Neil Hamilton Fairley

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sir Neil Hamilton Fairley
Brigadier Neil Hamilton Fairley
Kelahiran(1891-07-15)15 Julai 1891
Inglewood, Victoria, Australia
Meninggal dunia19 April 1966(1966-04-19) (umur 74)
Sonning, Berkshire, England
KesetiaanAustralia
PerkhidmatanTentera Australia
Tahun perkhidmatan1915–1946
PangkatBrigadier
Jumlah perkhidmatanVX38970
ArahanPengarah Perubatan di Ibu Pejabat Angkatan Darat Bersekutu
Jeneral Hospital ke-14
PertempuranPerang Dunia Pertama:

Perang Dunia Kedua:

AnugerahKnight Commander of the Order of the British Empire
Commander of the Order of St John
Dipuji Dalam Perutusan (2)
Fellow of the Royal Society[1]
Hadiah Cameron untuk Terapeutik dari University of Edinburgh (1947)
Manson Medal (1950)
HubunganGordon Hamilton-Fairley (anak lelaki)

Brigadier Sir Neil Hamilton Fairley, KBE , CStJ , FRACP , FRCP , FRCPE , FRS (15 Julai 1891 - 19 April 1966) adalah seorang pakar perubatan Australia, saintis perubatan, dan pegawai tentera yang berperanan menyelamatkan ribuan nyawa sekutu dari penyakit malaria dan penyakit lain.

Fairley adalah ulusan University of Melbourne dan menyertai Australian Army Medical Corps pada tahun 1915. Dia menyiasat wabak meningitis yang berlaku di kem tentera di Australia. Semasa berada di Hospital Umum ke-14 di Kaherah, dia menyiasat skistosomiasis (ketika itu dikenali sebagai bilharzia) dan mengembangkan ujian dan rawatan untuk penyakit ini. Dalam tempoh antara perang, dia menjadi terkenal sebagai pakar perubatan tropika.

Fairley kembali ke Tentera Darat Australia semasa Perang Dunia Kedua sebagai Pengarah Perubatan. Dia memainkan peranan penting dalam perancangan Pertempuran Yunani, meyakinkan Panglima Besar British, Jeneral Sir Archibald Wavell untuk mengubah rancangan kempennya untuk mengurangkan bahaya dari malaria. Di Kawasan Pasifik Barat Daya, Fairley bertanggungjawab untuk mengkoordinasikan kegiatan semua pasukan bersekutu dalam memerangi malaria dan penyakit tropika lain. Fairley sekali lagi membunyikan bahaya malaria, meyakinkan pihak berkuasa di Amerika Syarikat dan United Kingdom untuk meningkatkan pengeluaran ubat-ubatan anti-malaria. Melalui aktiviti Unit Penyelidikan Perubatan LHQ, dia melakukan penyelidikan pantas mengenai ubat-ubatan baru. Fairley meyakinkan Tentera Darat mengenai keberkesanan ubat baru iaitu atebrin dan meyakinkan para komandan untuk menerapkan pendekatan yang sukar untuk memberikan ubat kepada pasukan.

Selepas perang, Fairley kembali ke London. Dia menjadi pakar perubatan perunding ke Hospital untuk Penyakit Tropika dan Profesor Perubatan Tropika di London School of Hygiene and Tropical Medicine. Penyakit yang serius pada tahun 1948 memaksanya untuk mengundurkan diri sebagai profesornya, tetapi dia mengekalkan ajaran dan keanggotaannya dalam banyak jawatankuasa, menjadi "negarawan tua" perubatan tropika.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Neil Hamilton Fairley dilahirkan di Inglewood, Victoria, pada 15 Julai 1891, sebagai anak ketiga dari enam putera James Fairley, seorang pengurus bank, dan isterinya Margaret Louisa, née Jones. Keempat-empat anak lelaki mereka yang bertahan hingga dewasa mengambil perubatan sebagai kerjaya. Seorang berkelayakan sebagai Doktor Perubatan di University of Melbourne dan Fellow Royal College of Surgeons di England dan menjadi pakar bedah; dia terbunuh sewaktu berkhidmatdalam Perang Dunia Pertama. Yang kedua juga berkelayakan sebagai Doktor Perubatan di University of Melbourne, dan kemudian sebagai Fellow di Royal Australasian College of Physicians dan Fellow di Royal College of Physicians; dia menjadi pakar perubatan kanan di Hospital Diraja Melbourne. Anak ketiga menjadi pengamal am.

