Kumpulan Sunway

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kumpulan Sunway
Jenis/bentuk sahSyarikat awam
IndustriHartanah, Pembinaan, Hospitaliti, Peruncitan, Istirahat, Komersial, Pengilangan, Bahan bangunan, Kuari, Kesihatan, Pendidikan dan Pelaburan
Ditubuhkan1974; 50 tahun yang lalu (1974)
Pengasasjeffrey cheah Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatBandar Sunway, Selangor, Malaysia
Tokoh pentingJeffrey Cheah (Pengasas dan Pengerusi)
Idris Jala (Pengerusi Bersama)
Razman M Hashim (Timbalan Pengerusi)
Chee Kin Chew (Presiden)
Ramon Navaratnam (Penasihat Korporat)
Hasil4 bilion MYR 2013
( 9.13%)
Bilangan kakitangan13,001
Tapak webwww.sunway.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kumpulan Sunway (Bahasa Cina: 双威集团) (MYX: 5211) atau Sunway Berhad ialah sebuah syarikat konglomerat Malaysia. Ia telah ditubuhkan berikutan penggabungan antara Sunway City Berhad (SunCity) dan Sunway Holdings Berhad pada 23 Ogos 2011.[1]

Sunway Holdings Incorporated Berhad memulakan operasi pada tahun 1986, terutamanya untuk membangunkan perbandaran Bandar Sunway di Petaling Jaya. Ia telah disenaraikan di Bursa Malaysia Securities Berhad pada 16 Februari 1984. Sunway City Berhad di sisi lain, telah ditubuhkan pada tahun 1982 dan terlibat dalam pelaburan dan pembangunan kediaman, hartanah komersial, runcit, riadah, dan penjagaan kesihatan terutamanya di Asia dan Australia.

Kumpulan Sunway diketuai oleh pengasasnya, Tan Sri Dr Jeffrey Cheah. Beliau merupakan Pengerusi semasa dan menganggotai lembaga Persekutuan Syarikat-syarikat Tersenarai Awam, Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan, Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Hepar Malaysia dan Majlis Perniagaan Malaysia.

Berikutan kejayaan perbandaran Sunway Resort City, Kumpulan ini dipelbagaikan kepada pelaburan hartanah, riadah dan hiburan, hospitaliti dan penjagaan kesihatan. Hari ini Sunway mengekalkan pembangunan hartanah dan pembinaan dua perniagaan teras dan penyumbang utama kepada keuntungan.

Anak syarikat[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan anak-anak syarikat terkenal terletak berhampiran dengan ibu pejabat di Bandar Sunway. Ini termasuk dua hotel utama: Sunway Resort Hotel and Spa dan Pyramid Tower Hotel. Kemudahan berkaitan pelancongan lain termasuk pusat membeli-belah Sunway Pyramid, taman tema Sunway Lagoon, pelbagai kedai-kedai minuman dan hiburan dan kemudahan santai lain.

Bandar Sunway juga termasuk kemudahan pendidikan tinggi seperti Universiti Monash Malaysia dan Universiti Sunway. Kumpulan Sunway adalah pemilik sebahagian daripada Kampus.

Kumpulan ini juga merupakan syarikat induk kepada institusi Kumpulan Pendidikan Sunway. Sunway juga merupakan syarikat induk Totalrubber Ltd, pembekal plastik industri dan getah berpangkalan di Hallam, Australia.

Sunway Resort Hotel & Spa[sunting | sunting sumber]

Sunway Resort Hotel & Spa adalah salah satu perkembangan hotel terbesar di Metropolitan Kuala Lumpur, mengintegrasikan kompleks hotel lima dengan 1,234 bilik, suite, villa mewah dan kediaman perkhidmatan.

Wonderland Sydney[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1997 Kumpulan Sunway membeli Wonderland Sydney. Hanya satu perjalanan, Skyrider yang merupakan bekas kereta kabel di Sydney Showgrounds, ditambah antara pengambilalihan 1997 dan penutupan taman itu. Kumpulan Sunway menyatakan serangan 11 September 2001, pengeboman Bali 2002, kejatuhan HIH Insurance, virus SARS, virus selsema burung, "kerugian konsisten" mengenai krisis kewangan Asia, kejatuhan Ansett Australia, Perang Iraq dan kebakaran belukar 2003 yang semua menyumbang kepada penutupan taman itu.[2] The Sydney Morning Herald menyatakan bahawa Kumpulan Sunway "menyalahkan penutupan Wonderland pada segala-galanya kecuali pengurusan yang lemah".[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.bursamalaysia.com/market/listed-companies/list-of-companies/plc-profile.html?stock_code=5211&current_stock=4308
  2. ^ a b Smith, Alexandra (17 February 2004). "The lights go out at Wonderland, where millions got their thrills". The Sydney Morning Herald. Dicapai pada 14 July 2010.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]