Puasa Natal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Huraian ringkas Templat:Tahun liturgi Templat:Bar sisi Ortodoks Timur

Dalam Kristian, Puasa Nativity ialah tempoh pantang dan penebusan dosa yang diamalkan oleh Gereja Ortodoks Timur dan Gereja Katolik sebagai persediaan untuk Kelahiran Kristus pada 25 Disember.[1] Musim persediaan Barat yang sepadan untuk Krismas, yang juga mempunyai telah dipanggil Puasa Nativity[2] dan St. Martin's Lent, telah mengambil nama Adven. puasa Timur berlangsung selama 40 hari dan bukannya empat (dalam Ritus Rom) atau enam minggu (Ritus Ambrosian) dan secara tematik memfokuskan pada pengisytiharan dan pemuliaan Penjelmaan Tuhan, manakala Kedatangan Barat memfokuskan pada dua kedatangan (atau kedatangan) Jesus Christ: kelahirannya dan Kedatangan Kedua atau Parousia.


Tujuan berpuasa[sunting | sunting sumber]

Melalui disiplin puasa, apabila diamalkan dengan doa, taubat, dan sedekah, dipercayai bahawa dengan meredakan keinginan tubuh untuk makan, nafsu lain juga dapat diredakan, dan bahawa jiwa boleh berorientasikan lebih jauh daripada keperluan duniawi dan lebih kepada keperluan rohani. Melalui amalan ini seseorang lebih dibolehkan untuk mendekatkan diri kepada Christ, dan terlibat dalam proses berterusan dan sinergistik untuk menjadi lebih Christ-like. Walaupun puasa diamalkan dengan badan, adalah penting untuk diperhatikan bahawa penekanan diletakkan pada aspek rohani puasa dan bukannya kekurangan fizikal semata-mata. Teologi Ortodoks melihat sintesis antara badan dan jiwa, jadi apa yang berlaku kepada seseorang boleh digunakan untuk memberi kesan kepada yang lain.[3]


Syarat puasa[sunting | sunting sumber]

Tiga Pemuda dalam Relau Berapi, diraikan semasa Puasa Kelahiran sebagai peringatan akan rahmat yang diperoleh melalui puasa (ikon abad ke-15 ikon [Sekolah Novgorod


Dalam Gereja Ortodoks, puasa merujuk kepada tidak makan sehingga petang.[4]

Terdapat beberapa kesamaran tentang sekatan ikan, sama ada ia bermaksud elaun ikan invertebrata atau semua ikan. Selalunya, walaupun pada hari-hari di mana ikan tidak dibenarkan, kerang boleh dimakan. Garis panduan yang lebih terperinci berbeza mengikut bidang kuasa, tetapi peraturan menyatakan dengan tegas bahawa dari 20 Disember hingga 24 Disember (termasuk), tiada ikan boleh dimakan.

Malam Kelahiran (24 Disember) ialah hari puasa yang ketat, yang dipanggil Paramony (lit. "persediaan"), di mana tiada makanan pejal sepatutnya dimakan sehingga Sirius dilihat di langit petang (atau sekurang-kurangnya, sehingga selepas Vesperal Liturgi Ilahi pada hari itu). Jika Paramony jatuh pada hari Sabtu atau Ahad, hari itu tidak dipatuhi sebagai puasa yang ketat, tetapi hidangan dengan wain dan minyak dibenarkan selepas Liturgi Ilahi, yang akan disambut pada waktu pagi.


Nota[sunting | sunting sumber]

<rujukan />

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Nativity of Jesus
  1. ^ 25 Disember pada Kalendar Julian (OS) jatuh, semasa abad ke-20 dan ke-21, pada 7 Januari dalam Kalendar Gregorian moden ). Semua tarikh dalam artikel ini merujuk kepada tarikh seperti yang tertulis dalam Menaion. Bagi gereja-gereja yang mengikuti Kalendar Julian, tarikh pada Kalendar Gregorian kini 13 hari kemudian (25 Disember Julian = 7 Januari Gregorian). Bagi gereja-gereja yang mengikuti Kalendar Julian Semakan, perkhidmatan disambut pada tarikh itu juga mengikut pengiraan Kalendar Gregorian.
  2. ^ [https://books.google.com/books?id=0QkKj8EzkmkC&pg=PA240&dq=Bingham+%22Nativity+Fast%22&hl=ms&sa=X&ei=qKGaVO-BCOyu7AayhoGYDg&redir_eschamy&redir_eschamy= %20%22Nativity%20Fast%22&f=false Joseph Bingham, Origines Ecclesiasticae (W. Straker, 1840), hlm. 240
  3. ^ , ISBN 978-1-878997-51-7 Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Unknown parameter |tahun= ignored (bantuan); Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |tempat= ignored (bantuan); Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |sumbangan= ignored (bantuan); Unknown parameter |pautan pengarang= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  4. ^ Berkenaan Puasa pada hari Rabu dan Jumaat. Pusat Maklumat Kristian Ortodoks. Diakses 2010-10-08.