Neil mendapat pendidikan di Scotch College, Melbourne, iaitu tempat dia menjadi dux bagi kelasnya. Dia menghadiri University of Melbourne, lulus dengan Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Pembedahan dengan kepujian kelas pertama pada tahun 1915,[2] dan Doktor Perubatan pada tahun 1917. Semasa di sana, dia memenangi kejuaraan lompat tinggi antara universiti dan mewakili Victoria dalam tenis.[3]

Perang Dunia Pertama[sunting | sunting sumber]

Fairley bergabung dengan Australian Army Medical Corps dengan pangkat kapten pada 1 Ogos 1915 dan ditempatkan di Hospital Diraja Melbourne sebagai pegawai perubatan pemastautin. Dia menyiasat wabak meningitis yang berlaku di kem Tentera Darat tempatan, dan makalah pertamanya yang diterbitkan adalah analisis penyakit ini, yang mendokumentasikan lima puluh kes. Pada tahun 1916, dia menulis bersama sebuah monograf yang diterbitkan oleh kerajaan Persekutuan yang memperincikan 644 kes, yang mencatatkan 338 (52%) membawa maut, sebelum penemuan ubat-ubatan antibiotik .[4]

Formal group portrait of men in Army uniform
Kaherah, 1917. Potret kumpulan pegawai 14 Hospital Umum. Major NH Fairley berada di kedudukan kedua dari kanan.

Fairley mendaftar dalam Pasukan Imperial Australia Pertama (AIF) pada 24 Ogos 1916. Pada 5 September 1916, dia memasuki Mesir dengan RMS Kashgar, bergabung dengan Hospital Umum ke-14 di Kaherah.[5] Di sana dia bertemu dengan Mejar Charles Martin, sebelumnya adalah Profesor Fisiologi di University of Melbourne dan Pengarah Institut Lister dari tahun 1903 hingga 1930. Pada masa ini, Martin bekerja sebagai Pakar Perubatan Perunding kepada AIF di Mesir dan mengetuai Makmal Lapangan Anzac.

Semasa di Mesir, Fairley menyiasat skistosomiasis (ketika itu dikenali sebagai bilharzia). Penyakit ini diketahui disebabkan oleh kontak dengan air tawar yang dihuni oleh spesies siput tertentu, dan perintah telah dikeluarkan yang melarang mandi di air tawar, tetapi pasukan tersebut lambat untuk bertindak mengatasi bahaya tersebut. Pada fasa toksiknya, penyakit ini mudah dikelirukan dengan demam kepialu, jadi Fairley membuat ujian tetap pelengkap untuk penyakit ini sesuai dengan ujian Wassermann. Dia mengkaji patologinya, mengesahkan bahawa cacing dalam sistem peredaran darah dapat disembuhkan dengan asid tartarik intravena. Fairley juga mengkaji, dan kemudian menerbitkan makalah mengenai tifus, malaria dan disentri basilus . Fairley berkahwin dengan staf jururawat Violet May Phillips di Garrison Church, Abbassia, Kaherah pada 12 Februari 1919. Mereka kemudian bercerai pada 21 November 1924.[6] Dia dinaikkan pangkat menjadi letnan kolonel pada 15 Mac 1919 dan mengetuai Hospital Umum ke-14 untuk sementara waktu sebelum berangkat ke United Kingdom pada bulan Jun 1919.[5] Untuk perkhidmatannya dalam Perang Dunia Pertama, Fairley disebut dalam penghantaran[7] dan dijadikan Pegawai Bahagian Ketenteraan Order of the British Empire.[8] Petikannya berbunyi:

Kerja cemerlang dalam Patologi - hasil kerja pesakit dan mahir selama lapan belas bulan di makmal Hospital Umum Australia ke-14. Karyanya mengenai Bilharzia sangat berharga bagi penduduk awam Mesir.[9]

Antara perang[sunting | sunting sumber]

Fairley adalah salah satu dari sejumlah pegawai AIF yang diberi cuti "untuk mengunjungi pelbagai hospital di United Kingdom sehingga mereka menjadi terbiasa dengan perkembangan terkini dalam bidang perubatan."[5] Untuk sementara waktu, dia bekerja dengan Martin di Lister Institute di London apabila dia memenuhi syarat untuk menjadi ahli Royal College of Physicians of London. Dia juga mendapat Diploma Kesihatan Awam dari University of Cambridge. Dia kembali ke Australia dengan menaiki Orontes pada Februari 1920, untuk menjadi pembantu penyelidik kepada Sydney Patterson, pengarah Institut Penyelidikan Perubatan Walter dan Eliza Hall, tempat Fairley berusaha mengembangkan ujian echinococcosis bersama dengan ujian yang telah dia kembangkan untuk bilharzia.

Fairley kekal selama kurang dari satu tahun sebelum mengundurkan diri untuk mengambil janji temu selama lima tahun di Bombay sebagai Ketua Perubatan Tropika Klinikal di Sekolah Perubatan Tropika yang baru dibuat, iaitu jawatan yang telah dicalonkan oleh Royal Society. Setibanya di India, dia mendapati bahawa skema itu telah ditinggalkan dan bahawa pelantikannya dapat dihentikan dengan notis enam bulan, dia tidak lagi diperlukan setelah Oktober 1922. Fairley memohon dan diterima khalayak termasuk Gabenor Bombay, Sir George Lloyd, memjadikan Setiausaha Negara bersetuju untuk mewujudkan jawatan khas lima tahun Pegawai Perubatan Makmal Bakteriologi Bombay dan Pakar Perubatan Perunding Kehormat kepadaHospital Sir Jamshedjee Jeejebhoy dan Hospital St George.

