Yeonsangun dari Joseon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yeonsangun
燕山君
연산군
ڤوترا يونسن
Raja Joseon
Pemerintahan20 Januari 1494 – 2 September 1506
Didahului olehSeongjong dariJoseon
Diikuti olehJungjong dari Joseon
Keputeraan23 November 1476
Kemangkatan20 November 1506 (aged 29)
Suri dampingPermaisuri Sin yang digulingkan
KerabatJeonju Yi
AyahandaSeongjong dari Joseon
BondaPermaisuri Jeheon
Yeonsangun dari Joseon
Hangul
Hanja
Perumian SemakanYeonsan-gun
McCune–ReischauerYŏnsan'gun
Nama lahir
Hangul
Hanja
Perumian SemakanI Yung
McCune–ReischauerYi Yung

Yeonsan-gun atau Putera Yeonsan (Hangul연산군; Hanja燕山君; sebutan bahasa Korea: [jʌnsɐnɡun]; Jawi: ڤوترا يونسن; lahir 23 November 1476 - 20 November 1506, memerintah 1494-1506) dilahirkan Yi Yung, adalah raja ke-10 Dinasti Joseon Korea. Baginda ialah anak sulung Raja Seongjong dan isteri keduanya, Permaisuri Yun yang digulingkan. Baginda sering dianggap sebagai penzalim terburuk Dinasti Joseon , dan mungkin juga seluruh sejarah Korea, terkenal kerana melancarkan dua pembersihan berdarah sarjana elit seonbi. Baginda juga merampas seribu wanita dari pelbagai wilayah untuk dijadikan penghibur istana, dan menjadikan balai belajar Seonggyungwan sebagai tempat kesenangan peribadi. Sebagai raja yang digulingkan, Yeonsan-gun tidak menerima nama kuil.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Pelaksanaan ibunya[sunting | sunting sumber]

Permaisuri Yun, yang kemudian dikenal sebagai Permaisuri Yun yang digulingkan, berkhidmat kepada ayahanda Putera Yeonsan, Seongjong, sebagai gundik hingga kematian Permaisuri Gonghye, isteri pertama Seongjong. Tanpa pewaris kerajaan, Raja telah didesak oleh para penasihat untuk mengambil isteri kedua untuk mendapatkan pengganti raja. Puan Besar Yun dipilih kerana kecantikannya, dan secara rasmi berkahwin pada tahun 1476. Beberapa bulan kemudian, baginda melahirkan anak pertamanya, Yi Yung, kemudian menjadi Putera Yeonsan. Permaisuri baru terbukti pemarah dan sangat cemburu dengan selir Seongjong yang tinggal di dalam istana, bahkan meracuni seorang daripada mereka pada tahun 1477. Pada tahun 1479, baginda secara fizikal memukul Raja pada satu malam, meninggalkan bekas calar. Walaupun ada usaha untuk menyembunyikan kecederaan itu, ibu Seongjong, Permaisuri Besar Insu, menemui kebenaran dan memerintahkan Permaisuri Yun dibuang. Setelah beberapa usaha popular untuk mengembalikan Permaisuri Yun yang telah digulingkan untuk kembali ke kedudukannya di istana, pegawai pemerintah mengemukakan petisyen agar baginda dihukum mati. Baginda kemudian dihukum bunuh dengan racun.

Dua pembersihan[sunting | sunting sumber]

Putera Mahkota membesar dan menggantikan Seongjong pada tahun 1494. Semasa pemerintahannya awal, baginda ialah pentadbir yang bijaksana dan berkebolehan yang memperkuat pertahanan negara dan membantu orang miskin. Namun, baginda juga menunjukkan tanda-tanda sisi yang ganas ketika baginda membunuh Jo Sa-seo, salah seorang tutornya, sebaik selepas menjadi raja. Baginda akhirnya mengetahui apa yang telah terjadi kepada ibunda kandungnya dan berusaha untuk mengembalikan semula gelaran dan kedudukannya setelah kemangkatan ibundanya. Ketika pegawai pemerintah dari parti politik Sarim menentang usahanya kerana menghormati wasiat Seongjong, baginda tidak senang dan mencari jalan untuk menghapuskan mereka. Pada tahun 1498, Kim Il Son, seorang murid Kim Jong-jik, memasukkan satu perenggan dalam catatan kerajaan yang mengkritik perampasan takhta Raja Sejo pada tahun 1455. Kim Il-son dan pengikut Kim Jong-jik yang lain dituduh melakukan pengkhianatan oleh puak lawan, yang memberi Yeonsangun cukup alasan untuk memerintahkan hukuman mati kepada banyak pegawai Sarim[1] dan pemusnahan mayat Kim Jong-jik.[2] Ini dikenali sebagai Pembersihan Pujangga Pertama (무오사화; 戊午士禍).

