Seekadett

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Seekadett (singkatan SKad atau SK; Pembunyi loceng,[1] lit. kadet laut) ialah sejenis pangkat tentera Bundeswehr dan bekas tentera laut yang berbahasa Jerman.

Kadet Laut
Seekadett
Papan
bahu
Jalur
lengan
Slip on
bahu
Negara
Jerman
Cabang perkhidmatan Bendera tentera laut Jerman Tentera Laut Jerman
Singkatan SKad
Kumpulan pangkat Pegawai Tidak Tauliah
Diperkenalkan 1966
Kod
NATO
OR-5
Pangkat tinggi seterusnya Obermaat
Pangkat rendah seterusnya

Oberstabsgefreiter

Persamaan pangkat Fahnenjunker

Asas undang-undang untuk Tentera Laut Jerman ialah Perintah Presiden Persekutuan (Jerman: Bundespräsident) mengenai lencana pangkat dan pakaian seragam askar.[2]

Pangkat[sunting | sunting sumber]

Seekadett ialah pangkat kemasukan bagi kerjaya Officer Aspirant (OA – Jerman: Offizieranwärter). Mengikut kelas gaji, ia bersamaan dengan pangkat Unteroffizier ohne Portepee seperti Maat (rank) (Laut) dan Unteroffizier Heer atau Luftwaffe.

Ia juga ditakrifkan sebagai OR-5 dalam NATO, setaraf dengan Teknikal Sarjan, Sarjan atau Bintara Muda dalam angkatan tentera AS.

Dalam konteks PTT tentera laut, pangkat ini secara rasmi disapa sebagai Herr/ Frau Seekadett atau secara tidak rasmi Seekadett.

Nama untuk orang yang setaraf dengan pangkat beruniform Heer atau Luftwaffe adalah Fahnenjunker. Berkaitan kuasa memerintah, kenaikkan pangkat, dan skala gaji, Seekadett setara dengan Fahnenjunker.

Turutan pangkat (dari atas ke bawah) dalam kumpulan tertentu adalah seperti berikut:
Unteroffizier ohne Portepee

pangkat junior
Oberstabsgefreiter

Seekadett
pangkat senior
Obermaat
Bootsmann

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Langenscheidt´s Encyclopaedic Dictionary of the English and German language: „Der Große Muret-Sander“, Part II German-English, Second Volume L–Z, 8th edition 1999, ISBN 3-468-01126-1; p. 1.381
  2. ^ The Federal president (publisher): Order of the Federal president on rank insignia and uniform of soldiers (short title: BPräsUnifAnO), ishued July 14, 1978.