Mırra

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mırra ialah sejenis kopi tradisional yang disediakan di wilayah Hatay, Adana, Urfa[1] dan Mardin di Turki, serta di beberapa negara Arab seperti Lubnan dan Syria, yang juga kadangkala dirujuk sebagai kopi Arab kerana namanya. berasal daripada bahasa Arab; mur bermaksud pahit. Oleh kerana ia sangat pahit dan gelap, ia dihidangkan dalam cawan kecil tanpa pemegang yang sama saiznya dengan cawan espresso Itali. Biji kopi untuk Mırra adalah biji kopi arabica biasa yang dibakar dua kali untuk menambah rasa pahit. Ia dikisar supaya ia masih berbutir, tidak seperti kopi Turki, yang lebih seperti serbuk. Kopi dimasukkan ke dalam periuk kecil yang dididihkan yang atasnya sempit dipanggil cezve, dan air ditambah, biasanya disertai dengan buah pelaga untuk memberikan rasa yang lebih aromatik.[2]

Mırra direbus beberapa kali sehingga tinggal cecair gelap pekat. Mırra dihidangkan dalam cezve yang lain. Orang yang menghidangkannya mengisi separuh cawan dan menyerahkannya kepada tetamu, yang meminumnya dan mengembalikan cawan itu untuk diisi separuh lagi dan diserahkan kepada tetamu seterusnya. Semasa cawan beredar di kalangan tetamu, masing-masing menyerahkannya semula kepada pelayan selepas selesai. Jika tidak, menurut tradisi, seseorang mesti mengisi cawan dengan emas, dan sama ada berkahwin dengan orang yang berkhidmat, atau membantu mereka berkahwin.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kristberg Kristbergsson; Jorge Oliveira (9 March 2016). Traditional Foods: General and Consumer Aspects. Springer. m/s. 94. ISBN 978-1-4899-7648-2.
  2. ^ Lonely Planet (1 September 2014). Food Lover's Guide to the World: Experience the Great Global Cuisines. Lonely Planet Publications. m/s. 739. ISBN 978-1-74360-581-3.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]