Oshin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Oshin
FormatBiografi, drama
PenciptaSugako Hashida
Dibintangi oleh
Ayako Kobayashi
Yūko Tanaka
Nobuko Otowa
Pinko Izumi
Shiro Itō
Masatoshi Nakamura
Tsunehiko Watase
Pencerita suara latar
Tomoko Naraoka
Negara asalJepun
BahasaBahasa Jepun
Bilangan episod297
Penerbitan
Penerbit eksekutifYukiko Okamoto
Pemasangan kamera
Multi-camera
Tempoh siaran15 minit per episod, selama 297 episod
Penyiaran
Saluran asalNHK
Format gambarNTSC Interlace
Siaran asal4 April 198331 Mac 1984
Pautan luar
Laman sesawang

Oshin (おしん) ialah siri drama televisyen dari Jepun. Siri ini disiarkan oleh NHK di Jepun pada waktu pagi dari 4 April 1983 hingga 31 Mac 1984. Siri ini mengikuti kisah kehidupan watak judulnya dari zaman Meiji hingga awal 1980-an. Drama ini pernah disiarkan di TV3 pada 1980an dan sedang diulang tayang di TV9 pada waktu malam.

Cerita ini merupakan biografi seorang wanita Jepun, dimodelkan sempena ibu kepada ahli perniagaan bernama Kazuo Wada yang dikenali dengan mendirikan Yaohan, iaitu sebuah rangkaian pasaraya.

Keseluruhannya, 297 episod 15 minit telah disiarkan. Di Jepun, siri ini memperoleh 52.6% daripada keseluruhan penonton pada slot waktunya, dengan catatan rating tertinggi 62.9% bagi satu episod. Sehingga hari ini, Oshin telah disiarkan di 59 buah negara. Pada tahun 1984, drama ini dijadikan filem animasi oleh Sanrio.

Oshin, watak utama siri ini, dijadikan tokoh terkenal dengan menunjukkan bahawa sesungguhnya seseorang tidak patut berputus asa sesekalipun - meskipun pada saat-saat paling perit dalam hidup. Dia bukan sahaja disayangi penonton Jepun, malah juga orang-orang di luar negara itu.

Di Malaysia, siri drama ini dialih suara ke Bahasa Melayu dengan menampilkan suara Azizah Jais bagi watak Oshin dalam semua peringkat usia sepanjang drama tersebut.[1]

Plot[sunting | sunting sumber]

Kisahnya bermula pada tahun 1983. Daripada menghadiri perayaan pembukaan kedai ke-17, Shin Tanokura (Oshin) memutuskan untuk pergi menaiki kereta api. Keluarganya kecoh, tidak tahu ke mana dia menghilang. Cucu Oshin, Kei, masih ingat kisah anak patung kokeshi yang pernah dia ceritakan kepadanya. Berdasarkan firasat memikirkan cerita itu, dia melakukan perjalanan sendiri dan menemui Oshin di Yamagata. Dari situ, mereka berdua memulakan perjalanan kembali ke masa lalu, mengembara melalui pelbagai bahagian Jepun termasuk tempat dia pernah tinggal beberapa tahun sebelumnya, dan mula mengingati masa sukar yang dia hadapi dalam hidupnya.

Tahun-tahun awal di Yamagata[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1907 Yamagata, Oshin yang berusia tujuh tahun dihantar oleh bapanya untuk bekerja sebagai pengasuh untuk menyara keluarga petani kongsinya. Bosnya seorang peniaga kayu, dan walaupun didera secara fizikal dan lisan oleh ketua hamba di rumahnya, Oshin berkeras untuk menanggungnya demi keluarganya. Seorang guru tempatan yang bersimpati memujuk peniaga itu untuk membenarkan Oshin menghadiri sekolah rendah dan membawa bayi itu bersama. Bagaimanapun, rakan sekelas Oshin membulinya dan mengugut untuk mencederakan bayi itu. Oshin dengan berat hati berhenti pergi ke sekolah. Walau bagaimanapun, apabila dia dituduh secara tidak adil oleh keluarga mencuri wang, dia melarikan diri, dan selama beberapa hari menderita melalui ribut salji ketika dia berjalan pulang ke rumah untuk bersama ibunya, Fuji, hampir mati kedinginan.

Oshin diselamatkan oleh seorang lelaki bernama Shunsaku, seorang askar Tentera Diraja Jepun yang bertukar menjadi deserter, dan seorang "pemburu" yang menggambarkan dirinya. Dia tinggal bersamanya semasa musim sejuk yang panjang sehingga salji cair. Dia melanjutkan kemahiran membaca dan menulisnya di bawah Shunsaku. Apabila ribut salji reda, mereka ditemui oleh unit tentera dan Shunsaku ditembak mati. Oshin kemudian diiringi oleh askar ke pondok dan disoal siasat tentang Shunsaku. Seorang askar kanan kemudian masuk ke pondok dan memberitahu Oshin bahawa unit itu akan mengiringi rumahnya. Walau bagaimanapun, Oshin menolak tawaran itu, menyebut bahawa dia tahu jalannya, dan berjalan pulang ke rumah sendiri.

Bekerja di Kagaya[sunting | sunting sumber]

Sekembalinya dia, Oshin sekali lagi dihantar bekerja sebagai pengasuh, kali ini ke Kaga-ya di Sakata. Perkara tidak bermula dengan baik kerana persatuan Oshin dengan pembelot, Shunsaku. Dia juga bertelagah dengan Kayo, anak perempuan sulung keluarga dan waris yang ditetapkan, yang sebaya dengannya. Tetapi ibu bapa dan pemilik Kaga-ya, Puan Yashiro, melihat Oshin sebagai contoh untuk menjadikan Kayo lebih waras dan kurang seperti kanak-kanak yang manja. Kayo membenci perkara ini, tetapi mereka akhirnya menjadi kawan baik. Puan Yashiro melihat potensi dalam diri Oshin dan secara peribadi melatihnya membaca, menulis dan mengira menggunakan abakus. Ibu Kayo tidak berpuas hati dengan perhatian yang diterima Oshin, merasakan bahawa ia tidak sesuai secara sosial untuk seorang hamba. Bagaimanapun, dia menerima Oshin dalam keluarga apabila Oshin menyelamatkan Kayo daripada tiang utiliti yang tumbang.

Oshin tinggal di Kaga-ya selama lapan tahun sehingga dia berumur 16 tahun. Pada masa ini, dia disayangi oleh semua orang, termasuk rakan sekerjanya. Sementara itu, nenek kesayangan Oshin meninggal dunia, dan Puan Yashiro yang baik hati menghantar Oshin pulang tepat pada waktunya untuk menghabiskan saat-saat terakhir bersama neneknya yang sedang tenat. Kematiannya menguatkan tekad Oshin untuk membuat sesuatu daripada hidupnya dan tidak lagi miskin.

