Pembunuhan beramai-ramai Kafr Qasem

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pembunuhan beramai-ramai Kafr Qasem
Map
LokasiKafr Qasim Sunting ini di Wikidata
Israel Sunting ini di Wikidata
Koordinat32°06′51″N 34°58′17″E / 32.1142°N 34.9715°E / 32.1142; 34.9715
Tarikh29 Oktober 1956 Sunting ini di Wikidata
Jenis serangan
Pembunuhan beramai-ramai Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pembunuhan beramai-ramai Kafr Qasim ialah pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh pengawal sempadan Israel pada 29 Oktober 1956 terhadap warga Palestin yang tidak bersenjata di kampung Kafr Qasim, yang meragut nyawa 49 orang awam Arab: termasuk dua puluh tiga kanak-kanak di bawah umur lapan belas tahun.

Anggota polis sempadan yang mengambil bahagian dalam penembakan itu telah dibawa ke perbicaraan, disabitkan kesalahan, dan dijatuhkan hukuman penjara, tetapi semuanya telah diampunkan dan dibebaskan dalam tempoh setahun. Komander briged dijatuhkan hukuman denda simbolik.

Penerangan umum tentang pembunuhan beramai-ramai[sunting | sunting sumber]

Pembunuhan beramai-ramai itu berlaku pada hari pertama pencerobohan tiga pihak British-Perancis-Israel terhadap Mesir pada tahun 1956 berikutan nasionalisasi Terusan Suez oleh Mesir di bawah pimpinan Gamal Abdel Nasser, dan semasa zaman pemerintahan tentera yang dikenakan oleh Israel ke atas warga Arab. , seperti yang diumumkan oleh pimpinan tentera Israel yang ditempatkan di sempadan Israel Pada 29 Oktober 1956, kerajaan Jordan mengeluarkan perintah berkurung di perkampungan Arab di dalam Israel dan bersebelahan dengan sempadan, iaitu: Kafr Qasim, Al-Tira, Kafr Bara, Jaljulia, Al-Taybeh, Qalansawa, Bir Al-Sikka dan Ibthan, Ini adalah untuk menjangkakan pertempuran yang berlaku di sempadan Jordan, dan bukti kemudian mendedahkan bahawa pembunuhan beramai-ramai Kafr Qasim telah dilakukan sebagai sebahagian daripada rancangan yang bertujuan untuk menghantar pulang penduduk Palestin dari kawasan "Segitiga Sempadan" (antara 1948 Palestin dan Tebing Barat). , yang ketika itu merupakan sebahagian daripada Jordan) di mana terletaknya bandar Kafr Qasem, melalui intimidasi Penduduknya, sebuah rancangan yang dipanggil rancangan "Khaled"[1].

Pembunuhan beramai-ramai berlaku pada petang 29 Oktober 1956, selepas pimpinan tentera Israel memutuskan untuk mengenakan perintah berkurung ke atas penduduk Kafr Qasem dan kampung Arab lain yang bersebelahan dengan sempadan Jordan pada masa itu, sebagai langkah persediaan untuk melancarkan perang ke atas Mesir. Komander Wilayah Tengah, Zvi Tzur, menyampaikan arahan kepada pegawai lapangan dan briged, dan ditugaskan untuk melaksanakannya. Perintah berkurung telah dikenakan ke atas unit pengawal sempadan yang diketuai oleh Mejar Shmuel Melinki, dan di bawah arahan langsung komander batalion tentera yang ditempatkan di sempadan, Issachar Shadmi. Shadmi memberi arahan supaya perintah berkurung bermula dari lima petang hingga enam pagi. Menurut dokumentasi sejarah pembunuhan beramai-ramai, Shadmi mengarahkan Malinke untuk melaksanakan perintah berkurung dengan Dari besi, tanpa tangkapan, tetapi dengan menggunakan kekerasan terhadap pelanggar. Ketika ditanya tentang nasib mereka yang tidak mengetahui tentang larangan itu, Shadmi menjawab: "Semoga Allah merahmatinya."

