Masakan Indonesia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Contoh makanan Sunda Indonesia; ikan panggang, nasi timbel (nasi dibalut dalam daun pisang), ayam goreng, sambal, tempe dan tauhu goreng, dan sayur asem; mangkuk air dengan limau adalah kobokan.
Rendang biri-biri
Indonesia adalah asalnya sate; salah satu hidangan popular negara ini, ada banyak kelainan di serata Indonesia.

Masakan Indonesia mencerminkan kepelbagaian besar orang yang tinggal di 6,000 pulau-pulau diduduki yang membentuk Indonesia. Ada kemungkinan bahawa tiada satu masakan "Indonesia" tunggal, tetapi sebaliknya, suatu kepelbagaian masakan serantau dipengaruhi oleh pengaruh kebudayaan Indonesia tempatan dan luar negara.

Di sepanjang sejarahnya, Indonesia telah terlibat dalam perdagangan oleh kerana lokasi dan sumber alamnya. Teknik-teknik dan ramuan-ramuan orang asli Indonesia telah dipengaruhi oleh India, Timur Tengah, China dan akhirnya Eropah. Para pedagang Sepanyol dan Portugis membawa hasil Dunia Baru sebelum Belanda datang menjajah kebanyakan Indonesia. Pulau Maluku di Indonesia, yang terkenal sebagai "Pulau Rempah", juga menyumbang pada pengenalan rempah asli ke Indonesia dan sejagat. Masakan Indonesia Timur adalah mirip dengan masakan Polinesia dan Melanesia.

Masakan Sumatera, contohnya, sering menunjukkan pengaruh Timur Tengah dan Indianya, mencirikan daging kari dan sayur-sayuran, sementara masakan Jawa adalah lebih dimajukan secara tempatan. Unsur-unsur masakan Cina Indonesia dapat dilihat pada masakan Indonesia: bahan-bahan seperti bakmi (mi), bakso (bebola daging) dan lumpia telah diasimilasikan secara seluruhnya.

Hidangan termasyhur yang berasal di Indonesia kini umum ditemui di banyak kawasan Asia. Hidangan Indonesia masyhur seperti sate, rendang daging dan sambal juga digemari di Malaysia dan Singapura. Hidangan berasas kicap, seperti kepelbagaian tauhu (tahu) dan tempe, juga sangat masyhur. Tempe dianggap sebagai satu rekaan Jawa, suatu penyesuaian tempatan dari penapaian dan penghasilan makanan berasas kicap. Suatu lagi makanan ditapai asas kicap adalah oncom, mirip dengan tempe tetapi berlainan fungi dan terutamanya masyhur di Jawa Barat.

Makanan Indonesia sering dimakan dengan menggunakan sebatang sudu di tangan kanan dan garpu di tangan kiri, walaupun di banyak bahagian negara (seperti Jawa Barat dan Sumatera Barat) ia lebih lazim dimakan menggunakan tangan. Di restoran atau rumah tangga yang biasanya menggunakan tangan untuk makan, seperti di gerai makanan laut, restoran tradisional Sunda dan Minangkabau, atau gerai makanan pecel lele (ikan Keli gorang dengan sambal) dan ayam goreng Jawa Timur, mereka biasanya menyediakan kobokan, sebuah mangkuk air cuci tangan dengan potongan limau (untuk memberikan bau segar). Memakan dengan penyepit adalah lazim ditemui di gerai makanan atau restoran menyediakan penyesuaian Indonesia pada masakan Cina, seperti bakmie atau mie ayam (mi ayam) dengan pangsit (wonton), mie goreng (mi goreng), dan kwetiau goreng (kuetiau goreng, mirip dengan char kway teow).

Nasi[sunting | sunting sumber]

Menggunakan Kerbau untuk plough sawah padi di Jawa; Nasi adalah makanan asasi untuk semua kedudukan masyarakat dalam sezaman; Indonesia adalah penghasil padi terbesar ketiga di dunia dan penanaman telah menukarkan banyak pemandangan alam Indonesia.

