Resident Evil 7: Biohazard

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Resident Evil 7: Biohazard
PembangunCapcom
PenerbitCapcom
PengarahKoshi Nakanishi
Pengeluar
  • Masachika Kawata
  • Tsuyoshi Kanda
Pereka
  • Hajime Horiuchi
  • Keisuke Yamakawa
Pengatur cara
  • Yosuke Noro
  • Tomofumi Ishida
Artis
  • Tomonori Takano
  • Toshihiko Tsuda
  • Hiroyuki Chi
Penulis
  • Morimasa Sato
  • Richard Pearsey
Komposer
  • Akiyuki Morimoto
  • Miwako Chinone
  • Satoshi Hori
SiriResident Evil
EnjinRE Engine
Platform
PelepasanWindows, PS4, Xbox One
  • WW: 24 Januari 2017
  • JP: 26 Januari 2017
Nintendo Switch
  • JP: 24 Mei 2018
Amazon Luna
  • WW: 20 Oktober 2020
Stadia
  • WW: 1 April 2021
PS5, Xbox Series X/S
  • WW: 2022
GenreSeram mandiri
ModPemain tunggal

Resident Evil 7: Biohazard[a] ialah permainan seram mandiri 2017 yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Capcom. Pemain mengawal Ethan Winters ketika dia mencari isterinya yang telah lama hilang di ladang terbiar yang diduduki oleh keluarga yang dijangkiti, menyelesaikan teka-teki dan melawan musuh. Resident Evil 7 menyimpang daripada Resident Evil 5 yang lebih berorientasikan aksi dan Resident Evil 6, kembali kepada akar seram kelangsungan hidup francais, menekankan penerokaan. Ia adalah permainan Resident Evil utama pertama yang menggunakan pandangan orang pertama.

Resident Evil 7 ialah permainan penuh pertama yang menggunakan RE Engine dalaman Capcom. Perkembangan itu diketuai oleh Koshi Nakanishi, pengarah permainan Nintendo 3DS 2012 Resident Evil: Revelations. Setahun sebelum pengumumannya di E3 2016, ia telah dipersembahkan sebagai demo realiti maya yang dipanggil Kitchen. Pasukan itu mengambil inspirasi daripada filem tahun 1981 The Evil Dead, mengecilkan permainan ke satu lokasi, dan menggunakan perspektif orang pertama untuk mengasyikkan pemain. Dua senario kandungan yang boleh dimuat turun telah dikeluarkan, Not a Hero dan End of Zoe.

Resident Evil 7 telah dikeluarkan pada Januari 2017 untuk Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One, diikuti oleh versi awan untuk Nintendo Switch pada Mei 2018 di Jepun, dengan versi PlayStation 5 dan Xbox Series X/S dirancang untuk dikeluarkan pada 2022. Ia juga menyokong set kepala PlayStation VR. Permainan ini dianggap sebagai kembali ke bentuk untuk siri ini; pengkritik memuji permainan, inovasi dan penggunaan realiti maya, tetapi kepelbagaian musuh, pertempuran bos dan bab terakhir menerima sambutan yang lebih bercampur-campur. Sehingga Oktober 2021, permainan ini telah terjual 10 juta salinan di seluruh dunia. Ia telah dicalonkan untuk beberapa pengiktirafan akhir tahun. Sekuel, Resident Evil Village, telah dikeluarkan pada 7 Mei 2021.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Pemain itu mengawal Ethan Winters dari perspektif orang pertama semasa dia mencari untuk isterinya yang hilang dalam rumah agam terbiar.[1][2] Walaupun Ethan adalah orang awam dengan sedikit kemahiran tempur,[3] dia mampu mempersenjatai dirinya dengan pelbagai senjata termasuk pistol, senapang patah, penyembur api, bahan letupan dan gergaji rantai[4] terhadap penduduk rumah itu iaitu keluarga Baker, serta humanoid makhluk kulat yang dikenali sebagai "Molded" dan serangga mutasi. Dia boleh menghalang serangan untuk mengurangkan kerosakan. Pelbagai bahagian permainan dihabiskan untuk dikejar oleh ahli keluarga Baker, di mana jika terlibat dalam pertempuran, hanya boleh hilang upaya buat sementara waktu. Walau bagaimanapun, pertemuan ini boleh dielakkan dengan cara bersembunyi, atau melarikan diri.[5][6]

Tidak seperti Resident Evil 6, permainan ini menekankan seram dan penerokaan berbanding aksi.[3][7] Inventori menggunakan sistem berasaskan grid dengan kapasiti awal 12 slot, tetapi boleh dikembangkan beberapa kali sepanjang permainan. Satu item boleh menempati sehingga dua ruang, dan empat item boleh diberikan kepada D-pad. Kotak item yang ditemui dalam bilik simpan boleh digunakan untuk mengurus dan menyimpan item, dan boleh diambil dari kotak item yang berbeza untuk kegunaan kemudian.[5][8] Item dalam inventori boleh digunakan, diperiksa atau digabungkan dengan item lain untuk meningkatkan kegunaannya.[9] Banyak teka-teki permainan memerlukan item diperiksa dalam keadaan tertentu untuk mendedahkan rahsia.[10] Perakam pita boleh digunakan untuk menyimpan kemajuan permainan secara manual, yang bergantung pada tahap kesukaran tahap permainan mungkin memerlukan penggunaan pita kaset.[5][11] Pita video bertaburan untuk dicari oleh Ethan, yang meletakkan pemain dalam perspektif watak yang berbeza, selalunya mendedahkan maklumat plot atau petunjuk yang diperlukan untuk menyelesaikan teka-teki.[5][12] Versi PlayStation 4 boleh dimainkan dalam realiti maya menggunakan set kepala PlayStation VR.[13][14]