Di India, Fairley meneruskan penyelidikannya mengenai skistosomiasis. Penyakit ini tidak diketahui di India tetapi siput banyak disana dan ada bahaya bahawa pasukan yang kembali dari Mesir mungkin memperkenalkannya. Dengan ketiadaan skistosoma manusia, Fairley menyiasat schistosoma sapi, yang menjangkiti kerbau air dan haiwan peliharaan lain di daerah Bombay. Eksperimen dengan monyet membuktikan bahawa dos asid tartaric intravena setiap hari adalah rawatan yang berkesan. Fairley juga melakukan pekerjaan perintis mengenai penyakit cacing Guinea (dracunculiasis). Namun, minat utamanya adalah Tropical sprue. Tetapi dia tidak dapat menentukan penyebabnya atau menemui penawarnya; walaupun dijangkiti penyakit itu sendiri dan membuat kemajuan dalam rawatannya. Dia dibuang dari India, dan pergi ke United Kingdom untuk pulih pada tahun 1925. Semasa di India, dia telah bertemu dengan Mary Evelyn Greaves, dan mereka berkahwin di Gereja Presbyterian, Marylebone, pada 28 Oktober 1925.

Fairley kembali ke Australia pada tahun 1927 dan bergabung semula dengan Walter and Eliza Hall Institute. Dia bekerja di sana selama dua tahun, bekerjasama dengan pengarah baru, Charles Kellaway dalam kajian mengenai racun ular dan dengan Harold Dew mengenai pengembangan ujian diagnostik untuk echinococcosis. Fairley mendedikasikan sebahagian besar tahun 1928 untuk program racun ular, mengkoordinasikan sejumlah besar data epidemiologi - termasuk soal selidik kepada doktor Australia - mengenai kekerapan dan hasil gigitan ular elapid Australia. Usaha ini melibatkan banyak pemerahan untuk menghasilkan hasil racun khas dan maksimum, kajian inovatif mengenai gigitan ular menggunakan acuan lilin, dan pembahasan terperinci untuk menerangkan alat penggigit setiap spesies. Fairley selanjutnya melakukan kajian in vivo mengenai envenomasi dalam berbagai spesies haiwan besar, untuk menentukan keberkesanan langkah-langkah pertolongan cemas yang berlaku. Dia menyimpulkan bahawa paling baik, ligatur dan venesection tempatan mungkin melambatkan masa hingga mati setelah envenomasi yang ketara. Ini menguatkan keperluan antivenen yang berkesan (antivenoms) untuk spesies ular tempatan yang lebih berbahaya, terutama ular harimau ( Notechis scutatus), penambah kematian (Acanthophis antarcticus) dan copperhead (Austrelaps superbus), walaupun hanya yang pertama sesuai untuk pembuatan oleh Makmal Serum Komanwel (kini CSL Limited ).

Pada tahun 1928, Fairley mendapat janji temu di London sebagai Penolong Pakar Perubatan ke Hospital Penyakit Tropika dan Pensyarah di London School of Hygiene and Tropical Medicine. Walaupun dia dan Kellaway meyakinkan para gabenor untuk menunda permulaan Fairley sehingga penyelidikan racun utama mereka selesai, dia berangkat ke London pada akhir tahun itu. Dia juga membuka latihan perundingan di Harley Street . Di London, dia menemui pesakit dengan filariasis dan membuat ujian untuk mendiagnosis penyakit pada tahap awal; tetapi ketika dia menulis keputusannya, dia mendapati bahawa perincian ujian serupa telah diterbitkan. Pada tahun 1934, seorang pekerja pembetung dirujuk ke wadnya dengan penyakit kuning akut yang didiagnosis oleh Fairley disebabkan oleh filariasis. Penyakit ini dinyatakan sebagai bahaya pekerjaan kepada pekerja pembetung, dan langkah-langkah diambil untuk melindungi pekerja. Karyanya yang paling penting dalam tempoh ini adalah penyelidikan demam air hitam. Oleh kerana kes malaria jarang terjadi di United Kingdom, dia melakukan lawatan tahunan ke Laboratorium Penyelidikan Malaria Liga Bangsa-Bangsa di Hospital Pelarian di Salonika. Dalam proses itu, dia menggambarkan metaemalbumin, pigmen darah yang sebelumnya tidak diketahui. Untuk pencapaian ilmiahnya di London, Fairley terpilih sebagai Fellow Royal Society pada tahun 1942.

