Senarai watak Ultraman R/B

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ini ialah halaman watak untuk Siri Ultra Ultraman R/B.

Keluarga Minato[sunting | sunting sumber]

Katsumi Minato[sunting | sunting sumber]

Katsumi Minato (湊 カツミ, Minato Katsumi)[a] ialah anak sulung yang meletakkan kepentingan keluarga di atas daripada segalanya, dibuktikan dengan keputusannya untuk meninggalkan impian zaman kanak-kanaknya menjadi pemain besbol dan membantu perniagaan ayahnya. Walaupun kemampuan berfikir kritisnya, beliau juga seorang yang 'berdarah panas' dan tidak mampu mengamati persekitarannya ketika bermain besbol dengan penduduk bandar lain. Beliau bekerja sebagai kerani di kedai khusus ayahnya dan mempunyai akal fesyen yang tajam.[1] Pada hari lahir ibunya, Katsumi dan adiknya, Isami diberi R/B Gyro (ルーブジャイロ, Rūbu Jairo) dan membenarkan mereka untuk berubah menjadi Ultraman Rosso dan Blu selepas serangan Grigio Bone di Gunung Ayaka. Pada mulanya teragak-agak, namun Katsumi mula menerima tanggungjawab sebagai Ultraman yang dipegangnya dan digunakan olehnya untuk mempertahankan bandaraya Ayaka dari serangan raksasa.

Katsumi Minato dilakonkan oleh Yuya Hirata (平田 雄也, Hirata Yūya).[2][3][4] Dalam temu bual, Yuya menyebut bahawa beliau melukis Ultra kegemarannya, Ultraman Taro dalam sebuah buku sementara raksasa kegemarannya ialah Pigmon.[5] Katsumi ketika kanak-kanak dilakonkan oleh Hajime Fujisawa (藤沢 元, Fujisawa Hajime).

Isami Minato[sunting | sunting sumber]

Isami Minato (湊 イサミ, Minato Isami) ialah seorang pelajar universiti berusia 19 tahun yang mempelajari arkeologi angkasa untuk menghormati ibunya yang lama menghilang. Beliau sangat menghormati Katsumi kerana memberikan semangatnya untuk sukan untuk menanggung keluarga mereka. Sebagai seorang pemuda yang berjiwa bebas, Isami lebih suka melakukan penyelidikan yang menarik daripada membantu di kedai. Kerana sikapnya yang cemerkap, beliau tidak mampu mengucapkan rasa terima kasihnya kepada orang lain.[1] Di samping Katsumi, beliau juga memperoleh R/B Gyro pada hari lahir ibu mereka dan membenarkannya untuk berubah menjadi Ultraman Blu. Berbanding dengan Katsumi, Isami lebih berfikiran terbuka dengan kekuatannya yang baru tetapi mendapati dirinya dibimbing oleh abangnya semasa pertempuran.

Isami Minato dilakonkan oleh Ryosuke Koike (小池 亮介, Koike Ryōsuke).[2][3][4] Ryosuke mengatakan Ultraman Tiga sebagai Ultra kegemarannya, sementara raksasa kegemarannya ialah Raja Mons.[5] Isami ketika kanak-kanak dilakonkan oleh Kiara Minegishi (嶺岸 煌桜, Minegishi Kiara).

Asahi Minato[sunting | sunting sumber]

Asahi Minato (湊 アサヒ, Minato Asahi)[b] ialah anak bongsu dari adik-beradik Minato, seorang gadis sekolah tinggi yang bahagia yang rapat dengan abangnya. Dia tidak menyukai konflik, yang meluas ke titik enggan untuk bermain batu-gunting-kertas. Bagi pihak ibu mereka, dia yang melakukan kerja rumah.[4]

Asahi Minato dilakonkan oleh Arisa Sonohara (其原 有沙, Sonohara Arisa).[4]

Ushio Minato[sunting | sunting sumber]

