Sepakan percuma (persatuan bola sepak)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sepakan percuma langsung dilakukan oleh pasukan dengan pakaian putih dan merah
Gambaran sepakan percuma tiruan

Sepakan percuma ialah kaedah memulakan semula permainan dalam persatuan bola sepak. Ia diberikan selepas pelanggaran undang-undang oleh pasukan lawan.

Sepakan percuma langsung dan tidak langsung[sunting | sunting sumber]

Sepakan percuma mungkin sama ada langsung atau tidak langsung, dibezakan seperti berikut:

  • Gol penyerang boleh dijaringkan terus daripada sepakan percuma terus, tetapi bukan daripada sepakan percuma tidak langsung.
  • Sepakan percuma langsung diberikan untuk kesalahan yang lebih serius (tangan tersentuh bola and most dan kebanyakan jenis pelanggaran dalam permainan – lihat di bawah untuk senarai lengkap), manakala sepakan percuma tidak langsung diberikan untuk kesalahan yang kurang serius
  • Sepakan percuma langsung tidak boleh diberikan dalam kawasan penalti pasukan yang bersalah: jika pasukan dalam kawasan penaltinya sendiri melakukan kesalahan yang biasanya dihukum dengan sepakan percuma langsung, sepakan penalti akan diberikan. Sepakan percuma tidak langsung boleh diberikan untuk kesalahan yang dilakukan di mana-mana sahaja.

Prosedur[sunting | sunting sumber]

Selalunya beberapa pemain (merah) akan beratur untuk sepakan percuma, supaya menutup niat mereka kepada pasukan bertahan (biru).

Isyarat[sunting | sunting sumber]

Pengadil memberi isyarat sepakan percuma tidak langsung dengan mengangkat lengan secara menegak di atas kepala; sepakan percuma langsung diisyaratkan dengan memanjangkan lengan secara mendatar.[1] Kaedah popular untuk mengenal pasti isyarat yang berbeza ialah, untuk sepakan percuma tidak langsung, pengadil memegang tangannya di atas kepalanya, mencipta huruf "I", untuk sepakan percuma tidak langsung.[2]

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Sepakan percuma diambil dari tempat pelanggaran berlaku, dengan pengecualian berikut:

  • jika kesalahan itu berada di dalam kawasan gol pasukan penyepak, sepakan percuma boleh dilakukan dari mana-mana sahaja dalam kawasan gol.
  • jika sepakan percuma tidak langsung diberikan untuk kesalahan dalam kawasan gol sendiri pasukan yang melakukan pelanggaran, sepakan dibuat dari titik terdekat pada garisan kawasan gol yang selari dengan garisan gol.
  • jika kesalahan berlaku di luar padang permainan, sepakan percuma diambil dari garisan sempadan yang paling hampir dengan tempat kesalahan berlaku.
  • untuk kesalahan teknikal tertentu (pemain pengganti memulakan perlawanan tanpa dimaklumkan pengadil; pemain atau pegawai pasukan memasuki kawasan permainan dengan tanpa kebenaran pengadil tetapi tidak mengganggu permainan) permainan dimulakan dengan sepakan percuma tidak langsung dari tempat bola semasa permainan berhenti.

Sepakan[sunting | sunting sumber]

Bola mesti dalam keadaan pegun dan di atas tanah. Lawan mesti berada sekurang-kurangnya 9.15 m (10 ela) dari bola sehingga ia dalam permainan, melainkan mereka berada di garisan gol mereka sendiri di antara tiang gol. Jika sepakan percuma diambil dari dalam kawasan penalti pasukan sepakan, pihak lawan mestilah berada di luar kawasan penalti.

Jika pasukan bertahan membentuk "dinding" tiga atau lebih pemain, semua pemain penyerang mesti berada sekurang-kurangnya 1 m (1 ela) dari dinding sehingga bola dalam permainan.

Bola menjadi dalam permainan sebaik sahaja ia ditendang dan jelas bergerak.[3] Bola mesti ditendang (penjaga gol tidak boleh mengambil bola). Sepakan percuma boleh dilakukan dengan mengangkat bola dengan kaki atau kedua-dua kaki secara serentak. Adalah sah untuk berpura-pura melakukan sepakan percuma untuk mengelirukan pihak lawan. (Ini membezakan sepakan percuma daripada sepakan penalti, di mana berpura-pura adalah menyalahi undang-undang setelah larian selesai).[4]

Seorang pemain boleh dihukum kerana kesalahan ofsaid daripada sepakan percuma. Ini membezakan sepakan percuma daripada kebanyakan kaedah lain untuk memulakan semula permainan, yang mana pemain tidak boleh melakukan kesalahan ofsaid.