Suatu hari, seorang lelaki misteri, Kota Takakura, melawat Sakata. Semasa Oshin mencari Kayo, yang berada di pantai, Kota menggunakan Oshin sebagai kerajang sebagai teman wanitanya untuk mengelak daripada polis. Kehidupan Kayo dan Oshin diubah oleh lelaki ini, anak kepada seorang pemilik tanah yang kaya dan seorang idealis yang merupakan pengikut kuat sosialisme, dan mahu memperbaiki kehidupan mereka yang berhutang melalui pergolakan politik dan reformasi tanah. Kota mendedahkan kepada Oshin usaha mobilisasi politiknya dan memenanginya dengan idealisme dan semangatnya. Malangnya, kedua-dua Kayo dan Oshin jatuh cinta dengan Kota; namun, Kota tidak membalas cinta Kayo, merasakan bahawa itu hanyalah kegilaan, sedangkan dia telah menyatakan cintanya kepada Oshin.

Sementara itu, Puan Yashiro melatih Oshin dalam upacara minum teh Jepun dan seni feminin yang lain untuk meningkatkan peluangnya untuk berkahwin dengan baik. Dia cuba untuk menetapkan Oshin dengan anak kedua dari keluarga Sakata yang kaya, tetapi perlawanan itu gagal kerana cinta rahsia Oshin terhadap Kota. Kayo, yang telah membesar dengan minat melukis dan sastera, tidak berminat untuk mengambil alih Kaga-ya, mahupun dalam seni feminin untuk meningkatkan prospek perkahwinannya. Dia percaya untuk berkahwin dengan lelaki yang dia cintai. Kayo yang memberontak meninggalkan rumah pada hari dia bertemu calon suaminya, melarikan diri ke Tokyo dengan Kota yang enggan. Hati dan rasa bermasalah dengan keputusan Kayo untuk melarikan diri dari rumah, dan tidak dapat mendedahkan kebenaran kepada keluarga Kaga-ya tentang Kota, Oshin yang bersalah memutuskan untuk meninggalkan Kaga-ya dan pulang ke rumah.

Kembali ke Yamagata[sunting | sunting sumber]

Apabila kembali, Oshin bersatu semula dengan kakaknya, Haru, yang dihantar pulang dari kilang tekstil tempat dia menghidap batuk kering. Hasrat terakhir Haru adalah untuk melihat cinta rahsianya, bekas penyelianya, Hirano, yang dipujuk untuk melawatnya. Semasa melawat, Hirano mendedahkan keadaan kerja yang buruk di kilang tekstil dan kegagalannya untuk meningkatkan kebajikan pekerja kerana takut kehilangan pekerjaan. Dalam pada itu, Oshin mendapati bahawa bapanya mahu dia bekerja sebagai pelayan bar untuk menambah pendapatan keluarga. Haru memberi amaran kepada Oshin bahawa ejen yang menggembar-gemburkan pekerjaan itu sebelum ini telah menipu rakan-rakan pekerja tekstilnya ke dalam pelacuran. Haru memujuk Oshin untuk lari ke Tokyo, memberinya nama dan alamat di Tokyo dan sejumlah wang. Haru meninggal dunia pada usia 19 tahun pada tahun 1916. Ibu Oshin, Fuji, yang juga pulang ke rumah untuk menjaga Haru, menyokong Oshin dalam keputusannya untuk pergi ke Tokyo. Selepas kematian kakaknya, Oshin lari ke Tokyo untuk mengikuti impian Haru untuk menjadi pendandan rambut.

Dandanan rambut di Tokyo[sunting | sunting sumber]

Oshin berlatih di bawah Isho dalam gaya rambut tradisional Jepun. Dua tahun menjadi perantisan, Oshin menerima surat daripada ibunya yang memaklumkan kematian mengejut Sayo, adik kepada Kayo, akibat radang paru-paru. Oshin juga pernah menjadi pengasuhnya di Kaga-ya di Sakata. Oshin mengambil cuti untuk melawat keluarga yang bersedih di Sakata. Dia diberitahu bahawa Kayo belum pulang ke rumah dan berada di suatu tempat di Tokyo. Ibu Kayo merayu agar dia tinggal di belakang tetapi Oshin tidak dapat berbuat demikian. Oshin masih sakit emosi apabila Kayo dan Kota meninggalkan Sakata dua tahun sebelumnya.

Setahun kemudian, Oshin terserempak dengan Kayo di sebuah kedai kopi di daerah Ginza semasa melawat bakal pelanggan melalui panggilan ke rumah. Kayo pernah bekerja sebagai pelayan di kedai kopi Ginza yang mewah. Disebabkan kerja agitasinya, Kota biasanya tidak ada. Setelah mengetahui tentang kematian Sayo, Kayo memutuskan untuk melawat keluarganya di Sakata, tinggal di sana selama sebulan.

Dalam pada itu, Puan Yashiro mengatur perkahwinan Kayo dengan anak lelaki ketiga peniaga beras Osaka, Masao, lulusan Universiti Imperial Tokyo (Universiti Tokyo kini), yang bersedia untuk berkahwin dalam keluarga untuk membantu keluarga. perniagaan berjaya. Kayo ingin bertolak ke Tokyo untuk hadir kepulangan Kota. Tetapi apabila Puan Yashiro rebah akibat serangan jantung, Kayo dengan berat hati tinggal di belakang. Dia menelefon Oshin untuk memberitahunya apabila Kota kembali ke Tokyo. Oshin bertemu Kota ketika melawat bilik sewa Kayo untuk membersihkannya. Dia memberitahu Oshin supaya tidak memberitahu Kayo bahawa dia sudah kembali ke Tokyo, dan memberitahu Oshin bahawa dia tidak mencintai Kayo, dan dia hanya menggunakan dia untuk mengisi kekosongan emosi yang ditinggalkan apabila dia tidak dapat bersama Oshin. Oshin bertolak ke Sakata untuk menghadiri majlis perkahwinan Kayo. Dia tidak mengemas kini Kayo dengan berita tentang Kota demi masa depan Kaga-ya. Melalui Kayo, Oshin bertemu Ryuzo Tanokura, seorang peniaga tekstil yang kelihatan kaya yang sering mengunjungi kedai kopi Ginza. Anak lelaki ketiga dari keluarga Saga yang terkenal, Ryuzo memutuskan untuk meninggalkan rumah ke Tokyo untuk keluar sendiri. Tujuh tahun tua Oshin, Ryuzo jatuh cinta dengannya, dan kedua-duanya berkahwin walaupun mendapat tentangan awal daripada kedua ibu bapa mereka.

