Perdemangan Savoy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perdemangan
  • Ducatus Sabaudiae (Latin)
  • Ducà 'd Savòja (Piedmontese)
  • Ducato di Savoia (Itali)
  • Duché de Savoie (Perancis)
  • Ducato di Savouè (Arpitan)
  • 1416–1792
  • 1814–1860
Bendera Savoy
Coat of arms Savoy
Flag Coat of arms
Cogan kataFERT
(Motto for the House of Savoy)
States of the Duke of Savoy around 1700; Savoy proper is in the northwest.
States of the Duke of Savoy around 1700;
Savoy proper is in the northwest.
Status
Ibu negara
Bahasa yang umum digunakan
Agama
Katolik Rom
DemonimSavoyard
Kerajaan[Kerajaan]]
Demang 
• 1416–1440
Amadeus VIII
• 1849–1860
Victor Emmanuel II
Era SejarahZaman Moden
• County of Savoy raised to duchy
1416
• Diduduki oleh Perancis
1536–59, 1630, 1690–96, 1703–13
• Diperolehi Sicily dan sebahagian Perdemangan Milan
11 April 1713
• Acquired Kingdom of Sardinia in exchange for Sicily
1720
• Annexed by Revolutionary France
1792–1814
1860
Didahului oleh
Diganti oleh
County of Savoy
Duchy of Montferrat
Holy Roman Empire
First French Republic
Kingdom of Sardinia
Sekarang sebahagian dari

Perdemangan Savoy (Itali: Ducato di Savoia; Perancis: Duché de Savoie) ialah entiti wilayah negara Savoyard yang wujud dari 1416 hingga 1860 dan merupakan milikan Kerabat Savoy.

Ia dicipta apabila Maharaja Sigismund, menaikkan Daerah Savoy menjadi sebuah duchy untuk Amadeus VIII. Perdemangan itu adalah kuripan Dimaharaja,[1][2][3][4] subjek Empayar Rom Suci, sehingga 1792, dengan undian dalam Diet Imperial. Dari abad ke-16, Savoy tergolong dalam Bulatan Rhenish Atas.

Wilayahnya termasuk jabatan Perancis semasa Savoie, Haute-Savoie, dan Alpes-Maritimes, wilayah Itali semasa Lembah Aosta, sebahagian besar Piedmont dan Daerah Geneva di Switzerland, yang kemudiannya kalah kepada Konfederasi Switzerland Lama.[5] Bahasa-bahasa Vulgar utama yang dituturkan dalam Perdemangan Savoy ialah bahasa Piedmont dan Arpitan.

Terminologi[sunting | sunting sumber]

Perdemangan Savoy adalah pusat dan paling menonjol dari wilayah yang dimiliki oleh Kerabat Savoy, dan oleh itu gelaran ini telah dan masih digunakan untuk menunjukkan keseluruhan harta benda mereka.[6] Pada hakikatnya, Savoy memerintah bukan negara kesatuan, tetapi susunan kompleks entiti dan gelaran yang berbeza dengan latar belakang institusi, budaya dan undang-undang yang berbeza.[7] Ini termasuk sebagai contoh Perdemangan Aosta, Kepengiranan Piedmont, dan daerah Nice, yang berbeza dan bukan sebahagian daripada Perdemangan Savoy secara yuridis.[8][9][10] Orang Savoy sendiri merujuk kepada harta benda mereka secara keseluruhan sebagai "Negeri Demang Savoy" (Bahasa Itali: "gli Stati del Duca di Savoia").[6] Hari ini, ahli sejarah menggunakan istilah negara Savoyard untuk menunjukkan entiti ini, yang merupakan contoh monarki komposit di mana banyak wilayah yang berbeza dan berbeza disatukan dalam kesatuan peribadi dengan mempunyai pemerintah yang sama.[8][9][10]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Abad ke-15[sunting | sunting sumber]

Perdemangan tersebut telah dicipta pada tahun 1416 apabila Sigismund, Maharaja Rom Suci (r. 1433–1437) menganugerahkan gelaran "Demang" kepada Count Amadeus VIII.[11][12][13]

Terkurung daratan pada konsepnya pada tahun 1388, Daerah Savoy ketika itu memperoleh beberapa kilometer garis pantai di sekitar Nice. Selain daripada pengembangan ini, abad ke-14 secara amnya adalah masa genangan. Tekanan daripada kuasa jiran, terutamanya Perancis, menghalang pembangunan, yang mencirikan seluruh era Renaissance untuk Savoy.