Item boleh dinyahkunci dengan melengkapkan pelbagai objektif dalam permainan (iaitu menyelesaikan permainan dalam masa tertentu atau pada kesukaran tertentu); item ini kemudiannya akan muncul dalam kotak item pada playthrough seterusnya. Item ini termasuk cermin mata yang menunjukkan lokasi item, pistol berkuasa, gergaji bulat, kasut yang meningkatkan kelajuan berjalan dan skrol yang mengurangkan kerosakan yang diambil semasa menghalang.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada Julai 2017, Ethan Winters tertarik ke ladang terbiar di Dulvey, Louisiana, melalui mesej daripada isterinya, Mia, yang telah dianggap mati sejak hilang pada 2014. Dia mendapati Mia dipenjarakan di ruang bawah tanah rumah terbiar, dan membebaskannya. Dia cuba membawa mereka keluar, tetapi tiba-tiba menjadi ganas dan menyerangnya, memaksa dia untuk membunuhnya. Selepas menerima panggilan daripada seorang wanita bernama Zoe yang menawarkan bantuan, Ethan diserang oleh Mia yang hidup semula, yang memotong tangan kirinya dengan gergaji. Ethan nampaknya membunuh Mia sekali lagi untuk mempertahankan diri, sebelum Jack, bapa keluarga Baker, muncul dan menangkap Ethan.

Selepas Zoe menyambung semula tangannya, Ethan ditahan oleh Jack, isteri Jack bernama Marguerite, dan anak lelaki mereka Lucas, bersama seorang wanita tua yang kelihatan seperti katatonia di atas kerusi roda. Ethan melarikan diri, tetapi dikejar di sekitar rumah oleh Jack, yang terus menyerangnya dan mempamerkan kebolehan regeneratif yang kuat. Di ruangan bawah tanah, Ethan menemui makhluk bermutasi yang dilitupi enapcemar yang dikenali sebagai Molded. Zoe mendedahkan bahawa dia adalah anak perempuan Jack, dia mengatakan yang keluarganya dan Mia dijangkiti, tetapi boleh disembuhkan dengan serum khas.

Ethan pergi ke rumah lama untuk mendapatkan semula bahan-bahan serum, membunuh Marguerite, dan mempunyai penglihatan tentang seorang gadis muda. Lucas menangkap Zoe dan Mia dan memaksa Ethan pergi ke kandang yang dipasang perangkap samar untuk mencari mereka. Dia mengalahkan Lucas dan membebaskan Zoe dan Mia. Zoe mencipta dua dos serum, tetapi mereka diserang oleh Jack, kini sangat bermutasi; Ethan membunuhnya menggunakan salah satu serum.[5] Ethan, sebagai pemain, mesti memilih untuk menyembuhkan Mia atau Zoe:

Jika Ethan memilih Zoe, Mia sedih, walaupun Ethan berjanji untuk menghantar bantuan. Semasa dia dan Zoe melarikan diri dengan bot, Zoe mendedahkan bahawa Bakers telah dijangkiti selepas Mia tiba bersama seorang gadis muda bernama Eveline apabila bangkai kapal tangki terdampar ke paya. Eveline menghentikan pelarian mereka dengan mengapurkan Zoe lalu membunuhnya, dan Ethan dijatuhkan dari bot oleh satu makhluk.

Jika Ethan memilih Mia, iaitu jalan cerita sebenar, Zoe memberikan perpisahan yang pahit kepada Ethan dan Mia. Semasa Ethan dan Mia melarikan diri menaiki bot, mereka terserempak dengan kapal tangki yang terkandas, di mana mereka diserang oleh makhluk itu dan dijatuhkan dari bot.

Dalam kedua-dua kes, Mia bangun di sebelah kapal yang terkandas dan mencari Ethan sambil mengalami penglihatan Eveline, yang merujuk kepada Mia sebagai ibunya. Akhirnya, ingatan Mia dipulihkan, mendedahkan bahawa dia adalah seorang pegawai rahsia untuk sebuah syarikat yang membangunkan Eveline sebagai senjata biologi, dengan nama kod E-001. Mia dan ejen Alan Droney akan mengiringi Eveline semasa dia diangkut menaiki kapal tangki; Eveline melarikan diri dari pembendungan, membunuh Alan, dan menenggelamkan kapal. Dia menjangkiti Mia dalam usaha untuk memaksa dia menjadi ibunya. Mia menemui Ethan dan memberikannya sebotol bahan genetik Eveline.[5]

Jika Ethan menyembuhkan Mia, dia menahan kawalan Eveline cukup lama untuk mengelak Ethan keluar dari kapal; jika dia menyembuhkan Zoe, Mia tunduk kepada kawalan Eveline dan menyerang Ethan, memaksa dia untuk membunuhnya. Ethan menemui makmal tersembunyi di dalam lombong garam terbiar. Dia mengetahui bahawa Eveline ialah senjata bio-organik yang mampu menjangkiti orang dengan kulat psikotropik yang memberikannya kawalan ke atas fikiran mangsanya, mengakibatkan kegilaan, mutasi dan kebolehan penjanaan semula manusia yang luar biasa. Eveline membesar dengan obses untuk berkeluarga, mendorongnya untuk menjangkiti Mia dan keluarga Baker dan mengumpan Ethan. Lucas telah diimunisasi terhadap kawalan Eveline oleh penciptanya iaitu The Connections, sebagai pertukaran untuk memberikan pemerhatian ke atas Eveline.