Kehidupan berkahwin di Tokyo[sunting | sunting sumber]

Perniagaan Ryuzo mula menurun akibat kemurungan selepas perang dan kekurangan kepintaran perniagaannya. Percubaan Oshin untuk memperbaiki amalan perniagaan diterima dengan buruk oleh Ryuzo yang percaya bahawa perniagaan adalah dunia lelaki. Untuk menambah pendapatan keluarga, Oshin memutuskan untuk kembali bekerja untuk Isho dengan persetujuan Ryuzo yang berat hati kerana wanita yang sudah berkahwin biasanya tidak bekerja. Memandangkan dia semakin mengambil peranan sebagai pencari nafkah, Ryuzo berasa lemah kerana dia percaya bahawa tugas lelaki itu untuk menjaga keluarga. Dia menjadi semakin putus asa dan malas, dan beralih kepada alkohol dan wanita, manakala Oshin menutup mata kerana cintanya kepadanya.

Selepas konfrontasi di mana Ryuzo menjelaskan kepahitannya, Oshin menyedari bahawa dia bekerja untuk menyara keluarga telah melukai harga dirinya. Dia memutuskan bahawa lebih baik untuk Ryuzo jika dia meninggalkannya. Walau bagaimanapun, Oshin kemudian mendapati bahawa dia hamil. Dia memutuskan untuk berhenti dandanan rambut untuk menyelamatkan perkahwinannya. Tetapi dengan kehilangan pendapatannya, rumah tangganya berada di ambang kebuluran sebelum Ryuzo menyedari bahawa dia tidak boleh membiarkan kesombongannya menghalang kehidupan keluarganya. Dia meminjam wang untuk memulihkan mereka, dan mereka mula memikirkan usaha perniagaan baharu.

Menyedari mereka memerlukan modal untuk memulakan perniagaan baharu, Oshin memujuk Ryuzo untuk membenarkannya mencuba menjual kain mereka di pasar malam. Selepas permulaan yang sukar, dia berjaya menjual semua saham mereka dalam masa 10 hari dengan bantuan daripada ketua kumpulan Ken. Mereka memutuskan untuk menggunakan hasil itu untuk memulakan perniagaan baharu menjual pakaian kanak-kanak gaya Barat yang direka oleh Oshin. Oleh kerana perniagaan yang kurang memberangsangkan, Ryuzo mengatur untuk menjual produk mereka di Onoya, sebuah kedai tempatan yang besar. Pakaian mampu milik habis dijual di Onoya pada hari pertama, dan Ryuzo mula mengembangkan pengeluaran walaupun Oshin berasa was-was.

Dengan bayi Oshin tiba tidak lama lagi, Ryuzo mengatur agar Fuji melawat. Oshin melahirkan seorang bayi lelaki yang sihat yang mereka namakan Yu ("berani"). Selepas Fuji pergi, bapa Ryuzo turut melawat untuk melihat bayi itu. Pasangan itu mengetahui bahawa ibu Ryuzo, Kiyo masih enggan menerima Oshin. Ryuzo memutuskan untuk meminjam sejumlah besar wang untuk membeli sebidang tanah dan membina sebuah kilang besar, yakin bahawa perniagaan yang berjaya akan membuktikan nilainya walaupun sebagai anak ketiga dan memujuk ibunya untuk menerima perkahwinan mereka.

Pada suatu hari, mereka menerima kunjungan yang tidak dijangka daripada Kayo yang mengatakan dia datang untuk melihat bayi itu. Bagaimanapun, dia tidak lama kemudian mendedahkan bahawa dia ingin melarikan diri dari perkahwinannya yang tidak bahagia di Sakata dan mencari Kyota, yang dia pelajari berada di rumah ibu bapanya di Tokyo. Kyota bersetuju untuk bertemu dengan Kayo yang menyatakan hasratnya untuk bersamanya. Bagaimanapun Kyota memberitahunya bahawa satu-satunya sebab dia bertemu dengannya adalah untuk meminta maaf atas cara dia meninggalkannya. Dengan penglibatannya yang berterusan dalam gerakan pekerja, dia tidak berada dalam kedudukan untuk menjalin hubungan. Kayo akhirnya menyedari betapa bodohnya dia selama ini dan bahawa Oshin adalah orang yang disayangi Kyota. Kayo berazam untuk kembali ke Sakata dan menanggung waris untuk menjalankan perniagaan keluarga.

Selepas berbulan-bulan kerja dan persiapan membina, akhirnya tibalah hari pembukaan kilang baharu itu. Walau bagaimanapun bencana melanda, dan gempa bumi Besar Kantō dan kebakaran seterusnya memusnahkan kilang dan rumah mereka. Penjaga setia mereka Genji mati melindungi Yu, yang terselamat tanpa cedera.

Dengan hanya impian dan hutang yang hancur, Ryuzo memutuskan bahawa mereka tidak mempunyai pilihan selain kembali kepada keluarganya di Saga. Oshin takut dengan layanan yang akan diterima oleh ibu mertuanya dan menggesa Ryuzo untuk mencuba sekali lagi membina kehidupan mereka di Tokyo. Tetapi selepas begitu banyak kekecewaan, Ryuzo tidak lagi mempunyai keinginan untuk mencuba lagi. Walaupun Oshin mahu tinggal di Tokyo bersama Yu, ibunya (yang dihantar oleh Kagaya ke Tokyo untuk mencari Oshin) memujuknya untuk tinggal bersama Ryuzo demi anak mereka.

Kesusahan di Saga[sunting | sunting sumber]

Setibanya mereka di Saga, mereka disambut mesra oleh bapa Ryuzo, yang sangat gembira kerana mereka tidak cedera. Tetapi Oshin menerima kritikan bertubi-tubi daripada Kiyo, yang menyalahkannya atas semua bencana yang menimpa Ryuzo, termasuk kematian Genji. Abang sulung Ryuzo menjelaskan bahawa Ryuzo tidak akan menerima sesen pun daripada keluarga kerana dia mengambil bahagian warisannya apabila dia meninggalkan rumah. Kiyo memberitahu mereka bahawa mereka perlu bekerja di ladang untuk mendapatkan simpanan mereka - kehidupan yang Oshin fikir dia telah melarikan diri apabila dia meninggalkan rumah.

Kiyo mengawal dan mendominasi, mengkritik Oshin pada setiap masa sambil menegur Ryuzo kerana tidak mengambil alih isterinya. Memandangkan Ryuzo dan Oshin tidak mempunyai wang, mereka tidak dapat membeli walaupun barangan mudah seperti sabun, jarum dan benang. Oshin berminat untuk menawarkan perkhidmatannya sebagai pendandan rambut kepada penduduk kampung, tetapi Ryuzo dan Kiyo enggan membenarkannya kerana ia akan membawa aib kepada keluarga. Ryuzo meminta wang kepada Kiyo, tetapi dia memarahi Oshin kerana mengadu kepada Ryuzo, yang membawa kepada perselisihan rumah tangga antara pasangan itu.