Ushio Minato (湊 ウシオ, Minato Ushio)[c] ialah seorang bapa kepada keluarga Minato dan pemilik kedai khusus Quattro M (クワトロM, Kuwatoro Emu). Oleh sebab beliau tidak menyedari bahawa anak-anak lelakinya ialah Ultraman, Ushio menganggap kelakuan anaknya sebagai pemberontakan remaja. Impiannya ialah untuk merekabentuk pakaian jenamanya, "UshioMinato" dan telah memberikan sokongan kewangan kepada isterinya untuk penyelidikannya. Beliau tidak mempercayai bahawa isterinya hilang dan dengan penuh harapan menanti kedatangannya semula.[4]

Ushio Minato dilakonkan oleh Ginnojo Yamazaki (山崎 銀之丞, Yamazaki Gin'nojō).[4]

Mio Minato[sunting | sunting sumber]

Mio Minato (湊 ミオ, Minato Mio) ialah seorang ibu kepada keluarga Minato yang hilang di Gunung Ayaka selama lima belas tahun sebelum hari lahirnya. Sebagai penyelidik yang bergabung dengan Aizen Tech, projeknya pada masa lalu dibiayai oleh perniagaan pakaian suaminya dengan penyelidikan tersebut secara misteri hilang dengannya.[4]

Aizen Tech[sunting | sunting sumber]

Aizen Tech (アイゼンテック, Aizen Tekku) ialah sebuah syarikat besar yang memberi tumpuan kepada penerokaan angkasa dan penyelidikan tenaga yang misteri. Syarikat ini terletak di Bandaraya Ayaka (綾香市, Ayaka-shi), kawasan yang sama di mana Quattro M milik keluarga Minato beroperasi.[4] Pada masa lalu, Aizen Tech pada mulanya ialah sebuah kilang kecil bernama Aizen Iron Works (愛染鉄工, Aizen Tekkō) yang dikendalikan oleh bapa Makoto sebelum dia berpindah ke bandaraya Ayaka dan memberikan sumbangan utama kepada bandar tersebut, oleh itu menjadikannya sebagai bandar syarikat.

Makoto Aizen[sunting | sunting sumber]

Makoto Aizen (愛染 マコト, Aizen Makoto)[d] ialah presiden Aizen Tech, pengurus besar penyelidikan dan antagonis utama siri ini.[4] 15 tahun sebelum itu, Makoto telah membantu Mio dalam siasatan ke atas bandaraya Ayaka dan Kristal R/B tetapi kehilangannya menyebabkan projek itu ditangguhkan selepas maklumat penyelidikan juga hilang. Walaupun pengaruhnya yang kuat di kalangan orang ramai, Makoto secara rahsia telah menyusun serangan raksasa di bandar melalui AZ Gyro (AZ(エーズィー)ジャイロ, Ē Zī Jairo) miliknya sendiri dan Kristal Raksasa (怪獣クリスタル, Kaijū Kurisutaru) dari pertempuran Ultraman sendiri.

Makoto Aizen dilakonkan oleh Motoki Fukami (深水 元基, Fukami Motoki).[4]

D.R.L.N.[sunting | sunting sumber]

D.R.L.N. (ダーリン, Dārin, singkatan untuk Digital Response Language Network) ialah kecerdasan buatan yang membantu Makoto dalam pekerjaannya, seperti menyimpan penyairnya, pemindahan kecemasan dan mendapatkan semula Kristal Raksasa atas kekalahan mereka.

D.R.L.N. dilakonsuarakan oleh Kaede Yuasa (湯浅 かえで, Yuasa Kaede), yang sebelum ini menyuarakan Zandrias dalam Kaiju Girls.[6]

Ultraman[sunting | sunting sumber]

Ultraman Rosso[sunting | sunting sumber]

Ultraman Rosso (ウルトラマンロッソ, Urutoraman Rosso) ialah Ultraman bertanduk kembar yang terikat dengan Katsumi untuk melindunginya dari serangan Grigio Bone. Dia dan Blu tersebar ke dalam Kristal R/B selepas mendarat di Bumi, 13 abad yang lalu. Rosso mahir dalam pertarungan pertengahan dan jarak jauh kerana dia menggunakan sepasang bilah bernama R/B Slugger Rosso (ルーブスラッガーロッソ, Rūbu Suraggā Rosso), dengan bilah kiri bersaiz pendek dan dipegang pada cengkaman terbalik.[2][3] Oleh sebab Katsumi adalah pemain besbol yang bercita-cita tinggi, kemahirannya sebagai pelontar kadang-kadang digunakan dalam gaya pertempuran Rosso.