Menggunakan peralatan makmal dan bahan genetik Eveline, Ethan mensintesis toksin untuk membunuh Eveline, dan meneruskan melalui terowong yang menuju ke rumah Baker. Dia mengatasi halusinasi Eveline, dan menyuntik Eveline dengan toksin. Dia kembali ke bentuknya yang lain, wanita tua di atas kerusi roda; Eveline telah cepat menua sejak melarikan diri. Eveline bermutasi menjadi raksasa besar dan, dibantu oleh ketibaan skuad tentera yang diketuai oleh Chris Redfield, Ethan membunuhnya dengan pistol senjata anti-bio. Chris menyelamatkan Ethan dan Mia dalam helikopter berjenama dengan logo Umbrella Corporation.[5]

Banned Footage Vol. 1[sunting | sunting sumber]

Dalam tahap Nightmare, Jack membuang jurukamera Clancy Jarvis ke bawah tanah rumah agam itu. Clancy mencipta senjata sementara untuk menghantar Molded dalam ruangan bawah tanah. Ia berakhir dengan Clancy seolah-olah membunuh Jack pada jam 5 pagi

Di Bedroom, Clancy tersedar dan mendapati dirinya digari ke katil yang tidak diketahui. Marguerite Baker masuk dan cuba memberinya makan, sebelum pergi. Clancy cuba menggunakan persekitarannya untuk keluar dari kekangannya, di mana Marguerite melawatnya secara berkala. Akhirnya, Clancy mendedahkan laluan rahsia di bawah katil, lalu menyedarkan Marguerite; Clancy menikamnya dengan pisau sebelum melarikan diri.

Banned Footage Vol. 2[sunting | sunting sumber]

Pada 21, Clancy disedarkan oleh Lucas. Apabila Clancy tersedar, dia mendapati dirinya terkurung di atas kerusi, tangannya diletakkan di dalam "gilotin jari"; seorang lelaki duduk di hadapannya memakai guni yang Lucas rujuk sebagai "Hoffman". Lucas mengumumkan sambil menyiarkan dirinya bahawa lelaki itu perlu bermain blackjack untuk memenangi kebebasan mereka; yang kalah dalam setiap pusingan akan kehilangan satu jari, dan yang pertama kehilangan semua lima jari akan dibunuh. Selepas Clancy memenangi pusingan pertama, Hoffman menuntut satu lagi perlawanan. Lucas mengikat kedua-duanya pada peranti yang mentadbir renjatan elektrik, meningkatkan kuasa untuk setiap pusingan yang kalah, dengan tahap akhir membawa maut. Clancy menang dan Hoffman nampaknya terbunuh. Lucas menggunakan wayar untuk memanipulasi badan Hoffman seperti boneka, sebelum dia meletakkan gergaji besar di antara lelaki itu, bergerak mendekati yang kalah. Clancy menang sekali lagi dan Hoffman didedahkan baru pengsan kerana sakit; Hoffman bangun sebaik sahaja dia dibunuh. Lucas mengucapkan tahniah kepada Clancy, dan menggerakkannya untuk bermain permainan lain.

Dalam Daughters, yang berlaku pada 10 Oktober 2014, taufan tropika menyebabkan sebuah kapal, SS Annabelle, hilang di luar pantai Louisiana. Jack membawa masuk seorang gadis yang tidak sedarkan diri, Eveline, ditemui berhampiran. Jack meletakkannya di dalam bilik Lucas dan mengarahkan Zoe untuk mendapatkan pakaiannya yang segar. Zoe mengambil semula pakaian itu apabila sambaran petir memadamkan kuasa rumah itu, dan Eveline hilang. Zoe mencarinya dan mendapati Marguerite merewang di bilik mandi, sebelum dia tiba-tiba menjadi ganas. Jack menahannya dan mengarahkan Zoe untuk mendapatkan tali. Kembali dengan tali, Zoe mendapati Jack cuba menenggelamkan Marguerite, dan kemudian dengan sengaja menikam dirinya sebelum Zoe. Zoe melarikan diri, menyaksikan Jack mengheret Lucas ke arah bilik mandi. Di tingkat bawah, Zoe bertemu dengan Marguerite yang meminta maaf, yang mendakwa bahawa dia telah mendengar suara di kepalanya. Marguerite menyerahkan kunci kereta kepada Zoe dan menyuruhnya pergi. Jika pemain menyelesaikan objektif pilihan lebih awal dalam permainan, mereka mempunyai pilihan untuk melarikan diri ke treler van perkhemahan. Jika pemain cuba melarikan diri menggunakan kereta, mereka akan berhadapan dengan Marguerite dan Jack, yang terakhir membunuh Zoe. Jika pemain cuba bersembunyi dalam treler (pengakhiran jalan cerita sebenar), mereka akan menemui surat yang ditulis oleh Mia yang berterima kasih kepada Bakers atas kebaikan mereka dan memberi amaran kepada mereka tentang Eveline. Zoe kemudian bangun di meja makan dengan segala-galanya kelihatan kembali normal, tetapi tidak lama kemudian mula melihat penglihatan Eveline.

Not a Hero[sunting | sunting sumber]

Ejen BSAA Chris Redfield bekerjasama dengan Umbrella Corporation yang kini diperbaharui, juga dikenali sebagai Blue Umbrella, untuk menangkap Lucas Baker dan mengahalang dedahan bukti mengenai kumpulan misteri yang mencipta Eveline, yang dipanggil "The Connections." Selepas menyelamatkan Ethan Winters dan menghantarnya pergi dengan helikopter, Chris meneruskan ke makmal Lucas di lombong garam, di mana dia secara tidak sengaja terserempak dengan salah satu perangkap Lucas dan mempunyai bom di pergelangan tangan kirinya. Tidak berputus asa, Chris meneruskan usahanya. Dia cuba menyelamatkan beberapa askar Umbrella yang ditangkap, tetapi mereka dibunuh oleh perangkap Lucas. Akhirnya, Lucas mengaktifkan pemasa pada bom Chris. Chris terpaksa membekukan bom dalam nitrogen cecair, melumpuhkannya cukup lama untuk dia membuang bom itu.

