Shihab al-Din Yahya ibn Habash Suhrawardi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

"Shihab ad-Dīn" Yahya ibn Habash Suhrawardī [1] ( Parsi: شهاب‌الدین سهروردی , juga dikenali sebagai Sohrevardi ) (1154–1191) ialah seorang ahli falsafah Parsi dan pengasas aliran Pencahayaan Iran, sebuah aliran yang penting dalam falsafah Islam .Frasa "Cahaya" dalam "Falsafah Pencahayaan" dikenali sebagai sumber ilmu. Dia digelar dengan gelaran terhormat, Shaikh al-ʿIshraq iaitu "Sang Penerang" dan Shaikh al-Maqtul "Guru Yang Terbunuh", merujuk kepada pelaksanaan hukuman matinya kerana perbuatan bidaah . [2] Mulla Sadra, seorang sarjana Parsi era Safavid menyifatkan Suhrawardi sebagai "Si Pengembali Jejak Orang-Orang Bijak Pahlavi (Iran), [3] dan Suhrawardi, dalam karya agungnya "Falsafah Pencahayaan", menganggap dirinya sebagai seorang menghidupkan atau mengembalikan semula tradisi kuno kebijaksanaan Parsi. [4] Suhrawardi memberikan kritikan Platonik yang baru terhadap aliran peripatetik Avicenna yang dominan pada zamannya, dan kritikan itu melibatkan bidang Logik, Fizik, Epistemologi, Psikologi, dan Metafizik . [5] [6]

Kehidupan[sunting | sunting sumber]

Beliau berasal daripada Parsi. [a] Suhrawardi dilahirkan pada tahun 1154 di Suhraward, sebuah kampung yang terletak di antara bandar Zanjan dan Bijar Garrus di Iran . Beliau belajar ilmu dan fiqh di kota Maragheh . Gurunya ialah Majd al-Dīn Jīlī yang juga guru Fakhr al-Din al-Razi . Dia kemudian pergi ke Iraq dan Syria selama beberapa tahun dan mengembangkan ilmunya semasa berada di sana.

Kehidupannya menjangkau tempoh kurang daripada empat puluh tahun di mana dia menghasilkan satu siri karya yang menjadikan beliau sebagai pengasas aliran falsafah baru, yang dipanggil "Pencahayaan" (Hikmah Al- Ishraq ). Menurut Henry Corbin, Suhrawardi "kemudiannya dipanggil Sang Pencahaya ( Shaikh-i-Ishraq ) kerana matlamat utamanya ialah kebangkitan kebijaksanaan Iran kuno". [15] Corbin di sini telah mengkhususkan maknanya sebagai pelbagai cara di dalam "usaha untuk menghidupkan semula falsafah Parsi purba ". [16]

Terdapat beberapa laporan yang bercanggah tentang kematiannya. Pandangan yang paling sering dipegang adalah bahawa dia telah dihukum bunuh antara tahun 1191 dan 1208 di Aleppo atas tuduhan membawa ajaran dan falsafah Batini, atas perintah al-Malik al-Zahir, anak Saladin . [2] Sumber lain juga mengatakan bahawa dia mati kelaparan, yang lain mengatakan bahawa dia mati lemas atau dilempar dari dinding kubu, kemudian dibakar oleh beberapa orang. [17]

Pengaruh terhadap Suhrawardi[sunting | sunting sumber]

Suhrawardi adalah seorang pembela falsafah Peripatetik yang kuat, sehingga dia dipengaruhi oleh mereka yang disifatkannya sebagai mereka yang "telah lalui jalan Tuhan", seperti yang dinyatakan oleh Suhrawardi - Plato, Hermes, dan Pythagoras dalam tradisi Yunani, dan juga tokoh dalam tradisi Parsi. Kerja-kerja falsafahnya bertujuan untuk menghidupkan semula kebijaksanaan timur dan barat yang telah hilang. [6]

Ia juga jelas bahawa Suhrawardi sangat dipengaruhi oleh tradisi sufi, dengan meletakkan perjalanan rohani dan mistiknya yang dia anggap sebagai prasyarat yang diperlukan untuk memahami falsafah Pencahayaannya. [6] Zoroastrianisme juga nampaknya telah mempengaruhi Suhrawardi, kerana simbol-simbolnya muncul dalam beberapa karyanya. [6]

Ajaran[sunting | sunting sumber]

Hasil daripada falsafah peripatetik seperti yang dibangunkan oleh Ibn Sina (Avicenna), falsafah pencahayaan Suhrawardi mengkritik beberapa pendirian Ibn Sina dan secara radikal meninggalkannya dalam mencipta bahasa simbolik (terutamanya berasal dari budaya Iran kuno atau Farhang-e Khosravani ) untuk memberi ungkapan kepada hikmahnya ( hikma ).