Melalui penggunaan R/B Gyro dan Kristal R/B oleh Katsumi, Rosso boleh melakukan Type Change (タイプチェンジ, Taipu Chenji) untuk menggunakan kuasa-kuasa elemental yang berbeza:

  • Flame: Bentuk asas Rosso yang diperoleh melalui Kristal Taro, yang membolehkannya untuk mengubah tenaganya menjadi serangan berasaskan api. Dalam bentuk ini, dia berkebolehan untuk membaling peluru bebola api kecil. Walaupun merupakan bentuk yang seimbang, Rosso dapat memberi kekuatan dan ketahanan. Serangan penamatnya ialah Flame Sphere Shoot (フレイムスフィアシュート, Fureimu Sufia Shūto).
  • Aqua: Bentuk kelajuan pertama Rosso yang diperoleh melalui Kristal Ginga, yang membolehkannya untuk menukar tenaga ke dalam serangan berasaskan air. Dalam bentuk ini, dia berkebolehan untuk mewujudkan penghalang reflektif yang kelihatan seperti cecair. Serangan penamatnya ialah Splash Bomb (スプラッシュボム, Supurasshu Bomu).
  • Wind: Bentuk kelajuan kedua Rosso yang diperoleh melalui Kristal Tiga, yang membolehkannya mengubah tenaganya menjadi serangan berasaskan angin. Dalam bentuk ini, dia berkebolehan untuk melancarkan kepulan taufan kecil dan mewujudkan buih udara untuk menyelamatkan orang awam berdekatan dari bahaya. Serangan penamatnya ialah Hurricane Bullet (ハリケーンバレット, Harikēn Baretto).

Ultraman Rosso dilakonsuarakan oleh Yuya Hirata.

Ultraman Blu[sunting | sunting sumber]

Ultraman Blu (ウルトラマンブル, Urutoraman Buru) ialah Ultraman bertanduk tunggal yang terikat dengan Isami untuk melindunginya dari serangan Grigio Bone. Berbeza dengan abangnya, Rosso, Blu mahir dalam pertempuran pertengahan dan jarak dekat kerana dia menggunakan R/B Slugger Blu (ルーブスラッガーブル, Rūbu Suraggā Buru).

Melalui penggunaan R/B Gyro dan Kristal R/B oleh Isami, Blu boleh melakukan Type Change untuk menggunakan kuasa-kuasa elemental yang berbeza:

  • Aqua: Bentuk asas Blu yang diperoleh melalui Kristal Ginga, yang membolehkannya untuk mengubah tenaganya menjadi serangan berasaskan air. Dalam bentuk ini, dia berkebolehan untuk menembak aliran air dan menyembuhkan Ultra yang cedera. Walaupun merupakan bentuk yang seimbang, Blu boleh memberi kelajuan dan ketangkasan. Serangan penamatnya ialah Aqua Stream (アクアストリューム, Akua Sutoryūmu).
  • Flame: Bentuk kekuatan Blu yang diperoleh melalui Kristal Taro, yang membolehkannya untuk mengubah tenaganya menjadi serangan berasaskan api. Dalam bentuk ini, dia berkebolehan untuk melancarkan peluru api. Serangan penamatnya ialah Flame Equilix (フレイムエクリクス, Fureimu Ekurikusu).
  • Wind: Bentuk kelajuan Blu yang diperoleh melalui Kristal Tiga, yang membolehkannya untuk mengubah tenaganya menjadi serangan berasaskan angin. Dalam bentuk ini, dia berkebolehan untuk meningkatkan kelajuan penerbangannya untuk pertempuran di udara. Walau bagaimanapun, ia mungkin mengurangkan tenaganya dengan cepat. Serangan penamatnya ialah Storm Shooting (ストームシューティング, Sutōmu Shūtingu).

