Sintang Antillen (burung)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sintang Antillen
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Caprimulgiformes
Keluarga: Caprimulgidae
Genus: Chordeiles
Spesies:
C. gundlachii
Nama binomial
Chordeiles gundlachii
Lawrence, 1856

Sintang Antillen (Cordeiles gundlachii) ialah sejenis tukang yang berasal dari Karibia dan Florida Keys.

Epitet spesiesnya, gundlachii, adalah untuk menghormati semulajadiman Kuba, Juan Gundlach.

Pemerihalan[sunting | sunting sumber]

Burung dewasa berwarna gelap dengan corak perang, kelabu, dan putih pada bahagian atas dan dada; sayap panjangnya berwarna hitam dan menunjukkan sorot putih dalam penerbangan. Ekornya gelap dengan sorot putih; bahagian bawahnya berwarna putih dengan sorot hitam. Jantan dewasa mempunyai tekak putih; betina mempunyai tekak perang muda. Ciri yang paling ketara untuk menentukan pengenalannya berbanding saudara terdekatnya iaitu sintang biasa ialah bulu tertier pucat yang berbeza berhampiran belakang sayapnya ketika sedang duduk. Terdapat dua bentuk warna, jenis kelabu dan jenis karat. Seperti sintang lain, ia akan berpamer dengan menerbang ke atas dengan nada seruan tersendiri, kemudian menyelam, menarik keluar dari selaman hanya beberapa kaki dari tanah. Perbuatan tersebut menghasilkan deruan udara dan bunyi tersendiri.

Habitat dan taburan[sunting | sunting sumber]

Habitat pembiakannya ialah negara terbuka Antillen Besar, Antillen Kecil, Bahamas, dan Florida Keys di Amerika Syarikat. Ia biasanya bersarang di atas tanah kosong, kadangkala di tempat bertingkat termasuklah tunggul atau bumbung kerikil. Ia terutamanya menyukai kawasan yang baru dibersihkan di hutan, ladang lapangan terbang, ladang tebu, dan padang rumput.

Pembiakan[sunting | sunting sumber]

Ia berhijrah keluar dari kawasan pembiakan selepas membesarkan anaknya. Masih tidak diketahui di mana ia bermusimsejuk. Dua biji telur ditelurkan terus ke atas tanah kosong - tiada sarang. Pengeraman dilakukan sebahagian besarnya oleh betina dan berlangsung selama kira-kira 20 hari. Anaknya mula terbang pada usia kira-kira 20 hari.

Pemakanan[sunting | sunting sumber]

Ia menangkap serangga terbang ketika dalam penerbangan, kebanyakannya meramu pada waktu subuh dan senja (krepuskul) atau kadangkala pada waktu malam bulan purnama.

Seruan[sunting | sunting sumber]

Seruannya ialah pikadik pendek yang biasa didengari di atas kepala. Sintang biasa kadang-kadang akan membuat seruan mirip, tetapi ia tidak setekalnya. Di Republik Dominika dan Puerto Riko, ia dipanggil querequequé, istilah onomatopoeia yang berasal dari bahasa Taino.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2020). "Chordeiles gundlachii". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2020: e.T22689717A168858532. doi:10.2305/IUCN.UK.2020-3.RLTS.T22689717A168858532.en. Dicapai pada 19 November 2021.