Antilocapridae

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Antilocapridae
Julat zaman: Miosen Awal–kini
Pronghorn di Fort Keogh, Montana
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Superkeluarga: Giraffoidea
Keluarga: Antilocapridae
J. E. Gray, 1866
Genus subfosil

Antilocapra
Capromeryx
Stockoceros
Tetrameryx

Antilocapridae ialah keluarga di bawah Artiodactyla, yang hanya wujud (endemik) di Amerika Utara. Kumpulan terdekat Antilocapridae ialah Giraffidae[1] yang bersama-sama membentuk superkeluarga Giraffoidea. Hanya satu spesies dalam keluarga ini yang masih hidup hingga kini iaitu Antilocapra americana, seekor haiwan ruminan menyerupai antelop.

Pengelasan[sunting | sunting sumber]

Antilocapridae ialah ruminan daripada klad Pecora. Pecora lain yang masih ada ialah keluarga Giraffidae (zirafah), Cervidae (rusa), Moschidae (rusa kasturi), dan Bovidae (lembu, kambing dan biri-biri, lembu liar dan sekutu, dan antelop). Perkaitan tepat antara warga Pecora telah diperdebatkan, terutamanya berkenaan penempatan Giraffidae, tetapi kajian penjujukan genom ruminan berskala besar baru-baru ini mencadangkan Antilocapridae ialah takson saudara Giraffidae, seperti yang ditunjukkan dalam kladogram di bawah.[2]

Ruminantia
Tragulina

Tragulidae

Pecora

Antilocapridae

Giraffidae

Cervidae

Bovidae

Moschidae

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pronghorn (Antilocapra americana) Fact Sheet: Taxonomy & History". International Environment Library Consortium. Dicapai pada 8 August 2020.
  2. ^ Chen, L.; Qiu, Q.; Jiang, Y.; Wang, K. (2019). "Large-scale ruminant genome sequencing provides insights into their evolution and distinct traits". Science. 364 (6446): eaav6202. Bibcode:2019Sci...364.6202C. doi:10.1126/science.aav6202. PMID 31221828.