Pemerintahan Amadeus VIII adalah titik perubahan bagi ekonomi dan dasar negara, yang sangat mencolok sejarah negara. Pemerintahannya yang panjang diserlahkan oleh peperangan (negara itu meluaskan wilayahnya dengan mengalahkan Perdemangan Montferrat dan Marquisate of Saluzzo), serta pembaharuan dan edik, dan juga beberapa tindakan kontroversi. Yang pertama adalah pada tahun 1434, apabila dia memilih untuk berundur ke Château de Ripaille, di mana, menjalani kehidupan seorang pertapa, dia mengasaskan Order of St. Maurice. Pada tahun 1439, beliau menerima perlantikan sebagai antipaus, yang diterimanya (di bawah nama Felix V), walaupun beliau kemudiannya meletak jawatan sedekad kemudian kerana takut menjejaskan perpaduan agama orang Kristian.

Semenanjung Itali pada 1499.

Tindakan penting kedua Kerajaan Amadeus VIII ialah penciptaan Kepengiranan Piedmont pada Ogos 1424, pengurusan yang diamanahkan kepada anak sulung keluarga sebagai gelaran kehormatan. Demang meninggalkan wilayah yang sebahagian besarnya terbentuk dari domain Savoy lama.

Sebagai seorang yang berbudaya dan halus, Demang Amadeus sangat mementingkan seni. Antara lain, beliau bekerja dengan Giacomo Jaquerio yang terkenal dalam kesusasteraan dan seni bina, menggalakkan penanaman seni di Piedmont Itali.

Walau bagaimanapun, anak pertamanya Amedeo meninggal dunia sebelum waktunya pada 1431 dan digantikan oleh anak keduanya Louis. Louis pula digantikan oleh Amadeus IX yang lemah, yang sangat beragama (dia akhirnya diisytiharkan diberkati), tetapi mempunyai sedikit kuasa praktikal, sehingga dia membenarkan isterinya, Yolande (Violante) dari Valois, saudara perempuan Louis XI, untuk membuat keputusan yang sangat penting. Dalam tempoh ini, Perancis lebih kurang bebas untuk mengawal hal ehwal Savoy, yang mengikat Savoy ke mahkota di Paris.

Ekonomi Perdemangan menderita pada tahun-tahun ini, bukan sahaja kerana peperangan, tetapi juga kerana pentadbiran yang lemah oleh Violante. Masa depan negara telah diamanahkan kepada seorang budak lelaki, Philibert I, yang meninggal dunia pada usia awal tujuh belas tahun, selepas memerintah selama sepuluh tahun. Dia digantikan oleh Charles I, yang meninggal dunia pada usia 21 tahun, dan Charles II, yang meninggal dunia pada usia 6 tahun. Akibat penyertaannya dalam Perang Burgundia, Savoy kehilangan semua hartanya di utara dan tenggara Tasik Geneva kepada Konfederasi Switzerland.

Abad ke-16[sunting | sunting sumber]

Apabila Philibert II meninggal dunia pada tahun 1504, dia digantikan oleh Charles III sang Baik, seorang pemerintah yang lemah. Sejak 1515, Savoy telah diduduki oleh tentera asing, dan Francis I dari Perancis hanya menunggu peluang untuk menjajah Savoy dan harta bendanya secara kekal. Pada tahun 1536, Francis I mengarahkan pendudukan Perdemangan, yang telah diceroboh oleh kontinjen tentera yang kuat. Charles III terlambat menyedari kelemahan negara, dan cuba mempertahankan kota Turin. Bagaimanapun, bandar itu hilang pada 3 April tahun yang sama. Charles III berundur ke Vercelli, cuba meneruskan perjuangan, tetapi tidak pernah melihat negeri itu bebas daripada pendudukan.

