sebagai orang nombor dua dalam rejim Park.

Pembunuhan itu didorong oleh keinginan untuk memulihkan demokrasi[sunting | sunting sumber]

Satu teori yang seterusnya ialah Kim membunuh Park dalam usaha untuk memulihkan demokrasi.

Kemungkinan penglibatan Agensi Perisikan Pusat Amerika[sunting | sunting sumber]

Motif lain[sunting | sunting sumber]

  • Kim sengaja membunuh Park dalam usaha untuk merampas kuasa untuk dirinya sendiri. Ini adalah penentuan rasmi penyiasatan Chun Doo-hwan.
  • Kim mengalami gila sementara akibat ensefalopati hepatik yang berkaitan dengan penyakit hatinya. Bagaimanapun, doktornya Kim Jeong-Ryong menyatakan bahawa penyakit hati Kim terkawal dengan baik dan tidak cukup serius untuk menjejaskan aktiviti harian.
  • Gabungan faktor yang membawa kepada pembunuhan—Kim telah merancang untuk membunuh Park tetapi pembunuhan sebenar adalah tindakan impulsif yang dicetuskan oleh tingkah laku Cha.

Nasib pengkomplot KCIA[sunting | sunting sumber]

Kim Jae-gyu dalam perbicaraan

Park Heung-ju, setiausaha Kim Jae-gyu dan bekas pembantu kem Kim, telah dihukum bunuh oleh sepasukan skuad penembak pada 6 Mac 1980: dia dihukum bunuh terlebih dahulu kerana dia sedang aktif dalam perkhidmatan tentera pada masa pembunuhan itu.

Lima lelaki telah dihukum gantung pada 24 Mei 1980:

  • Kim Jae-gyu, ketua KCIA dan pembunuh Presiden Park.
  • Park Seon-ho, ejen kanan KCIA dan murid Kim Jae-gyu ketika Kim seorang guru sekolah menengah.
  • Yoo Seong-ok, seorang pemandu di rumah selamat KCIA.
  • Lee Ki-ju, ketua perkhidmatan keselamatan rumah perlindungan.
  • Kim Tae-won, ejen keselamatan rumah perlindungan: walaupun dia sebenarnya tidak membunuh sesiapa, dia banyak terlibat dalam perancangan, dan selepas pembunuhan itu (atas arahan Park Seon-ho), dia melepaskan senapang automatik ke dalam rumah perlindungan dalam percubaan untuk menyamar tembakan itu sebagai serangan hendap oleh komando Korea Utara.

Seo Young-jun, ejen keselamatan rumah perlindungan, dibebaskan selepas menjalani hukuman penjara seumur hidup selama 17 tahun.

Saksi[sunting | sunting sumber]

  • Kim Gye-won: ketua setiausaha
  • Sim Soo-bong : penyanyi wanita terkenal
  • Shin Jae-soon: pelajar perempuan Universiti Hanyang

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "10·26사태". terms.naver.com (dalam bahasa Korea). Dicapai pada March 19, 2019.
  2. ^ Chun, jung-hwan (October 26, 2015). "'박정희 18년 독재의 끝', 'president park's dictatorship of 18 years'".
  3. ^ "국가안전기획부(Korean Central Intelligence Agency)". Doopedia. Dicapai pada March 31, 2016.
  4. ^ "유신체제(Yushin Constitution)". Doopedia. Dicapai pada March 31, 2016.
  5. ^ Oberdorfer, Don (October 6, 1979). "U.S. Recalls Envoy to Protest S. Korean Political Crackdown". The Washington Post. Dicapai pada April 30, 2019.
  6. ^ "Kim Jae Kyu | South Korean military officer". Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada March 19, 2019.
  7. ^ KBS 1 TV, Cha Ji-chul: "The President Is the State", Modern History in Biography
  8. ^ Jeong Se-woon, Making President YS, Part 3, Sisa Onuel, April 27, 2009
  9. ^ "The inside story of the Park Chung Hee killing". koreajoongangdaily.joins.com (dalam bahasa Inggeris). 2015-11-02. Dicapai pada 2022-10-11.
  10. ^ MBC TV, "Why Did Kim Jae-kyu Shoot?" Now We Can Tell the Story, April 4, 2004

Pautan luar[sunting | sunting sumber]