Perang Dunia Kedua[sunting | sunting sumber]

Timur Tengah[sunting | sunting sumber]

Formal group portrait of men in Army uniforms. One is wearing a slouch hat; the rest have peaked caps
Potret kumpulan pegawai Markas Kor 1 berkumpul di dek pasukan pengangkutan Orcades. Kolonel NH Fairley berada di barisan depan, kedua dari kanan.

Apabila tercetusnya Perang Dunia Kedua, ketua am perkhidmatan perubatan Tentera Darat Australia, Mejar Jeneral Rupert Downes bersemuka dengan Fairley sebagai pakar perubatan perunding. Fairley dipinjamkan ke Pasukan Imperial Australia Kedua (AIF) dengan pangkat kolonel pada 15 Julai 1940 dan diberi nombor siri VX38970.[5] Dia bergabung dengan Markas AIF di Kaherah pada bulan September, memanfaatkan masa tenang awal untuk membiasakan diri dengan unit perubatan AIF dan komandan mereka. Oleh kerana Tentera Inggeris di Timur Tengah tidak mempunyai pakar perubatan perunding untuk penyakit tropika, Fairley menerima tawaran untuk menyandang jawatan dalam kapasiti ini juga.

Pada Januari 1941 Tentera British mula merancang operasi di Greece . Fairley dan rakannya dari Britain, Kolonel JSK Boyd, pakar patologi perunding, membuat apresiasi perubatan. Mengambil pengalaman di depan Salonika dalam Perang Dunia Pertama, dengan korban yang sangat teruk menderita malaria, ditambah dengan pengalaman Fairley yang lebih baru di bahagian dunia ini, mereka menggambarkan suasana yang suram, menekankan risiko besar, dan pergi sejauh ini untuk menunjukkan bahawa Jerman mungkin berusaha untuk menarik sekutu ke dalam kempen musim panas supaya mereka boleh dihancurkan oleh malaria. Panglima Panglima Britain, Jeneral Sir Archibald Wavell menolak laporan mereka sebagai "tipikal semangat bukan perubatan dan bukan ketenteraan", tetapi pertemuan tatap muka dengan Boyd dan Fairley meyakinkan Wavell bahawa mereka serius dan tidak hanya tidak bekerjasama, dan Wavell menjanjikan bantuannya untuk mengurangkan bahaya. Rencana kempen diubah untuk menempatkan pasukan bersekutu di selatan, jauh dari dataran Macedonia dan lembangan Sungai Vardar dan Struma, tempat malaria yang menjadi sangat endemik dan korban jiwa telah dialami oleh tentera British semasa Perang Dunia Pertama.[10][11]

Fairley menangani wabak disenteri basilus dalam kalangan tentera di Mesir. Dalam kebanyakan kes pesakit pulih dengan sendirinya tetapi beberapa kes syigelosis menjadi sakit parah dan meninggal. Fairley mempunyai beberapa anti-toksin Shiga dengannya, tetapi terbukti tidak berkesan dalam kes-kes yang serius, walaupun diberikan dalam dos yang besar. Namun, dia juga memiliki bekalan sulphaguanidine eksperimental yang telah diberikan kepadanya oleh Dr EK Marshall dari Johns Hopkins Hospital. Ubat ini diberikan kepada pesakit dengan syigelosis teruk yang tidak dijangka hidup, dan pesakit segera sembuh. Dari 21,015 tentera Australia yang mengalami disentri basilus semasa Perang Dunia Kedua, hanya 21 yang terkorban.

Malaria kembali menjadi perhatian dalam Kempen Syria-Lubnan. Tentera Australia menaikkan unit kawalan malaria untuk pertama kalinya dan sebaik sahaja keadaan operasi membenarkan kawasan paya dan kawasan perairan terbuka dikeringkan serta kawasan pembiakan nyamuk disembur. Terdapat 2, 435 kes malaria dalam AIF pada tahun 1941, kadar 31.8 per seribu per tahun. Kuinina digunakan sebagai profilaksis. Atas nasihat Fairley, pesakit dengan kambuh dirawat dengan kuinina intravena selama tiga hari diikuti dengan atebrin dan plasmoquine . Untuk khidmatnya di Timur Tengah, Fairley disebut dalam pengiriman untuk kedua kalinya, dan menjadi Komandan Bahagian Ketenteraan Perintah Kerajaan Britain kerana "pengetahuannya yang sangat besar dan khusus mengenai penyakit tropika di Timur Tengah".[12]

Pasifik Barat Daya[sunting | sunting sumber]

Dengan kemasukan Jepun ke dalam perang, Fairley terbang ke Jawa pada Januari 1942.[5] Fairley sedar bahawa Jawa menghasilkan 90% bekalan kuinina di dunia dan implikasinya akan serius sekiranya Jawa hilang. Dia mengatur pembelian semua stok kuinina yang ada, sekitar 120 long ton (120 t). Fairley diberitahu bahawa kuinina telah dimuat di atas dua kapal. Salah satu kapal tersebut tidak lagi dilihat. Yang lain, SS Klang, sampai di Fremantle pada bulan Mac. Walaupun 20 long ton (20 t) kuinina dimuat di atas kapal, tetapi ia dibongkar ketika kapal berhenti di Tjilatjap, mungkin disebabkan oleh kolumnis kelima. Oleh itu, tiada penghantaran yang sampai ke Australia.[13] Fairley sendiri meninggalkan Jawa dengan kakitangan I Corps di Orcades pada 21 Februari 1942 sejurus sebelum Jawa jatuh.