Oshin mahu pergi dan pergi ke bandar berdekatan atau kembali ke Tokyo, tetapi Ryuzo tidak akan mendengarnya kerana dia bimbang tentang bagaimana mereka akan menyara diri mereka tanpa sebarang wang. Dia memutuskan untuk menyertai skim untuk menuntut semula tanah dari laut, yang akan dimilikinya selepas 10 tahun. Oshin bimbang tentang usaha berisiko tinggi itu tetapi Ryuzo tetap meneruskannya. Ketika Oshin terus dibuli oleh rumah tangga, Ryuzo menjadi muak dengan keluhan Oshin dan mula menyebelahi ibunya. Dia juga berpindah ke bilik yang berasingan, sangat menggembirakan Kiyo, yang mendorongnya untuk menceraikan Oshin.

Suatu hari Oshin menerima surat daripada Isho yang telah kembali ke Tokyo selepas gempa bumi dan akan membuka sebuah lagi kedai dandanan rambut dalam beberapa bulan lagi. Oshin memutuskan untuk menyertainya di Tokyo apabila tiba masanya. Semasa dia merancang untuk melarikan diri, Oshin mendapati dia mengandung anak kedua mereka.

Pada hari dia akan menaiki kereta api ke Tokyo, Ryuzo mengetahui dan memintas dia. Apabila dia tidak dapat memujuknya untuk tinggal, dia bergelut dengannya untuk mengambil anak lelaki mereka daripadanya. Oshin jatuh dan memukul kepalanya, melumpuhkan bahagian kanannya. Dia tiada pilihan selain pulang ke rumah Ryuzo.

Lumpuh separa di tangan Oshin menyebabkan dia tidak boleh memasak, menjahit atau menjaga Yu, yang kini dijaga oleh Kiyo. Oleh kerana kecederaan yang boleh dilihat adalah di kepalanya, bukan tangannya, keluarga termasuk Ryuzo mula berfikir bahawa Oshin berpura-pura kecederaan. Menyedari bahawa dia membebankan keluarga, Oshin tidak dapat menahan diri untuk memberitahu sesiapa bahawa dia hamil. Bagaimanapun Ryuzo mendapat tahu bahawa dia hamil, yang membawa mereka lebih rapat sekali lagi.

Malangnya, Kiyo mendapat tahu bahawa Oshin telah merancang untuk melarikan diri dan mahu membuangnya keluar dari rumah. Ryuzo mendedahkan bahawa Oshin hamil dan oleh itu dia mesti tinggal bersama keluarga. Tetapi Kiyo percaya ia akan menjadi tidak baik untuk Oshin dan anak perempuannya sendiri Ritsuko, yang juga hamil, untuk bersalin di rumah yang sama pada masa yang sama - dikatakan bahawa salah satu kelahiran tidak akan berjalan lancar. Oshin bersetuju untuk berpindah ke bangsal, yang Kiyo harap akan menghalang tahyul daripada menjadi kenyataan.

Selepas bersalin yang sukar, Ritsuko melahirkan bayi yang sihat. Oshin akan bersalin pada masa yang sama, tetapi kekurangan zat makanan dan buruh paksa telah mengambil korban – bayi Oshin terlalu lemah untuk terus hidup. Dengan malapetaka terbaru ini, fikiran Oshin menjadi tidak terpengaruh.

Oleh kerana Ritsuko tidak mempunyai susu yang mencukupi untuk bayinya, Kiyo meminta Ryuzo untuk membenarkan Oshin menyusukan bayi itu. Walaupun dia pada mulanya terkejut dengan idea itu, dia bersetuju memikirkan bahawa ia mungkin menghiburkan dan memulihkan fikiran Oshin. Selepas menyusukan bayi itu, Oshin kembali sedar dan bersetuju untuk terus menyusukan bayi itu. Kiyo sangat terharu dan bersyukur dan berjanji untuk melayan Oshin dengan lebih baik.

Selepas sebulan, Ritsuko pulang ke rumah dengan bayi itu. Tanpa disedari oleh keluarga, Oshin telah pun membuat keputusan untuk meninggalkan rumah itu kerana dia menyedari bahawa dia perlu bekerja di ladang sepanjang hayatnya di Saga dan tidak akan pernah mencapai apa-apa. Setelah tugasnya selesai, dia memberitahu keluarga bahawa dia akan berlepas ke Tokyo. Ryuzo bersetuju untuk membiarkan dia pergi sebagai tanda cinta dan mereka berpisah dengan percaya bahawa mereka akan bersama lagi suatu hari nanti. Bapa dan abang sulung Ryuzo memberinya sedikit wang untuk membantunya di Tokyo. Bagaimanapun Kiyo berang dan enggan membenarkan dia membawa Yu bersamanya.

Semasa bersiap untuk pergi keesokan harinya, Kasumi, kakak ipar Ryuzo memberitahunya bahawa dia akan membawa Yu kepadanya. Memandangkan Kiyo enggan menyerahkan Yu, Oshin tidak mempunyai pilihan selain mempercayai kakak iparnya. Kasumi ternyata benar dengan kata-katanya dan mencuri Yu semasa Kiyo keluar dan Oshin bertolak ke Tokyo bersama Yu.

Pasar malam di Tokyo[sunting | sunting sumber]

Oshin disambut mesra oleh Isho di Tokyo. Tetapi Oshin mendapati bahawa tangannya masih belum cukup pulih untuk dia meneruskan dandanan rambut. Ketua kumpulan Ken membantunya mendirikan gerai makan di pasar malam dan menyewa rumahnya sendiri. Semuanya nampak baik sehinggalah pada suatu hari seorang wanita menyerbu masuk ke rumah Oshin apabila Ken ada di sana. Dia ternyata pasangan Ken dan menuduh Ken mempunyai hubungan sulit dengan Oshin dan membelanjakan semua wangnya untuknya. Ken mengakui bahawa dia jatuh cinta dengan Oshin, tetapi mengatakan dia tidak melakukan apa-apa kesalahan. Oshin terkejut dan sedih apabila mengetahui bahawa dia telah menjadi punca kesedihan wanita lain, dan tidak selesa tentang perasaan Ken terhadapnya. Dia bimbang khabar angin boleh sampai ke Ryuzo di Saga. Walaupun Isho memohon agar Oshin tinggal bersamanya, Oshin tidak boleh membebankan Isho, dan memutuskan untuk meninggalkan gerai itu dan pulang ke rumah keluarganya di Yamagata.