Emmanuel Philibert adalah Demang yang lebih daripada yang lain mempengaruhi dasar masa depan Savoy, berjaya menamatkan pendudukan selama lebih daripada dua puluh tahun. Peace of Cateau-Cambrésis, yang ditandatangani pada 1559, mengembalikan autonomi penuh kepada duchy, dengan perkahwinannya dengan Margaret dari Perancis.[14]

Emmanuel Philibert menyedari bahawa Savoy tidak lagi boleh mempercayai Perancis. Oleh itu, dia memindahkan ibu kota ke Turin pada tahun 1562, yang dilindunginya dengan sistem kubu kompleks yang dikenali sebagai Cittadella (sisa-sisa Cittadella masih boleh dilihat, walaupun sebahagian besarnya telah dimusnahkan oleh pengembangan kota berikutnya). Dari pengalaman ketenteraannya di Flanders, Emmanuel Philibert belajar cara mengendalikan tentera, setelah memenangi Pertempuran St. Quentin yang terkenal. Beliau adalah Demang Savoy pertama yang menubuhkan peralatan tentera yang stabil yang tidak terdiri daripada tentera upahan tetapi oleh askar Savoyard yang terlatih khas.

Anak lelakinya, Charles Emmanuel I, meluaskan wilayah Perdemangan sehingga menjejaskan pemerintahan Montferrat dan wilayah Saluzzo, yang sebelum ini diserahkan kepada Perancis, pada tahun 1601 di bawah Perjanjian Lyon. Malangnya, peperangan Charles Emmanuel kebanyakannya berakhir dengan kekalahan. Namun begitu, dia diingati sebagai "Charles the Great", kerana dia seorang yang serba boleh dan berbudaya, seorang penyair dan seorang pembaharu yang mahir. Dia mampu menguruskan Perdemangan pada masa krisis yang teruk berhadapan dengan kuasa Eropah dan mendapat sokongan daripada Habsburg. Dasar Charles Emmanuel sebenarnya lebih berdasarkan tindakan peperangan antarabangsa, seperti harta milik Marquis of Saluzzo, dan perang penggantian di duchi Mantua dan Montferrat. Umumnya, Savoy memihak kepada Sepanyol, tetapi kadangkala bersekutu dengan Perancis (sebagai contoh, Perjanjian Susa diperlukan).

Abad ke-17[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Peperangan Paskah Piedmont dan Savoyard–Waldensian

Semasa abad ketujuh belas, pengaruh mahkamah Versailles memberi tekanan kepada Savoy. Disebabkan berdekatan dengan kekalahan Perdemangan Milan dan Savoyard yang dikuasai Sepanyol pada abad sebelumnya, tentera Perancis telah dikawal di kubu (seperti Pinerolo) dalam beberapa laluan utama Alpine di sebelah Itali. Ini amat mengancam kemerdekaan Perdemangan.

Semasa Perang Tiga Puluh Tahun, Savoy adalah salah satu negeri Empayar Rom Suci yang sebahagian besarnya memihak kepada Perancis dan menentang kedua-dua Maharaja dan Sepanyol. Pasukan Savoyard mengambil bahagian di pihak Perancis dalam Perang Savoyard-Genoese, Perang Penggantian Mantuan, kempen Tornavento dan, sebahagiannya, dalam Perang Saudara Piedmontese, antara tempat lain.

Pengaruh Perancis yang kuat, ditambah dengan pelbagai kemalangan, berulang kali melanda Savoy berikutan kematian Charles Emmanuel I (26 Julai 1630). Pertama sekali, wabak itu berleluasa pada tahun 1630 dan menyumbang dengan ketara kepada kemiskinan yang sudah meluas.

