Hannan Medispa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Hannan Medispa Sdn Bhd (menjalankan perniagaan sebagai Hannan Medispa) adalah merupakan sebuah pusat kecantikan spa perubatan di Malaysia, ditubuhkan dengan objektif teras perniagaan mereka "untuk menjadikan dunia tempat yang lebih indah."[1]

Logo Hannan Medispa

Diasaskan oleh Dr.Mohd Hannan Yusof pada 2012, Hannan Medispa menggunakan teknologi canggih dan rawatan inovatif dengan pelbagai ramuan berbeza dalam penghasilan rangkaian penjagaan dan rawatan kecantikan pelanggan mereka. [2] Dengan lebih daripada 100 cawangan[3] dan lebih daripada 3 juta pelanggan di seluruh Malaysia, Hannan Medispa boleh dianggap sebagai salah satu jenama terkemuka yang merevolusikan industri estetik di Malaysia dengan tumpuan kepada rawatan kecantikan semula jadi terutamanya untuk terapi muka, jerawat dan pigmentasi serta pelangsingan badan. Syarikat ini juga menawarkan rangkaian produk kecantikan penjagaan kulit, rambut dan rawatan badan di bawah jenama Hannan Cosmetics.

Semua cawangan spa Hannan Medispa menampilkan reka bentuk dalaman yang moden dan mewah, sesuatu yang dianggap sebagai pembaharuan dalam industri estetik di mana berbeza dengan reka bentuk kebanyakan spa tradisional yang lain di Malaysia. Menurut pengasasnya, syarikat itu berusaha untuk menawarkan suasana kemewahan, relaksasi dan kelonggaran dan kesegaran dari saat pelanggan melangkah ke spa mereka.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pengasas[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2012, Dr. Mohd Hannan bin Mohd Yusof mengasaskan Hannan Medispa Sdn Bhd. Beliau juga merupakan CEO syarikat itu. Seorang doktor perubatan, Dr.Hannan ialah pakar dalam bidang Dermatologi Kosmetik, Botulinum Toxin A & Filler, Perubatan Anti-Penuaan, Mesotheraphy, prosedur Ginekologi Estetik dan Sclerotherapy. Beliau juga merupakan ahli American Academy of Aesthetic Medicine.[4] Beliau pernah ke Korea, United Kingdom dan Taiwan untuk belajar lebih lanjut mengenai kecantikan dan kosmetik serta mengikuti teknologi terkini dan rawatan terkini untuk kecantikan.

Pengasas Hannan Medispa

Antara anugerah yang dimenangi oleh Dr.Hannan termasuklah Anugerah Pemenang Spa & Kosmetik Terbaik, Anugerah Personaliti Industri & Usahawan Malaysia pada 2017.[5] Sepanjang penglibatan beliau dalam industri, Dr.Hannan turut membantu pembangunan sosial masyarakat dengan memberi peluang keusahawanan kepada anak-anak muda.

Perkembangan Perniagaan[sunting | sunting sumber]

Selepas dua tahun berkhidmat sebagai pegawai perubatan, Dr.Hannan meninggalkan bidang perubatan demi memenuhi minatnya dalam perniagaan estetik. Bermula dengan sebuah klinik bernama Klinik Primer Kota Bharu, terletak di negeri Kelantan, spa ini diasaskan pada tahun 2012. Walaupun pada mulanya mengalami beberapa halangan perniagaan, Hannan Medispa meraih keuntungan sebanyak RM 2 juta dalam tempoh dua tahun pertama penubuhan. Kemudian pada 2014, beliau membuka Klinik Hannan & Por di Subang, Selangor, yang berkembang menjadi Klinik Hannan pada 2018.[6]

Setelah lebih tujuh tahun, Hannan Medispa kemudiannya mengembangkan perniagaan di luar Kelantan pada 2019. Cawangan kedua dibuka di Bangi dan diikuti Shah Alam, kedua-duanya di Selangor. Setakat tahun 2023, Hannan Medispa mempunyai lebih 100 cawangan di seluruh Malaysia dan merancang untuk mengembangkan cawangan mereka sehingga 150 di seluruh negara dalam masa terdekat.[7]

Rawatan dan Prosedur[sunting | sunting sumber]

Hannan Medispa menawarkan rawatan dan terapi di atas jenama mereka sendiri. Antara rawatan popular yang ditawarkan ialah rawatan kesegaran muka dan kulit, penggayaan rambut dan kontur badan; teknologi seperti Cleopatra[8] dan Chemical Peel. Kebanyakan produk dan rawatan yang ditawarkan dirumus mengikut keadaan kulit untuk orang Asia dengan dibantu oleh penggunaan mesin berteknologi tinggi yang diimport dari Korea & Amerika Syarikat untuk merawat masalah kulit tertentu.

Spa med ini juga menggunakan profesional khusus seperti perunding kecantikan yang mempunyai pengetahuan dan kepakaran luas dalam industri kecantikan untuk menjalankan prosedur penjagaan kesihatan kulit dan rawatan ke atas pelanggan.

Antara rawatan dan terapi yang ditawarkan adalah rawatan pelangsingan badan, analisis kulit, rawatan Oxycryo, pemutihan kulit, rawatan muka Vita-C, terapi jerawat, terapi pembekuan dan pencairan lemak dan pelilinan.

Keselamatan Produk[sunting | sunting sumber]

Hannan Medispa memastikan keselamatan menjadi keutamaan dalam menyampaikan produk penjagaan kulit mereka kepada pelanggan mereka. Semua produk penjagaan kulit Hannan Cosmetics dikilangkan di luar negara dan mematuhi piawaian keselamatan antarabangsa. Produk penjagaan kulit mereka melalui beberapa pemeriksaan kualiti sebelum diimport ke Malaysia, iaitu:

  • Food & Drug Administration (FDA), United States Department of Health and Human Services menghendaki semua produk penjagaan kulit Hannan Cosmetics menjalani ujian makmal dan ujian kestabilan (termasuk ujian penutup mata)[9]
  • Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) Malaysia akan mengkuarantin semua produk penjagaan kulit Hannan Cosmetics selama sekurang-kurangnya 3 bulan dan menjalani ujian lanjut untuk memastikan produk tersebut stabil dan selamat sebelum dilancarkan ke pasaran pengguna.

Kilang penjagaan kulit Hannan Medispa sendiri di Muar, Johor mendapat sijil pengiktirafan Amalan Pengilangan Baik (GMP) dan diperakui oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.[10]

Hubungan Kerjasama[sunting | sunting sumber]

Pada 20 Mac 2019, pasukan ragbi tujuh wanita Malaysia mengumumkan Hannan Medispa sebagai rakan tajaan pertama mereka, dengan lebih memfokuskan kepada kebajikan pemain.[11]

Pada 19 April 2019, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Hannan Medispa Sdn Bhd menjalinkan kerjasama pintar melalui Memorandum Perjanjian (MoA) antara kedua-dua pihak yang membolehkan Hannan Medispa menggunakan hasil penyelidikan yang dilakukan oleh penyelidik UIAM untuk pengkomersilan.[12] Ekstrak daun sirih Piper Betel yang dihasilkan oleh penyelidik UIAM akan digunakan dalam barisan produk kosmetik mereka yang akan datang.

Pada 20 Ogos 2019, Universiti Sains Malaysia (USM) menandatangani memorandum perjanjian (MoA) dengan Hannan Medispa Group untuk menghasilkan prototaip bagi membantu pesakit yang mengalami 'facial pain'. Hannan Medispa bersetuju untuk menyalurkan dana untuk membiayai penyelidikan sehingga produk inovasi yang dikenali sebagai 'Face UP v1.0' dihasilkan.[13] Pada 2 Mei 2023, USM melalui Usains Infotech Sdn. Bhd. menandatangani perjanjian pelesenan dengan Hannan Medispa Sdn. Bhd. untuk mengkomersialkan produk 'Mofresh White', ubat gigi pemutih yang digabungkan dengan pen pemutih yang direka untuk memaksimumkan pembersihan dan pemutihan tanpa merosakkan gigi.[14]

Pada 10 Mac 2023, Hannan Medispa mengukuhkan kedudukannya dengan menandatangani Memorandum Perjanjian (MoA) dengan SIRIM Bhd.[15] SIRIM akan menjadi pembekal utama bahan mentah untuk produk kosmetik yang mereka keluarkan. Bahan mentah pertama yang dibekalkan dalam produk mereka ialah ekstrak nanas yang dipanggil 'bromelain'.

Anugerah Industri[sunting | sunting sumber]

Pada 2017, Hannan Medispa telah dianugerahkan Anugerah Spa & Kosmetik Terbaik Malaysia oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Malaysia.[16] [17]Ia memenangi anugerah yang sama sekali lagi pada 2018.

Pada tahun yang sama, jenama itu turut memenangi Anugerah Belai Diri Jelita 2017 bagi kategori Rawatan Oksigen Terbaik untuk Wajah (Rawatan Oxycrio)[18]

Pada 2018, salah satu rawatan syarikat telah dianugerahkan Rawatan Mikrodermabrasi Terbaik untuk Anugerah Spa Wanita Tahunan 2018.[19] Kemudian pada tahun yang sama, jenama itu telah dianugerahkan Anugerah Kepimpinan Industri oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan[20]

Anak Syarikat[sunting | sunting sumber]