Dalam penyusunan semula Jeneral Sir Thomas Blamey dari Tentera Darat Australia pada bulan April 1942, Fairley dilantik sebagai pengarah perubatan di Markas Angkatan Darat Sekutu (LHQ) di Melbourne.[14] Fairley segera menghadapi serangkaian kecemasan perubatan yang disebabkan oleh kempen Kokoda Track. Epidemi disentri basilus diturunkan oleh keputusan Fairley untuk mengarahkan semua bekalan sulphaguanadine ke New Guinea. Atas nasihat Fairley, setiap lelaki yang mengadu cirit-birit diberi ubat dan wabak itu dapat dikawal dalam sepuluh hari.[15]

Woman in Army uniform with skirt attends a wall covered in shelves on which there are boxes of fine netting with wooden flames and gloves hanging from them. She is placing one back on a shelf.
Penyelidikan malaria di Unit Penyelidikan Perubatan di Cairns

Tetapi kebimbangan utama Fairley adalah malaria. Walaupun berpengalaman dengan malaria di Timur Tengah, sebagian besar pasukan kurang memahami langkah pencegahan anti-malaria dan hanya sedikit pegawai perubatan yang menghadapi penyakit ini. Dalam kombinasi dengan kekurangan ubat-ubatan dan bekalan anti-malaria yang kritikal seperti jaring, racun serangga dan penghalau, hasilnya adalah bencana perubatan. Dalam tempoh 13 minggu dari 31 Oktober 1942 hingga 1 Januari 1943, Angkatan Darat melaporkan 4, 137 korban pertempuran, tetapi 14, 011 korban akibat penyakit tropika, dan 12, 240 adalah dari malaria. Pemerintah dengan tegas memikirkan pembubaran untuk menggantikan korban malaria [16] "Musuh terburuk kami di New Guinea," kata Jenderal Blamey, "bukan Nip - tetapi gigitannya."[17]

Ini menyebabkan Blamey menghantar misi perubatan yang diketuai oleh Fairley ke Amerika Syarikat dan United Kingdom pada bulan September 1942 untuk membentangkan kes Tentera untuk mendapatkan bekalan anti-malaria yang lebih mencukupi dan adil. Misi itu berjaya. Fairley dapat menjamin bekalan dan mempercepat penghantaran barang yang sudah dipesan tetapi ditangguhkan kerana kekurangan penghantaran atau keutamaan. Dengan mengemukakan masalah ini kepada pihak berkuasa tentera dan sipil sekutu tertinggi di luar negeri, dia mengangkat profil global dan keutamaan langkah-langkah kawalan malaria. [18]

Dikira bahawa keperluan Sekutu untuk atebrin adalah 200 long ton (200 t) setahun. 50 long ton (51 t) dikeluarkan di United Kingdom dan 150 long ton (150 t) di Amerika Syarikat. Pengeluaran Amerika pada tahun 1942 dianggarkan 60 tan tetapi usaha segera dilakukan untuk meningkatkan pengeluaran. Kemungkinan menghasilkan atebrin di Australia dipertimbangkan, tetapi ubatnya rumit untuk disintesis dan memerlukan sedikit ruang penghantaran, walau bagaimanapun langkah-langkah telah diambil untuk menghasilkan penghalau nyamuk. Seperti di Timur Tengah, Angkatan Darat bergantung pada kombinasi kuinina, atebrin dan plasmoquine (QAP) untuk menyembuhkan malaria. Amerika Syarikat dan Inggeris masing-masing bersetuju untuk menghasilkan dua tan plasmoquine setiap tahun. Ubat dan bekalan yang diminta mula tiba pada bulan Disember 1942.[19]

Formal group portrait of men in Army uniforms
Persidangan Atherton. Brigadier NH Fairley berada di sebelah kanan barisan kedua.