Nasi adalah suatu makanan asasi untuk semua kedudukan masyarakat dalam sezaman Indonesia,[1] dan memegang suatu bahagian berpusat dalam budaya Indonesa: ia membentukkan pemandangan alam; dijual di pasaran; dan dikhidmat dalam kebanyakan makanan sebagai suatu makanan menyelerakan dan manis. Nasi sering dimakan sebagai nasi putih dengan hanya sedikit protein dan hidangan sayur-sayuran sebagai hidangan tepi. Ia juga mengkhidmat, meskipun, sebagai ketupat (nasi dikukus dalam paket ditenum dari pelepah kelapa), lontong (kukus nasi dalam daun pisang), intip (keropok nasi), pencuci mulut, vermiseli, mi, (tuak), dan nasi goreng.[2]

Nasi hanya digabungkan ke dalam diet, meskipun, sebagai sama ada teknology untuk membesarnya atau kebolehan untuk membelinya dari tempat lain telah diperolehi. Bukti nasi rimba di pulau Sulawesi bermula dari 3000 SM. Bukti untuk penanam terawal, meskipun, datang dari inskripsi batu kurun kelapan dari pulau tengah Jawa, yang menunjukkan raja-raja mengenakan cukai pada nasi. Pembahagian buruh di antara lelaki, wanita, dan haiwan yang masih ada dalam penanaman padi Indonesia, dapat dilihat diukir pada kuil-kuil Prambanan kurun kesembilan di Jawa Tengah: seekor kerbau dicantum pada suatu tenggala; wanita menanam anak benih dan menumbuk biji-bijian; dan seorang lelaki membawa ikatan padi pada setiap hujung pole di atas bahunya. Pada kurun keenambelas, orang Eropah melawat kepulauan Indonesia melihat nasi sebagai suatu makanan keutamaan baru dikhidmat kepada golongan bangsawasan sewaktu upacara dan kenduri.[1]

Penghasilan padi memerlukan pendedahan pada matahari. Penghasilan padi dalam sejarah Indonesia berkait dengan perkembangan alat besi dan membelajinak kerbau sebagai kerbau untuk penanaman sawah dan tahi untuk baja. Sekali diliputi dalam hutan yang tebal, kebanyakan dari pemandangan alam Indonesia telah akhirnya dikemaskan untuk sawah-sawah tetap dan terokaan seperti penanam padi dimajukan selama lima ratus tahun.[1]

Makanan asasi lain di Indonesia termasuk jagung (di rantau-rantau lebih kering seperti Madura dan Kepulauan Nusa Tenggara), sagu (di Indonesia Timur), ubi kayu (ubi kayu kering, secara tempatan digelarkan 'tiwul' adalah suatu makanan asasi pilihan lain di kawasan-kawsan kering di Jawa seperti Gunung Kidul dan Wonogiri) dan penyalur akar (khususnya sewkatu masa susah).

Rempah[sunting | sunting sumber]

Sambal ulek, sebuah iringan pedas Indonesia.

Dikenali di seluruh dunia sebagai "Pulau Rempah," kepulauan Indonesia Maluku menyumbang pada pengenalan rempah aslinya pada masakan dunia. Rempah seperti pala, cengkeh, dan laos berasal dari Indonesia; sementara lada hitam, kunyit, sereh (serai), bawang merah, kayu manis, kemiri (Buah keras), ketumbar, dan asem jawa diperkenalkan dari India dan juga jahe (halia), daun bawang dan bawang putih diperkenalkan dari China. Rempah-rempah itu dari tanah besar Asia diperkenalkan awal sejak zaman kuno, oleh itu menjadi bahagian yang penting dan perlu masakan Indonesian.

Pada zaman kuno, kerajaan Sunda dan kemudian kesultanan Banten telah dikenali sebagai penghasil utama dunia lada hitam. Empayar kelautan Srivijaya dan Majapahit juga mempunyai manfaat dari perdangangan rempah mendatang keuntungan di antara kepulauan rempah ke China dan India, kemudian VOC juga bermanfaat dari perdagangan rempah sedunia ini. Kesukaan orang Indonesia pada makanan pedas dikayakan apabila orang Sepanyol memperkenalkan cabai (lada cili) dari dunai baru ke rantau ini pada kurun ke-16. Sejak itu sambal pedas menjadi sebahagian penting dari masakan Indonesia.