Suhrawardi mengajar kosmologi emanasionis yang kompleks dan mendalam, di mana semua ciptaan adalah aliran keluar berturut-turut daripada Cahaya Cahaya Agung yang asal ( Nur al-Anwar ). Asas falsafahnya ialah cahaya bukan bahan tulen, di mana tiada apa-apa yang nyata, dan yang terungkap dari Cahaya Cahaya dalam urutan menurun intensiti yang semakin berkurangan dan, melalui interaksi yang kompleks, menimbulkan susunan lampu "mendatar", serupa. Di dalam konsep berbentuk Platonik, yang mengawal realiti duniawi. Dalam erti kata lain, alam semesta dan semua peringkat kewujudan hanyalah darjah Cahaya yang berbeza-beza—cahaya dan kegelapan. Dalam pembahagian badannya, dia mengkategorikan objek dari segi penerimaan atau bukan penerimaan cahaya.

Suhrawardi menganggap kewujudan sebelumnya bagi setiap roh di alam malaikat sebelum turun ke alam jasad. Jiwa terbahagi kepada dua bahagian, satu kekal di syurga dan satu lagi turun ke penjara badan. Jiwa manusia sentiasa sedih kerana telah bercerai dengan separuh lagi. Oleh itu, ia bercita-cita untuk bersatu semula dengannya. Jiwa hanya boleh mencapai kebahagiaan semula apabila ia bersatu dengan bahagian cakerawalanya, yang kekal di syurga. Dia berpendapat bahawa jiwa harus mencari kebahagiaan dengan melepaskan diri dari badannya yang lemah dan perkara-perkara duniawi dan mengakses dunia cahaya yang tidak material. Jiwa para gnostik dan orang-orang kudus, setelah meninggalkan tubuh, naik bahkan di atas dunia malaikat untuk menikmati kedekatan dengan Cahaya Agung, yang merupakan satu-satunya Realiti mutlak.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ van den Bergh, S. "al-Suhrawardī". Encyclopaedia of Islam, First Edition (1913-1936). doi:10.1163/2214-871X_ei1_SIM_5495.
  2. ^ a b Dabashi, Hamid (20 November 2012). The World of Persian Literary Humanism. Harvard University Press. m/s. 115. ISBN 978-0-674-06759-2.
  3. ^ The Cambridge History of Islam:, Volume 2 (1977) edited by P. M. Holt, Ann K. S. Lambton, Bernard Lewis pg 823: , p. 823, at Google Books
  4. ^ Henry Corbin, "The Voyage and the Messenger: Iran and Philosophy", North Atlantic Books, 1998.
  5. ^ پناه, يد الله (2022). مدخل إلى حكمة الإشراق (dalam bahasa Arab) (ed. 1st). لبنان: دار المعارف الحكمية. ISBN 978-614-440-247-4.
  6. ^ a b c d Marcotte, Roxanne (2023), Zalta, Edward N.; Nodelman, Uri (penyunting), "Suhrawardi", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (ed. Spring 2023), Metaphysics Research Lab, Stanford University, dicapai pada 2023-10-13
  7. ^ Ziai, H.(1997), “Al-Suhrawardi”, Encyclopaedia of Islam, New Ed., vol. 9: 782-784. Quote: "AL-SUHRAWARDI, SHIHAB AL-DIN YAHYA b. Habash b. Amirak, Abu'1-Futuh, well known Persian innovative philosopher-scientist, and founder of an independent, non-Aristotelian philosophical school named the "Philosophy of Illumination" (Ḥikmat al-ʿishraq)"
  8. ^ C. E. Butterworth, M. Mahdi, The Political Aspects of Islamic Philosophy, Harvard CMES Publishers, 406 pp., 1992, ISBN 0-932885-07-1 (see p.336)
  9. ^ John Walbridge, “The leaven of the ancients: Suhrawardī and the heritage of the Greeks”, State University of New York Press, 1999. Excerpt: “Suhrawardi, a 12th-century Persian philosopher, was a key figure in the transition of Islamic thought from the neo-Aristotelianism of Avicenna to the mystically oriented philosophy of later centuries.”
  10. ^ Seyyed Hossein Nasr, “The need for a sacred science”, SUNY Press, 1993. Pg 158: “Persian philosopher Suhrawardi refers in fact to this land as na-kuja abad, which in Persian means literally utopia, "no-place.”
  11. ^ Matthew Kapstein, University of Chicago Press, 2004, "The presence of light: divine radiance and religious experience", University of Chicago Press, 2004. pg 285: "the light of lights in the system of the Persian philosopher Suhrawardi"
  12. ^ Hossein Ziai. Illuminationism or Illuminationist philosophy, first introduced in the 12th century as a complete, reconstructed system distinct both from the Peripatetic philosophy of Avicenna and from theological philosophy. in: Encyclopædia Iranica, Volumes XII & XIII. 2004.
  13. ^ Edward Craig, Routledge Encyclopedia of Philosophy, "al-Suhrawardi, Shihab al-Din Yahya (1154-91)" Routledge 1998. Excerpt: "Shihab al-Din Yahya ibn Habash ibn Amirak Abu’l-Futuh al-Suhrawardi, known as al-Maqtul (the Slain One) in reference to his execution, and usually referred to as Shaykh al-Ishraq after his school of Illuminationist philosophy (hikmat al-ishraq), was born in AH 549/AD 1154 in the village of Suhraward in northwestern Iran."
  14. ^ Donald M. Borchert, Encyclopedia of Philosophy, Vol. 9 Gale / Cengage Learning 2nd. Edition, 2006. "suhraward ̄i, [addendum] (1155 or 1156–1191)" Excerpt: "Shihab al-Din Suhrawardi is one of the best known, innovative, yet controversial Persian philosophers in the history of philosophy in Iran."
  15. ^ H.Corbin, Spiritual Body and Celestial Earth (From Mazdean Iran to Shi'ite Iran), translated from French by Nancy Pearson, Princeton, 1977.
  16. ^ Henry Corbin.
  17. ^ Muḥammad Kamāl, Mulla Sadra's transcendent philosophy, Ashgate Publishing, Ltd., 2006 (p.13)