Selepas bom itu dibuang, Chris berjuang melalui lebih banyak Molded dan perangkap yang dicipta oleh Lucas. Dia kemudian mencari jalan ke makmal penyelidikan rahsia Connections, di mana Lucas telah membunuh semua penyelidik Connections dan merancang untuk mengkhianati organisasi. Chris berjaya mengahalang dan menembak Lucas, yang mencetuskan mutasi dalam badannya. Chris bertempur dan akhirnya membunuh Lucas yang bermutasi, dan menghalang Lucas daripada memindahkan semua data berkenaan Eveline kepada pihak yang tidak dikenali. Dengan misinya selesai dan jangkitan Eveline yang diberkas, Chris kembali ke kem pangkalan Umbrella untuk panggilan segera.

End of Zoe[sunting | sunting sumber]

Mengikuti jalan cerita sebenar dalam permainan utama di mana Ethan menyembuhkan Mia dan bukannya Zoe, Zoe mengembara ke dalam paya dan nampaknya dibunuh oleh Eveline; bagaimanapun, sepasang askar Umbrella menemui mayatnya dan mendapati dia masih hidup. Mereka diserang hendap oleh Joe Baker, bapa saudara Zoe, yang tinggal di paya Dulvey dan tidak terjejas oleh kulat Eveline. Joe pada mulanya percaya Umbrella bertanggungjawab terhadap keadaan Zoe, tetapi seorang askar Umbrella yang masih hidup mendakwa mereka mempunyai penawar untuk Zoe yang disimpan di pondok berdekatan. Joe pergi ke pondok, mencari penawar separa, dan kembali untuk mencari askar Umbrella yang dibunuh oleh Molded.

Joe pada mulanya melarikan diri dengan Zoe menaiki bot untuk mencari pangkalan Umbrella tetapi tidak lama kemudian terpaksa mencari pangkalan itu dengan berjalan kaki. Satu Molded yang kuat dan kelihatan abadi yang dipanggil "Swamp Man" mengejar mereka di sepanjang jalan. Joe dan Zoe mendapati pangkalan Umbrella ditinggalkan. Mereka mengetahui bahawa ubat itu telah dipindahkan ke bot kayuh berhampiran. Joe menaiki bot dan, selepas bertemu Swamp Man sekali lagi, mendedahkan dos penuh penawar itu. Swamp Man itu menangkap Zoe sebelum Joe boleh memberikan penawarnya. Joe mengejar bahagian paya yang banyak dijangkiti dan menemui Zoe di sebuah gereja terbiar. Di dalam, Joe diserang hendap oleh Swamp Man, yang didedahkan sebagai Jack Baker yang banyak bermutasi. Jack menumbuk Joe pengsan dan membuangnya ke dalam air paya untuk mematikan Joe.

Joe terdampar berhampiran rumah agam Baker dan mendapati dirinya berada di tengah-tengah pertempuran antara Molded dan pasukan Umbrella. Dia mendapatkan sarung tangan kuasa Umbrella dan memasuki rumah agam itu, di mana dia berjaya membunuh Jack dan memberikan penawar kepada Zoe sebaik bala bantuan Umbrella tiba, termasuk Chris Redfield. Chris memberi jaminan kepada Joe dan Zoe bahawa mereka berada di sana untuk membantu, dan Zoe telah sembuh sepenuhnya daripada jangkitannya. Dia kemudian menerima panggilan telefon daripada Ethan, dan berterima kasih kepadanya kerana menepati janjinya untuk menghantar bantuan untuknya.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Selepas keluaran Resident Evil 6, Capcom menjalankan perbincangan dalaman mengenai hala tuju ansuran seterusnya. Versi awal permainan, dibangunkan pada tahun 2013, menampilkan permainan yang lebih berorientasikan aksi, sama seperti Resident Evil 6. Mengambil inspirasi daripada filem tahun 1981 The Evil Dead, pembangun memutuskan untuk mengecilkan permainan ke satu lokasi dan menggunakan perspektif orang pertama untuk menyelami pemain dan mengembalikan siri ini kepada akar umbinya iaitu seram mandiri.[15][16] Pembangunan bermula sekitar Februari 2014.[17] Permainan ini dibina pada enjin permainan tersuai, dinamakan RE Engine, yang merangkumi alatan pembangunan realiti maya (VR).[18] Keputusan untuk membuat permainan orang pertama dibuat dengan baik sebelum VR dipertimbangkan;[13] pembangunan VR bermula pada Oktober 2015, yang mana pasukan berasingan telah dicipta.[19] Pengenalan VR menuntut tekstur yang lebih terperinci, membuang tekstur rata dan saiz objek yang tidak tepat yang telah digunakan sebelum ini.[20]

Setahun sebelum pengumuman permainan, Capcom menyampaikan kepada pengunjung E3 2015 berkenaan demo VR bertemakan seram orang pertama, KI7CHEN, yang dijalankan pada enjin yang sama.[18][21] Walaupun Resident Evil 7 telah lama dibangunkan, KI7CHEN dilihat sebagai peluang untuk menilai bagaimana RE Engine dan keupayaan VRnya akan diterima.[13] Sebagai petunjuk kepada hubungan demo dengan Resident Evil 7, logo KI7CHEN mempunyai huruf "T" yang direka bentuk supaya ia menyerupai "7", tetapi ia tidak disedari.[17] Dalam Laporan Bersepadu syarikat pada 2015, bahagian pembangunan Resident Evil Capcom dinyatakan untuk menumpukan pada mencipta pengalaman untuk pasaran VR, yang termasuk enjin VR baharu dan permainan untuk konsol generasi kelapan.[22]