Pada tahun 1504, Im Sa-hong mengungkapkan kepada Yeonsangun perincian tentang kemangkatan ibundanya dan menunjukkan kepadanya sehelai pakaian yang berlumuran darah, darah yang diduga muntah ibundanya setelah mengambil racun.[3] Tidak lama kemudian, pada 20 Mac 1504, Yeonsangun menewaskan memukul sehingga mati gundik ayahandanya, Gwi-in Jeong dan Eom, kerana kematian ibundanya. Nendanya, Permaisuri Besar Insu, dahulunya Permaisuri Sohye, mangkat selepas ditolak oleh Yeonsangun ketika pertengkaran. Baginda menghukum bunuh banyak pegawai pemerintah yang telah menyokong hukuman mati ibundanya, yang sekarang dikenal sebagai Permaisuri Jeheon, dan memerintahkan agar kubur Han Myeong-hoi dibongkar dan kepala mayatnya dipotong. Baginda bahkan menghukum para pegawai yang diketahui hanya hadir di istana pada hukuman mati ibundanya dibuat, kerana perbuatan jahat dengan tidak menghalang tindakan mereka yang menyiksa ibunya.[4] Sementara itu, Im Sa-hong dinaikkan pangkat, dan beliau dan sekutunya menerima banyak jawatan penting dan anugerah lain.[5] Ini dikenali sebagai Pembersihan Pujangga Kedua (갑자사화 甲子士禍).

Penindasan pertuturan dan pembelajaran[sunting | sunting sumber]

Yeonsangun menutup Seonggyeongwan, universiti kerajaan, dan juga Kuil Wongak-sa, dan mengubahnya menjadi tempat kesenangan peribadinya, apabila gadis-gadis muda dan kuda dikumpulkan dari seluruh Semenanjung Korea. Baginda ingin membuka rumah pelacuran peribadi di tempat itu.[6] Baginda merobohkan kawasan perumahan yang besar di ibu kota dan mengusir 20,000 orang penduduk untuk membina kawasan perburuan. [7] Baginda juga memerintahkan orang untuk bekerja secara paksa untuk mengerjakan projek-projek ini. Banyak rakyat jelata mengejek dan menghina raja dengan poster yang ditulis dalam tulisan hangul. Ini menimbulkan kemarahan Yeonsangun, dan baginda melarang penggunaan hangul dan hanja.

Ketika para menteri memprotes tindakannya, baginda menghapuskan Pejabat Penapisan (yang berfungsi mengkritik tindakan atau dasar Raja yang tidak sesuai) dan Hongmoongwan (sebuah perpustakaan dan pusat penyelidikan yang menasihati Raja dengan ajaran Konfusianisme).[8] Baginda memerintahkan para menterinya untuk memakai tanda yang berbunyi: "Mulut ialah pintu yang membawa bencana; lidah ialah pedang yang memotong kepala. Tubuh akan tenang selagi mulutnya ditutup dan lidahnya jauh di dalam. " (口 是 禍 之 門 舌 是 斬 身 刀 閉口 深藏 舌 安身 處處 牢). ][9] Ketika ketua sida-sida Kim Cheo-sun, yang telah melayani tiga orang raja, meminta Yeonsangun untuk mengubah cara hidupnya, Yeonsangun membunuhnya dengan menembak anak panah dan memotong sendiri anggota badannya, di samping itu Yeonsangun menghukum kerabatnya hingga tahap ke-7. Ketika Yeonsangun bertanya kepada setiausaha kerajaan apakah hukuman itu sesuai, mereka tidak berani mengatakan sebaliknya.[10] Baginda juga membuang negeri seorang menteri upacara kerana menumpahkan minuman yang telah dicurahkannya.

Berbeza dengan era ayahnya yang liberal, banyak orang menjadi takut akan pemerintahannya yang penuh kekacauan dan suara mereka dibungkam.