Fuji sangat gembira melihat anak perempuannya Oshin selepas 4 tahun, tetapi sambutan abang Oshin dingin apabila dia menyedari bahawa dia berhasrat untuk tinggal. Mereka tidak mempunyai makanan yang cukup untuk dia dan Yu. Percubaan Fuji untuk melindungi Oshin melebarkan keretakan dengan abangnya dan isterinya. Oshin berjaya mencari kerja membantu petani lain.

Menjalankan kedai makan di Sakata[sunting | sunting sumber]

Pada suatu hari, Oshin dimaklumkan bahawa puan di Kagaya sedang sakit tenat dan tidak mungkin sembuh. Oshin melawat Kagayas tepat pada masanya untuk mengucapkan selamat tinggal kepada puan. Masao, suami Kayo datang untuk menawarkan kemenyan, tetapi Kayo mahu dia dihantar pergi kerana dia tidak dapat memaafkannya kerana mempunyai anak dengan wanita lain. Oshin meyakinkan Kayo untuk memberi Masao satu lagi peluang kerana Kagaya memerlukan pewaris. Rancangan dibuat untuk Masao untuk berpindah semula ke rumah tangga Kagaya.

Apabila Kayo mengetahui keadaan Oshin, dia memujuk Oshin untuk tinggal di Sakata dan membuka kedai. Oshin memutuskan untuk membuka kedai makan sederhana, dengan pinjaman daripada Kagaya.

Kedai makan Oshin tiada pelanggan pada hari pertama. Selepas pengiklanan selama 3 hari, kedai makan mula berfungsi dengan baik. Memandangkan bapa dan suami Kayo kini telah mengambil alih perniagaan itu, Kayo memutuskan untuk membantu di kedai makan Oshin. Kayo terkejut dan tersentuh apabila Masao bersetuju untuk membenarkannya berbuat demikian.

Pada suatu petang seorang pelanggan yang mabuk datang ke kedai makan meminta sake. Oshin memberitahunya bahawa dia tidak menghidangkan sake dan meminta dia pergi. Pelanggan menjadi semakin suka berperang sehingga Kayo akhirnya membawakannya sake, memberitahu Oshin bahawa mereka akan dapat membuat lebih banyak keuntungan dengan cara ini. Oshin keberatan kerana dia tidak mahu kedai makan itu bertukar menjadi bar.

Akhirnya yakuza tempatan datang ke kedai makan untuk menghalang Oshin daripada menjual sake kerana harganya yang rendah menjejaskan perniagaan bar lain. Ketika mereka mula memusnahkan kedai itu, Kayo ketakutan dan memberitahu yakuza bahawa mereka akan mematuhinya, tetapi Oshin benar-benar bertegas bahawa dia tidak akan mengalah kepada mereka. Bertegas bahawa mereka membawa perkara itu ke luar, yakuza itu terkejut apabila Oshin memberikan ucapan yakuza rasmi di rumah Ken di Tokyo. Tidak lama kemudian, mereka semua menikmati sake hangat di kedai makan Oshin, di mana yakuza tempatan menyatakan kekaguman mereka terhadap Oshin, menelefon kakaknya dan menjanjikan perlindungan mereka. Oshin mengaku kepada Kayo kemudiannya bahawa sebenarnya dia bukan sebahagian daripada rumah yakuza Ken, tetapi telah mempelajari ucapan itu daripadanya.

Kedai makan Oshin kini berfungsi dengan baik untuk menyokong Ryuzo, Oshin dan Yu. Oshin telah menulis surat kepada Ryuzo secara kerap selama setahun tetapi tidak pernah menerima balasan. Dia tidak tahu bahawa Kiyo telah memintas surat Oshin, jadi Ryuzo tidak tahu di mana Oshin tinggal. Oshin memutuskan untuk menulis surat kepada Ryuzo buat kali terakhir. Jika Ryuzo tidak membalas, dia akan menyerah padanya.

Pada suatu petang, Kyota datang ke kedai makan Oshin, tanpa menyedari ia dikendalikan oleh Oshin. Kayo, yang kini telah mengatasi rasa cintanya kepadanya, memberitahu Kyota bahawa Oshin dan Yu telah ditinggalkan oleh Ryuzo. Kyota memberitahu Oshin bahawa pergerakan buruh kini sah dan dia tidak perlu lagi bersembunyi daripada polis. Dia menawarkan diri untuk menjadi bapa kepada Yu.

Tetapi terlalu cepat, kerajaan bertindak keras terhadap pergerakan buruh, sekali lagi menyukarkan Kyota untuk mempunyai keluarga. Oshin memberitahu Kyota bahawa hanya mendengar kata-kata cintanya telah memadamkan tahun kepahitan dari hatinya. Kyota memberitahu Oshin bahawa walaupun mereka tidak akan berkahwin, dia akan sentiasa menjaga mereka. Oshin berkata ini sudah cukup untuknya. Kyota berkata dia akan menulis kepada Ryuzo untuk menyatakan niatnya.

Kembali ke Saga, dalam usaha untuk memujuk Ryuzo supaya menyerah pada Oshin dan berkahwin semula, Kiyo menunjukkan kepadanya surat Kyota, di mana dia menyebut bahawa Oshin menghantar banyak surat kepada Ryuzo tetapi tidak menerima balasan. Kiyo berkata bahawa Oshin mesti berbohong kepada Kyota untuk menjadikan dirinya kelihatan baik. Tidak dapat menahan penipuan itu lagi, Kasumi akhirnya menunjukkan kepada Ryuzo satu timbunan surat Oshin yang Kiyo telah memintas tetapi yang telah disimpannya. Ryuzo memberitahu ibunya untuk melepaskan idea untuk berkahwin semula. Oshin ialah isterinya dan setelah dia menuntut semula tanah itu, dia akan meminta Oshin kembali. Sementara itu, lebih baik dia terus bekerja di Sakata daripada menderita di Saga. Jika mereka setia antara satu sama lain, mereka akan bersama lagi suatu hari nanti. Ryuzo menulis surat kepada Oshin dan menghantar wang kepadanya.

Oshin sangat gembira kerana akhirnya menerima surat daripada Ryuzo. Bagaimanapun Kyota hairan kerana Ryuzo tinggal di Saga dan bukannya datang ke Sakata. Tetapi Oshin faham bahawa Ryuzo mempunyai kebanggaan lelakinya - dia mahu berjaya dalam penambakan tanah. Selain itu, Oshin tahu bahawa Ryuzo tidak suka menjalankan kedai makan.

Pada suatu petang, dua pelanggan mabuk bergaduh pisau di kedai makan. Kyota mahu campur tangan tetapi Oshin berkata dia akan mengendalikannya kerana mereka adalah pelanggannya. Dia bukan sahaja berjaya memujuk mereka untuk bergaduh di luar, dia juga meminta mereka membayar bil mereka. Melihat Oshin menconteng di atas lantai mengutip wang dan pinggan mangkuk, dan menangkis kemajuan pelanggan yang mabuk, Kyota menjadi semakin bimbang. Dia menegaskan bahawa jika Ryuzo tidak suka menjalankan kedai makan, keadaan boleh menjadi sukar jika dia datang ke Sakata. Kyota menasihati Oshin untuk mempertimbangkan perdagangan yang berbeza.