Permainan ini diarahkan oleh Koshi Nakanishi, yang sebelum ini mengetuai Resident Evil: Revelations, mengetuai pasukan pembangunan berjumlah kira-kira 120 kakitangan.[15] Buat pertama kali dalam siri ini, pereka naratif adalah orang barat—Richard Pearsey, penulis dua pek pengembangan FEAR dan salah seorang pereka naratif Spec Ops: The Line.[23] Pada masa permainan itu didedahkan, pembangunan adalah sekitar 65% siap.[17] Beberapa model makhluk dalam Resident Evil 7 mula-mula dicipta dalam bentuk fizikal—sebilangan daripadanya daripada daging sebenar—oleh jurusolek, untuk kemudian diimbas melalui penggunaan fotogrametri. Teknologi ini membangunkan lebih separuh daripada aset am permainan, tetapi menimbulkan masalah dalam menyelidik tetapan Louisiana kerana permintaan yang besar untuk peralatan menjadikannya tidak berdaya maju untuk pengangkutan, yang memerlukan Capcom membuat model dengan tangan.[24] Skor permainan ini dikarang oleh komposer utama Capcom iaitu Akiyuki Morimoto, Miwako Chinone, dan Satoshi Hori, dengan sumbangan tambahan daripada Cris Velasco dan Brian D'Oliveira.[25] Lagu temanya, versi susunan lagu rakyat tradisional Amerika "Go Tell Aunt Rhody", telah ditulis oleh Michael A. Levine dan dipersembahkan oleh Jordan Reyne. Anak tiri Levine Mariana Barreto adalah pilihan asal, tetapi akhirnya melakukan vokal latar. Lagu itu melalui kira-kira 20 versi sehingga siap.[26] Sebuah runut bunyi dikeluarkan secara digital oleh Sumthing Else Music Works bersama-sama permainan pada 24 Januari.[25]

Keluaran dan pemasaran[sunting | sunting sumber]

Pada Oktober 2016, Capcom melancarkan siri video 10 bahagian yang dipanggil The World of Resident Evil 7, menunjukkan sedikit cebisan kandungan permainan.[27][28] Ciri simpan silang antara Microsoft Windows dan Xbox One telah disahkan pada November 2016.[29] Jika dibeli pada sama ada PC melalui Gedung Windows atau pada Xbox One secara digital, ia boleh dimainkan pada kedua-dua platform melalui program Xbox Play Anywhere,[30] menjadikannya permainan pertama yang diterbitkan oleh pihak ketiga untuk menjadi sebahagian daripada program ini.[31]

Pasukan pemasaran dalaman di Capcom bekerjasama dengan agensi kreatif iam8bit untuk menghasilkan bilik teka-teki yang dipanggil Resident Evil Escape Room Experience, di mana satu kumpulan enam orang dibimbing melalui satu siri bilik oleh pekerja Umbrella Corporation. Ia diadakan di ruang galeri di Echo Park, Los Angeles.[32] Di London, acara serupa telah dihoskan serentak dengan pelepasan itu.[33]

Pembelian esklusif GameStop Collector's Edition termasuk model lapan inci rumah agam Baker, yang apabila dibuka berfungsi sebagai kotak muzik memainkan penyampaian tema utama "Go Tell Aunt Rhody", pemacu kilat USB 4 gigabait berbentuk boneka pakaian diletakkan dalam kotak pita VHS, bekas CD SteelBook yang mengandungi permainan, litograf keluarga Baker dan nota.[34][35] Versi UK menambah Survival Pack: Action Set DLC, buku seni ulang tahun ke-20 dan replika tujuh inci rumah agam itu, tetapi tidak menampilkan kotak muzik.[36] Prapesanan AS pada PlayStation 4 dan Xbox One disertakan dengan kod untuk muat turun percuma Resident Evil: Retribution.[37] Lilin 4D dengan haruman Rumah Agam Baker telah dibuat untuk meningkatkan pengalaman realiti maya.[38] Edisi Emas, dikeluarkan pada 12 Disember 2017, termasuk kandungan boleh dimuat turun (DLC) yang dikeluarkan sebelum ini serta DLC End of Zoe.[39]

Resident Evil 7: Biohazard telah dikeluarkan untuk Microsoft Windows, PlayStation 4 dan Xbox One di Amerika Utara, Eropah, Australia dan New Zealand pada 24 Januari 2017, dan di Jepun pada 26 Januari.[27][40] Format realiti maya adalah eksklusif untuk PlayStation VR untuk 12 bulan pertama keluarannya.[41] Lebih 4,700,000 pemain telah terkumpul di seluruh dunia, lebih 750,000 daripada mereka adalah pengguna VR.[42] Versi PC telah dilindungi oleh perisian anti-cetak rompak Denuvo, yang telah digodam dalam tempoh lima hari selepas dikeluarkan.[43] Versi awan untuk Nintendo Switch, bertajuk Biohazard 7: Resident Evil Cloud Version, telah dikeluarkan di Jepun pada 24 Mei 2018. Pemain boleh mengakses 15 minit pertama permainan secara percuma, dan terus bermain selepas itu dengan membeli pas yang membenarkan permainan tanpa had selama 180 hari.[44] Permainan ini juga dikeluarkan sebagai tajuk pelancaran akses awal Amazon Luna pada Oktober 2020,[45] dan di Google Stadia pada April 2021.[46]

Versi untuk PlayStation 5 dan Xbox Series X/S telah diumumkan pada 2 Mac 2022, ditetapkan untuk dikeluarkan kemudian pada 2022 bersama-sama peningkatan untuk Resident Evil 2 (2019) dan Resident Evil 3 (2020). Versi ini akan termasuk peningkatan visual termasuk mod surihan sinar dan kadar bingkai tinggi, dan versi PlayStation 5 akan menyokong maklum balas haptik dan pencetus penyesuaian. Pemilik permainan di PlayStation 4 dan Xbox One akan dapat menaik taraf secara percuma, dan tampalan naik taraf percuma untuk versi Windows juga akan dikeluarkan serentak.[47]

Demonstrasi yang boleh dimainkan[sunting | sunting sumber]

Tidak lama selepas permainan itu didedahkan, penggoda boleh dimainkan bernama Resident Evil 7 Teaser: Beginning Hour telah dikeluarkan di PlayStation Store.[18] Demo itu berlaku di rumah usang, yang watak pemain lelaki yang tidak dinamakan perlu melarikan diri.[48] Bergantung pada tindakan yang diambil oleh pemain, teaser ini mungkin mempunyai tiga hasil yang berbeza.[49] Capcom kemudiannya mendedahkan bahawa penggoda itu adalah pengalaman tersendiri dan bukan segmen permainan, yang mempunyai lebih banyak variasi dalam persekitarannya, dan mekanik tambahan, seperti pertempuran.[50][51] Menjelang Julai 2016, demo telah dimuat turun lebih 2 juta kali.[52] Kemas kini yang dipanggil "Twilight Version" telah dikeluarkan pada 15 September 2016 dan memberikan akses kepada bilik dan item baharu untuk dicari.[53] Bersama-sama dengan versi baharu, Capcom mengeluarkan treler untuk permainan itu. Kemas kini lain yang dipanggil "Midnight Version" telah dikeluarkan pada 3 Disember, yang membuka kunci kawasan tambahan rumah, bersama dengan beberapa item baharu untuk dicari dan teka-teki mengenai teka-teki dalam Versi Twilight.[54] Demo itu dikeluarkan untuk Xbox One pada 9 Disember dan untuk PC pada 19 Disember.[55]

Demo boleh dimainkan yang dipanggil Lantern telah disediakan untuk peserta di Gamescom 2016, sebagai sebahagian daripada mendedahkan treler cerita Resident Evil 7 yang pertama. Ia menggunakan rakaman yang ditemui dan naratif orang pertama kerana ia menceritakan kisah seorang wanita muda bernama Mia bersembunyi daripada seorang wanita tua yang gelisah memegang tanglung. Wanita tua itu ialah Marguerite Baker, yang pertama kali disebut dalam Beginning Hour.[56][57]

Kandungan boleh dimuat turun[sunting | sunting sumber]

Pakej kandungan pertama yang boleh dimuat turun (DLC) untuk permainan, Banned Footage Vol. 1, telah dikeluarkan untuk PlayStation 4 pada 31 Januari 2017. Banned Footage Vol. 1 termasuk dua senario, dipanggil "Nightmare" dan "Bedroom", dan mod permainan baharu, "Ethan Must Die".[58][59] Pada 14 Februari, Banned Footage Vol. 2 telah dikeluarkan untuk PlayStation 4, yang merangkumi dua senario tambahan, dipanggil "21" dan "Daughters", dan mod permainan baharu, "Jack's 55th Birthday". Banned Footage Vol. 1 dan Banned Footage Vol. 2 telah dikeluarkan untuk Xbox One dan PC pada 21 Februari.[60] Not a Hero—bab cerita di mana pemain mengawal Chris Redfield,[61] yang ditangguhkan daripada tarikh keluaran suku ke-2 2017,[62][63]—dibebaskan secara percuma, pada 12 Disember 2017, bersama-sama dengan DLC baharu yang dipanggil End of Zoe, yang keluar pada hari yang sama.[39] Walaupun End of Zoe dibangunkan oleh Capcom, tugas pembangunan untuk Not a Hero disalurkan kepada HexaDrive.[64]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Pra-keluaran[sunting | sunting sumber]

Disebabkan persembahan orang pertamanya, permainan ini telah membuat perbandingan dengan permainan Silent Hills oleh Konami yang dibatalkan dan demo P.T.nya.[65] Capcom bertindak balas terhadap perkara ini dengan menunjukkan bahawa Resident Evil 7 sedang dalam pembangunan lama sebelum pendedahan P.T.,[65] dan menepis sebarang khabar angin tentang kakitangan P.T. telah diupah untuk bekerja pada permainan RE7.[66] Shacknews menyatakan bahawa Beginning Hour mempunyai beberapa persamaan dengan Sweet Home (1989), permainan seram Capcom yang memberi inspirasi kepada Resident Evil yang asal (1996). Persamaan dengan Sweet Home ini termasuk plot kru filem pergi ke rumah terbiar, kehadiran wanita paranormal di rumah itu, dan kisah tragis yang melibatkan keluarga yang pernah tinggal di sana.[67] Eurogamer mendapati unsur seram kelangsungan hidup dalam Lantern mengingatkan Alien: Isolation.[56] Resident Evil 7 telah diterima dengan baik kerana perbezaannya dengan pendahulunya yang terpolarisasi, khususnya perubahan daripada pertempuran dan kesan berorientasikan tindakan kepada pendekatan yang lebih berasaskan seram.[68][69]

Selepas keluaran[sunting | sunting sumber]

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic(PC) 83/100[70]
(PS4) 86/100[71]
(XONE) 86/100[72]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Destructoid10/10[73]
Electronic Gaming Monthly9.5/10[74]
Game Informer8.5/10[75]
GamesRadar4.5/5 bintang[77]
GameSpot8/10[76]
Giant Bomb4/5 bintang[78]
IGN7.7/10[79]
PC Gamer US90/100[12]
Polygon9/10[80]

Resident Evil 7: Biohazard menerima "ulasan secara umumnya menguntungkan" daripada pengkritik, menurut agregator ulasan Metacritic.[70][71][72]

Zack Furnissari Destructoid merasakan bahawa pencapaian utama Resident Evil 7 adalah berkaitan rentaknya, yang dipuji sebagai "karya agung". Jangkaan Furniss yang bimbang tentang bagaimana cerita itu akan terungkap telah diubah mengikut keinginannya, menganggap hasilnya adalah gabungan yang serupa dengan seram dan komedi yang terdapat dalam filem The Evil Dead. Dia mendapati rasa muktamad dalam pertempuran dan memujinya kerana telah menghasilkan ketegangan yang berpanjangan. Walau bagaimanapun, apa yang lebih berpengaruh ialah keutamaan seram mandiri, dengan pengurusan sumber terhad memenuhi tindak balas yang positif. Furniss menganggap pergaduhan bos sebagai "mengerikan" dan mengalu-alukan realiti permainan yang konsisten. Permainannya dengan PlayStation VR mengilhamkan rasa tidak senang, melompat ketakutan yang tidak dapat diramalkan dan akhirnya pengalaman "intuitif".[73] Ray Carsillo dari EGMNow menggemari suasana kebimbangan yang berterusan, yang sebahagiannya dipengaruhi oleh bahagian dalam latar utama. Reka bentuk bunyi juga dianggap melengkapkan rasa takut ini, meningkatkan tahap penglibatan pemain. Dia menyatakan binaan naratif yang perlahan sebagai pencapaian yang paling penting dalam permainan itu, dan menyamakan keberkesanannya dengan permainan terdahulu dalam siri ini. Seperti Furniss, Carsillo menyatakan penghargaan untuk rentak itu, dan berpendapat bahawa ia membawa tipu daya yang besar, menampung sesi permainan yang panjang. Bermain dengan set kepala realiti maya adalah "lebih menakutkan daripada melakukannya secara biasa", menurut Carsillo, mengulangi pandangan Furniss bahawa ia menjadikan permainan itu lebih mengasyikkan.[74]

Andrew Reiner yang menulis untuk Game Informer memuji suasana "tegang, meresahkan, terlalu berdarah" kerana menyediakan pengenalan yang cekap kepada Resident Evil 7. Rumah Baker dan sifat menerokainya menimbulkan minat yang ketara kepadanya, kerana bersama-sama, mereka akan membentangkan aspek baharu mengenai penghuni dan dipertingkatkan oleh perspektif orang pertama.[75] Scott Butterworth di GameSpot menikmati keseluruhan naratif, menghargai detik-detik yang tidak dapat dilupakan dan konsistensi tematik penulisan. Dia kagum dengan pergantungan suasana berbanding melompat ketakutan untuk meningkatkan perasaan bahaya. Menggunakan keluarga Baker untuk pelbagai hujung permainan telah dipuji sebagai lanjutan logik dunia yang mapan; pita VHS interaktif telah diluluskan atas sebab yang sama, dikatakan berfungsi "dengan indah sebagai kedua-dua peranti naratif dan cara untuk memecahkan misi meletihkan Ethan". Pada PlayStation VR, Butterworth menyebut bahawa, dalam penggunaannya, unsur seram kelihatan lebih realistik.[76]

Leon Hurley, menulis untuk GamesRadar+, berpendapat bahawa, walaupun "berdarah dan keberanian" agak berkesan, beberapa detik kegemarannya ada kaitan dengan menyiasat rumah Baker yang "reka bentuk yang indah". Bagi VR pula, ia digelar sebagai pengalaman yang menakutkan "di mana suasana berkulat masuk ke dalam jiwa anda".[77] Dan dari Giant Bomb merujuk kepada Resident Evil 7 sebagai penyegar semula komponen terdahulu dalam siri ini dan pada masa yang sama menghasilkan pandangan baru dengan cerita yang tiada tandingannya. Antagonis utama menanggung beban yang besar terhadap sebab Ryckert kerana bimbang, dan memberi laluan kepada keseronokan apabila digesa untuk meninggalkan mereka. Dia melihat perspektif orang pertama sebagai "berani", dan dikaitkan dengan PlayStation VR, tambahan yang bersungguh-sungguh kepada "faktor ketakutan".[78] Chloi Rad dari IGN menyokong nada kengerian yang meluas dalam permainan, yang melibatkan sepenuhnya kepada ladang, yang dia fikir adalah "salah satu tetapan tunggal yang paling menyeramkan sejak Spencer Mansion". Selain itu, dia memerhatikan bahawa dunia permainan memberikan rasa tempat yang mantap dengan penerokaan yang tidak berbelah bahagi. Baginya, keluarga Baker adalah watak yang paling menarik kerana tekanan emosi yang dirasai dengan kehadiran mereka.[79] Andy Kelly di PC Gamer memulakan ulasannya, menulis, "Ia kembali kepada suasana seram asal yang perlahan membakar". Dia tidak bersetuju dengan penilaian Ryckert bahawa orang pertama adalah ciptaan semula yang berani, sebaliknya memujinya sebagai " Resident Evil klasik secara berterusan". Kelly melihat keadaan kelemahan biasa yang dihadapinya dalam permainan sebagai salah satu kekuatan terbesarnya, memberikan penghargaan kepada visual dan audio kerana menambah "rasa gentar". Dia menganggap kilas balik melalui pita VHS sebagai salah satu ciri kegemarannya.[12] Philip Kollar dari Polygon, kembalinya Resident Evil 7, mengisytiharkan bahawa tiada permainan Resident Evil sejak yang pertama telah melakukan tugas sebaik RE7 membuat saya berasa takut dan tidak berdaya".[80]