Ultraman Blu dilakonsuarakan oleh Ryosuke Koike.

Ultraman Orb Dark[sunting | sunting sumber]

Ultraman Orb Dark (ウルトラマンオーブダーク, Urutoraman Ōbu Dāku) ialah versi hitam bentuk Orb Origin milik Ultraman Orb.[7] Senjata utamanya ialah Orb Dark Calibur (オーブダークカリバー, Ōbu Dāku Karibā).[8]

Pejuang Ultra lalu[sunting | sunting sumber]

Hasil daripada pendaratan Rosso dan Blu di Bumi, mereka tersebar secara paksa ke dalam Kristal R/B (ルーブクリスタル, Rūbu Kurisutaru) yang bertaburan di seluruh bandaraya Ayaka. Minato beradik mampu menggunakannya dengan R/B Gyro atau R/B Slugger mereka untuk menggunakan kebolehan yang berbeza untuk rakan-rakan Ultraman mereka.

  • Ultraman Taro (ウルトラマンタロウ, Urutoraman Tarō): Kuasanya dipengaruhi melalui Kristal Taro (タロウクリスタル, Tarō Kurisutaru), memberikan penggunanya kuasa berorientasikan api, bentuk Flame (フレイム, Fureimu). Kristal ini berfungsi sebagai pilihan utama Rosso. Dalam Festival Ultraman 2018, dia disuarakan oleh Miyu Irino (入野 自由, Irino Miyu).[9]
  • Ultraman Ginga (ウルトラマンギンガ, Urutoraman Ginga): Kuasanya dipengaruhi melalui Kristal Ginga (ギンガクリスタル, Ginga Kurisutaru), memberikan penggunanya kuasa berorientasikan air, bentuk Aqua (アクア, Akua). Kristal ini berfungsi sebagai pilihan utama Blu.
  • Ultraman Zero (ウルトラマンゼロ, Urutoraman Zero): Kuasanya dipengaruhi melalui Kristal Zero (ゼロクリスタル, Zero Kurisutaru) dan merupakan salah satu daripada tiga kristal yang diberikan kepada Katsumi oleh jurulatihnya. Apabila ia dimasukkan ke R/B Slugger, Rosso boleh menggunakan serangan Zero Twin Slicer (ゼロツインスライサー, Zero Tsuin Suraisā).
  • Ultra Seven (ウルトラセブン, Urutora Sebun): Kuasanya dipengaruhi melalui Kristal Seven (セブンクリスタル, Sebun Kurisutaru) dan merupakan salah satu daripada tiga kristal yang diberikan kepada Katsumi oleh jurulatihnya. Apabila ia dimasukkan ke R/B Slugger, Blu boleh menggunakan serangan Wide Shot Slugger (ワイドショットスラッガー, Waido Shotto Suraggā).
  • Ultraman X (ウルトラマンエックス, Urutoraman Ekkusu): Kuasanya dipengaruhi melalui Kristal X (エックスクリスタル, Ekkusu Kurisutaru) dan merupakan salah satu daripada tiga kristal yang diberikan kepada Katsumi oleh jurulatihnya. Apabila ia dimasukkan ke R/B Slugger, Blu boleh menggunakan serangan Spark Attacker (スパークアタッカー, Supāku Atakkā).
  • Ultraman Tiga (ウルトラマンティガ, Urutoraman Tiga): Kuasanya dipengaruhi melalui Kristal Tiga (ティガクリスタル, Tiga Kurisutaru), memberikan penggunanya kuasa berorientasikan angin, bentuk Wind (ウインド, Uindo). Kristal ini pada asalnya ditanam di bawah tanah sebelum dikeluarkan oleh Ultra beradik di tengah pertempuran dengan Gue-Basser, membolehkan Blu menggunakan kuasanya dan mengambil alih pertempuran.
  • Ultraman Orb (Orb Origin) (ウルトラマンオーブ (オーブオリジン), Urutoraman Ōbu (Ōbu Orijin)): Kuasanya dipengaruhi melalui Kristal Orb Origin (オーブオリジンクリスタル, Ōbu Orijin Kurisutaru) dan kini dimiliki oleh Makoto, ditempatkan bersama dengan Kristal Raksasa yang lain.

Antagonis[sunting | sunting sumber]

Etelgar[sunting | sunting sumber]

Super Binatang Waktu Angkasa Etelgar (超時空魔神 エタルガー, Chō Jikū Majin Etarugā) ialah antagonis utama Ultraman Hit Song History: Bab Generasi Baru, yang mula-mula muncul dalam Ultraman Ginga S The Movie: Showdown! The 10 Ultra Warriors!. Selepas bertahan dengan kekalahannya, Etelgar merancang rancangan balas dendamnya untuk menculik Ultra Heisei lagi, memaksa Zero untuk merekrut Rosso dan Blu dalam misinya.[10]

Watak-watak lain[sunting | sunting sumber]

Utama
  • Saki Mitsurugi (美剣 サキ, Mitsurugi Saki): Seorang gadis misteri yang memiliki sebuah Gyro dan Kristal R/B. Beliau dilakonkan oleh Ayane Kinoshita (木下 彩音, Kinoshita Ayane).[7]
Sampingan
  • Kumashiro Matsuo (松雄 熊城, Matsuo Kumashiro, 4): Seorang jurulatih dalam sebuah pasukan besbol White Bears yang sebelum ini menyokong Katsumi dalam pelajaran kolejnya sebelum beliau bersara dari permainan tersebut. Pada hari persaraannya, Kumashiro memberikan Katsumi tiga Kristal R/B iaitu Seven, Zero dan X. Beliau dilakonkan oleh Sei Hiraizumi (平泉 成, Hiraizumi Sei), yang sebelum ini pernah melakonkan Tatsumi Chiba dalam siri Ultraman Gaia.
  • Yuha Ninomiya (二宮 ユウハ, Ninomiya Yūha, 5): Seorang pelajar wanita di universiti Isami yang memiliki keinginan untuk terbang, oleh sebab jemu hidup dalam keluarga yang kaya. Selepas beberapa kali kegagalan, dia dibantu oleh Isami dalam proses membuat sayap mekanikalnya dan berjaya terbang dalam pertengahan keganasan Gue-Basser. Dia akhirnya berhenti dari universiti dan berangkat ke luar negara untuk sambung belajar. Dia dilakonkan oleh Kanoko Sudo (須藤 叶希, Sudō Kanoko).
  • Kaoru Komaki (小牧 カオル, Komaki Kaoru, 6, 7): Seorang bekas anggota polis wanita yang terkenal kerana memilih untuk menentang Minato beradik ketika mereka kecil, meskipun pada hakikatnya beliau cuba untuk melindungi mereka dari bahaya. Selepas berhenti kerja, beliau mengembara dan melawat keluarga Minato di Quattro M setiap empat tahun dengan pekerjaan yang berbeza. Selepas lawatannya yang terkini pada keluarga Minato, beliau diculik oleh Makoto Aizen dan diikat ke dalam Mecha Gomora sebagai plot untuk membuat pertempuran dengan Ultraman beradik lebih menarik, sehingga di penghujungnya Blu memusnahkan raksasa robot itu dan Rosso menyelamatkannya melalui bentuk Angin. Ketika pulih di sebuah hospital tempatan, beliau terperangkap di antara Grigio Bone dan Rosso sebelum Isami menyertai abangnya dengan semangat barunya. Dengan pertempuran itu berakhir, Kaoru sembuh sepenuhnya dan meninggalkan bandaraya Ayaka. Beliau dilakonkan oleh Yuri Kobayashi (小林 由梨, Kobayashi Yuri).