Penggulingan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1506, tahun ke-12 Raja Yeonsan, sekumpulan pegawai – terutamanya Park Won-jong, [a] Seong Hui-ahn, Yoo Soon-jeong dan Hong Gyeong-ju [b] merancang untuk menentang penguasa yang zalim. Mereka melancarkan kudeta pada 2 September 1506, menggulingkan raja dan menggantikannya dengan saudara tiri raja, Putera Besar Jinseong. Raja diturunkan menjadi putera, dan dihantar ke pengasingan di Ganghwado, tempat baginda mangkat pada tahun yang sama setelah hanya beberapa minggu. [7] Permaisuri Jang Nok-su, yang dianggap sebagai 'perempuan penggoda' dan telah mendorong jenayah Yeonsangun, dipenggal. Di samping itu, walaupun raja baru Jungjong keberatan, empat putera Yeonsangun juga dihukum mati dengan bunuh diri paksa hanya beberapa minggu kemudian.[11]

Keluarga[sunting | sunting sumber]

  1. Permaisuri Sin yang digulingkan dari suku Geochang Shin (15 Disember 1476 – 16 Mei 1537) (폐비 신씨) [13][14][15]
    1. Putera tidak bernama (1494 – 1494)
    2. Puteri Hwishin (1491 – ?) (휘신공주)[16]
    3. Puteri tidak bernama
    4. Putera Mahkota Yi Hwang yang digulingkan (10 Januari 1498 – 24 September 1506) (폐왕세자 이황)
    5. Putera tidak bernama (1500 – ?)
    6. Yi Seong, Putera Besar Changnyeong (1501 – 24 September 1506) (이성 창녕대군)
    7. Putera tidak bernama (1501 – ?)
    8. Putera tidak bernama
    9. Putera tidak bernama (? – 1503)
  2. Damping Diraja Suk-ui dari suku Yangseong Yi (숙의 이씨)[17][18]
    1. Yi Kang-su, Prince Yangpyeong (1498 – 1506) (이강수 양평군)
  3. Damping Diraja Suk-ui dari suku Hapyeong Yun (숙의 윤씨) (1481 - 1568)
  4. Damping Diraja Suk-ui dari suku Hyeonpung Gwak (숙의 곽씨)
  5. Damping Diraja Suk-ui dari suku Kwon (숙의 권씨)
  6. Damping Diraja Suk-ui dari suku Yeoheung Min (숙의 민씨) (? - 1519)[19][20]
  7. Damping Diraja Suk-yong dari suku Heungdeok Jang (? – 1506) (장녹수 숙용 장씨)[21][22]
    1. Puteri Yi Yeongsu (이영수) (1502 - ?)[23]
  8. Damping Diraja Suk-yong dari suku Damyang Jeon (? – 1506) (숙용 전씨)[24]
    1. Puteri tidak bernama
  9. Damping Diraja Suk-yong dari suku Jo (숙용 조씨)
  10. Damping Diraja Suk-won dari suku Choi (숙원 최씨)[25]
  11. Damping Diraja Suk-won dari suku Kim (숙원 김씨)[26]
  12. Wanita Istana Choi Jeon-hyang (나인 최전향)
  13. Wanita Istana Sugeunbi (나인 수근비)
  14. Wanita Istana Jeong-geum (내인 정금)
    1. Puteri Yi Hamgeum (이함금)
  15. Puan Besar Kim Sook-hwa (나인 김숙화)
  16. Puan Besar Yeowan Wolhamae (여완 월하매)
  17. Puan Besar Yeowan Ahn (여원 안씨)
  18. Puan Besar Jang (장씨)
    1. Putera Yi Don-su (이돈수)
    2. Puteri Yi Bokeok (이복억)
    3. Puteri Yi Bokhap (이복합)
    4. Puteri Yi Jeongsu (이정수)
    5. Puteri tidak bernama

Dalam media[sunting | sunting sumber]