Sebagai "salah satu sebab untuk catatan yang menyedihkan dalam pengendalian malaria pada tahun 1942 dan awal tahun 1943 adalah ketiadaan pihak berkuasa perubatan di peringkat ibu pejabat komandan teater",[20] Fairley mencadangkan agar ada badan yang bertanggungjawab untuk mengkoordinasikan aktiviti semua pasukan bersekutu di Kawasan Pasifik Barat Daya. Jenderal Blamey mengemukakan masalah itu dengan Jenderal Douglas MacArthur,[21] Panglima Tertinggi. MacArthur, yang pernah mengalami serangan malaria pada tahun 1904 (dan kekambuhan yang serius pada tahun berikutnya),[22] membentuk Jawatankuasa Penasihat Gabungan mengenai Perubatan Tropika, Kebersihan dan Sanitasi dengan Kolonel Fairley sebagai ketuanya pada bulan Mac 1943. Selepas perjumpaan pertamanya, Fairley bertemu dengan MacArthur, yang menekankan bahawa dia tidak mahu jawatankuasa itu mementingkan diri sendiri dengan hal-hal yang berkaitan dengan akademik tetapi untuk membuat cadangan konkrit mengenai perkara-perkara perubatan yang penting. Panitia terus membuat serangkaian rekomendasi mengenai pelatihan, disiplin, peralatan, prosedur dan keutamaan, yang kemudian dikeluarkan sebagai perintah GHQ untuk semua perintah.[23]

Penggunaan atebrin yang dicadangkan oleh Fairley sebagai agen profilaksis diterima dan Fairley menukar Tentera Australia menggunakan atebrin sebagai profilaksis dan bukan kuinina pada bulan Mac 1943. Masalah paling teruk pada masa ini adalah kekurangan atebrin. Tentera Australia hanya mempunyai stok tujuh minggu pada bulan Mac 1943 dan pasukan AS di Pasifik Barat Daya dan Pasifik Selatan menggunakan stok Tentera Darat Australia kerana mereka belum mendapat stok yang mencukupi. Ubat ini juga merupakan sejenis pewarna, dan mempunyai kesan sampingan yang menjadikan kulit dan bola mata pengguna menjadi kuning setelah digunakan berulang tetapi ini adalah kelemahan yang dapat diterima pada masa perang. Penggunaan yang berpanjangan boleh menyebabkan lichen planus dan psikosis dalam kes-kes yang jarang berlaku, tetapi atebrin masih jauh lebih selamat daripada kuinina. Demam Blackwater - yang mempunyai kadar kematian 25% - hilang sepenuhnya.[24]

Fairley sedar bahawa masih banyak yang tidak diketahui mengenai malaria. Secara khusus, dia tertarik dengan kemungkinan sulphaguanidine (atau sulphonamide yang berkaitan) mungkin merupakan profilaksis penyebab malaria, kerana mereka dapat dibuat di Australia, tidak seperti atebrin dan plasmoquine.[25] Fairley memutuskan untuk menubuhkan unit di Cairns untuk menyiasat penyakit malaria. Unit Penyelidikan Perubatan LHQ memulakan kerja pada bulan Jun 1943.[26]

Fairley pergi ke New Guinea pada akhir bulan Jun 1943 dan mengatur agar kes Plasmodium falciparum dievakuasi ke Cairns untuk mendapatkan rawatan. Oleh kerana waktu penerbangan dari Port Moresby ke Cairns hanya beberapa jam, ia dianggap selamat, tetapi kerana penyakit ini dapat membawa maut jika tidak ditangani dengan segera, Fairley khuatir jika kes-kes tersebut ditangguhkan untuk beberapa sebab. Kawalan Pergerakan mencadangkan agar keutamaan khas diperuntukkan untuk kes-kes seperti itu, dan Mejar Jeneral Frank Berryman mencadangkan agar memanggilnya sebagai keutamaan Neil setelah Fairley sendiri. Oleh kerana keutamaan pergerakan harus memiliki lima huruf, L tambahan ditambahkan pada akhir. Prioriti Neill segera diterapkan untuk keseluruhan projek Cairns.

Men in Army uniforms with slouch hats stand in a row. One has his mouth open while another man in Army uniform with a slouch hat places something inside.
Perbarisan Atebrin di New Guinea

Unit Penyelidikan Perubatan LHQ menggunakan subjek ujian manusia, semua sukarelawan yang diambil dari Tentera Darat Australia, termasuk kumpulan kecil 'Dunera Boys' (pelarian Yahudi) dari Syarikat Pekerjaan ke-8.[27] Para sukarelawan dijangkiti strain malaria dari nyamuk yang dijangkiti, atau dari darah subjek ujian lain, yang kemudian dirawat dengan pelbagai ubat. Para sukarelawan diberi cuti tiga minggu dan sijil penghargaan yang ditandatangani oleh Jeneral Blamey.[28] Unit Penyelidikan Perubatan LHQ meneliti kuinina,[29] sulphonamides,[30] atebrin,[31] plasmoquine,[32] dan paludrine.[33]