Raksasa dan Makhluk Asing[sunting | sunting sumber]

Siri
  • Tulang Berapi Buas Grigio Bone (火炎骨獣 グルジオボーン, Kaen Kotsu-jū Gurujio Bōn, 1, 7): Raksasa ganas dengan keupayaan untuk memanipulasi api. Serangannya adalah Bone Breathter (ボーンブレスター, Bōn Buresutā), menghembuskan api 1,000,000 darjah dari mulutnya. 1,300 tahun yang lalu, Grigio Bone tiba di Bumi sebagai meteor yang dikenali sebagai Bintang Ayaka (妖奇星, Ayaka-hoshi) dan berperang melawan penduduk Kampung Ayaka. Pada masa kini, ia telah dibangkitkan semula melalui Kristal R/B sendiri di Gunung Ayaka. Ia dikalahkan oleh serangan gabungan Rosso dan Blu. Pada masa tertentu, Makoto berubah menjadi Grigio Bone dua kali melalui kristalnya untuk melawan Ultraman. Walaupun pertempuran awal tidak mencapai kepuasannya, Grigio Bone telah dikalahkan sekali lagi dalam serangan terhadap sebuah hospital tempatan apabila Isami memperoleh kembali keinginannya untuk berubah dan membantu Rosso dalam masa yang tepat.
  • Raksasa Pengawal Black King (用心棒怪獣 ブラックキング, Yōjinbō Kaijū Burakku Kingu, 2): Black King dipanggil oleh penyanyi misteri untuk menyerang bandaraya Ayaka ketika siang. Selepas menyelamatkan Isami dari pancaran keluli, Katsumi dan Isami berubah menggunakan kristal masing-masing. Mereka beralih kembali ke bentuk asal mereka dan menghantar raksasa terbang di atas sebelum berakhirnya kekejaman dengan penamat gabungan mereka. Ia boleh menghembus Lava Heat Ray (溶岩熱線, Yōgan Nessen) dari mulutnya dan mempunyai kekuatan kasar 300,000 t. Dari segi pertempuran dekat, Black King dilindungi dengan kulit yang tahan lama dan menggunakan tanduk tengkoraknya sebagai senjata. Pertama kali muncul dalam episod 37 dan 38 siri Return of Ultraman.
  • Hantu Petrifaksi Gargorgon (石化魔獣 ガーゴルゴン, Sekika Majū Gāgorugon, 3): Raksasa angkasa cerdas yang muncul di bandaraya Ayaka semasa lawatan adik-beradik Minato ke Aizen Tech. Setelah menyelamatkan Blu dari pembatuannya, Rosso mendapat rancangan untuk menukar bentuk dan mencerminkan serangan Gargorgon kepada dirinya sebelum kedua-dua Ultraman itu menamatkannya dengan Cross Slugger. Ia terkenal kerana kebolehannya untuk memusnahkan planet, serta mampu melepaskan pancaran tenaga dari bahunya dan melemahkan lawan-lawannya melalui sinar yang dipancarkan dari mata yang tersembunyi di mulutnya. Pertama kali muncul dalam episod 6 dan 7 siri Ultraman X.
  • Raksasa Tengkorak Red King (どくろ怪獣 レッドキング, Dokuro Kaijū Reddo Kingu, 4): Ia dipanggil oleh Makoto sebanyak dua kali untuk mengganggu pertandingan besbol Katsumi. Walaupun menang dalam perlawanan pertama, Red King muncul di pergunungan dan bertarung dengan Blu sebelum Rosso menyertai pertempuran itu. Dengan bantuan daripada Kristal Zero, Rosso mengalahkan Red King dengan Zero Twin Slicer. Pertama kali muncul dalam episod 8 siri Ultraman.
