Pantai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pantai Baru Morib di Kampung Morib, Malaysia.
Pomerania Beach (Darss)
Pantai Batu Empat, Pelabuhan Douglas, Queensland

Pantai (Jawi: ڤنتاي) ialah bentuk bumi geologi sepanjang tebing atau tepi lautan, laut atau tasik yang mempunyai zarah longgar. Zarah-zarah yang membentuk pantai biasanya terdiri daripada batu seperti pasir, batu kerikil, batu bujur, atau batu bulat atau sumber biologi, seperti cengkerang moluska atau alga karang. Mendapan terbentuk dalam kepadatan dan struktur yang berbeza, bergantung pada tindakan dan cuaca ombak tempatan, mewujudkan tekstur, warna dan kecerunan atau lapisan bahan yang berbeza.

Walaupun beberapa pantai terbentuk di lokasi air tawar, kebanyakan pantai berada di kawasan pesisir laut kerana tindakan gelombang atau arus menghasilkan mendapan dan mengolah semula sedimen. Hakisan dan perubahan geologi pantai berlaku melalui proses semula jadi, seperti tindakan ombak dan kejadian cuaca yang melampau. Apabila keadaan anginnya tepat, pantai dapat disokong oleh bukit pasir yang menawarkan perlindungan dan penjanaan semula untuk pantai tersebut. Walau bagaimanapun, kuasa semula jadi ini menjadi lebih melampau akibat perubahan iklim lalu mengubah pantai secara kekal dengan kadar yang sangat cepat. Beberapa anggaran menggambarkan sebanyak 50 peratus pantai berpasir di bumi hilang pada tahun 2100 kerana kenaikan permukaan laut yang disebabkan oleh perubahan iklim.[1]

Pantai berpasir menempati sekitar sepertiga garis pantai global.[1] Pantai-pantai ini terkenal untuk rekreasi, memainkan peranan penting dalam ekonomi dan budaya — sering mendorong industri pelancongan tempatan. Untuk mendukung penggunaan ini, beberapa pantai memiliki infrastruktur buatan manusia, seperti pos penyelamat, ruang ganti, pancuran, gubuk dan bar. Pantai juga mungkin mempunyai tempat hospitaliti dan keraian (seperti pusat peranginan, kem, hotel, dan restoran) berdekatan atau perumahan, baik untuk penduduk tetap dan bermusim.

Waikiki di Hawaii, USA ketika matahari terbenam.
Pasir dan pantai berbatu kerikil di Teluk Man O’War, Dorset, England

Pantai terpanjang[sunting | sunting sumber]

Pantai Bondi, Sydney, Australia

Antara pantai terpanjang di dunia ialah:

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Disappearing beaches: Climate change could wipe out half of the world's sandy shorelines". NBC News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-11-16.