Pada bulan Jun 1944, sebuah persidangan diadakan di Atherton, Queensland mengenai "Pencegahan Penyakit dalam Perang". yang ipengerusikan oleh Leftenan Jeneral Vernon Sturdee, panglima Tentera Darat Pertama, ia dihadiri oleh korps utama dan komandan bahagian. Fairley, yang dinaikkan pangkat sebagai brigedier pada bulan Februari 1944. Fairley menjelaskan hasil kerja di Cairns mengenai ubat-ubatan anti-malaria; pegawai lain menerangkan langkah-langkah praktikal yang dapat diambil untuk mengurangkan jumlah penyakit tersebut. Ketua Pengarah Perkhidmatan Perubatan, Mejar Jeneral SR (Ginger) Burston, memberitahu komandan kanan "bola ada di gelanggang anda".[34]

Dengan menggunakan latihan drakonian yang mengharuskan para petugas meletakkan tablet atebrin di mulut askar mereka, tentera berusaha mengurangkan kejadian malaria menjadi sifar. Sebahagian besar mereka berjaya tetapi dalam kempen Aitape-Wewak Bahagian ke - 6 mengalami wabak penyakit malaria walaupun ada usaha yang terbaik. Fairley segera dipanggil dari lawatan Komando Asia Tenggara dan diberi perintah oleh Jenderal Blamey untuk pergi ke Wewak secara peribadi dan menyelidiki keadaan. Bahagian khas dibentuk dari Unit Penyelidikan Perubatan LHQ untuk membantu Bahagian ke-6 dan kakitangan yang berulang-ulang dipindahkan ke Cairns. Wabak ini akhirnya dapat dikawal dengan menggandakan dos atebrin. Fairley dipaksa untuk menghadapi kenyataan tersebut - yang disahkan oleh penyelidikan di Cairns - bahawa timbulnya malaria yang tahan atebrin. Kemampuan malaria untuk mengembangkan kebolehtahanan strain akan memberi implikasi yang mendalam dalam dunia pasca perang.[35]

Kehidupan kemudian[sunting | sunting sumber]

Neil Hamilton Fairley pada tahun 1956

Selepas perang, penyelidikan perubatan Australia disusun semula secara substansial, tetapi Fairley bergabung dengan barisan saintis perubatan kanan Australia yang menghabiskan sisa kehidupan profesional mereka di Britain. Di London dia menjadi pakar perubatan perunding ke Hospital untuk Penyakit Tropika dan Profesor Wellcome Perubatan Tropika di London School of Hygiene and Tropical Medicine. Penyelidikan awal perang beliau adalah kesinambungan dari pekerjaannya pada masa perang mengenai malaria.[36] Dia jatuh sakit pada tahun 1948 dan kesihatannya merosot setelah itu, memaksanya untuk mengundurkan diri sebagai profesor. Dia mengekalkan amalannya dan menganggotai banyak jawatankuasa, menjadi "negarawan tua" perubatan tropika.[37] Sebagai penghargaan atas perkhidmatannya terhadap perubatan tropika, dia dilantik sebagai Komandan Kesatria Perintah Kerajaan Britain pada 8 Jun 1950.[38]

Kesihatan Fairley yang merosot mendorongnya untuk meninggalkan London dan pindah ke The Grove, Sonning, Berkshire, tempat dia meninggal pada 19 April 1966, dan dikebumikan di kuburan St Andrew's Church, Sonning. Dia diselamatkan oleh isterinya dan dua anak lelaki mereka, yang merupakan doktor perubatan, dan juga anak lelaki perkahwinan pertamanya, yang telah menjadi pegawai Tentera Australia. Anaknya Gordon Hamilton-Fairley, ahli onkologi terkenal, terbunuh oleh bom Tentera Republik Ireland Sementara pada 22 Oktober 1975.[39]

Sir William Dargie melukis potret Fairley pada tahun 1943, yang merupakan milik keluarga Fairley. Potret tahun 1960 oleh Dargie, bersama-sama dengan gambar 1945 oleh Nora Heysen, ada di Tugu Peringatan Perang Australia. Keduanya tidak dipamerkan, walau bagaimanapun yang terakhir dapat dilihat dalam talian.[40][41] Potret Dargie 1954 dari Ratu Elizabeth II yang dilukis semasa Dargie tinggal di rumah Fairley di 81 Duke Street, Grosvenor Square, di London, dan kemudian diberikan kepada Fairley lalu dijual secara lelongan ke Muzium Nasional Australia pada tahun 2009 dengan harga $120,000.[42][43] Kertas kerja Fairley terdapat di Perpustakaan Basser di Akademi Sains Australia dari tahun 1975 hingga 2019.[44] Pada bulan November 2019 mereka dipindahkan ke Memorial Perang Australia. Dia diperingati oleh Neil Hamilton Fairley Fellowship Klinikal Luar Negara, yang memberikan latihan sepenuh masa di Australia dan luar negara dalam bidang penyelidikan klinikal termasuk sains sosial dan tingkah laku.[45]

Anugerah dan hadiah perubatan[sunting | sunting sumber]

