Candi Singhasari

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Candi Singhasari
Pelan lanti (sekitar 1901)

Kuil Singhasari atau Candi Singhasari ialah kuil sinkretik abad ke-13 Hindu candi yang terletak di daerah Singosari, Kabupaten Malang, Timur Jawa di Indonesia.

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Candi ini terletak di Jalan Kertanegara, desa Candirenggo, kabupaten Singosari, kira-kira 10 kilometer ke utara dari kota Malang, di lembah antara dua banjaran gunung, Tengger-Bromo di timur dan Arjuno. -Welirang di sebelah barat, dengan ketinggian 512 meter dari aras laut. Orientasi kuil menghadap ke barat laut ke arah Gunung Arjuno. Ia dikaitkan dengan kerajaan Singhasari bersejarah di Jawa Timur, kerana tapak sekitar kuil itu dipercayai sebagai pusat Keraton Jawa Singhasari.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Candi itu disebut dalam syair Jawa Nagarakretagama canto 37:7 dan 38:3 dan juga dalam Prasasti Gajah Mada bertarikh 1351 dan ditemui di halaman kuil. Menurut sumber-sumber ini, candi itu adalah kuil pemakaman Raja Kertanagara (memerintah 1268 — 1292), raja terakhir dinasti Singhasari, yang pembunuhannya pada tahun 1292 oleh Jayakatwang dari Gelang-gelang akhirnya membawa kepada pembentukan pemerintahan Majapahit.

Keadaan kuil yang belum selesai dapat dilihat pada kepala kala yang tidak lengkap di atas pintu masuknya yang lebih rendah. Kuil menghadap ke barat laut. Tingkat bawahnya ialah Shaiva, tetapi kuil itu mempunyai cella kedua di tingkat atas, itu adalah dedikasi Buddha.[1] Ejaan ganti: Kertanagara untuk Kertanegara, dan Singosari untuk Singhasari.

Ciri-ciri penting kuil termasuk:[2]

  • Sepasang raksasa Dvarapalas--patung monolit gergasi sebagai penjaga perkuburan diraja Singhasari
  • Kala yang diukir dengan baik di bahagian atas sebelah barat
  • Sebuah patung asli besar Shiva sebagai Batara Guru (atau, mungkin, Shiva sebagai Agastya) di bahagian bawah selatan cella.

Galeri[sunting | sunting sumber]

See also[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gavin Pattison (2000). Blue Guide: Bali, Java, and Lambok. A&C Black, London, and WW Norton, NY. m/s. 80.
  2. ^ "Candi Singosari". Dicapai pada 8 November 2014.

Koordinat: 7°53′16″S 112°39′50″E / 7.88778°S 112.66389°E / -7.88778; 112.66389


Templat:Tarikan pelancong di Indonesia Templat:Kuil Hindu di Indonesia Templat:Kuil Buddha di Indonesia

Templat:Hindudharma