  • Dilakonkan oleh Shin Young-kyun dalam filem 1961 Prince Yeonsan.
  • Dilakonkan oleh Yu In-chon dalam filem 1988 Diary of King Yeonsan.
  • Dilakonkan oleh Yoo Dong-geun dalam siri TV KBS 1995 Jang Nok Soo.
  • Dilakonkan oleh Ahn Jae-mo dan Kim Hak-joon dalam siri TV KBS1 1998-2000 The King and Queen.
  • Dilakonkan oleh Kim Yang Woo dalam siri TV SBS 2001-2002 Ladies in the Palace.
  • Dilakonkan oleh Jung Ki Sung dalam siri TV MBC 2003-2004 Dae Jang Geum.
  • Dilakonkan oleh Jung Jin-young dalam filem 2005 King and the Clown,[27]
  • Dilakonkan oleh Jung Tae-woo dan Jung Yun-seok dalam siri TV SBS 2007-2008 The King and I.
  • Dilakonkan oleh Jin Tae-hyun dalam siri TV JTBC 2011-2012 Insu, The Queen Mother.
  • Dilakonkan oleh Kim Kang-woo dalam filem 2015 The Treacherous.
  • Dilakonkan oleh Kim Ji-suk dalam siri TV MBC The Rebel 2017.
  • Dilakonkan oleh Lee Dong-gun dan Ahn Do-gyu dalam siri TV KBS2 Queen untuk Tujuh Hari 2017.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Anak perempuan angkatnya (anak kandung Park Soo-rim) kemudiannya akan menjadi Damping Raja Mulia Gyeong Putera Besar Jinseong (ketika Jinseong menjadi Jungjong).
  2. ^ Anak perempuannya kemudian akan menjadi Damping Raja Mulia Hui Putera Besar Jinseong (ketika Jinseong menjadi Jungjong).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ (dalam bahasa Poland) Joanna Rurarz (2009). Historia Korei. Dialog. ISBN 978-83-89899-28-6. P.234
  2. ^ In traditional East Asian culture the corpse has to be complete in order for the soul to survive in the afterlife and be reincarnated, to mutilate the corpse was seen as not only a punishment in this life but as in the next too
  3. ^ (dalam bahasa Poland) Joanna Rurarz (2009). Historia Korei. Dialog. ISBN 978-83-89899-28-6. P.234-235
  4. ^ (dalam bahasa Poland) Joanna Rurarz (2009). Historia Korei. Dialog. ISBN 978-83-89899-28-6. P.234-235
  5. ^ (dalam bahasa Poland) Joanna Rurarz (2009). Historia Korei. Dialog. ISBN 978-83-89899-28-6. P.234-235
  6. ^ Rurarz, Joanna (2009). Historia Korei [History of Korea] (dalam bahasa Poland). Dialog. m/s. 234–35. ISBN 978-83-89899-28-6.
  7. ^ a b Rurarz 2009.
  8. ^ Annals, July 14, 1506
  9. ^ 연산 52권, 10년(1504 갑자 / 명 홍치(弘治) 17년) 3월 13일(갑술) 8번째기사. The Annals of the Joseon Dynasty (dalam bahasa Korea). National Institute of Korean History. Dicapai pada 2015-12-09.
  10. ^ Annals, April 1, 1505
  11. ^ http://sillok.history.go.kr/id/kka_10109024_003
  12. ^ Jeheon is a posthumous title. She was known as "Deposed Permaisuri Yun" during his son's reign.
  13. ^ Anak perempuan Shin Seung-Seon, dan adik perempuan Shin Su-Geun.
  14. ^ Afterwards was known as " Princess Consort Geochang" (거창군부인)
  15. ^ Ibu saudara belah bapa kepada Permaisuri Dangyeong
  16. ^ Mengahwini Gu Mun-gyeong (구문경, 具文璟); sepupu pertama Permaisuri Jeongsun
  17. ^ Anak perempuan Lee Gong.
  18. ^ Nama peribadi Yi Jeong-yi(이정이, 李貞伊)
  19. ^ Ayahnya, Min Hyo-sun, menjadi moyang dan saudaranya, Min Se-ryu, akhirnya menjadi moyang Permaisuri Inhyeon
  20. ^ Ayahnya, Min Hyo-sun (민효손, 閔孝孫) akhirnya menjadi datuk ke-8 dan abangnya, Min Se-ryu (민세류, 閔世瑠), akhirnya menjadi datuk ke-7 Maharani Myeongseong
  21. ^ Anak perempuan Jang Han-pil dan adik perempuan Jang Boksu.
  22. ^ Sebelum menjadi gundik Putera Yeonsan, dia hamba domestik Putera Besar Jean
  23. ^ Married Gwan Han (권한, 權翰)
  24. ^ Dikenali juga sebagai Jeon Jeon-bi (전전비, 田田非)
  25. ^ Dikenali juga sebagai Choi Bo-bi (최보비, 崔寶非)
  26. ^ Dikenali juga sebagai Kim Gwi-bi (김귀비, 金貴非)
  27. ^ "E-Annals Bring Chosun History to Everyman". Chosun Ilbo. 27 January 2006. Dicapai pada 16 October 2012.
Yeonsangun dari Joseon
Tarikh keputeraan: 1476 Tarikh kemangkatan: 1506
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Seongjong
Raja Joseon
1494–1506
Diikuti oleh:
Jungjong