Menjual makanan laut di Ise[sunting | sunting sumber]

Kyota mengatur agar Oshin tinggal bersama ibu saudaranya di Ise dan sebaliknya menjual ikan. Oshin tidak lama lagi memulakan perniagaan dan memperoleh pelanggan dengan harga rendah dan kepintarannya. Dia bermimpi bahawa suatu hari nanti Ryuzo akan menyertai dia dan Yu dalam Ise.

Pada suatu petang, taufan melanda Jepun, menghanyutkan tanah di Saga yang telah ditebus semula oleh Ryuzo selama 4 tahun yang lalu. Dengan impiannya hancur sekali lagi, Ryuzo meninggalkan Saga untuk menempa kehidupan baru.

Ketika Oshin berlepas untuk menjual ikan pada suatu pagi, dia melihat sosok yang dikenalinya agak jauh – ia adalah Ryuzo. Apabila dia mengejarnya, dia mendedahkan bahawa dia dalam perjalanan ke Manchuria, di mana dia mempunyai kawan, untuk memulakan semula. Dia telah merancang untuk datang ke Ise untuk menceraikan Oshin tetapi apabila dia melihat dia dan Yu, dia tidak dapat berbuat demikian. Dia memberitahu dia untuk menunggunya. Semasa dia berpaling untuk pergi sekali lagi, dia melihat Yu dan mereka mengadakan pertemuan semula dengan penuh air mata.

Pada waktu pagi Ryuzo akan bertolak ke Manchuria, dia membantunya menolak keretanya ke bandar dan Oshin mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Bagaimanapun, terkejut dengan berat kereta yang ditolak Oshin sejauh 7 batu sehari, Ryuzo memutuskan untuk mengikutinya untuk melihat bagaimana kehidupannya menjual ikan. Apabila dia melihat betapa sukarnya dia bekerja, dia memutuskan bahawa dia tidak mempunyai pilihan selain tinggal untuk membantunya. Oshin sangat gembira dapat bersama sebagai sebuah keluarga sekali lagi. Dengan bantuan daripada tuan rumah Oshin, pasangan itu memulakan kedai ikan di bandar. Ryuzo mula belajar tentang ikan dan cara menyediakan dan memasaknya.

Oshin menulis surat kepada Saga untuk memaklumkan ibu bapa Ryuzo tentang keberadaannya. Kiyo berang dan meminta suaminya pergi ke Ise untuk mendapatkan Ryuzo, tetapi dia memberitahu Kiyo bahawa dia tidak boleh memisahkan mereka lagi. Kiyo akhirnya sedar bahawa cinta Ryuzo terhadap isterinya lebih besar daripada cintanya kepada ibunya. Dia menghantar Ryuzo hartanya, bersama-sama dengan surat yang menggalakkan untuk membuat kehidupan baru di Ise bersama Oshin. Oshin sangat gembira kerana Kiyo akhirnya memaafkannya, dan berazam untuk menjayakan kedai itu supaya ibu bapa Ryuzo dapat melawat suatu hari nanti.

Permulaan baru, dan pengakhiran[sunting | sunting sumber]

Fuji semakin tua dan semakin lemah, dan tidak dapat melakukan banyak kerja di ladang. Anak lelaki dan menantunya mula marah kerana mulut yang tidak berguna untuk disuap. Apabila Oshin menulis menjemput ibunya untuk melawat mereka di Ise, abang Oshin ingin ibunya tinggal bersama Oshin secara kekal. Sama seperti Oshin dan Ryuzo tertanya-tanya bagaimana untuk memujuk ibunya untuk tinggal bersama mereka, Oshin mendapati bahawa dia hamil untuk kali ketiga. Fuji bimbang akan menjadi beban kerana dia tidak lagi kuat untuk bekerja. Tetapi permohonan Ryuzo dan Oshin yang ikhlas meyakinkannya untuk tinggal, sekurang-kurangnya sehingga Oshin melahirkan bayi itu. Oshin juga gembira apabila mengetahui bahawa selepas 10 tahun berkahwin, Kayo akhirnya hamil dengan pewaris Kagaya.

Oshin melahirkan seorang bayi lelaki yang sihat, Hitoshi ("benevolence"). Walau bagaimanapun, beberapa minit selepas kelahiran, Fuji rebah. Mereka mendapati bahawa dia menghidap leukemia, yang tidak boleh diubati. Untuk memenuhi hasrat terakhir ibunya, Oshin membawanya pulang ke Yamagata, menggendongnya di belakang kerana Fuji terlalu lemah untuk berjalan sekarang. Fuji mati dalam pelukan Oshin di rumahnya sendiri.

Kejatuhan Kagaya[sunting | sunting sumber]

Oshin mendapat tahu bahawa suami Kayo, Masao telah membunuh diri. Kyota kelihatan meminta Oshin membawa 100 yen kepada Kayo yang tinggal di Tokyo. Apabila Ryuzo melihat alamat itu, dia memberitahu Oshin bahawa sebelum gempa bumi, ini adalah kejiranan yang buruk dengan banyak rumah pelacuran. Oshin bertegas bahawa Kayo tidak akan beralih kepada pelacuran tidak kira betapa buruknya keadaan. Tetapi Ryuzo memberi amaran kepada Oshin untuk mempersiapkan dirinya untuk yang terburuk.

Oshin meminta bantuan Ken untuk mencari Kayo di daerah lampu merah Tokyo. Kini seorang pelacur, Kayo yang patah dan lesap mendedahkan bahawa Masao telah memperjudikan seluruh kekayaan Kagaya untuk mendapatkan derivatif beras yang menjadi serba salah. Dia dan ibu bapanya telah datang ke Tokyo tetapi ibunya jatuh sakit selepas bapanya meninggal dunia, jadi Kayo telah menjual dirinya menjadi pelacur untuk membayar bil perubatan ibunya. Tidak dapat membawa kembali tulang mereka ke Sakata untuk pengebumian yang sewajarnya, Kayo kini tinggal untuk anaknya Nozomi.

Tidak dapat mengumpul 1,000 yen yang diperlukan untuk membeli Kayo daripada pelacuran, Oshin berazam untuk sekurang-kurangnya membawa Nozomi kepada Ise. Tetapi apabila dia dan Ken kembali ke rumah pelacuran pada keesokan harinya, mereka mendapati bahawa Kayo telah meninggal dunia. Dia mempunyai perut yang lemah tetapi minum sake yang banyak pada malam sebelumnya dan muntah darah, akhirnya tercekik hingga mati.

Oshin mencari sepucuk surat daripada Kayo di antara barang-barangnya. Kayo tahu dia tidak mempunyai masa yang lama untuk hidup, tetapi selepas bertemu Oshin semula, dia tahu bahawa dia boleh mempercayakan Nozomi kepada jagaan Oshin. Oshin bersumpah bahawa mulai hari itu, dia akan menganggap Nozomi sebagai anaknya sendiri.

Keluarga berkembang[sunting | sunting sumber]

Oshin membawa Nozomi kembali kepada Ise, dan kepada Ryuzo yang menyokong. Mereka mengebumikan tulang Kayo dan ibu bapanya di Ise supaya Nozomi boleh melawat mereka; dia boleh membawa mereka ke Sakata suatu hari nanti jika dia mahu.

Suatu hari Kyota datang ke Ise. Dia meminta Oshin untuk lokasi kubur Kayo supaya dia boleh memberi penghormatan pada waktu pagi. Oshin berkata dia akan berjumpa dengannya di sana supaya dia dapat melihat Nozomi tetapi dia memberitahunya tidak, sekiranya dia diekori oleh polis. Keesokan paginya, Oshin menunggunya di kubur bersama Nozomi dan Hitoshi, tetapi apabila Kyota tiba dia ditangkap oleh anggota polis khas yang menuduhnya merancang untuk melarikan diri ke Moscow. Anggota polis membenarkan Kyota menyalakan kemenyan untuk Kayo sebelum mereka membawanya pergi. Kyota berpura-pura bahawa dia tidak mengenali Oshin untuk melindunginya, tetapi Oshin kecewa melihat Kyota dibawa pergi.

4 tahun kemudian, Ken melawat Ise dalam perjalanan ke Osaka. Dia ditemani oleh Hatsuko, seorang gadis berusia 9 tahun dari Yamagata yang dia berniat untuk menjual ke rumah pelacuran di Osaka sebagai gadis pembersih. Ken berkaitan dengan ibu bapanya - petani penyewa yang mempunyai hasil tuaian yang teruk tahun ini dan tidak mempunyai pilihan lain selain cuba menjual anak perempuan mereka dengan harga 50 yen. Nasib Hatsuko yang sukar dan kepintaran yang ceria mengingatkan Oshin tentang dirinya semasa dia masih kecil, dan Ai, bayi perempuan Oshin yang telah kehilangan yang akan sebaya dengan Hatsuko yang pernah dia hidup. Pasangan itu memutuskan untuk mengambil Hatsuko, membayar Ken 50 yen. Ryuzo dan Oshin melayan Hatsuko sebagai sebahagian daripada keluarga, malah mengatur agar dia meneruskan pendidikannya.

Hatsuko semakin rapat dengan anak lelaki Oshin. Tidak lama lagi, Yu akan mengambil peperiksaan penting. Yu memberitahu Hatsuko bahawa dia mesti lulus peperiksaan kerana ibunya sentiasa bekerja keras untuk menjaganya. Malam sebelum peperiksaan, Oshin dan Ryuzo dikejutkan dengan bunyi air yang mengalir. Apabila mereka masuk ke halaman, mereka mendapati Hatsuko mencurah air sejuk ke atas dirinya sambil berdoa agar Yu lulus peperiksaannya, kepercayaan karut kampung. Keluarga tersentuh dengan tindakannya yang ikhlas, jika bodoh.

Sehari sebelum Hitoshi dan Nozomi mula bersekolah, Oshin memutuskan untuk memberitahu Nozomi bahawa dia adalah anak angkat dan ibu bapa kandungnya ialah Yashiros. Dia membawanya menziarahi kubur ibu bapanya. Nozomi nampaknya menerima pendedahan itu dengan baik, tetapi pada hari pertamanya di sekolah dia dibuli kerana menjadi anak yatim dan melarikan diri dari rumah. Keluarga mencari Nozomi sepanjang siang dan malam, dan Oshin yang hancur berakhir di kubur Kayo, di mana dia menemui Nozomi. Apabila dia melihatnya, dia menamparnya kerana tidak cukup kuat untuk menghadapi pembuli. Dia memberitahu Nozomi bahawa hidup akan penuh dengan kesukaran. Dia berjanji untuk kembali ke sekolah, dan Oshin memberitahunya sekali lagi bahawa seluruh keluarga melihatnya sebagai salah seorang daripada mereka. Oshin membawa Nozomi pulang ke rumah di mana dia disambut mesra oleh semua orang.

Oshin mendapati bahawa dia hamil sekali lagi. Ryuzo gembira, tetapi bimbang untuk memenuhi keperluan hidup, dia mencadangkan menghantar Hatsuko kembali apabila kontrak 3 tahunnya tamat dan dia telah menamatkan pengajian dari sekolah menengah rendah. Walau apa pun, ibu bapa Hatsuko mesti menunggunya. Oshin keberatan untuk membiarkan Hatsuko pergi dan merasakan bahawa mereka harus membiarkan dia membuat keputusan sendiri apabila tiba masanya.

Oshin melahirkan seorang gadis yang sihat yang mereka namakan Tei ("kebahagiaan"). Setelah mencapai tamat kontrak, Hatsuko merasakan bahawa dia harus pulang kerana jika tidak dia akan menjadi beban kepada keluarga dengan penambahan bayi itu. Tetapi apabila Ryuzo dan Oshin menyedari bahawa Hatsuko sebenarnya lebih suka tinggal, mereka dengan gembira mengalu-alukannya ke dalam keluarga.

Jepun memasuki peperangan[sunting | sunting sumber]

Jepun mula memasuki zaman pemerintahan tentera. Ryuzo terlibat dengan tentera untuk mengumpul lebih banyak wang bersama dengan kedai ikan, sesuatu yang Oshin menentang tetapi mengalah apabila dia meletakkan minatnya di hati dan memutuskan bahawa mereka memerlukan sokongan kewangan. Disebabkan oleh propaganda ketenteraan dalam tempoh masa ini, Yu mula berpihak kepada tentera dan menyokong Perang China-Jepun.

Apabila Yu mula memohon ke sekolah menengah, dia meminta kebenaran Ryuzo untuk menyertai Akademi Pegawai Tentera, di mana pelajar diajar untuk menjadi pegawai tentera untuk berperang. Oshin mendengar perbualan itu dan campur tangan hanya apabila Ryuzo bersetuju. Disebabkan keyakinan Oshin terhadap pasifisme, Oshin terdesak untuk menghalang Yu daripada memohon. Apabila Yu tetap teguh dengan keputusannya untuk memohon, Hatsuko mengingatkannya bahawa Oshin tidak mahu dia bergaduh kerana dia telah melalui kesukaran dengannya semasa dia masih kanak-kanak. Untuk melawak Oshin, Yu memutuskan untuk memohon ke sekolah di Kyoto untuk belajar Kemanusiaan dan bukannya memohon ke Akademi Pegawai Tentera.