  • Raksasa Burung Pemangsa Gue-Basser (猛禽怪獣 グエバッサー, Mōkin Kaijū Gue Bassā, 5): Burung gergasi bertemakan crested ibis yang dipanggil oleh Makoto melalui Kristal Raksasanya. Dengan menghayun-hayunkan sayapnya, Gue-Basser boleh membuat Basa-Basser (バサバッサー, Basa Bassā), mewujudkan taufan dan ribut di laluannya dan melancarkan bulu sebagai serangan peluru. Di bandaraya Ayaka, ia menjadi lawan yang hebat terhadap Ultraman beradik sehingga Kristal Tiga muncul, membolehkan Blu untuk menggunakan bentuk Angin dan melawan kuasa taufan raksasa itu sebelum kedua-dua Ultra menamatkannya. Menurut pengarah Kiyotaka Taguchi, Gue-Basser adalah "jenis liar" (野生体, Yasei-tai) daripada Maga-Basser dari episod 1 siri Ultraman Orb.
  • Raksasa Robot Mecha Gomora (ロボット怪獣 メカゴモラ, Robotto Kaijū Meka Gomora, 6): Dipanggil oleh Makoto dari Kristal Raksasa, Mecha Gomora bertarung melawan Rosso dan Blu sebelum berundur. Dalam kemunculannya yang kedua, Makoto mengambil Kaoru, sahabat lama Minato beradik terikat ke dalam Mecha Gomora. Blu memusnahkannya dengan kuasa Ultra Seven sementara Rosso berjaya menyelamatkan tebusan itu dengan bentuk Angin. Pertama kali muncul dalam Ultra Galaxy Legend Gaiden: Ultraman Zero vs. Darklops Zero.
Pertunjukan pentas
  • Kamisori Demaaga (カミソリデマーガ, Kamisori Demāga): Versi kuat Demaaga dari episod 1 siri Ultraman X, muncul di pentas secara langsung pertama Festival Ultraman 2018.[11]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Nama yang diberikan kepadanya ditulis dalam kanji sebagai "活海".
  2. ^ Nama yang diberikan kepadanya ditulis dalam kanji sebagai "朝陽".
  3. ^ Nama yang diberikan kepadanya ditulis dalam kanji sebagai "潮".
  4. ^ Nama yang diberikan kepadanya ditulis dalam kanji sebagai "誠".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "ウルトラマン新シリーズは史上初の兄弟同時変身 テレ東「ウルトラマンR/B」7・7スタート" (dalam bahasa Jepun). Sports Hochi. 2018-04-25. Dicapai pada 2018-04-25.
  2. ^ a b c "シリーズ初!兄弟ウルトラマンが主人公新TVシリーズ『ウルトラマンR/B(ルーブ)』テレビ東京系 2018年7月7日(土)あさ9時放送スタート!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2018-04-25. Dicapai pada 2018-04-25.
  3. ^ a b c "New TV series "Ultraman R/B(Ruebe)" -First Series Starring Ultraman Brothers-". Tsuburaya Productions. 2018-04-25. Dicapai pada 2018-04-25.
  4. ^ a b c d e f g h i j "新番組『ウルトラマンR/B(ルーブ)』 メインキャスト、ロッソ・ブルのタイプチェンジや新武器「ルーブスラッガー」発表!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2018-05-25. Dicapai pada 2018-05-25.
  5. ^ a b "『ウルトラマンR/B(ルーブ)』放送直前!出演者インタビュー(前編)" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2018-07-05. Dicapai pada 2018-07-13.
  6. ^ "声優・湯浅かえでさんが『ウルトラマンR/B』愛染マコト 秘書AI「ダーリン」の声を担当決定!製作発表会のダイジェストレポート動画も公開!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2018-06-23. Dicapai pada 2018-06-24.
  7. ^ a b "「ウルトラマンR/B」にウルトラマンオーブダーク&謎の新キャラ・美剣サキ登場" (dalam bahasa Jepun). Natalie. 2018-07-30. Dicapai pada 2018-07-30.
  8. ^ "TAMASHII NATIONS ウルトラマンオーブダーク" (dalam bahasa Jepun). Tamashii Nations. Dicapai pada 2018-08-06.
  9. ^ "『ウルトラマンフェスティバル2018』ライブステージにさらなる豪華な声の出演決定!" (dalam bahasa Jepun). m-78. 2018-07-19. Dicapai pada 2018-07-27.
  10. ^ "DVD「ウルトラマン ヒットソングヒストリー ニュージェネレーション編」8/28(火)発売! 8/8(水)よりウルフェス会場にて先行販売決定!" (dalam bahasa Jepun). m-78.jp. 2018-06-05. Dicapai pada 2018-07-28.
  11. ^ @ulfes (2018-08-15). "ウルトラライブステージ第2部 時代を染めろ!伝説のウルトラ兄弟 ウルトラヒーローたちの前に立ちはだかる強敵・カミソリデマーガ! #ウルフェス..." (Twit) (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 2018-08-16 – melalui Twitter.