Suatu campuran rempah digunakan sebagai suatu asas untuk banyak hidangan Indonesia, termasuk penggabungan kayu manis,[petikan diperlukan] star anise,[petikan diperlukan] biji ketumbar, cumin,[petikan diperlukan] lada, cardamom[petikan diperlukan] dan cili,[petikan diperlukan] dengan penggubahan rempah berasaskan variasi serantau.

Kuah Kacang[sunting | sunting sumber]

Kuah kacang adalah bahagian penting dalam gado-gado.

Salah satu dari ciri-ciri utama masakan Indonesia adalah penggunaan luas bumbu kacang (kuah kacang) dalam banyak dari hidangan tandatangan Indonesia seperti satay, gado-gado, karedok, ketoprak, pecel. Ia biasanya dimakan dengan ramuan utama (daging atau sayur-sayuran) untuk memeberikan rasa, atau hanya mungkin sebagai kuah cecah seperti sambal kacang (suaut campuran cili dikisar dan kacang goreng) untuk otak-otak atau ketan. Diperkenalkan dari Mexico oleh saudagar Portugis dan Sepanyol pada kurun ke-16, kacang mengambil temat dalam masakan Indonesia sebagai kuah masyhur. Kuah kacang Indonesia mewakili suatu benda yang canggih dan berbumi daripada suatu kuah yang manis dan gloppy [3] Kacang berkembang maju dalam alam sekitar tropika Asia Tenggara, dan hari ini, mereka ditemukan panggang dan dicencang secara halus, mengatasi sepelbagaian hidangan dan dalam ciaran perap dan kuah cecah. Kuah kacang mencapai kecanggihannya di Indonesia, dengan seimbang halus citarasa diperolehi dari pelbagai ramuan menurut dengan tiap resipi kuah kacang; kacang goreng, gula jawa (gula kelapa), bawang putih, haia, asam jawa, jus limau, garam, cili, lada, kicap manis, dikisar sama dan dicampur dengan air untuk memperolehi tenunan yang betul. Rahsia pada kuah kacang yang baik adalah “tidak terlampau tebal dan tidak terlalu berair.” Kuah kacang Indonesia lebih mirip kepada kurang manis daripada yang Thai punya (iaitu suatu penyesuaian campuran). Gado-gado dimakan dengan kuah kacang di sepanjang Indonesia mampamerkan keseimbangan manis, pedas dan masam.

Santan[sunting | sunting sumber]

Isi kelapa yang diperah untuk buat santan.
Buras, nasi dimasak dengan santan, dikhidmat dengan serbuk kelapa pedas, dari Makassar.

Dengan lokasi Indonesia sebagai sebuah negara tropika dengan pelbagai jenis hasil tropika seperti kelapa, Indonesia, sejak zaman purba telah memgembangkan pelbagai kegunaan tumbuh-tumbuhan ini. Suatu lagi ciri utama masakan Indonesia adalah penggunaan luas santan dalam banyak hidangan Indonesia seperi rendang, soto, sayur lodeh, opor ayam, hingga pencuci mulut seperti es cendol, dan es doger. Kegunaan santan tidak secara khas milik masakan Indonesia, sejak ia juga dapat ditemu dalam masakan India, Malaysia, Siam, Filipina, Samoa ke Brazil. Meskipun kegunaan santan adalah agak luas di Indonesia. Kegunaan luas santan terutamanya didapati dalam masakan Minangkabau, sementara dalam masakan Minahasan (Sulawesi Utara), santan biasanya tidak hadir kecuali untuk kek dan pencuci mulut Minahasan seperti klappertart.

Dalam masakan Indonesia, dua jenis santan dapat ditemukan, santan kurang dan santan pekat. Perbezaan ini tergantung pada kandungan air. Santan kelapa kurang biasanya digunakan untuk sup seperti sayur lodeh dan soto, sementara kepelbagain lebih pekat digunakan untuk rendang dan pencuci mulut. Ia dapat diperoleh secara segar dari isi kelapa yang diperah di pasar tradisional, atau dapat ditemukan diproses dalam karton di pasar raya.

