Oligosen

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Mesohippus, suatu jenis mamalia yang hidup pada zaman Oligosen.

Oligosen adalah suatu zaman pada skala waktu geologi yang berlangsung sekitar 34 hingga 23 juta tahun yang lalu. Seperti kala geologi yang lebih awal, lapisan batuan yang membezakan zaman ini adalah jelas, tetapi waktu awal dan akhirnya sukar dipastikan. Namanya berasal dari bahasa Yunani oligos ("beberapa") dan ceno ("baru"), dan merujuk kepada betapa sedikit penambahan mamalia moden setelah peledakan evolusi pada zaman Eosen. Oligosen melanjutkan zaman Eosen dan diikuti oleh Miosen dan merupakan zaman ketiga dan terakhir pada kala Paleogen.

Awal Oligosen ditanda dengan kehancuran yang mungkin berhubungan dengan hentaman objek angkasa yang ditemui di Siberia dan Chesapeake Bay. Batas antara Oligosen dan Miosen tidak dapat ditentukan secara mudah dengan suatu peristiwa, melainkan terdapat batas yang ketara antara Oligosen yang lebih panas dengan Miosen yang lebih sejuk.

Oligosen sering dianggap merupakan masa peralihan yang penting, suatu penghubung antara "[the] archaic world of the tropical Eocene and the more modern-looking ecosystems of the Miocene. (Haines)"

Bacaan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Skala waktu geologi: eon dan era
(dalam juta tahun)


Wiki letter w.svg

 Rencana ini merupakan rencana tunas. Anda boleh membantu Wikipedia dengan mengembangkannya.