Datuk Bandar kampung dimaklumkan hanya setengah jam sebelum bermulanya perintah berkurung, yang memberi amaran bahawa beratus-ratus penduduk kampung bekerja di luar dan masih belum pulang, dan setengah jam tidak akan mencukupi untuk memaklumkan kepada mereka. Bagaimanapun, wakil tentera menjawab bahawa mereka akan dijaga. Setengah jam kemudian, pada pukul lima petang, pembunuhan beramai-ramai bermula, kerana empat pasukan pengawal sempadan hadir di pintu masuk ke kampung, dan mula menembak dan membunuh semua orang yang berada di luar, dan semua orang yang pulang ke kampung.

Dalam masa satu jam, 43 syuhada gugur di sebelah barat kampung, 3 syuhada gugur di sebelah utara, dan 2 syuhada gugur di dalam kampung.Antara syuhada di Kafr Qasim ialah 9 wanita, 4 perempuan, dan 17 kanak-kanak dan lelaki di bawah berumur lapan belas tahun, termasuk 5 kanak-kanak di bawah umur sepuluh tahun. Tembakan di dalam kampung itu sengit dan melanda hampir setiap rumah, mencederakan 18 yang lain[2].

Pegawai Israel pada masa pembunuhan beramai-ramai[sunting | sunting sumber]

  • David Ben-Gurion Perdana Menteri Israel dan Menteri Pertahanan.
  • Moshe Dayan, Ketua Staf Pasukan Pertahanan Israel.
  • Zvi Tzur, Komander Wilayah Tengah dan pegawai tentera untuk kawasan Segitiga, yang memanjang dari Umm al-Fahm di utara hingga Kafr Qasem di selatan.
  • Leftenan Kolonel Issachar Shadmi, komander briged tentera di wilayah sempadan, dan orang yang memberi arahan untuk membunuh.
  • Shmuel Malinke, komander bahagian Polis Sempadan Israel, yang termasuk dalam briged tentera di bawah pimpinan Issachar Shadmi.
  • Gabriel Dahan, komander syarikat yang bertanggungjawab untuk Kafr Qasem.
  • Shalom Ofer, ketua kumpulan yang ditempatkan di pintu masuk barat ke kampung, di mana majoriti besar syahid gugur.

Pengebumian dan penculikan mayat[sunting | sunting sumber]

Sejurus selepas pembunuhan beramai-ramai itu, pegawai Polis Sempadan melonggokkan mayat 49 syuhada ke dalam trak, dan membuangnya di kawasan berhampiran balai polis di bandar Ras al-Ain (Rosh HaAin) berhampiran. Mayat-mayat itu dikebumikan di sana buat sementara waktu, dan selepas dua hari diputuskan untuk mengebumikan mereka di tanah perkuburan kampung. Kemudian askar memanggil anggota kampung untuk mengenal pasti mayat. 47 mayat telah dikenal pasti, dan dua mayat kekal, dua wanita. Tiada siapa yang berjaya mengenal pasti mereka kerana kepada jumlah mutilasi yang besar[3].

Para syuhada dikebumikan di Kafr Qasem selepas tentera rejim tentera secara paksa memanggil pekerja dari kampung jiran Jaljulia dan memaksa mereka menggali kubur. Proses pengebumian dilakukan dalam keadaan terancam dan ketakutan, dan tanpa mempedulikan kesucian orang mati dan syariat Islam.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kafr Qassem, The Past and The Future". static.kufur-kassem.com.
  2. ^ See for example: "Jews and Arabs Hold Feast of Reconciliation in Arab Village"
  3. ^ Ronnie May Olesker, Fletcher School of Law and Diplomacy (Tufts University). International Law and Organization. The value of security vs. the security of values: The relationship between the rights of the minority and the security of the majority in Israel. 2007. p. 318.