  • Hadiah Penyelidikan Dublin 1920
  • 1921 Hadiah dan Pingat Penyelidikan David Syme
  • 1931 Pingat Chalmers untuk Penyelidikan dalam Perubatan Tropika
  • Pingat Peringatan Bancroft 1945
  • 1946 Richard Pierson Strong Medal, American Foundation of Tropical Medicine
  • 1947 Hadiah Cameron untuk Terapi Universiti Edinburgh
  • 1948 Moxon Medal, Royal College of Physicians
  • 1949 Mary Kingsley Medal, Sekolah Perubatan Tropika Liverpool
  • Pingat Manson 1950, Persatuan Perubatan dan Kebersihan Tropika Diraja
  • 1951 James Cook Medal, Royal Society of NSW
  • Pingat Buchanan 1957, Royal Society of London

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Boyd, J. (1966). "Neil Hamilton Fairley 1891-1966". Biographical Memoirs of Fellows of the Royal Society. 12: 122–126. doi:10.1098/rsbm.1966.0005.
  2. ^ Boyd 1966, halaman 123
  3. ^ Ford 1969, halaman 991
  4. ^ N. Hamilton Fairley and C. A. Stewart, Commonwealth of Australia Quarantine Service – Service Publication No. 9 – Cerebro-Spinal Fever (1916)
  5. ^ a b c d e Fairley, Neil Hamilton personnel file, NAA: B883 VX38970, National Archives of Australia, dicapai pada 8 May 2009[pautan mati kekal] Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "naa" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  6. ^ Templat:Australian Dictionary of Biography
  7. ^ "No. 31138". The London Gazette. 21 January 1919. m/s. 1165.
  8. ^ "No. 31093". The London Gazette (Supplement). 1 January 1919. m/s. 54.
  9. ^ Honours and Awards – Neil Hamilton Fairley (PDF), diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 5 Mac 2016, dicapai pada 8 Mei 2009
  10. ^ Walker 1953, halaman 230–231
  11. ^ Boyd 1966, halaman 133–134
  12. ^ Honours and Awards – Neil Hamilton Fairley (PDF), diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 7 October 2012, dicapai pada 8 May 2009
  13. ^ Sweeney 2003, halaman 19
  14. ^ Walker 1953, halaman 449
  15. ^ Boyd 1966, halaman 134
  16. ^ Defence Committee Agendum No. 14/1943, 4 March 1943, NAA: A5954 473/4
  17. ^ Sweeney 2003, halaman 31
  18. ^ Walker 1952, halaman 84
  19. ^ Walker 1952, halaman 84–89
  20. ^ Coates 1963, halaman 540
  21. ^ Sweeney 2003, halaman 33–34
  22. ^ James 1970, halaman 90
  23. ^ Walker 1952, halaman 99–100,111–112
  24. ^ Sweeney 2003, halaman 75–76
  25. ^ Sweeney 2003, halaman 40
  26. ^ Boyd 1966, halaman 135
  27. ^ Sweeney 2003, halaman 262
  28. ^ Sweeney 2003, halaman 223, 235
  29. ^ Sweeney 2003, halaman 73–78
  30. ^ Sweeney 2003, halaman 53–58,64–65
  31. ^ Sweeney 2003, halaman 55–58,64–67
  32. ^ Sweeney 2003, halaman 152–155
  33. ^ Sweeney 2003, halaman 160–166,191–194
  34. ^ Walker 1952, halaman 117–118
  35. ^ Sweeney 2003, halaman 167–190
  36. ^ Boyd 1966, halaman 138–139
  37. ^ Boyd 1966, halaman 139
  38. ^ "No. 38930". The London Gazette (Supplement). 2 June 1950. m/s. 2810.
  39. ^ Channel 4 – History – The Year London Blew Up, Channel 4, dicapai pada 20 April 2009
  40. ^ "ART24271 – Brigadier Neil Hamilton Fairley". Australian War Memorial. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 September 2012. Dicapai pada 13 July 2011.
  41. ^ "ART27685 – Brigadier Neil Hamilton Fairley". Australian War Memorial. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 September 2012. Dicapai pada 13 July 2011.
  42. ^ Portrait of HM Queen Elizabeth II For Auction at Bonhams and Goodman, Bonhams and Goodman, dicapai pada 8 May 2009
  43. ^ Museum buys Queen's favourite portrait, Nine-MSN, diarkibkan daripada yang asal pada 9 May 2009, dicapai pada 8 May 2009
  44. ^ MS 065 – Fairley, Sir N H (1891–1966), Australian Academy of Science, diarkibkan daripada yang asal pada 28 November 2010, dicapai pada 16 September 2010
  45. ^ Neil Hamilton Fairley Overseas Clinical Fellowship (PDF), National Health and Medical Research Council, diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 19 July 2011, dicapai pada 16 September 2010

Rujukan[sunting | sunting sumber]