Selepas jus (santan) telah dicabutkan dari isi kelapa yang diperah untuk memperolehi santan, ampas kelapa (peninggalan isi kelapa) masih dapat digunakan sebagai urap, isi kelapa diperah diperasa dan dipedaskan dapat juga dimasak, disangrai dan diperasa untuk buat serundeng (serunding), serpihan serbuk kelapa pedas dan manis. Meskipun, untuk memperolehi suatu citarasa kaya, sesetengah rumah tangga berkukuh untuk gunakan kelapa parut segar untuk buat urap dan serundeng dan tidak mahu gunakan kelapa sisa. Serundeng boleh dicampuri irisan daging lembu untuk buat serundeng daging atau ditaburi di atas pelbagai hidangan lain seperti soto atau ketan. Contoh makanan kaya kelapa adalah Buras dari Makassar, beras dibungkus daun pisang dan dimasak dalam santan kemudian ditaburi serbuk kelapa seperti serundeng.

Waktu Makan[sunting | sunting sumber]

Di Indonesia barat dan tengah, hidangan utama biasanya dimasak pada lambat pagi, dan dimakan lebih kurang pada tengah hari. Dalam banyak keluarga tiadanya waktu makan yang ditetapkan di mana semua ahli keluarga dianngap hadir. Dengan alasan ini, kebanyakan hidangan kemudian dipanaskan semula untuk makanan terakhir pada waktu petang. Kebanyakan makanan dibina di keliling sebuah susunan berbentuk kon beras biji-bijian panjang dan sangat berkilat. Sebuah hidangan mungkin termasuk sup, ulam (atau lebih umum sayur-sayuran sauteed dengan bawang putih), dan suatu lagi hidangna utama. Apa-apa sahaja makanannya, ia ditemai dengan sekurang-kurangnya satu, dan sering beberapa nikmat yang digelar sambal.

Di Indonesia timur, di mana orang tempatan lebih dipengaruhi oleh budaya orang pulau Pasifik seperti pulau Papua dan Timor, hidangan berpusat di keliling sumber lain karbohidrat seperti sagu dan/atau biji-bijian.

Kenduri: Tumpeng dan Rijsttafel[sunting | sunting sumber]

Tumpeng nasi kuning, disantap dalam jamuan kenduri.

Benyak adat tradisional Indonesia dan majlis menggabungkan makanan dan kenduri. Salah satu dari contoh terbaik kenduri Indonesia adalah tumpeng. Berasal dari Jawa, tumpeng adalah suatu nasi berbentuk kon dikelilingi oleh campuran hidangan Indonesia. Secara terdahulunya dicirikan dalam upacara selamatan, nasi berbentuk kon ini diperbuat dengan menggunakan pembekal ditenun buluh yang berbentuk kon. Nasi sendiri mungkin nasi putih, nasi uduk (dimasak dengan santan), atau nasi kuning (nasi diwarna dengan kunyit). Nasi dikelilingi dengan campuran hidangan Indonesia, seperti sayur-sayuran urap, ayam goreng, semur (daging lembu dalam kicap), teri kacang (ikan bilis dengan kacang), udang goreng, telur pindang (telur marmar rebus), telur dadar carikan, tempe orek (tempe manis dan kering), perkedel kentang, perkedel jagung, sambal goreng ati, dan banyak yang lain. Tumpeng bermula pada tradisi Indonesia purba yang memuliakan gunung sebagai tempat kedudukan roh nenek moyang dan dewata. Nasi berbentuk kon yang bermakna untuk meniru gunung suci. Kenduri berkhidmat sebagai sejenis kesyukuran untuk banyaknya tuai atay mana-mana rahmat lain. Oleh kerana nilai festivity dan perayaan, hingga kini tumpeng kadang-kadang digunakan sebagai rakan Indonesia kek hari jadi.