Perang Penggantian Mantuan (1628–1631) sangat berdarah di kawasan luar bandar dan menyebabkan Casale Monferrato dikepung lama (1629). Perkembangan senjata dan politik menjejaskan ekonomi dan sejarah masa depan, memburukkan lagi keadaan yang sedia sukar selepas kematian Victor Amadeus I pada tahun 1637. Beliau digantikan untuk tempoh yang singkat oleh anak sulungnya yang masih hidup, Francis Hyacinth yang berusia 5 tahun. . Jawatan bupati untuk anak sulung seterusnya, Charles Emmanuel II, juga diberikan kepada ibunya Christine dari Perancis, yang pengikutnya dikenali sebagai madamisti (penyokong Madama Reale). Oleh kerana itu, Savoy menjadi negeri satelit saudara pemangku raja, Raja Louis XIII dari Perancis. Penyokong Kardinal Putera Maurice dari Savoy dan Thomas Francis, Putera Carignano (kedua-dua anak lelaki Charles Emmanuel I), bersama-sama dengan pengikut mereka, mengambil nama principisti (penyokong Putera).

Setiap puak yang berperang segera mengepung bandar Turin. Principisti membuat keuntungan awal, menjarah Turin dengan teruk pada 27 Julai 1639. Hanya pada tahun 1642 kedua-dua puak mencapai persetujuan; kini, balu kepada Victor Amadeus I telah meletakkan anak lelaki Victor Charles Emmanuel II di atas takhta dan memerintah sebagai pemangku raja menggantikannya, walaupun melepasi usia majoritinya.

Kebangkitan semula peperangan agama berlaku semasa pemerintahan daerah. Selepas itu, pada tahun 1655, tentera Savoyard membunuh sejumlah besar penduduk Protestan di lembah Waldensian, satu peristiwa yang dikenali sebagai Paskah Piedmontese (Pasque Piedmont). Laporan daripada pembunuhan beramai-ramai tersebar dengan cepat ke seluruh Eropah Protestan, mencetuskan kemarahan, terutamanya di Britain.[15] Lord Protector Oliver Cromwell mengancam Perdemangan Savoy dengan campur tangan, sedikit sebanyak membentuk keputusan ketenteraan yang dibuat oleh Demang. Pada 18 Ogos 1655, Deklarasi Kerahiman Pinerolo telah dikeluarkan, yang membentuk perjanjian damai antara Charles Emmanuel II dan Waldensian.[16]

Kerajaan Charles Emmanuel II adalah langkah pertama ke arah pembaharuan besar yang dilakukan oleh penggantinya Victor Amadeus II pada abad berikutnya. Yang paling penting ialah penubuhan militia di Savoy dan penubuhan sistem sekolah awam pertama pada tahun 1661. Seorang yang berbudaya, tetapi juga seorang negarawan yang hebat, Charles Emmanuel meniru Raja Louis XIV dari Perancis di istana mewah Venaria Reale, sebuah karya seni bina Baroque, dan salinan yang dicipta semula di Itali tentang kemegahan Istana Versailles. Ia adalah masa pengembangan bandar yang hebat, dan Charles Emmanuel II mempromosikan pertumbuhan Turin dan pembinaan semulanya dalam gaya barok. Selepas kematiannya pada tahun 1675, selepas tempoh pemerintahan (1675-1684) balunya, Madama Reale yang baru, Marie Jeanne Baptiste dari Savoy-Nemours.

Dari perdemangan ke kerajaan[sunting | sunting sumber]

Charles Emmanuel II digantikan oleh anak lelakinya yang berusia 11 tahun, Victor Amadeus II dari Savoy; ibunya, Marie Jeanne Baptiste kelahiran Perancis dari Savoy-Nemours adalah pemangku raja. Marie Jeanne berusaha untuk mengahwinkan anak lelakinya dengan anak perempuan dan pewaris Raja Peter II dari Portugal. Ini boleh menyebabkan Wangsa Savoy menjadi pemerintah Portugal.

