Syelek

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kepingan syelek dalam pelbagai warna

Syelek adalah resin dihasilkan oleh serangga lak betina yang hidup pohon-pohon hutan di India dan Thailand. Ia diproses dan dijual dalam bentuk kepingan kering (gambar) dan larut dalam etanol untuk menghasilkan cecair syelek yang digunakan sebagai pewarna, makanan sayu dan kayu selesai. Laka fungsi sebagai sukar asli primer, mengamplas sealant, penghalang tanin dan bau-blocker, kotor, dan tinggi-gloss endapan. Syelek pernah digunakan dalam aplikasi elektrik kerana ciri menebatnya yang baik serta kebolehannya menutup mnegelakkan kelembapan. Gramofon dan piring hitam jenis 78 rpm diperbuat daripada bahan ini sehingga mereka telah digantikan oleh piring hitam vinil dari tahun 1950-an dan seterusnya.

Penghasilan[sunting | sunting sumber]

Lukisan serangga Kerria lacca dan tiub syelek oleh Harold Maxwell-Lefroy, bertarikh 1909

Syelek dikikis dari kulit kayu pokok di mana serangga lak spesies lak betina (Kerria lacca - order Hemiptera, keluarga Kerriidae, juga dikenali sebagai Laccifer lacca) menghasilkan sejenis rembesan yang membentuk tiub seakan terowong pada ranting-ranting pokok. Serangga ini berada dalam keluarga besar yang sama seperti serangga sumber asal kokneal diperolehi. Ia menghisap getah pokok yang dihuninya dan mengeluarkan "sticklac" hampir berterusan. Syelek yang hampir tidak berwarna dihasilkan apabila serangga tersebut memakan pokok kusum (Schleichera).

Syelek mentah yang mengandungi kepingan kulit kayu parutan dan serangga dikeluarkan sewaktu mengikisnya, dan ia diletakkan di atas kanvas tiub (kain yang sama digunakan pada stokin lama) lalu dipanaskan di atas api. Pemanasan ini menyebabkan syelek mencair dan merembes keluar dari kanvas, meninggalkan sisa kulit kayu dan serangga. Cecair yang pekat dan melekit ini kemudiannya dikeringkan menjadi bentuk papan rata dan dipecahkan atau dikeringkan ke dalam bentuk "butang" , lalu dibungkus untuk dijual. Syelek kering ini dihancurkan menjadi serbuk halus dan dilarutkan serpihnya dengan alkohol etil menjadi cecair syelek sebelum digunakan.

Cecair syelek mempunyai jangka hayat terhad (kira-kira 1 tahun), jadi syelek itu sendiri dijual dalam bentuk kering untuk dilarutkan sebelum digunakan. Cecair syelek yang dijual di kedai-kedai perkakasan sering ditandai dengan tarikh pengeluaran (campuran) agar pengguna dapat mengenalpasti sama ada syelek masih berkeadaan baik ataupun tidak. Terdapat beberapa syarikat pengeluar yang telah menghentikan pelabelan syelek dengan tarikh pengeluaran tetapi tarikh pengeluaran mungkin dapat diperolehi daripada kod pengeluaran. Selain itu, syelek lama mungkin akan diuji jika ia masih boleh digunakan: beberapa titik syelek pada kaca sepatutnya cepat kering ke permukaan yang keras. Syelek yang masih liat pada masa yang lama tidak lagi boleh digunakan. Jangka hayat penyimpanan bergantung pada suhu puncak, oleh itu pendinginan memanjangkan jangka hayat produk tersebut.

Sifat[sunting | sunting sumber]

Syelek merupakan polimer biopelekat yang mempunyai ciri-ciri kimia sama dengan polimer sintetik,maka ia boleh dianggap sebagai sejenis plastik asli. Ia boleh dijadikan bahan acuan selepas diampur dengan tepung kayu dan dibentuk di bawah api dan tekanan secukupnya, maka ia juga boleh dikelaskan sebagai sejenis termoplastik.

Syelek lebih mudah tercalar berbanding kebanyakan lapisan lakuer dan varnis, malah pemakaiannya yang lebih menggunakan banyak tenaga menjadikannya banyak digantikan oleh plastik dalam kebanyakan kegunaan. Walau bagaimanapun, lapisan syelek yang tercalar boleh dibaiki semula dengan lapisan syelek yang lain (tidak seperti poliuretana) kerana lapisan yang baru ini bergabung dan mengikat bersama lapisan yang sedia ada.

Syelek larut dalam larutan alkali seperti ammonia, natrium borat, natrium karbonat dan natrium hidroksida, serta juga dalam pelbagai pelarut organik. Apabila syelek dilarutkan dalam alkohol atau etanol yang dinyahaslikan, ia menghasilkan lapisan yang baik dari segi ketahanan dan kekerasan.

Syelek tahan sinar ultraungu, dan warnanya tidak menggelap apabila ia semakin berumur (meskipun kayu yang dilaputinya boleh berbuat demikian misalnya kayu pain).[1]

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan piring hitam dihasilkan daripada sebatian syelek pada ketika dahulu sebelum penemuan vinil. Sebanyak 18,000 tan syelek telah digunakan untuk menghasilkan 260 juta piring hitam untuk pasaran Eropah dari tahun 1921 hingga 1928.[2] Terdapat anggaran bahawa separuh dariapda bekalan syelek dunia digunakan untuk piring hitam pada tahun 1930an.[3] Kegunaan sebegini begitu umum sehingga tahun 1950an dan berterusan hingga ke tahun 1970an di negara-negara lain bukan Barat.

Ia turut digunakan untuk pebagai kegunaan lain seperti:

  • melekapkan spesimen serangga untuk tujuan pemerhatian atau pertunjukan, dalam bentuk gel pelekat yang mengandungi 75% alkohol etil.[4]
  • memberi penamapakan yang menyinar dan berseri dalam buah sitrus seperti limau dan oren apabila dicampurkan bersama lilin.
  • sebagai bahan pengikat dalam dakwat India.
  • dalam campuran piroteknik bunga api sebagai bahan api bersuhu rendah yang membolehkan penghasilan warna-warna biru dan hijau yang lebih 'tulen' - di mana warna-warna tersebut sukar diperolehi daripada campuran bahan api yang lain.
  • dalam bidang kosmetik: syelek yang dicmpurkan dalam bentuk gel bersama bahan penggilap kuku biasa merupakan bahan merawat kuku yang lebih cantik dan tahan lama[5] berbanding penggilap kuku biasa. Proses ini mengambil tiga langkahyang turut disertakan rawatan cahaya ultraungu.[6] Pembuangan syelek daripada kuku mengambil masa 15 minit.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Naturalhandyman.com : DEFEND, PRESERVE, AND PROTECT WITH SHELLAC : The story of shellac
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Berenbaum1993Page27 tidak disediakan
  3. ^ "How Shellac Is Manufactured". The Mail (Adelaide, SA : 1912–1954). 18 December 1937. Dicapai pada 3 July 2014.
  4. ^ Fly Times: Shellac gel for insect mounting
  5. ^ Pisani, Katrina (5 Oktober 2012). "The Science of Shellac". Cool Science. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Mac 2015. Dicapai pada 21 Mac 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ Thompson, Connie (1 June 2011). "Pros and cons of Shellac nail polish". Komo News. Dicapai pada 21 July 2016.
  7. ^ "Remove Shellac Nail Polish (Nail Technician Process) – Broke My Nail". Broke My Nail (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 1 March 2016.