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Amin Razavi, M. (1997) Suhrawardi and the School of Illumination, Richmond: Curzon. (Catatan yang jelas dan bijak tentang prinsip utama pemikirannya.)
  • Corbin, H. (1971) En Islam iranien: aspects spirituels et philosophiques, vol. II: Sohrawardi et les Platoniciens de Perse, Paris: Gallimard. (Corbin menumpukan lebih banyak masanya untuk kajian al-Suhrawardi daripada mana-mana tokoh lain, dan jilid ini mewakili intipati penyelidikannya.)
  • Jad Hatem Suhrawardî et Gibran, prophètes de la Terre astrale, Beyrouth, Albouraq, 2003
  • Ha'iri Yazdi, M. (1992) The Principles of Epistemology in Islamic Philosophy: Knowledge by Presence, Albany, NY: State University of New York Press. (Karya asal mengenai epistemologi oleh ahli falsafah Iran kontemporari yang membuat perbandingan kritikal antara ahli falsafah Islam dan Barat tertentu; menggabungkan eksposisi terbaik dalam bahasa Barat tentang teori ilmu al-Suhrawardi.)
  • Nasr, SH (1983) Shihab al-Din Suhrawardi Maqtul, dalam MM Sharif (ed.) A History of Muslim Philosophy, jld. Saya, Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1963; wakil Karachi, tiada tarikh. (Masih salah satu pengenalan ringkas terbaik kepada al-Suhrawardi, khususnya berguna pada kosmologi.)
  • al-Shahrazuri, Shams al-Din (c. 1288) Sharh hikmat al-ishraq ( Commentary on the Philosophy of Illumination ), ed. H. Ziai, Tehran: Institut Kajian dan Penyelidikan Budaya, 1993. (Edisi kritikal dari asal abad ke-13; teks Arab sahaja, tetapi pengenalan pendek yang berguna dalam bahasa Inggeris.)
  • Walbridge, John (1999) The Leaven of the Ancients: Suhrawardi and the Heritage of the Greeks, Albany, New York: State University of New York Press.
  • Ziai, H. (1990) Knowledge and Illumination: a Study of Suhrawardi's Hikmat al-ishraq, Atlanta, GA: Scholars Press. (Kajian perintis tentang logik dan epistemologi al-Suhrawardi, khususnya kritikannya terhadap teori definisi peripatetik; malangnya karya ini mengalami pengeluaran yang tidak kemas.)
  • Ziai, H. (1996a) Shihab al-Din Suhrawardi: Founder of the Illuminationist School, dalam SH Nasr dan O. Leaman (eds) History of Islamic Philosophy, London: Routledge, 434-64. (Biografi al-Suhrawardi.)
  • Ziai, H. (1996b) The Illuminationist Tradition, dalam SH Nasr dan O. Leaman (eds) History of Islamic Philosophy, London: Routledge, 465-96. (Penerangan umum tradisi Illuminationist.)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan