Proton Savvy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Proton Savvy merupakan model Proton jenis Hatchback bersaiz segmen A. Model ini dilancarkan pada 5 Jun 2005 [1] dan merupakan model pertama Proton selepas Proton membeli syarikat Lotus Cars [2]. Proton Savvy merupakan pengganti Proton Tiara. Sama seperti Tiara, Proton Savvy juga merupakan hasil kerjasama di antara Proton dan Renault iaitu enjin Renault Type-D. Proton Savvy mengalami facelift pada 19 Januari 2007 [3] dan ditamatkan pada tahun 2011.

Proton Savvy
frames
Pembuat Proton
Produksi 20052011
Kategori Hatchback
Bentuk 5 pintu
Muatan enjin 1.2 liter
Sistem gear Manual & semi-automatik (AMT)

Jenis[sunting | sunting sumber]

Pre-Facelift (2005-2007)[sunting | sunting sumber]

Reka bentuk Proton Savvy Pre-Facelift yang dipasarkan pada tahun 2005 hingga tahun 2007. Rekaan gril hadapan Proton Savvy ini mirip gril hadapan Proton Waja manakala rekaan belakang juga sama. Proton Savvy Pre-Facelift ini tidak didatangkan dengan Spoiler belakang di semua spesifikasi.

Facelift (2007-2011)[sunting | sunting sumber]

Reka bentuk Proton Savvy facelift (2007-2011). Rekaan Proton Savvy pre-facelift sebelum ini yang mirip Proton Waja kini ditukar kepada rekaan honeycomb mesh. Bahagian belakang Proton Savvy juga ditukar kepada garis lurus berbanding garis menyimpul di Proton Savvy pre-facelift. Spoiler Proton Savvy didatangkan pada semua jenis spesifikasi. Proton Savvy 1.2 AMT High-line dilengkapi dengan 2 airbag. Dua warna baharu ditambah iaitu Energy Orange dan Genetic Silver.

Pesaing[sunting | sunting sumber]

Proton Savvy ketika pengeluarannya bersaing dengan Perodua Viva, Kia Picanto dan Citroën C1.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]