Suatu lagi jamuan Indonesia, Rijstafel, menunjukkan kemewahan penjajahan dan kepelbagaian masakan Indonesia pada waktu yang sama. Upacara rijstafel gaya klasik melibatkan mengkhidmat sebanyak 40 hidangan berlainan, oleh 40 pelayan lelaki, berkaki ayam tetapi berpakaian seragam putih dengan blangkon (topi Jawa tradisional) di kepala mereka dan kain batik di keliling pinggang mereka. Jamuan Indonesia sezaman menggunakan jamuan berselerak gaya barat. Ia biasanya dapat dijumpa di jamuan perkahwinan atau pesta lain. Meja panjang digunakan dengan hidangan dihidangkan di atasnya. Susunan jamuan berselerak majlis perkahwinan Indonesia biasanya menggunakan: pinggan, sudu dan garpu, dan napkin kertas diletakkan di satu hujung, diikuti dengan nasi (nasi putih atau goreng), urutan makanan Indonesian (kadang-kadang Antarabangsa), sambal dan keropok, berakhir dengan gelas air di hujung lagi satu meja.

Minuman[sunting | sunting sumber]

Minuman Indonesia yang terumum dan termasyhur adalah teh dan kopi. Rumah tangga umum Indonesia biasanya menghidang teh manis atau kopi tubruk (kopi yang campur dengan gula dan air panas terus ke dalam gelas tanpa memisahkan sisa kopi) untuk tetamu. Sejak zaman penjajahan Hindia Timur Belanda, ladang di Jawa adalah pengeluar utama kopi, teh dan gula. Sejak itu minuman kopi atau teh disuki oleh orang Indpnesia. Teh hitam mawar adalah kebezaan teh termasyhur di Indonesia, sungguhpun suatu galakan sedaran kesihatan kini telah membuat teh hijau suatu pilihan masyhur. Biasanya kopi dan teh dihidang panas, tetapi teh manis ais juga diperisakan. Teh botol adalah sebuah teh mawar manis dibotolkan masyhur Indonesia, secara tempatan bersaing dengan minuman botol soda antarabangsa seperti coca cola dan fanta. Kopi susu (kopi dengan kopi dimanis susu pekat) adalah sebuah versi Indonesia Café au lait.

Jus buah-buahan (jus) adalah sangat masyhur. Kepelbagaian termasuk oren (jus jeruk), jambu (jus jambu), mangga (jus mangga), sirsak (jus sirsak) dan alpokat (jus alpokat), yang akhirnya dari ini menjadi secara umum dikhidmat dengan susu pekat dan sirap coklat sebagai suatu rawatan seperti pencuci mulut.

Jus alpokat dengan sirap coklat

Banyak minuman masyhur berasaskan ais (es) dan dapat diklasifikasikan sebagai pencuci mulut. Contoh lazim termasuk kelapa muda (es kelapa muda), ais cincau (es cincau), cendol (es cendol atau es dawet), ais kacang merah (es kacang merah), labu (es blewah) dan rumpai laut (es rumput laut).

Minuman panas dan manis juga dapat dijumpa, seperti bajigur dan bandrek yang khususnya masyhur di Jawa Barat. Kedua-dua mereka adalah minuman panas asas santan dan gula jawa (gula kelapa) dengan campuran rempah lain. Sekoteng (susu asas minuman panas dengan kacang, roti kecil, dan pacar cina) dapat ditemukan di Jakarta dan Jawa Barat. Wedang jahe (minuman halia panas) dan Wedang ronde (minuman panas dengan bola ubi keledek) adalah khususnya masyhur di Yogyakarta, Jawa Tengah, dan Jawa Timur.

Sebagai negara kebanyakan umat Islam, umat Islam Indonesia juga mengongsi hukum makanan Islam yang melarang minuman alkohol. Meskipun sejak zaman kuno, minuman alkohol asli telah dimajukan di kepulauan ini. Menurut dengan sebuah sumber China, orang Jawa meminum arak yang dicabut dari pokok palma yang digelar tuak. Kini tuak bertahan dan masyhur di rantau Batak, Sumatra Utara di mana kebanyakan orang beragama Kristian. Sebuah Bar Batak tradisional menghidang tuak digelar lapo tuak. Di Solo, Jawa Tengah, ciu (penyesuaian tempatan wain Cina) juga dikenali. Brem bali (wain beras Bali) botol adalah masyhur di Bali. Orang Indonesia juga memajukan jenama tempatan bir, seperti Bintang Beer dan anker beer.

