Senarai watak Doraemon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Takeshi Goda)
Lompat ke: pandu arah, cari
Watak-watak utama dalam siri ini. Reka bentuk watak dalam versi anime 1979. Kiri ke kanan: Suneo, Giant, Doraemon, Shizuka dan Nobita

Berikut merupakan senarai watak dalam siri manga dan anime Doraemon.

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Doraemon[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Doraemon (watak)
Warna biru Disuarakan Oleh: Kōsei Tomita (1973), Masako Nozawa (1973), Nobuyo Ōyama (1979 – Mac 2005), Wasabi Mizuta (April 2005 – kini)

Doraemon (Bahasa Jepun: ドラえもん?) merupakan robot kucing jantan dari abad ke-22. Tarikh lahir (tarikh penghasilan) rasmi pada 2 September 2112 di Kilang Robot Matsushiba, Kawasaki, Kanagawa.

Nobita Nobi[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Nobita Nobi
Kanak-kanak: Disuarakan Oleh: Yoshiko Ōta (1973), Noriko Ohara (1979 – Mac 2005), Hiroko Maruyama (stand-in untuk Ohara), Megumi Ōhara (April 2005 – kini)
Remaja: Disuarakan Oleh: Makiko Ōmoto (2000), Mai Kadowaki (2005–2007)
Dewasa: Disuarakan Oleh: Kōzō Shioya (1984), Shingo Hiromori (1987–1990), Noriko Ohara (2000–2004), Tōru Ōkawa (2005), Hideyuki Hori (2006), Satoshi Tsumabuki (Stand by Me Doraemon)

Nobita Nobi (野比 のび太 Nobi Nobita?) merupakan anak tunggal kepada Nobisuke Nobi dan Tamako Nobi. Nobita seorang murid sekolah rendah di Tokyo. Dia biasa dilihat memakai cermin mata, kemeja polo berwarna merah atau kuning berkolar putih dan seluar putih. Karakter Nobita digambarkan penuh dengan kelemahan. Dia seorang yang malas, tidak bijak, lemah, bernasib malang, dan lemah dalam sukan.

Shizuka Minamoto[sunting | sunting sumber]

Kanak-kanak: Disuarakan Oleh: Masako Ebisu (1973), Michiko Nomura (1979 – March 2005), Rei Sakuma (2000), Yumi Kakazu (2005–kini)
Remaja: Disuarakan Oleh: Rei Sakuma (2000)

Shizuka Minamoto (源 静香 Minamoto Shizuka?) adalah seorang gadis yang sebaya Nobita dan seorang murid yang bijak dan baik hati, yang menjadikannya tarikan kepada Nobita. Nobita terpaksa berebut perhatian Shizuka dengan Dekisugi, seorang budak lelaki yang secerdik Shizuka dan sering memperoleh markah 100% dalam ujian. Shizuka juga kerap mandi, maka terdapat juga adegan Nobita terserempak dengan Shizuka yang sedang mandi secara tidak sengaja.

Takeshi Goda[sunting | sunting sumber]

Kanak-kanak: Disuarakan Oleh: Kaneta Kimotsuki (1973), Kazuya Tatekabe (1979 – Mac 2005), Subaru Kimura (2005–kini)
Remaja: Disuarakan Oleh: Kujira (2000)

Takeshi Goda (剛田 武 Gōda Takeshi?) juga dikenali sebagai Giant (ジャイアン Jaian?) merupakan kaki buli yang suka mengacau budak-budak lain, terutamanya Nobita. Giant juga gemar menyanyi, dan inilah sesuatu yang paling ditakuti penduduk bandar di sekitarnya kerana nyanyiannya teruk dan terlampau kuat. Namun, dia paling takut akan ibunya sendiri. Sungguhpun sering berkelakuan kasar, Giant amat menyayangi adik perempuannya, Jaiko yang bercita-cita menjadi seorang mangaka (pelukis komik).