Selepas Victor Amadeus II mengambil alih kuasa, Savoy bermusuhan dengan Perancis, yang menyerang dalam Perang Sembilan Tahun. Savoy mengalahkan Perancis dalam pengepungan Cuneo, tetapi secara dramatik dikalahkan dalam pertempuran Staffarda dan Marsaglia. Savoy menjadi satelit Perancis, dan Victor Amadeus II berkahwin dengan Anne Marie d'Orléans, keponakan Raja Louis XIV.

Semenanjung Itali pada 1796.

Savoy kekal sebagai sekutu Perancis semasa fasa pertama Perang Penggantian Sepanyol, tetapi berubah pihak kemudian. Perancis menyerang lagi, dan Savoy diselamatkan oleh tentera Austria yang diketuai oleh sepupu Demang, Putera Eugene dari Savoy semasa pengepungan Turin.

Pada akhir perang pada tahun 1713, Victor Amadeus II menerima Kerajaan Sicily. Dengan Perjanjian London, Victor Amadeus II dengan berat hati menukar Sicily dengan Sardinia pada tahun 1720. Pelbagai wilayah yang dipegang dalam kesatuan peribadi oleh Victor Amadeus II termasuk Sardinia, Savoy, Piedmont, Lembah Aosta, Nice, dan Oneglia. Koleksi itu biasanya dirujuk sebagai "Sardinia", yang bermaksud kerajaan.

Charles Emmanuel III, anak lelaki dan pengganti Victor Amadeus II, menyertai Perang Penggantian Austria dan mengakhirinya dengan kemenangan besar menentang Perancis dalam Pertempuran Assietta. Mendapat bahagian barat Lombardy seperti Angera dan Vigevano dalam Perjanjian berikutnya.

Selepas Revolusi Perancis, Savoy telah diserang oleh Tentera Revolusi Perancis pada tahun 1792 dan dilampirkan ke Perancis. Savoy pertama kali diperbadankan sebagai jabatan Mont-Blanc; kemudian, pada tahun 1798, ia dibahagikan antara jabatan Mont-Blanc dan Léman. Savoy, Piedmont, dan Nice telah dipulihkan ke House of Savoy di Kongres Vienna pada 1814–1815.

Di bawah syarat Perjanjian Turin, wilayah Savoy dan Daerah Nice telah dilampirkan oleh Perancis. Demang Savoy yang terakhir menjadi Raja Victor Emmanuel II dari Itali.

Angkatan tentera[sunting | sunting sumber]

Perdemangan adalah kuasa tentera serantau yang terkenal, sering terlibat dalam peperangan antara Perancis dan Habsburg. Pada abad ke-17, kekuatan masa aman cenderung berlegar sekitar 4,800 askar profesional (3,600 infantri dan 1,200 pasukan berkuda), dengan militia petani yang besar. Pada masa perang, anggota militia telah dilatih dan kagum dan tentera upahan telah diupah, dan saiz tentera dengan cepat meningkat. Pada tahun 1625, Perdemangan mempunyai 26,600 tentera tetap (25,381 infantri dan 1,213 pasukan berkuda), ditambah kira-kira 8,000 militia. Pasukan tetap terdiri daripada 5 hingga 7 rejimen Piedmontese, dengan tentera upahan terdiri daripada selebihnya, termasuk 9 rejimen Perancis dan 2 rejimen Itali. Pada tahun 1635, tentera biasa turun kepada 12,250, kemudian 15,710 pada tahun 1637, 18,000 pada tahun 1649, kemudian 5,500 pada tahun aman 1660, kemudian 26,178 pada tahun 1672, dan 35,000 pada tahun 1649, kemudian 5,500 pada tahun aman 1660, kemudian 26,178 pada tahun 1672, dan 35,000 dalam 170,000 telah dipanggil (dengan 170,000 lagi).[17]

Milisi itu mempunyai senjata yang agak baik dan terdiri daripada 24,000 orang pada tahun 1566, di mana kira-kira satu pertiga daripadanya boleh digunakan di luar daerah terdekat mereka.[18]

Senarai Demang Savoy[sunting | sunting sumber]

Bendera[sunting | sunting sumber]