Menjaringkan gol terus daripada sepakan percuma[sunting | sunting sumber]

Bola masuk
terus ke dalam
Jenis sepakan percuma
Langsung Tidak langsung
Gol lawan Gol dijaringkan Sepakan gol kepada pihak lawan
Gol sendiri Sepakan penjuru
kepada pihak lawan

Gol boleh dijaringkan terus daripada sepakan percuma langsung ke atas pihak lawan. Gol tidak boleh dijaringkan terus daripada sepakan percuma tidak langsung, dan gol sendiri tidak boleh dijaringkan terus daripada sebarang sepakan percuma. Jika bola masuk terus ke gawang pasukan lawan daripada sepakan percuma tidak langsung, sepakan gol diberikan kepada pasukan lawan. Jika bola masuk terus ke gawang sendiri pasukan penyepak, sepakan penjuru diberikan kepada pasukan lawan.[5]

Apabila sepakan percuma tidak langsung telah diberikan, pengadil mesti mengekalkan lengan terangkat menegak sehingga sepakan telah diambil dan bola menyentuh pemain lain, keluar dari permainan, atau jelas bahawa gol tidak boleh dijaringkan secara langsung. Jika pengadil gagal memberi isyarat bahawa sepakan percuma adalah tidak langsung, dan bola masuk terus ke gawang lawan, sepakan mesti dibuat semula.[1]

Menyalahi dan sekatan[sunting | sunting sumber]

Semburan hilang telah digunakan dalam beberapa tahun kebelakangan ini untuk menunjukkan jarak minimum untuk sepakan percuma.

Jika bola bergerak, atau di tempat yang salah, sepakan dibuat semula. Pemain yang mengambil sepakan percuma dari kedudukan yang salah akan dipaksa melakukan sepakan semula, atau yang terlalu melambatkan permulaan semula permainan, akan diberi amaran.

Jika pihak lawan berada kurang daripada 9.15 m (10 ela) dari tempat sepakan dibuat, sepakan dilakukan semula melainkan pasukan penendang memilih untuk melakukan "sepakan percuma pantas" sebelum pihak lawan dapat berundur pada jarak yang diperlukan. Pihak lawan juga boleh diberi amaran (kad kuning) kerana gagal berundur sejauh 9.15 m (10 ela),[5] atau kerana sengaja menghalang sepakan percuma pantas daripada dilakukan.

Jika penyepak menyentuh bola untuk kali kedua sebelum ia menyentuh pemain lain, sepakan percuma tidak langsung diberikan kepada pasukan lawan, melainkan sentuhan kedua ini adalah kesalahan dari tangan tersentuh bola yang menyalahi undang-undang, dalam hal ini sepakan percuma langsung atau sepakan penalti diberikan.

Jika pemain penyerang berdiri dalam jarak 1 m (1 ela) dari 3 "dinding" pemain bertahan atau lebih, sepakan percuma tidak langsung diberikan kepada pasukan lawan.[3]

Sepakan percuma pantas[sunting | sunting sumber]

Pasukan boleh memilih untuk melakukan sepakan percuma "pantas", tiaitu, melakukan sepakan semasa lawan berada dalam jarak minimum 9.15-meter (10-ela). Ini biasanya dilakukan atas sebab taktikal tertentu, seperti mengejutkan pertahanan atau mengambil kesempatan daripada kedudukan mereka yang lemah. Pengadil mempunyai budi bicara penuh sama ada untuk membenarkan sepakan percuma pantas, dan semua peraturan lain mengenai sepakan percuma masih terpakai. Walau bagaimanapun, dalam melakukan sepakan percuma pantas, pasukan penyepak mengetepikan hak mereka untuk mengambil semula sepakan jika lawan yang berada dalam jarak 9.15 m (10 ela) memintas bola.[5] Badan-badan induk bola sepak boleh memberikan arahan lanjut kepada pengadil mengenai pemberian sepakan percuma pantas; sebagai contoh, Persekutuan Bola Sepak Amerika Syarikat menasihatkan pengadil tidak membenarkan sepakan percuma pantas jika kad ditunjukkan sebelum dimulakan semula, jika jurulatih perlu masuk ke padang untuk menjaga pemain yang cedera, jika pasukan penyepak meminta penguatkuasaan peraturan 10-ela (9.15 m), atau jika pengadil perlu memperlahankan rentak perlawanan (cth., untuk bercakap dengan pemain).[6]

Peluang menjaringkan gol[sunting | sunting sumber]

Guilherme Finkler (biru, no. 7) cuba menjaringkan gol dari sepakan percuma langsung untuk Melbourne Victory

Sepakan percuma langsung yang diberikan berhampiran gawang lawan selalunya boleh membawa kepada peluang menjaringkan gol, sama ada dari sepakan itu sendiri atau dari set piece berikutnya. Sehubungan itu, membangunkan permainan daripada sepakan percuma adalah bahagian penting dalam strategi pasukan, dan bertahan menentangnya adalah kemahiran penting untuk pemain pertahanan.

Terdapat pelbagai teknik yang digunakan dengan sepakan percuma langsung.[perlu rujukan] Pemain yang mengambil sepakan percuma langsung boleh memilih untuk memukul bola dengan kekuatan yang mungkin, biasanya dengan sepakan. Sebagai alternatif, pemain boleh cuba melengkungkan bola di sekeliling penjaga gol atau dinding, dengan bahagian dalam atau luar sepakan. Selain itu, pakar sepakan percuma tertentu akan memilih untuk menendang bola dengan putaran minimum, menjadikan bola berkelakuan tidak dapat diramalkan di udara (serupa dengan aksi padang knuckleball dalam besbol). Penyepak juga boleh cuba untuk memacu pukulan di bawah dinding yang dibentuk oleh pemain pertahanan lawan menggunakan bahagian dalam sepakan mereka secara melintas. Pengambil sepakan percuma juga boleh cuba menyilang bola ke bahagian pertahanan tengah atau penyerang mereka untuk mendapatkan tandukan ke gawang, kerana mereka biasanya merupakan ahli pasukan yang paling tinggi, terutamanya jika kedudukan sepakan percuma berdekatan dengan sayap.