Suneo Honekawa[sunting | sunting sumber]

Disuarakan Oleh: Shun Yashiro (1973), Kaneta Kimotsuki (1979 – March 2005), Naoki Tatsuta (stand-in untuk Kimotsuki), Tomokazu Seki (April 2005 – kini)

Suneo Honekawa (骨川 スネ夫 Honekawa Suneo?) merupakan budak kaya yang celupar dan suka menunjuk-nunjuk harta kekayaan keluarganya di depan Nobita dan kawan-kawan. Dia sering bersama dengan Giant dan bersama-sama membuli Nobita. Sebenarnya Suneo amat bencikan Giant, maka sebab dia membantu Giant membuli Nobita adalah semata-mata untuk memastikan kebebasannya. Dalam permulaan kebanyakan episod Suneo sering menunjuk-nunjuk permainan video barunya atau pelancongan mahal di depan kawan-kawan. Dia juga mempunyai adik lelaki bernama Sunetsugu yang sedang tinggal bersama bapa saudaranya di New York.

Keluarga Nobi[sunting | sunting sumber]

  • Sewashi (セワシ)
Sewashi ialah keturunan Nobita pada tahun 2112 yang menghantar Doraemon kembali ke zaman Nobita. Sewashi ialah orang yang membeli Doraemon pada tahun 2112 apabila Doraemon masih bertelinga dan berwarna kuning.
  • Nobisuke

Nobisuke adalah anak Nobita dan Shizuka di masa depan. Berbeza dengan Nobita yang pendiam dan tenang, Nobisuke adalah anak yang hiperaktif, minat sukan, dan sering mengganggu teman-temannya — meskipun kedua-duanya sama-sama tidak pandai. Nobisuke juga sering mengunjungi "calon ayahnya", Nobita, di masa kini.

Nobisuke Nobi.jpg
  • Ayah Nobita

Nama sebenarnya Nobisuke Nobi, seorang pegawai pejabat yang baik dan penyabar. Ketika muda, ia pernah bercita-cita menjadi seorang pelukis bahkan ia sempat berguru kepada seorang pelukis yang kini terkenal. Ia pandai bersukan terutama bermain golf tetapi ia sangat lemah dalam pelajaran sekolah. Ia seorang perokok berat dan kesulitan menghilangkan kebiasaan merokoknya. Sejak lama ia memimpikan untuk memiliki SIM kereta namun selalu gagal mendapatkannya.

Nobisuke selalu mengharapkan Nobita agar tidak menjadi seperti dirinya; seorang pekerja pejabat dan gagal dalam melakukan apapun. Ia sering membelikan Nobi setumpuk ensiklopedia yang kemudian hanya dijadikan pajangan saja. Nobisuke juga suka petualangan, ia juga sering menasihati agar Nobita keluar rumah menikmati hangatnya sinar matahari daripada hanya tidur-tiduran di rumah. Meskipun begitu, ia sangat memanjakan Nobita, ia jarang sekali memarahi Nobi.

Tamako.jpg
  • Ibu Nobita

Nama sebenarnya Tamako Kataoka, seorang ibu rumah tangga yang benci binatang. Ia selalu cerewet dan memarahi Nobita jika anak itu melakukan kesalahan yang tidak dikehendakinya — mendapat nilai nol, contohnya. Di masa muda, ia adalah seorang anak yang pintar tapi tidak pandai bersukan. Hobinya adalah merangkai bunga.

  • Datuk (dari pihak ayah)

Datuk Nobita adalah seorang yang garang dan tegas, ia mendidik Nobisuke dengan keras. Namun dibalik semua itu, ia sangat menyayangi Nobisuke. Sama seperti nenek, ia juga mengetahui keadaan Nobita masa kini dan Doraemon. Datuk Nobita meninggal sebelum Nobita dilahirkan.

  • Nenek (dari pihak ayah)

Nama aslinya tidak diketahui. Nenek Nobita adalah seorang yang penyabar dan baik hati. Ia selalu menasihati Nobita dengan halus dan lembut, dan melindungi Nobita ketika dimarahi oleh ibunya. Nenek mengenal Nobita masa kini dan mengetahui adanya mesin waktu milik Doraemon. Nasihat nenek yang selalu diingat Nobita adalah Daruma; Daruma walaupun sudah jatuh berkali-kali, namun ia akan bangun dengan sendirinya. Nenek meninggal ketika Nobita masih kecil.

  • "Nenek"(dari belah ibu)

Nama sebernar tidak diketahui, dia cuma dikeluarkan dalam episode" Mencuri belian kesayangan mama", dalam episode nenek nobita memarahi mama nobita kerana suka menyepahkan barang. Sebab itulah ibu nobita sangat cerewer.

Keluarga Minamoto[sunting | sunting sumber]

  • Ibu Shizuka

Ibu Shizuka. Dia cantik dan baik hati, hanya kadangkala boleh juga berada agak mendesak pada Shizuka.

  • Yoshio Minamoto

Bapa Shizuka '. Dia kurang kelihatan dalam siri. Rupa paling terkenal nya dalam siri adalah pada masa akan datang apabila beliau mempunyai satu perbincangan panjang dengan dewasa Shizuka lebih pilihan dia mengahwini Nobita, dan memberi sokongan untuk keputusan dia. 美術評論家のおじさん (, 美術評論家のおじさん?)

Keluarga Honekawa[sunting | sunting sumber]

Mak Suneo.jpg
  • Ibu Suneo

Dia sayang sangat Suneo banyak dan merosakkan dia busuk. Dia berambut kerinting dan minat sukan dan adalah kerap kelihatan menampakkan barang kemasnya atau beg tangan berjenama.

Bapa Suneo.jpg
  • Bapa Suneo

Beliau kurang muncul berbanding ibu Suneo, boleh kenal beza dengan rambut lurus dan mempunyai misai. Dia sering seseorang yang minat akan percutian melancong dan Suneo akan menjemput rakan-rakannya untuk bercuti.

  • Sunetsugu

Adik lelaki Suneo yang tinggal bersama bapa saudaranya yang kaya raya di Amerika Syarikat. Sunetsugu sangat bangga akan abangnya, Suneo, yang menurutnya sangat pintar dan kuat, meskipun kenyataannya tidak.

Sunekichi.gif
  • Sunekichi

Sepupu lelaki Suneo, berambut kerinting dan — seperti keluarga Suneo lainnya — bermuka seperti rubah. Ia adalah anak orang kaya yang sangat jenius dan memiliki rasa ingin tahu yang tinggi. Ia pernah membuat sebuah remote control tiruan Kapal Perang Yamato sepanjang 1.75 m hanya untuk dihancurkan dengan mainannya yang lain. Dalam beberapa cerita, ia mengadu mainan remote controlnya dengan peralatan ajaib milik Doraemon.

  • Sunetaro

Anak lelaki Suneo. Dia adalah seorang yang sangat manja — sama seperti ayahnya, namun ia lemah dan sering dibuli Nobisuke, anak Nobita.

Keluarga Goda[sunting | sunting sumber]

Jaiko.jpg
  • Jaiko

Adik perempuan Giant. Hobinya memasak dan mengarang komik. Giant sangat menyayanginya dan rela berkorban apa saja demi Jaiko. Ia akan menjadi isteri Nobita andai sahaja Doraemon tidak datang ke masa kini.

  • Ibu Giant

Dia pemilik kedai runcit tetapi berjaya, serta satu-satunya orang yang Giant takuti. Penyalahgunaan malar nya dan hukuman zalim mencadangkan yang Giant mungkin telah mewarisi ibunya atau sifat pembuli nenek moyangnya.

  • Bapa Giant

Muncul dalam hanya beberapa cerita-cerita. Tercelik dengan satu crewcut dan besar saiz.

Keluarga Dekisugi[sunting | sunting sumber]

  • Hideyo

Anak lelaki Dekisugi. Ia sangat pintar seperti ayahnya. Meskipun masih SD ia sudah mampu membuat sebuah robot yang diberi nama Roboket; gabungan antara robot dengan roket.

Guru kelas[sunting | sunting sumber]

  • Sensei

Sensei ialah guru kelas 4 SD yang sering menghukum Nobita dengan cara menyuruhnya berdiri di koridor sekolah. Ia sering memarahi Nobita dan Giant, tapi menganakemaskan Suneo. Sensei sering melakukan kunjungan orang tua murid — yang sering menjadi malapetaka bagi Nobita.