  • Hannan Muslimah Salon ialah pusat kecantikan berkonsepkan salun Muslimah yang mewah yang terdapat di setiap cawangan Hannan Medispa.[21] Salun in memberi penekanan untuk menggunakan pewarna rambut yang halal dan penggaya rambut mahir yang telah menamatkan latihan dari Kimarie Hair Academy.
  • Aestech Pro Enterprise[22] ialah sebuah kilang kosmetik yang beribu pejabat di Johor Bharu, dimiliki Hannan Medispa Sdn Bhd. Semua produk Hannan Cosmetics dihasilkan di kilang ini. Semua bahan mentah diimport terus dari Amerika Syarikat dan Korea.
  • Pada tahun 2022, Dr Hannan membuka salun vendor pertama yang dikenali sebagai HIPSalons, yang terletak di Kuala Lumpur. HIPSalons ialah Malaysia's 1st Advanced Co-Sharing All Suite Salon.[23] HIPSalons Kuala Lumpur terletak di Menara Ken TTDI, Taman Tun Dr. Ismail dan dilengkapi dengan lebih 20 suite peribadi dan lobi umum yang canggih. HIPSalons Penang terletak di Jalan Kek Chuan, Pulau Pinang dan berkonsepkan gabungan reka bentuk salun moden dengan seni bina kolonial. Suite EveryHair Stylist dilengkapi dengan Kerusi Takara premium yang terkenal dengan reka bentuk yang sangat selesa dan mewah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "HANNAN MEDISPA OFFICIAL". hannanmedispa.my. Dicapai pada 2023-10-24.
  2. ^ "About Us". hannanmedispa.my. Dicapai pada 2023-10-24.
  3. ^ "Branch". hannanmedispa.my. Dicapai pada 2023-10-24.
  4. ^ "The American Academy of Aesthetic Medicine". www.aaamed.org. Dicapai pada 2023-10-24.
  5. ^ Malaysia, Top 10 of (2017-04-19). "Anugerah Personaliti Industri & Usahawan 2017". Top 10 of Malaysia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-10-24.
  6. ^ "Instagram". www.instagram.com. Dicapai pada 2023-10-24.
  7. ^ "Instagram". www.instagram.com. Dicapai pada 2023-10-24.
  8. ^ "Cleopatra Therapy (Rejuvenation Treatment For Youthful And Flawless Skin)". Trambellir (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-10-24.
  9. ^ "About Us". hannanmedispa.my. Dicapai pada 2023-10-24.
  10. ^ Anjer, Deel (2023-03-14). "Dapat cop SIRIM, Hannan Medispa lancar strategi #nextlevel". WilayahKu (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-10-24.
  11. ^ SINGH, AFTAR. "M'sian women's rugby team in high spirits as they get first sponsorship partner". The Star (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-10-24.
  12. ^ "UIAM dan Hannan Medispa jalin kerjasama pintar". www.iium.edu.my. Dicapai pada 2023-10-24.
  13. ^ "USM News Portal - USM-HANNAN MEDISPA JALIN KERJASAMA PENYELIDIKAN". news.usm.my. Dicapai pada 2023-10-24.
  14. ^ "USM News Portal - PRODUK 'MOFRESH WHITE' KOLABORASI ANTARA USM DAN HANNAN MEDISPA BAKAL MENEMUI PENGGUNA". news.usm.my. Dicapai pada 2023-10-24.
  15. ^ MalaysiaGazette, Wartawan (2023-03-13). "SIRIM jadi pembekal utama produk Hannan Medispa". MalaysiaGazette (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-10-24.
  16. ^ "Facebook". www.facebook.com. Dicapai pada 2023-10-24.
  17. ^ "Facebook". www.facebook.com. Dicapai pada 2023-10-24.
  18. ^ "Hannan Medispa - Satu lagi anugerah & award untuk team @hannanmedispa tahun ni . Alhamdulillah Syukur Jutaan tahniah kepada usaha keras team @hannanmedispa_damansara :) Kami Amat mementingkan servis berkualiti tinggi kepada para pelanggan kami. Award ini ialah satu bonus . Priority Kami masih lagi kepuasan para pelanggan Hannan medispa . Sebab itu hannan medispa merupakan spa pilihan nombor satu rakyat malaysia . Terima kasih team @jelita atas anugerah ini #award #winning #medispa #anugerah #beauty #skincare #spa | Facebook". www.facebook.com. Dicapai pada 2023-10-24.
  19. ^ "Facebook". www.facebook.com. Dicapai pada 2023-10-24.
  20. ^ "Facebook". www.facebook.com. Dicapai pada 2023-10-24.
  21. ^ Kelly, Sunshine. "115 By Kimarie & Hannan". Dicapai pada 2023-10-24.
  22. ^ Yan, Looi Pui (2021-04-10). "Senarai Pengilang Kosmetik di Sistem QUEST". www.npra.gov.my (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-10-24.
  23. ^ "ABOUT". HIPSALONS (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-29.