Strategi[sunting | sunting sumber]

Pasukan bertahan (merah) cuba menghalang laluan langsung ke gawang dengan "dinding" pemain.
Pemain Aston Villa berbaring di atas tanah di belakang dinding untuk menghentikan sepakan percuma rendah

Kebanyakan pasukan mempunyai satu atau dua pengambil sepakan percuma yang ditetapkan, bergantung pada jarak dari gol dan sisi padang dari mana sepakan percuma akan diambil. Strateginya mungkin untuk menjaringkan gol terus dari sepakan percuma, atau menggunakan sepakan percuma sebagai permulaan set piece menuju ke arah peluang menjaringkan gol.

Pasukan penyepak mungkin mempunyai lebih daripada seorang pemain berbaris di belakang bola, berlari ke arah bola, dan/atau membuat tendangan untuk mengelirukan atau memperdaya pertahanan tentang niat mereka; ini biasanya sah selagi tiada pelanggaran lain berlaku.

Di mana terdapat potensi untuk rembatan ke gawang berlaku daripada sepakan percuma langsung, selalunya bahagian pertahanan akan membina "dinding" pemain berdiri sebelah menyebelah sebagai penghalang kepada pukulan. Bilangan pemain yang membentuk dinding berbeza-beza berdasarkan jarak dan strategi. Dinding biasanya diletakkan untuk menyaring kawasan tiang sebelah dekat, manakala tiang sebelah jauh biasanya dirujuk sebagai tanggungjawab utama penjaga gol, itulah sebabnya penjaga gol sering diposisikan lebih jauh ke arah tiang jauh berbanding tiang sebelah dekat selepas membentuk dinding.

Bermula pada tahun 2020-an pasukan sering memilih untuk menempatkan pemain untuk berbaring di belakang dinding, untuk menghalang pengambil sepakan percuma menendang bola di bawah dinding apabila pemain pertahanan melompat menjangkakan sepakan melepasi bahagian atas. Dalam bahasa sehari-hari peranan ini telah dikenali sebagai 'pengecualian draf'. Penyepak yang mempunyai kemahiran untuk melencongkan bola di sekeliling dinding mempunyai kelebihan tersendiri. Sejak 2000, pengadil di peringkat tertinggi bola sepak telah menggunakan semburan hilang untuk menguatkuasakan jarak minimum 9.15-meter (10-ela) yang diperlukan untuk dinding; pengadil tanpa semburan hilang mungkin menunjukkan jarak minimum secara lisan dan/atau dengan gerak isyarat tangan. Pada 2019, Undang-undang 13 telah ditukar untuk menghendaki pemain penyerang mengekalkan jarak minimum 1-meter (1-ela) dari "dinding" pertahanan sehingga bola dalam permainan.[3]

Kesalahan yang diberikan sepakan percuma[sunting | sunting sumber]

Berikut adalah kesalahan yang boleh dihukum dengan sepakan percuma dalam Undang-undang Permainan 2019. Sepakan percuma boleh diberikan hanya untuk kesalahan yang dilakukan semasa bola dalam permainan, atau pada permulaan semula permainan.[7] Jika kesalahan dilakukan dalam mana-mana keadaan lain, pemain yang melakukan kesalahan boleh dihukum dengan tindakan tatatertib, tetapi permainan dimulakan semula dengan cara yang sama ia akan dimulakan semula tanpa kesalahan itu.[8]

Sepakan percuma langsung / sepakan penalti[sunting | sunting sumber]

Sepakan percuma tidak langsung[sunting | sunting sumber]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum 1863[sunting | sunting sumber]

Tangkapan yang adil[sunting | sunting sumber]

Tangkapan adil adalah sebab yang paling biasa untuk sepakan percuma dalam kod bola sepak pada awal abad kesembilan belas. Contoh awal ditemui dalam keterangan Matthew Bloxam, dalam petikan terkenal di mana dia mengaitkan inovasi "berlari dengan bola" di Sekolah Ragbi dengan tindakan William Webb Ellis pada tahun 1823:[9]

[Ellis] menangkap bola dalam pelukannya. Oleh kerana itu, mengikut peraturan ketika itu, dia sepatutnya berundur semula sejauh yang dia mahu, tanpa berpisah dengan bola, kerana pengempur di pihak yang bertentangan hanya boleh mara ke tempat di mana dia telah menangkap bola, dan tidak dapat meluru ke hadapan sehingga dia telah sama ada menumbuknya atau meletakkannya untuk disepak orang lain, kerana melalui tempat sepakan inilah kebanyakan gol pada masa itu disepak, tetapi apabila bola mencecah tanah, pihak yang bertentangan mungkin meluru ke hadapan.

Undang-undang bola sepak pertama yang diterbitkan, yang dikeluarkan oleh Sekolah Ragbi pada tahun 1845, mengesahkan bahawa sepakan percuma telah dianugerahkan untuk tangkapan:[10]

Pengecasan adil, dalam kes tempat sepakan, sebaik sahaja bola telah menyentuh tanah; sekiranya sepakan daripada tangkapan, sebaik sahaja kaki pemain meninggalkan tanah, dan bukan sebelum ini.

Walaupun "peraturan Cambridge" 1848 yang diterangkan oleh Henry C. Malden pada tahun 1897 tidak kekal, Malden membayangkan bahawa mereka dianugerahkan sepakan percuma untuk tangkapan yang adil.[11] Peraturan Cambridge 1856, yang masih bertahan, secara jelas diberikan sepakan percuma sedemikian:[12]

Apabila pemain menangkap bola terus dari kaki, dia boleh menyepak semampunya tanpa berlari dengannya.

Kod awal lain yang memberikan sepakan percuma untuk tangkapan yang adil termasuk Sekolah Shrewsbury (1855),[13] Sekolah Harrow (1858),[14] Sheffield FC (1858),[15] Melbourne FC (1859),[16] dan Blackheath FC (1862).[17] Semua sepakan ini, kecuali untuk Sheffield, membenarkan gol untuk dijaringkan secara langsung.

Sentuhan ke bawah[sunting | sunting sumber]

Sepakan percuma selepas sentuhan ke bawah (juga dikenali sebagai "cuba ke arah gol") ditemui di Sekolah Ragbi dari pertengahan 1830-an.[18] Ia juga ditemui dalam kod yang dipengaruhi Ragbi, seperti Kolej Marlborough,[19] dan dalam Peraturan Cambridge 1863, yang telah disediakan oleh sebuah jawatankuasa termasuk wakil dari Marlborough dan Ragbi.[20]

Selepas kesalahan pihak lawan[sunting | sunting sumber]

Peraturan Sekolah Ragbi yang pertama (1845) memberikan pukulan atau sepakan bawah kepada pihak lawan selepas seorang pemain melakukan "pukulan apabila dia [adalah] tidak berhak untuk itu".[21] Semakan peraturan Sekolah Ragbi pada tahun 1846 mengekalkan peraturan itu, tetapi menambah peruntukan bahawa gol tidak boleh dijaringkan daripada sepakan bawah sedemikian, memberikan contoh awal sepakan percuma tidak langsung.[22] Kod lain yang menggunakan sepakan percuma untuk menghukum pelanggaran peraturan termasuk undang-undang Uppingham 1857 (untuk ofsaid),[23] dan undang-undang Melbourne FC 1860 (untuk sebarang kesalahan).[24]

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Peraturan FA 1863[sunting | sunting sumber]

Undang-undang asal Persatuan Bola Sepak, yang diterbitkan pada Disember 1863, memberikan sepakan percuma dalam dua situasi:

Mengikuti tangkapan yang adil, yang ditakrifkan sebagai "apabila bola ditangkap, selepas ia menyentuh orang lawan, atau telah ditendang atau diketuk oleh musuh, dan sebelum ia menyentuh tanah atau salah satu pihak menangkap. ia". Pemain yang membuat tangkapan adil terpaksa menuntutnya dengan "membuat tanda dengan tumitnya sekaligus". Seperti dalam peraturan Ragbi, pihak lawan dibenarkan untuk mencapai sasaran untuk mencabar sepakan, dengan pemain yang mengambil sepakan dibenarkan untuk berundur ke belakang dari tanda untuk mengelak daripada perhatian pihak lawan. Pemain yang membuat tangkapan adil terpaksa mengambil sepakan percuma yang terhasil, yang mana gol boleh dijaringkan secara langsung.

Mengikuti sentuhan ke bawah di belakang garisan gol lawan, dengan cara yang serupa dengan Ragbi kontemporari "mencuba ke gawang" atau penukaran ragbi moden. Tendangan itu perlu dilakukan dari satu mata 15 ela (14 m) dari garisan gol, sejajar dengan tempat dengan bola disentuh. Tendangan terpaksa dilakukan di pintu gol, dengan pihak lawan diwajibkan berada di belakang garisan gol mereka sehingga sepakan dibuat. Tendangan boleh dilakukan oleh mana-mana ahli pasukan yang menyentuh bola ke bawah.

Dalam kedua-dua kes, sepakan boleh dilakukan "dengan cara yang difikirkan sesuai oleh penyepak". Ini ditafsirkan sebagai membenarkan tendangan dari tangan (punt atau drop-kick), sebagai tambahan kepada tendangan tempat. Dalam perlawanan pertama yang dimainkan di bawah peraturan Persatuan Bola Sepak, (Barnes v Richmond, 19 Disember 1863), Barnes FC mencuba enam "cubaan ke arah gol" sedemikian, tetapi terlepas kesemuanya.

Pemansuhan (1866–1872)[sunting | sunting sumber]

Pada semakan pertama undang-undang FA, pada tahun 1866, sepakan percuma telah dikeluarkan dari permainan. Rujukan kepada tangkapan adil telah hilang daripada undang-undang (walaupun tangkapan masih dibenarkan), manakala sentuhan ke bawah, bukannya dihadiahkan dengan sepakan percuma, menjadi pemecah seri untuk digunakan apabila jumlah gol yang sama dijaringkan oleh setiap pasukan .

Pada tahun 1867, Kelab Bola Sepak Sheffield mencadangkan kepada FA bahawa pengendalian harus diharamkan, dengan sepakan percuma diberikan sebagai hukuman untuk bola baling. Rekod mesyuarat tahunan FA tidak menunjukkan bahawa cadangan ini menerima sebarang perbincangan rasmi, dan ia tidak diterima pakai: bagaimanapun, cadangan serupa telah dimasukkan ke dalam undang-undang sulung Persatuan Bola Sepak Sheffield pada tahun yang sama.

Pada tahun 1870, pengendalian telah diharamkan sepenuhnya dalam undang-undang FA, atas dasar cadangan oleh Upton Park FC. Wanderers FC dan Civil Service FC kedua-duanya mencadangkan bahawa pengendalian harus dihukum dengan balingan ke dalam kepada pembangkang, tetapi cadangan mereka tidak diterima pakai.

Pengenalan semula (1872–1873)[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1872, sepakan percuma telah diperkenalkan semula, atas dasar cadangan oleh Harrow Checkers F.C. Ia dianugerahkan untuk menghukum pengendalian bola secara haram, dan tidak membenarkan gol dijaringkan secara langsung. Undang-undang 1872 mengabaikan untuk menentukan dengan tepat bagaimana sepakan percuma harus dilakukan; peninggalan ini dibuat pada tahun 1873, apabila dinyatakan bahawa bola mesti berada di atas tanah, dengan pihak lawan sekurang-kurangnya enam ela (5.5 m) dari bola, melainkan di belakang garisan gol mereka sendiri. Sekatan ini telah dicadangkan oleh Clapton Pilgrims, dan dipinda oleh Francis Marindin dari Royal Engineers FC.

Perkembangan seterusnya[sunting | sunting sumber]

Kedudukan pihak lawan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1913, jarak lawan yang dikehendaki untuk berundur ditingkatkan daripada enam ela (5.5 m) kepada sepuluh ela (9.15 m). Pada tahun 1936, dinyatakan lagi bahawa pemain boleh berada kurang daripada sepuluh ela (9.15 m) hanya jika mereka berada di garisan gol antara tiang (bukannya di mana-mana di garisan gol).

Pada tahun 1965, pihak lawan dikehendaki berada di luar kawasan penalti apabila sepakan percuma diambil dari dalam kawasan penalti pasukan sepakan. (Perubahan serupa telah dibuat kepada undang-undang untuk sepakan gol pada tahun 1948).

Kedudukan rakan sepasukan[sunting | sunting sumber]

Pada 2019, ahli pasukan yang melakukan sepakan percuma dilarang berdiri dalam jarak satu meter dari mana-mana "dinding" yang dibuat oleh pasukan pertahanan.

Memasukkan bola ke dalam permainan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1887, telah dinyatakan bahawa "bola mesti sekurang-kurangnya digolek sebelum ia boleh dianggap dimainkan". Keperluan ini dibuat lebih tepat pada tahun 1895: bola "mesti membuat litar lengkap atau menempuh jarak lilitannya" sebelum bermain. Pada tahun 1997, keperluan ini telah dihapuskan: bola menjadi dalam permainan sebaik sahaja ia ditendang dan dialihkan (dan meninggalkan kawasan penalti, jika perlu; lihat di bawah). Pada tahun 2016, telah dinyatakan bahawa bola mesti "jelas" bergerak.

Pada tahun 1937, sepakan percuma yang dilakukan dalam kawasan penalti pasukan sepakan itu sendiri diperlukan untuk meninggalkan kawasan penalti sebelum dipertimbangkan dalam permainan. Ini berikutan perubahan selari dalam undang-undang sepakan gol pada tahun sebelumnya. Kedua-dua perubahan telah diterbalikkan pada 2019.

Kaedah menendang[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2007, undang-undang menyatakan bahawa berpura-pura, dan mengangkat bola dengan satu atau kedua-dua kaki, adalah kedua-dua kaedah yang sah untuk melakukan sepakan percuma.

Mengelecek[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1874, pemain yang mengambil sepakan percuma dilarang daripada menyentuh bola semula sehingga ia telah dimainkan oleh pemain lain.

Menjaringkan gol secara langsung[sunting | sunting sumber]

Apabila diperkenalkan semula pada tahun 1872, sepakan percuma tidak membenarkan satu gol dijaringkan.[25]

Pada tahun 1891, sepakan penalti telah diperkenalkan, untuk kesalahan tertentu yang dilakukan dalam jarak 12 ela (11 m) dari garisan gol. Sepakan penalti membenarkan satu gol dijaringkan secara langsung (tidak seperti sepakan percuma, yang masih secara eksklusif tidak langsung).

Pada tahun 1903 sepakan percuma terus telah diperkenalkan semula, untuk kesalahan yang sama dihukum dengan sepakan penalti apabila dilakukan di kawasan penalti.

Pada tahun 1927, undang-undang telah dipinda untuk menghalang gol sendiri daripada dijaringkan secara langsung daripada sebarang sepakan percuma (sama ada secara langsung atau tidak langsung).

Dianugerahkan dalam kawasan gol[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1978, telah dinyatakan bahawa sepakan percuma yang diberikan kepada pasukan dalam kawasan gol sendiri boleh diambil dari mana-mana titik dalam separuh kawasan gol di mana kesalahan itu berlaku. Perubahan ini dibuat untuk menghapuskan sebarang kelemahan yang mungkin datang daripada dipaksa untuk mengambil sepakan dari "kedudukan terhad" berhampiran tiang gol. Pada tahun 1992, peruntukan ini diperluaskan lagi untuk membenarkan sepakan percuma sedemikian dilakukan dari mana-mana titik dalam kawasan gol. Perubahan ini, yang dicadangkan "untuk mengurangkan pembaziran masa", dibuat bersempena dengan perubahan selari dengan undang-undang sepakan gol.

Pada tahun 1984, telah dinyatakan bahawa sepakan percuma tidak langsung yang diberikan untuk kesalahan dalam kawasan gol pasukan lawan harus dilakukan pada titik terdekat pada garisan enam ela (5.5 m). Perubahan ini dibuat untuk mengelakkan "kesesakan" dan "berdesak-desakan".

Penyelesaian untuk pelanggaran[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1882, sepakan percuma tidak langsung telah diberikan kepada pihak lawan jika pemain yang mengambil sepakan percuma menyentuh bola dua kali. Pada tahun 1905, pencerobohan oleh pihak lawan pada sepakan percuma turut dihukum dengan sepakan percuma tidak langsung. Pada tahun 1938, hukuman ini telah dihapuskan; sebaliknya dinyatakan bahawa, sekiranya berlaku pencerobohan, pengadil "akan menangguhkan sepakan itu sehingga Undang-undang dipatuhi". Pada tahun 1937, telah dinyatakan bahawa jika sepakan percuma yang diambil dari dalam kawasan penalti pihak sepakan tidak meninggalkan kawasan penalti, ia perlu diulang semula. Keperluan ini telah dialih keluar pada tahun 2019.

Pada 2019, undang-undang telah diubah suai untuk menyatakan bahawa, jika rakan sepasukan penyepak berada lebih dekat daripada satu meter ke "dinding" yang dibentuk oleh pasukan bertahan, sepakan percuma tidak langsung harus diberikan.

Offsaid dari sepakan percuma[sunting | sunting sumber]

Undang-undang bola sepak sentiasa membenarkan kesalahan ofsaid dilakukan dengan sepakan percuma. Sepakan percuma berbeza, dalam hal ini, dengan permulaan semula permainan lain seperti sepakan gol, sepakan sudut dan lontaran ke dalam.

Cadangan yang tidak berjaya untuk menghapuskan kemungkinan ofsaid daripada sepakan percuma langsung telah dibuat pada tahun 1929. Cadangan yang sama untuk mengelakkan kesalahan ofsaid daripada mana-mana sepakan percuma telah dimajukan pada tahun 1974 dan 1986, setiap kali tidak berjaya. Pada tahun 1987, Persatuan Bola Sepak (FA) mendapat kebenaran IFAB untuk menguji peraturan sedemikian dalam Persidangan GM Vauxhall 1987-88. Pada mesyuarat tahunan seterusnya, FA melaporkan kepada IFAB bahawa percubaan itu telah, seperti yang diramalkan, "membantu lebih jauh pasukan yang tidak menyinggung perasaan dan juga menjana lebih banyak aksi berhampiran gawang, menghasilkan keseronokan yang lebih besar untuk pemain dan penonton"; ia bagaimanapun menarik balik cadangan itu.

Kesalahan yang mana sepakan itu diberikan[sunting | sunting sumber]

Pengendalian yang tidak sah[sunting | sunting sumber]

Seperti yang dinyatakan di atas, sepakan percuma telah dihidupkan semula pada tahun 1872 untuk menghukum pengendalian haram (oleh penjaga gol atau mana-mana pemain lain).[25] Pada tahun 1903, apabila sepakan percuma langsung diperkenalkan semula, ia digunakan untuk menghukum bola yang tersentuh tangan: kesalahan pengendalian teknikal oleh penjaga gol terus dihukum dengan sepakan percuma tidak langsung.[26]

Perlanggaran dalam permainan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1874, penggunaan sepakan percuma telah dilanjutkan untuk menutup kesalahan akibat daripada perlanggaran dalam permainan.[27] Sejak 1903, apabila sepakan percuma langsung diperkenalkan semula, kebanyakan bentuk perlanggaran dalam permainan telah dihukum dengan sepakan percuma langsung. Pengecualian, yang dihukum dengan sepakan percuma tidak langsung, disenaraikan di bawah:

-Permainan berbahaya (sejak 1903)

-Menghalang / menghalang kemajuan lawan(1951-2016) dan menghalang lawan tanpa sentuhan (dari 2016)

-Menyerang apabila tidak cuba bermain bola (1948-1997)

-Menyerang penjaga gol dengan cara yang tidak sah (1903-1997)

-Menghalang penjaga gol daripada melepaskan bola (dari 1997)

-Menendang (atau cuba menendang) bola apabila penjaga gol sedang dalam proses melepaskannya (mulai 2016)

Kesalahan disiplin / salah laku

Sejak 1907, sepakan percuma tidak langsung telah diberikan apabila permainan dihentikan untuk menghantar pemain (melainkan undang-undang memerlukan sepakan percuma terus atau sepakan penalti). Pada tahun 1934, prinsip ini diperluaskan kepada amaran.

Dari 1967 hingga 2000, terdapat kesalahan yang berasingan iaitu membuang masa oleh penjaga gol, boleh dihukum dengan sepakan percuma tidak langsung.

Kesalahan pada permulaan semula permainan[sunting | sunting sumber]

Kesalahan pada permulaan semula permainan

Pada tahun 1882, sepakan percuma tidak langsung telah diberikan untuk sentuhan berganda pada sepakan percuma, lontaran ke dalam, sepakan gol, atau sepak mula. Pada tahun 1901, ini telah dilanjutkan kepada sentuhan berganda pada sepakan penalti. Pencerobohan oleh pembangkang telah dihukum dengan sepakan percuma tidak langsung pada pelbagai masa:

-Pada permulaan (1887-1903)

-Pada sepakan percuma (1905-1938)

-Pada sepakan gol (1905-1937)

-Pada sepakan sudut (sehingga 1973)

Tendangan percuma tidak langsung juga telah diberikan untuk lontaran kasar dari tahun 1882. Pada tahun 1931, remedi ini telah ditukar kepada balingan ke dalam kepada pihak lawan.

Ofsaid[sunting | sunting sumber]

Offsaid telah dihukum dengan sepakan percuma tidak langsung sejak 1874.[27]

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Tarikh Gol mungkin dijaringkan terus Mungkin disentuh di tangan Bola mungkin disentuh dua kali Jarak minimum (lawan) Diambil dari kawasan penalti pasukan yang mengambil sepakan Psisi apabila diambil daripada kawasan gol Penyelesaian untuk perlanggaran Tarikh
Gol serangan Gol sendiri Bola mesti meninggalkan kawasan penalti Lawan perlu berada di luar kawasan penalti Daripada pasukan yang menyerang Daripada pihak lawan Sentuhan berganda Pencerobohan dari pihak lawan
1863 Ya Ya Ya 1863
1866 1866
1872 Tidak Tidak dinyatakan Ya Tidak dinyatakan - 1872
1873 Tidak 6 ela (5.5 m) Tidak dinyatakan 1873
1874 Tidak Tidak dinyatakan 1874
1882 Sepakan percuma tidak terus 1882
1902 Tidak Tidak Dari tempat kesalahan Dari tempat kesalahan 1902
1903 Sepakan percuma terus sahaja 1903
1905 Sepakan percuma tidak terus 1905
1913 10 ela (9.5 m) 1913
1927 Sepakan percuma terus sahaja Tidak 1927
1937 Ya 1937
1938 Ambil semula sepakan 1938
1965 Ya 1965
1978 Daripada separuh kawasan gol di mana kesalahan dilakukan 1978
1984 Dari tempat terdekat dari garisan 6 ela (5.5 m) 1984
1992 Dari mana-mana di dalam kawasan gol 1992
2019 Tidak 2019

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Laws of the Game 2019/20" (PDF). m/s. 70. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 27 January 2020.
  2. ^ "Introduction to Youth Soccer" (PDF). kickit. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 29 June 2004. Dicapai pada 6 July 2020.
  3. ^ a b c "Laws of the Game 2019/20" (PDF). m/s. 88. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 3 June 2019.
  4. ^ "Laws of the Game 2019/20" (PDF). m/s. 123. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 3 June 2019.
  5. ^ a b c LAW 13 – FREE KICKS – The direct free kick -FIFA.com
  6. ^ "Free Kick and Restart Management" (PDF). United States Soccer Federation. 10 February 2009. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 1 August 2020. Dicapai pada 10 July 2018.
  7. ^ Laws of the Game 2019/20, passim; see esp. p. 103
  8. ^ Laws of the Game 2019/20, p. 87
  9. ^ Bloxam, Matthew Holbeche (1880-12-22). "Rugby School Football Play". The Meteor. Rugby (157): 155–156.. Emphasis added.
  10. ^ Laws of Football as played at Rugby School (1845)  – melalui Wikisource.
  11. ^ Alcock, C. W. (1898-01-08). "Association Football: No. 1 -- Its Origin". The Sportsman. London (8851): 3. Bagaimanapun, tuan, beberapa tahun selepas itu ada yang mengambil peraturan itu, masih berkuat kuasa di Cambridge, dan dengan sedikit perubahan ia menjadi Peraturan Persatuan. Tangkapan yang adil, sepakan percuma (sebagaimana yang masih dimainkan di Harrow) telah dipadam. [penekanan ditambah]
  12. ^ Cambridge Rules (1856)  – melalui Wikisource.
  13. ^ Description of the Rules of Football as played at Shrewsbury School (1855)  – melalui Wikisource. Pemain yang menangkap bola terus dari sepakan boleh mengambil 'angkat' (sepakan rendah)
  14. ^ Rules of Harrow Football (1858)  – melalui Wikisource. Sesiapa yang menangkap Bola berhak mendapat sepakan percuma jika dia memanggil Tiga ela [2.7 m]
  15. ^ Sheffield Rules (1858)  – melalui Wikisource. Tangkapan Adil ialah Tangkapan daripada mana-mana pemain dengan syarat Bola tidak menyentuh tanah dan tidak dibaling dari sentuhan dan memberi hak kepada sepakan percuma
  16. ^ Melbourne Football Club (1859)  – melalui Wikisource. Mana-mana pemain yang menangkap bola terus dari kaki boleh memanggil 'tanda'. Dia kemudiannya mendapat sepakan percuma; tiada pemain dari pihak bertentangan dibenarkan masuk ke dalam tempat yang ditanda
  17. ^ Rules of Blackheath Football Club (1862)  – melalui Wikisource. Tangkapan yang adil ialah tangkapan terus dari kaki, atau ketukan dari tangan salah satu pihak yang bertentangan; apabila penangkap boleh sama ada berlari dengan bola atau membuat tanda dengan memasukkan tumitnya ke dalam tanah di tempat dia menangkapnya; dalam kes ini dia berhak mendapat sepakan percuma
  18. ^ Macrory, Jenny (1991). Running with the Ball: The Birth of Rugby Football. London: HarperCollins. m/s. 112–114. ISBN 0002184028. Technically, the touchdown was not rewarded directly with a free kick but with a "punt out" from the goal-line, which could be kicked backwards to a team-mate, who could then catch the ball, make a mark, and proceed with a free-kick as after a fair catch. The procedure is described in Tom Brown's School-Days: "An Old Boy" [Thomas Hughes] (1857). Tom Brown's School Days. Cambridge: Macmillan. m/s. 119–120.:

