Perang China-India

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perang China-India
Sebahagian daripada Perang Dingin

Perang China-India berlaku di antara India dan China. Sebab utama adalah pertikaian wilayah di Aksai Chin dan Arunachal Pradesh.
Tarikh20 Oktober[1] – 21 November 1962
Lokasi
Xinjiang Selatan (Aksai Chin) dan Arunachal Pradesh (Tibet Selatan, Agensi Perbatasan Timur Laut)
Keputusan Kemenangan penuh tentera China.
Perubahan
wilayah
China mengekalkan kawasan Tibet tidak termasuk Tawang dan kawasan di selatan Garis McMahon (Tibet Selatan) dan keuntungan kawalan Aksai Chin (de facto); India menguasai Agensi Perbatasan Timur Laut (Tibet Selatan, kawasan Arunachal) (de facto).
Pihak yang terlibat
India
India
Republik Rakyat China
China
Komandan dan pemimpin
India Brij Mohan Kaul
India Jawaharlal Nehru
India V. K. Krishna Menon
India Pran Nath Thapar
Republik Rakyat China Zhang Guohua[2]
Republik Rakyat China Mao Zedong
Republik Rakyat China Liu Bocheng
Republik Rakyat China Lin Biao
Republik Rakyat China Zhou Enlai
Kekuatan
10,000–12,000 80,000[3][4]
Kerugian dan korban
1,383 mati[5]
1,047 cedera[5]
1,696 hilang[5]
3,968 ditawan[5]
722 mati.[5]
1,697 cedera[5][6]
Peta menunjukkan tuntutan India dan Cina sempadan di rantau Aksai Chin, garis Macartney-MacDonald, dan juga kemajuan angkatan Cina sebagai mereka menduduki kawasan semasa Perang China-India
Garis McMahon adalah garis merah menandakan sempadan utara kawasan yang menjadi pertikaian

Perang China-India ([भारत-चीन युद्ध Bhārat-Chīn Yuddh] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)), juga dikenali sebagai Konflik sempadan China-India (Cina ringkas: Cina tradisional: pinyin: Zhōng-Yìn Biānjìng Zhànzhēng), adalah sebuah perang di antara China dan India yang terjadi pada tahun 1962. Pertikaian sempadan Himalaya menjadi alasan perang ini, akan tetapi isu-isu lain juga memainkan peranan.

Terdapat dua kawasan yang dipertikaikan di antara India dan China: Arunachal Pradesh di timur, dan Aksai Chin di barat. Kedua-dua negara mendakwa kedua-dua rantau. India mendakwa bahawa garis MacMahon adalah sempadan Arunachal Pradesh, manakala China tidak mengenalinya. India mendakwa bahawa garis Johnson adalah sempadan Aksai Chin , manakala China diiktiraf Garis Macartney - MacDonald[7] sehingga Zhou disahkan garis tuntutan baru Cina untuk Nehru pada tahun 1959.

Pada mulanya, kedua-dua negara mempunyai jawatan dalam Aksai Chin dan meronda di sana.[8] dalam Aksai Chin, India mempunyai posts di rantau Spanggur Lake, Lanak La, Khurnak Fort, kawasan hulu Sungai Galwan dan Cip Chap Sungai. Rondaan India pergi sejauh Haji Langar selewat 1958.[7] India dikawal Arunachal Pradesh. Walau bagaimanapun kedua-dua negara menyedari bahawa sempadan tidak ditetapkan di kawasan-kawasan.

Apabila China membina sebuah jalan raya di Aksai Chin pada tahun 1957, India bertindak balas dengan peningkatan rondaan . China mula menangkap rondaan India dan menyekat akses India. Kedua-dua negara begain untuk menegaskan kawalan mereka Aksai Chin. Terdapat beberapa siri kejadian keganasan sempadan selepas Pemberontakkan Tibet 1959, apabila India memberi perlindungan kepada Dalai Lama. India melaksanakan Polisi Mara di mana membina pos-pos pemerhatian di sepanjang sempadan, termasuk beberapa di utara Garis McMahon, bahagian timur di kawasan Garis Kawalan Sebenar yang dituntut oleh Perdana Menteri China Zhou Enlai pada tahun 1959.

Ini membawa China untuk memulakan perang pada 20 Oktober 1962. Semasa perang, China dikalahkan posts India di Spanggur Lake, Spanggur Gap, Sirijap, kawasan hulu Galwan dan Cip Chap sungai dan telah menguasai Aksai Chin. Tentera Cina juga menguasai keseluruhan Arunachal Pradesh. Ia adalah kemenangan Cina lengkap. Setelah mencapai garis tuntutan mereka dan menerima tekanan antarabangsa, China mengisytiharkan gencatan senjata pada 21 November 1962, dan mengumumkan bahawa mereka akan menarik diri untuk kedudukan 7 November 1959.[8] Hasilnya China mendapat kawalan sepenuhnya daripada keseluruhan Aksai Chin dan menarik diri dari keseluruhan Arunachal Pradesh.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Lamb, Alastair (1964). The China-India Border: The Origins of the Disputed Boundaries. L. Oxford University Press.
  • Neville Maxwell's India's China War, Pantheon Books, USA, 1971
  • Gunnar Myrdal. Asian Drama; An Inquiry into the Poverty of Nations. New York: Random House, 1968
  • History of the Conflict with China, 1962. P.B. Sinha, A.A. Athale, with S.N. Prasad, chief editor, History Division, Ministry of Defence, Government of India, 1992. — Official Indian history of the Sino-Indian War.
  • Allen S. Whiting. The Chinese Calculus of Deterrence: India and Indochina.
  • The Sino-Indian Boundary Question [Enlarged Edition], Foreign Languages Press, Peking, 1962
  • "Report of the Officials of the Governments of India and the Peoples' Republic of China on the Boundary Question - Part 2" (PDF). Ministry of External Affairs, India, 1961. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 21 September 2013. Dicapai pada 30 Ogos 2013.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Webster's Encyclopedic Unabridged Dictionary of the English language: Chronology of Major Dates in History, page 1686. Dilithium Press Ltd., 1989
  2. ^ "China's Decision for War with India in 1962 by John W. Garver" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 26 Mac 2009. Dicapai pada 26 Mac 2009.
  3. ^ H.A.S.C. by United States. Congress. House Committee on Armed Services — 1999, p. 62
  4. ^ War at the Top of the World: The Struggle for Afghanistan, Kashmir, and Tibet by Eric S. Margolis, p. 234.
  5. ^ a b c d e f The US Army [1] says Indian wounded were 1,047 and attributes it to Indian Defence Ministry's 1965 report, but this report also included a lower estimate of killed.
  6. ^ Mark A. Ryan; David Michael Finkelstein; Michael A. McDevitt (2003). Chinese warfighting: The PLA experience since 1949. M.E. Sharpe. m/s. 188–. ISBN 9780765610874. Dicapai pada 14 April 2011.
  7. ^ a b Verma, Colonel Virendra Sahai. "Sino-Indian Border Dispute At Aksai Chin - A Middle Path For Resolution" (PDF). Dicapai pada 28 Ogos 2013.
  8. ^ a b Calvin, James Barnard (1984). "The China-India Border War". GlobalSecurity.org. Dicapai pada 14 Jun 2006. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]