Apabila tahun 1940 tiba, catuan makanan semakin meningkat untuk menyokong usaha perang. Ini juga masa apabila pasaran gelap muncul untuk menjual barangan catuan. Apabila pasaran gelap mula menjual import haram ikan, Oshin terpaksa menutup kedai untuk mengelakkan masalah. Hisa berpindah ke Tokyo kerana kekurangan nelayan dan catuan. Selepas itu, keluarga Oshin berpindah ke rumah baharu yang sebelum ini dimiliki oleh seorang lelaki yang bekerja dengan tentera, yang berpindah di Pyongyang. Apabila Yu datang melawat, Yu dan Hatsuko menyatakan cinta mereka antara satu sama lain, sesuatu yang ditentang Ryuzo. Ryuzo juga terlibat dalam jawatankuasa tentera, di mana dia menggalakkan kanak-kanak lelaki di kawasan itu untuk mendaftar, dan mula menguruskan kilang pakaian seragam. Kehidupan diteruskan seperti biasa sehingga Yu melawat semula pada tahun 1943.

Yu mendedahkan kepada Ryuzo bahawa pengecualian pelajar untuk draf tentera telah ditarik balik, dan kemudian dia memberitahu Oshin bahawa dia mesti mendaftar dalam masa satu bulan. Oshin yang terkejut mula menangis di hadapan Yu dan berasa seperti dia mengkhianati Shunsaku, pembelot tentera yang menanam pasifisme dalam dirinya semasa kecil. Selepas sebulan, Yu pergi dengan pakaian seragam.

Apabila serbuan udara mula ditakuti, Ryuzo memikirkan sama ada mahu menghantar Tei ke kawasan luar bandar di mana dia tidak akan terjejas oleh serbuan udara. Ryuzo menghantarnya ke rumah salah seorang pekerja kilangnya di mana Tei dianiaya dan diabaikan. Apabila Jepun mula kalah, rejimen Yu dihantar ke Filipina, di mana dia akan lebih selamat kerana serangan udara di Jepun. Hitoshi mula menyokong usaha perang dan mengisytiharkan bahawa dia mahu menyertai skuad kamikaze, sesuatu yang ditentang oleh Oshin dan Ryuzo. Namun, Hitoshi menyelinap keluar dan menyertai kamikaze.

Keluarga Oshin mula mengalami serbuan udara pertama mereka dan keutamaan pertamanya adalah untuk memastikan rumah itu tidak terbakar dan bukannya berpindah ke tempat perlindungan bom. Sebelum bom menyala, Nozomi dan Hatsuko menyediakan bekas berisi air dan bersungguh-sungguh memadamkan api tetapi melihat kilang yang mereka uruskan sedang terbakar. Selepas serbuan udara, Oshin menerima telegram yang menyatakan Yu telah meninggal dunia di Filipina. Oshin enggan percaya sehingga dia melihat mayatnya, dan dimaklumkan oleh kawan baiknya, yang mengaku Yu menghidap malaria. Tidak lama kemudian, Jepun menyerah kalah kepada pihak Berikat pada tahun 1945.

Bagaimanapun, Ryuzo tidak lama kemudian mendapati syarikatnya kehabisan wang. Berasa takut, kecewa, dan marah kerana dia mengkhianati Oshin, dia ditemui di atas gunung oleh orang biasa, telah membunuh dirinya sendiri, walaupun mengetahui Oshin dan keluarganya memerlukannya. Oshin kini seorang balu, dan telah kehilangan dua ahli keluarganya kerana perang. Akhirnya, dia berjaya membawa pulang Tei bersamanya. Hatsuko, tidak dapat mengendalikan segala-galanya, pergi ke Tokyo, untuk bekerja di kedai beras.

Masalah baru timbul apabila pemilik asal rumah itu pulang dari Pyongyang dan menuntut rumah mereka kembali. Mereka masih memegang surat ikatan untuk harta itu dan kertas kerja yang dihasilkan Oshin telah ditandatangani oleh tentera Jepun dan tidak bernilai apa-apa. Keluarga Tanokura terpaksa melakukan tabiat bersama dan sengsara. Selepas ditangkap kerana menjual makanan di jalanan untuk mendapatkan wang untuk keluarganya yang tinggal, Oshin telah dihalau keluar dari rumahnya oleh tuan rumah yang marah. Seluruh peperangan ini mendorong Oshin untuk bekerja sekeras mungkin, sekurang-kurangnya demi keluarganya.

Puan Hisayama memasuki semula kehidupan mereka dan dia melawat Oshin untuk memberitahu dia bahawa dia akan memulakan perniagaan memancingnya di Ise. Dia menjemput Oshin dan keluarganya untuk tinggal bersamanya dan Oshin menerimanya dengan gembira.

Kedai makanan laut dan sayur-sayuran[sunting | sunting sumber]

Sedekad selepas perang, Oshin kini berusia 50 tahun, dan memiliki pasar makanan laut dan sayur-sayuran dengan Hitoshi. Ken melawat Oshin, memberitahu dia mesti melawat Tokyo secepat mungkin. Hatsuko berbohong apabila dia berkata dia bekerja di kedai nasi. Dia benar-benar bekerja di rumah pelacuran, menyapa tentera setiap malam. Ini sepatutnya lantunannya daripada Yu. Oshin menemuinya di rumah pelacuran, meminta Ken menyeretnya keluar, dan menamparnya. Oshin berjaya meyakinkan Hatsuko untuk pulang bersamanya dan melupakan segala yang berlaku di Tokyo. Tidak lama selepas itu, mereka mengupah seorang gadis manis bernama Yuri untuk bekerja dengan mereka, ketika mereka singgah ke rumah orang dan menghantar makanan mereka. Hitoshi telah memutuskan bahawa dia ingin menjadi ahli perniagaan dan mencari rezeki dari sana. Dia juga memberitahu Yuri bahawa suatu hari nanti, dia dan Yuri akan berkahwin. Beberapa bulan kemudian, Hitoshi pergi ke Tokyo untuk bekerja sebagai kerani hanya untuk mengetahui bahawa dia tidak boleh mendapatkan pekerjaan sebagai penghantar barang tanpa pendidikan kolej. Dia hanyut di Tokyo selama beberapa bulan dan pulang ke rumah. Dia bertemu dengan bakal isterinya, Michiko, anak seorang ahli perniagaan kaya. Kemudian Yuri mengetahuinya dan melarikan diri dari rumah. Oshin sangat kecewa dengan Hitoshi dan menentang perkahwinan Hitoshi dan Michiko.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]