Bendera Savoy adalah salib putih di atas padang merah. Ia didasarkan pada bendera tentera salib, dan oleh itu adalah sama asalnya dengan bendera Knights of Malta (dari mana Bendera moden Malta dan Perintah Tentera Berdaulat Malta), dan lain-lain (bendera Denmark dan Switzerland, dengan warna terbalik kepada warna England dan Genoa, antara lain). Pada abad ke-18, huruf "FERT" kadang-kadang ditambah di kanton untuk membezakan bendera dengan bendera Malta.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1.   Apabila Perdemangan Savoy memperoleh Sicily pada tahun 1713 dan kemudiannya Sardinia pada tahun 1720, gelaran "Demang Savoy", sementara kekal sebagai gelaran utama, menjadi gelaran yang lebih kecil daripada gelaran Raja. Perdemangan Savoy kekal sebagai negara baru sehingga Pergabungan Sempurna Raja Charles Albert, di mana kerajaan itu menjadi negara kesatuan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Olaf Asbach, Peter Schröder, The Ashgate Research Companion to the Thirty Years' War, Routledge, 2016, p. 140
  2. ^ Geoffrey Treasure, Mazarin: The Crisis of Absolutism in France, Psychology Press, 1997, p. 37.
  3. ^ Derek Croxton, Anuschka Tischer, The Peace of Westphalia, Greenwood Press, 2002, p. 228.
  4. ^ Daniel Patrick O'Connell, Richelieu, World Publishing Company, 1968, p. 378.
  5. ^ "formazione del ducato dei Savoia". digilander.libero.it. Dicapai pada 2022-07-22.
  6. ^ a b Kalinowska, Anna; Spangler, Jonathan (2021-09-09). Power and Ceremony in European History: Rituals, Practices and Representative Bodies since the Late Middle Ages (dalam bahasa Inggeris). Bloomsbury Publishing. m/s. 158. ISBN 978-1-350-15219-9.
  7. ^ Vester, Matthew (2013-03-25). Sabaudian Studies: Political Culture, Dynasty, and Territory (1400–1700) (dalam bahasa Inggeris). Penn State Press. ISBN 978-0-271-09100-6.
  8. ^ a b Vester, Matthew (2013-03-25). Sabaudian Studies: Political Culture, Dynasty, and Territory (1400–1700) (dalam bahasa Inggeris). Penn State Press. m/s. 261. ISBN 978-0-271-09100-6.
  9. ^ a b Storrs, Christopher (2000-01-13). War, Diplomacy and the Rise of Savoy, 1690–1720 (dalam bahasa Inggeris). Cambridge University Press. ISBN 978-1-139-42519-3.
  10. ^ a b Bianchi, Paola; Wolfe, Karin (2017-09-21). Turin and the British in the Age of the Grand Tour (dalam bahasa Inggeris). Cambridge University Press. m/s. 142. ISBN 978-1-107-14770-6.
  11. ^ Hearder 2002, m/s. 148.
  12. ^ Oresko 1997, m/s. 272, 320.
  13. ^ Longhi 2015, m/s. 88.
  14. ^ Frederic J. Baumgartner, Henry II, King of France 1547-1559. Duke University Press, 1988. pp. 226-227.
  15. ^ Villani, Stefano (2020). "Translating a massacre : Jean-Baptiste Stouppe and the waldensian slaughter of 1655 between propaganda, religion and diplomacy". Rivista di letteratura storiografica italiana (4). doi:10.19272/202013601007.
  16. ^ Lovisa, Barbro (1994). Italienische Waldenser und das protestantische Deutschland 1655 bis 1989 (dalam bahasa Jerman). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. m/s. 30–31. ISBN 9783525565391. Dicapai pada 9 June 2018.
  17. ^ Gregory Hanlon, "Twilight of a Military Tradition", London 1998, p. 106.
  18. ^ Hanlon, p. 276-277.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Templat:Bulatan Rhenish Atas Templat:Semenanjung Itali bekas monarki Templat:Demang Savoy Templat:Negara Kerajaan Sardinia