Snek dan makanan tepi jalan[sunting | sunting sumber]

Penjual Bakso (bola daging) di Bandung

Dalam banyak bandar ia adalah umum unutk melihat hidangan Cina seperti bakpao (roti), bakmie (mi), dan bakso (bola daging) dijual oleh penjaja jalanan kedai makan serupa, sering disesuaikan menjadi masakan Cina Indonesia. Satu penyesuaian umum adalah bahawa daging babi jarang digunakan kerana kebanyakan orang Indonesia adalah umat Islam. Sebuah lagi makanan dan snek jalan Indonesia masyhur adalah siomay and batagor (diringkaskan dari Bakso Tauhu Goreng), pempek, bubur ayam, bubur kacang hijau, satay, nasi dan mee goreng, taugeh goreng, laksa, dan gorengan (goreng campuran Indonesia).

Snek jalan Indonesia termasuk minuman ais dan manis, seperti es cendol atau es dawet, es teler, es cincau, es doger, es campur, es potong, dan es puter. Kuih dan biskut Indonesia sering digelar jajan pasar. Indonesia memunyai kutipan snek digelar kue (kuih) menyelerakan dan manis. Yang masyhur termasuk risoles, pastel, lumpia, lemper, lontong, tahu isi, lapis legit, getuk, bakpia, bingka ambon, kuih lupis, lemang, kuih pisang, klepon, kuih onde-onde, kuih nagasari, soes, dan bolu kukus.

Penjaja jalan dan tepi jalan adalah umum, tambahan pada penjaja menjaja barangan mereka di atas basikal atau kereta. Kerata ini digelarkan pedagang kaki lima - (dinamakan selepas laluan kaki 5-kaki (1.5 m)Templat:Convert/track/sing luas di Indonesia, meskipun sesetengah orang berkata mereka dinamakan 'lima kaki' selepas tiga kaki kereta dan dua kaki penjaja!), dan banyak dari ini mempunyai penggilan atau lagu berlainan tersendiri mereka untuk mengumumkan barang-barang jualan mereka. Contohnya, penjual bakso akan memukul tepi mangkuk sup, di mana mie ayam diumumkan dengan memukul sebuah blok kayu.

Buah-buahan[sunting | sunting sumber]

Rambutan untuk jualan di sebuah pasar di Jakarta.

Pasaran Indonesia banyak sekali dengan banyak jenis buah tropis. Ini adalah suatu bahagian penting dari diet Indonesia, sama ada dimakan mentah, diperbuat ke dalam pencuci mulut (seperti es buah), dimasak dalam hidangan menyelerakan dan pedas seperti rujak, digoreang seperti pisang goreng, atau diproses ke dalam kripik (krepek) sebagai snek seperti cempedak atau keropok pisang. Banyak dari buah-buahan ini seperti Manggis, Rambutan, Cempedak, Durian, dan Pisang, adalah asli pada kepulauan Indonesia; sementara yang lain telah diimpot dari negara-negara tropis lain, walaupun asal-usul banyak dari buah-buahan ini mungkin dicanggahkan. Pisang dan Kelapa adalah khususnya penting, bukan hanya pada masakan Indonesia, tetapi juga dalam kegunaan lain, seperti balak, peralatan tempat tidur, pemasangan bumbung, minyak, pinggan dan pembungkusan, dsb.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. 1.0 1.1 1.2 Taylor, Jean Gelman (2003). Indonesia: Peoples and Histories. New Haven and London: Yale University Press. pp. 8–9. ISBN 0-300-10518-5. 
  2. Witton, Patrick (2002). World Food: Indonesia. Melbourne: Lonely Planet. p. 29. ISBN 1-74059-009-0. 
  3. James Oseland, Cradle Of Flavor (W.W. Norton & Co., 2006)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Southeast Asia topic

Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pembasuh mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan