Rampasan kuasa 12 Disember

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
12.12 군사반란
Tarikh12 Disember 1979
LokasiSeoul
Juga dikenali sebagai
Pemberontakan Tentera 12.12
HadirinMejar Jeneral Tentera Darat ROK Chun Doo-hwan
HasilRepublik Kelima Korea Selatan

Rampasan kuasa 12 Disember (Hangul12.12 군사반란; Hanja12.12 軍事叛亂) atau "Pemberontakan Tentera 12.12" ialah rampasan kuasa tentera yang berlaku pada 12 Disember 1979 di Korea Selatan.

Tentera Republik Korea Mejar Jeneral Chun Doo-hwan, komander Perintah Keselamatan Pertahanan,[1] bertindak tanpa kebenaran daripada Pemangku Presiden Choi Kyu-hah, mengarahkan penahanan Jeneral Jeong Seung-hwa, Ketua Turus Tentera ROK, atas dakwaan penglibatan dalam pembunuhan bekas Presiden Park Chung-hee.

Selepas penangkapan Jeong, Rejimen ke-29 Divisyen ke-9, bersama-sama dengan Briged 1 Pasukan Khas dan Briged Pasukan Khas Ketiga, menyerang pusat bandar Seoul untuk menyokong Kumpulan Keselamatan Ibu Kota ke-30 dan ke-33 yang setia kepada Chun, kemudian beberapa siri konflik tercetus di ibu negara. Dua daripada sekutu Jeong, Mejar Jeneral Jang Tae-wan (Komander Perintah Keselamatan Ibu Kota Tentera Darat) dan Mejar Jeneral Jeong Byeong-ju (Komander Komander Peperangan Khas Tentera Darat), turut ditangkap oleh tentera pemberontak. Mejar Kim Oh-rang, pembantu kem Jeong Byeong-ju, terbunuh semasa pertempuran itu.

Menjelang pagi keesokan harinya, Kementerian Pertahanan dan Ibu Pejabat Tentera Darat semua telah diduduki. Chun dan rakan-rakan lulusan Akademi Tentera Korea kelas ke-11, seperti Mejar Jeneral Roh Tae-woo, komandan jeneral Divisyen Infantri ke-9, dan Mejar Jeneral Jeong Ho-yong, bertanggungjawab ke atas tentera Korea. Chun telah disokong dalam rampasan kuasa dan penyatuan kuasa berikutnya oleh kelab persendirian yang berkuasa pegawai tentera yang dipanggil Hanahoe.

Rampasan kuasa pada 12 Disember dan rampasan kuasa 17 Mei menamatkan Republik Keempat Korea Selatan dan membawa kepada penubuhan Republik Kelima Korea Selatan . Rampasan kuasa tersebut, di samping Pembunuhan Beramai-ramai Gwangju, adalah alasan utama penahanan Chun pada 1995 oleh pentadbiran Kim Young-sam.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "기무사 '37년 소격동시대' 마감… 과천 이전". The Dong-A Ilbo (dalam bahasa Korea). 19 November 2008. Dicapai pada 11 December 2022.