    Young Brooke telah menyentuhnya betul-betul di bawah tiang gol Sekolah [pihak lawan]... Old Brooke berdiri dengan bola di bawah lengannya menggerakkan Sekolah ke belakang... Crab Jones ... berdiri di sana di hadapan old Brooke untuk menangkap bola. Jika [pihak lawan] boleh mencapai dan memusnahkannya sebelum dia menangkap, bahaya sudah berakhir... Harapan yang menggembirakan, ia ditendang keluar dan ditangkap dengan cantik. Crab Jones menghentakkan tumitnya ke tanah, untuk menandakan tempat di mana bola ditangkap, di mana barisan Sekolah mungkin tidak mara; tetapi di sana mereka berdiri sedalam lima, bersedia untuk tergesa-gesa apabila bola menyentuh tanah. ... Crab Jones ... telah membuat lubang kecil dengan tumitnya untuk bola berbaring, di mana dia bersandar pada satu lutut, dengan matanya memandang old Brooke. "Sekarang!" Crab meletakkan bola pada perkataan, old Brooke menendang, dan ia naik perlahan-lahan dan benar-benar apabila Sekolah meluru ke hadapan. Kemudian jeda seketika, sementara kedua-dua belah pihak memandang ke atas bola yang berputar. Di sana ia terbang lurus di antara dua tiang, kira-kira lima kaki di atas palang, gol yang tidak dipersoalkan

    The simpler "conversion" that survives today in rugby and gridiron football was first used at Marlborough College, before being used in the first laws of the Rugby Football Union (1871).
  19. ^ Description of the Rules of Football as played at Marlborough College (1863)  – melalui Wikisource. Titik perbezaan yang paling penting antara dua permainan [Sekolah Ragbi dan Marlborough] [...] adalah [...] jarak seragam 30 ela [27 m] di hadapan "sentuhan" untuk "sepakan tempat" di Marlborough, bukannya sepakan dari tempat yang tidak ditentukan di Ragbi
  20. ^ Cambridge Rules (1863)  – melalui Wikisource. Apabila pemain telah menyepak bola melepasi garisan gol lawan, sesiapa yang mula-mula menyentuh bola apabila ia berada di atas tanah dengan tangannya mungkin mendapat sepakan percuma, membawa bola 25 ela [23 m] terus keluar dari garisan gol.
  21. ^ Laws of Football as played at Rugby School (1845)  – melalui Wikisource. Jika seorang pemain melakukan pukulan ketika dia tidak berhak untuk itu, pihak lawan boleh melakukan pukulan atau jatuh, tanpa berlari jika bola belum menyentuh dua tangan.
  22. ^ Laws of Football as played at Rugby School (1846)  – melalui Wikisource. Jika seorang pemain melakukan pukulan ketika dia tidak berhak untuk itu, pihak lawan boleh melakukan pukulan atau jatuh, tanpa berlari, (selepas menyentuh bola di atas tanah) jika bola belum menyentuh dua tangan, tetapi jatuhan tersebut mungkin tidak menjadi matlamat
  23. ^ Rules for Football at Uppingham School (1857)  – melalui Wikisource. If any player kicks off-side, the opposite side may claim a fair kick from the place where it was kicked off-side
  24. ^ Rules of Melbourne Football Club (1860)  – melalui Wikisource. Dalam kes pelanggaran sengaja mana-mana Peraturan di atas oleh mana-mana pihak, Kapten pihak lawan boleh mendakwa bahawa mana-mana pihaknya boleh mendapat sepakan percuma dari tempat pelanggaran Peraturan itu dibuat; dua Kapten dalam semua kes, kecuali di mana Pengadil dilantik, untuk menjadi hakim yang menjual pelanggaran
  25. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan laws_1872 tidak disediakan
  26. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan laws_1903 tidak disediakan
  27. ^ a b Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan laws_1874 tidak disediakan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.