Suri (drama)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Suri adalah merupakan drama lipur lara yang disiarkan di slot Azalea, TV3 bermula 11 Jun 2012 bagi menggantikan drama Bonda. Dibintangi oleh Hanez Suraya, Izreen Azminda, Sharnaaz Ahmad, Noniswara, Dato'Eizlan Yusof dan ramai lagi.

Suri
GenreKeluarga
Cinta
Konflik
PengarahEmi Suffian
Dibintangi oleh
Hanez Suraya
Izreen Azminda
Sharnaaz Ahmad
Datin Seri Noniswara
Dato' Eizlan Yusof
Kazar Saisi
Lagu pembukaan"Biar Sampai Ke Bintang" nyanyian Asmidar
Lagu penutup"Biar Sampai Ke Bintang" nyanyian Asmidar
PenggubahAjai
Negara asalMalaysia Malaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod20
Penerbitan
Tempoh siaran1 jam per episod
Syarikat penerbitan
OrangeTree Production
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Azalea)
Siaran asal11 Jun 2012 – 12 Julai 2012
Kronologi
MengikutiBonda
Diikuti olehTakdir Qismah

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Suri (Hanez Suraya) mempunyai musuh sejak di bangku sekolah iaitu Kira (Izreen Azminda) dan konflik di antara mereka menjadi tambah rumit apabila ibu bapa mereka berkahwin. Kira berasa malu apabila Bella mendapat tahu yang Suri tinggal serumahnya dengannya. Kira cuba menghalang papanya Farid (Dato' Eizlan Yusof) daripada berkahwin dengan Marissa (Noniswara), iaitu ibu Suri. Namun Farid berjanji jika Marissa memukul Kira, Farid akan menceraikannya. Kira selalu membuli Suri. Namun di depan Farid dan Marisa, Kira berpura-pura baik melayan Suri.

Suri cemerlang dalam pelajaran, Kira pula sebaliknya. Kira lebih gemar berkawan dengan beberapa remaja liar hingga mula terjebak dengan dadah. Malangnya, pihak polis mula menghidu aktiviti Kira dan rakannya dan menyerbu rumah Kira. Sewaktu operasi menggeladah rumah, polis menjumpai dadah dalam bilik Suri. Kira sengaja menyembunyikan dadah itu dalam bilik Suri. Selepas kejadian itu, Suri dimasukkan ke pusat pemulihan akhlak.

Setelah setahun berlalu, Suri dibebaskan dari pusat pemulihan. Ketika itu Kira menyambung pelajarannya di sebuah kolej. Kira berasakan dia lebih berjaya daripada Suri kerana Suri masih belum menduduki SPM dan kini Suri hanya mampu bekerja di sebuah kedai.

Sementara itu di kolej Kira tertarik dengan seorang pelajar tampan dan kaya yang bernama Haris (Sharnaaz Ahmad). Kira berusaha untuk menunjukkan bahawa dia juga berasal dari keluarga yang setaraf Haris. Dia sering mengambil kesempatan ke atas Suri dengan menggunakan wang saku Suri untuk berlagak mewah.

Sementara itu, Suri mendaftar di pusat tuisyen untuk menduduki peperiksaan SPM. Dengan berkat usahanya dia telah berjaya mendapat keputusan cemerlang. Suri menyambung pelajarannya di kolej sama dengan Kira. Bermulalah kehidupan Suri dan Kira di kolej sama walaupun berlainan kelas dan tahun pengajian.

Kehadiran Suri di kolej itu telah mengetuk pintu hati Hariz untuk jatuh cinta terhadap Suri. Pada masa sama, Suri juga mula menyimpan perasaan terhadap Haris. Apabila Kira mengetahui lelaki idamannya menyukai Suri, dia menjadi amat marah. Seperti biasa, Kira tetap mempunyai pelbagai helah untuk menyeksa hidup kakak tirinya.

Apakah helah seterusnya yang dilakukan Kira untuk menjatuhkan Suri? Berjayakan Suri menikmati perasaan cinta bersama Hariz? Adakah Suri akan berjaya menemui kebahagiaan setelah banyak pengorbanan dilakukan?

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]