Fregattenkapitän

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Fregattenkapitän (Melayu: Kepten Frigat dan bahasa Inggeris: Frigate captain) ialah pangkat pegawai kanan dalam beberapa tentera laut yang berbahasa Jerman.

Austria-Hungary[sunting | sunting sumber]

Belgium[sunting | sunting sumber]

Jerman[sunting | sunting sumber]

Kepten frigat
Fregattenkapitän
Papan
bahu
Jalur
lengan
Slip on
bahu
Negara
Jerman
Cabang perkhidmatan Bendera tentera laut Jerman Tentera Laut Jerman
Singkatan FKpt
Kumpulan pangkat Pegawai kanan
Kod
NATO
OF-4
Pangkat tinggi seterusnya Kapitän zur See
Pangkat rendah seterusnya

Korvettenkapitän

Persamaan pangkat Oberstleutnant

Fregattenkapitän, singkatan: FKpt / dalam daftar: FK, ialah pangkat pertengahan pegawai kanan (Jerman: Stabsoffizier Rang) dalam Tentera Laut Jerman.[1]

Ia setara dengan pangkat komander atau kepten frigat dalam angkatan tentera laut lain, dan setaraf dengan Oberstleutnant dalam tentera darat dan tentera udara Jerman.

Panggilan[sunting | sunting sumber]

Selaras dengan ZDv 10/8, cara panggilan rasmi pegawai berpangkat Fregattenkapitän (OF-4) ialah "Herr/Frau Fregattenkapitän". Bagaimanapun, mengikut tradisi tentera laut Jerman pangkat "Fregattenkapitän" biasanya disapa "Herr/Frau Kapitän" atau dalam bahasa pelaut sebagai "Herr/Frau Kap'tän".

Lencana pangkat dan pentakrifan[sunting | sunting sumber]

Lencana pangkat Fregattenkapitän, dipakai pada pergelangan baju dan bahu, berbentuk satu bintang berbucu lima di atas tiga jalur lurus besar dan satu jalur lurus kecil di tengah-tengah jalur dua dan jalur satu (atau gegelang lengan; tanpa bintang apabila sarung pangkat jenis slip on dipakai).

Pangkat ini ditakrif OF-4[2] dalam NATO, dan setaraf dengan Oberstleutnant dalam Heer, dan Luftwaffe. Ia ditetapkan pada skala gaji A14 dan A15 oleh Kementerian Pertahanan Persekutuan dan lebih kanan dari pangkat Korvettenkapitän (NATO OF-3 - Komander Gred Muda).[3]

Manakala pangkat setara (dengan tanda jalur pangkat yang sama) dan Belgium dan Denmark di terjemahkan NATO sebagai Komander Gred Kanan, setara dengan Jerman dipanggil Komander.[4]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Insignia Bahu Lengan Pangkat
lebih tinggi/lebih rendah
Bendera tentera laut Empayar Jerman Kaiserliche Marine[5] Kapitän zur See
Korvettenkapitän
Bendera tentera laut Republik Weimar Reichsmarine[6]
Bendera tentera laut Jerman Nazi Kriegsmarine[7]
Bendera tentera laut Jerman Timur Volksmarine[8]
Bendera tentera laut Jerman Tentera Laut Jerman[9]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ official rank table of the German Navy
  2. ^ "STANAG 2116 NATO Codes for Grades of Military Personnel".
  3. ^ "STANAG 2116 NATO Codes for Grades of Military Personnel".
  4. ^ "STANAG 2116 Details". NATO.
  5. ^ "Dienstgrade und Uniformen". kleiner-kreuzer-dresden.de (dalam bahasa Jerman). Diarkibkan daripada yang asal pada 30 July 2017. Dicapai pada 3 April 2022.
  6. ^ Hoyer, K; Brennecke, F (1925). Die Uniformen des Reichsheeres und der Reichsmarine nebst amtlichen Uniformtafeln; mit Genehmigung des Reichswehrministeriums (dalam bahasa Jerman). Charlottenburg: Verlag "Offene Worte, ". OCLC 44571687.
  7. ^ Mollo, Andrew (2001). The Armed Forces of World War II: Uniforms, Insignia & Organisation. Leicester: Silverdale books. m/s. 19. ISBN 1-85605-603-1.
  8. ^ Luft, Kathleen (1988). "National Security". Dalam Burant, Stephen R. (penyunting). East Germany: a country study. Area Handbook (ed. 3rd). Washington, D.C.: Library of Congress. m/s. 264–265. LCCN 87600490. Dicapai pada 19 October 2021.
  9. ^ "Dienstgradabzeichen Marine". bundeswehr.de (dalam bahasa Jerman). Bundeswehr. Dicapai pada 30 May 2021.