Sebaliknya, Furniss memerhatikan pertarungan bos terakhir dan berakhir sebagai mengecewakan. Dia memetik isu dengan PlayStation VR, termasuk prospek mengorbankan grafik untuk tujuan yang lebih baik dan keasyikkan, kerana resolusi akan berkurangan semasa dalam realiti maya.[73] Carsillo tidak menyukai sistem inventori kerana kapasiti terhadnya meninggalkan persenjataan dan peluru dengan jumlah ruang yang sama seperti item lain yang penting untuk perkembangan cerita.[74] Kekurangan pembangunan watak untuk protagonis Ethan Winters juga diperlekehkan, dengan Reiner menyatakan bahawa plot mengalami kekurangan ketidakkonsistenan daripada pendekatan ini. Turut tertakluk kepada kritikan ialah pergerakan badan yang diperlukan semasa dalam mod VR duduk, yang digambarkan sebagai memualkan.[75] Butterworth berasa hilang keterujaan pada akhirnya, menyalahkan pengulangan tugasan tertentu yang akan dijalankan. Dia menyalahkan musuh kerana kurang memberikan ancaman daripada yang diutamakan dalam tahap kesukaran yang diberikan. Tidak seperti platform lain, Butterworth mengesan prestasi visual yang lebih rendah pada Xbox One dengan warna dan tekstur yang rosak.[76] Hurley menyatakan ketidaksetujuan terhadap keputusan yang ditemui menjelang penghujung permainan, mempersoalkan kaitannya dengan berhujah bahawa ia boleh diselesaikan dengan cepat sekiranya berlaku penyesalan.[79] Rad mengkritik Resident Evil 7 kerana pergantungannya pada "terlalu bermain cerita tentang Amerika luar bandar" yang kelihatan menyerupai kartun, dan teka-teki itu dinilai sebagai satu-satunya kelemahan latar.[79] Kollar berkata pertempuran bos mengganggu ketegangan yang wujud.[80]

Permainan ini memenangi Hadiah Emas, Hadiah Pilihan Pengguna, dan Anugerah Khas PlayStation VR di Anugerah PlayStation.[81] Ia juga telah dicalonkan untuk "Tetapan Terbaik ' dalam Anugerah Permainan Terbaik Tahunan PC Gamer 2017,[82] dan memenangi anugerah untuk "Permainan VR Terbaik" dalam ' Permainan Terbaik Tahunan Destructoid 2017.[83] Ia juga memenangi Anugerah Pilihan Rakyat untuk "Pengalaman VR Terbaik" yang mana ia merupakan naib juara dalam Terbaik 2017 IGN;[84] pencalonannya yang lain adalah untuk "Permainan Xbox One Terbaik", "Permainan PlayStation 4 Terbaik", "Permainan Aksi/Pengembaraan Terbaik", dan "Grafik Terbaik".[85][86][87][88]

Jualan[sunting | sunting sumber]

Unjuran jualan pra-keluaran Capcom untuk tetingkap pelancaran permainan, sehingga akhir Mac 2017, ialah 4 juta salinan.[89] Permainan ini telah menghantar lebih 2.5 juta unit di seluruh dunia beberapa hari selepas dikeluarkan, manakala demo melebihi 7.15 juta muat turun.[90] Angka penghantaran yang sederhana mempunyai kesan ke atas harga saham Capcom, yang jatuh lebih tiga peratus berikutan Bursa Saham Tokyo.[91] Ia merupakan permainan video terlaris di UK semasa minggu pelancarannya menurut Chart-Track, yang merupakan penampilan pertama ketiga terbaik dalam sejarah Resident Evil di belakang Resident Evil 5 (7.1 juta) dan Resident Evil 6 (6.6 juta). 200,000 salinan juga telah dijual melalui Steam pada masa itu.[91][92][93] Ia menduduki tempat pertama dalam carta Jepun untuk minggu yang berakhir pada 29 Januari; jualan PS4 berjumlah 187,306 salinan,[94] 58.9 peratus daripada penghantaran awalnya.[95] Pada bulan Januari di Amerika Syarikat, Resident Evil 7 menjual paling banyak daripada mana-mana permainan video.[96]

Pada 1 Februari, Capcom memaklumkan kepada pelaburnya bahawa permainan itu telah mendapatkan semula belanjawannya,[97] sementara ia kekal di bahagian atas carta jualan UK pada minggu kedua[98] dan disenaraikan sebagai permainan video kedua terlaris dalam Amerika Syarikat, di belakang For Honor.[99] Menjelang April 2017, Resident Evil 7 telah menjual 3.5 juta salinan di seluruh dunia, kurang daripada jangkaan Capcom sebanyak 4 juta.[100] Pada Mei 2017, Capcom memberikan permainan itu ramalan jualan seumur hidup sebanyak sepuluh juta unit, memetik ulasan yang menggalakkan, pemasaran dan kandungan yang boleh dimuat turun sebagai faktor penyumbang.[101] Permainan ini memasuki 10 teratas "Capcom Platinum Titles" yang melepasi 1 juta salinan terjual, dan menjelang September 2018, jumlah jualan mencecah 5.7 juta,[102] yang meningkat kepada 6 juta pada Disember itu,[103] 7.5 juta menjelang Mac 2020,[104] 7.9 juta menjelang Jun 2020,[105] 8.5 juta menjelang Disember 2020,[106] dan 9 juta unit menjelang Mac 2021. [107] Sehingga Oktober 2021, permainan itu telah terjual sebanyak 10 juta unit.[108]

Penghargaan[sunting | sunting sumber]

Resident Evil 7 telah dimasukkan dalam senarai bernombor permainan video terbaik pada 2017: tempat pertama untuk "Permainan Seram Terbaik Sepanjang Masa" dan tempat ke-6 dalam senarai 25 Permainan Terbaik 2017 di GamesRadar+[109][110] dan tempat ke-5 di Business Insider.[111] Vulture.com menyenaraikannya antara permainan video terbaik tahun ini.[112] PlayStation Official Magazine – UK menyenaraikannya sebagai permainan PlayStation VR keempat terbaik.[113] Entertainment Weekly meletakkan permainan itu di tempat ke-3 dalam senarai "Permainan Terbaik 2017" mereka,[114] Polygon meletakkannya di tempat ke-5 dalam senarai 50 permainan terbaik mereka pada tahun 2017,[115] dan EGMNow meletakkannya di tempat ke-7 dalam senarai ke-25 Permainan Terbaik 2017 mereka,[116] manakala Eurogamer menduduki tempat ke-14 dalam senarai "50 Permainan Terbaik 2017" mereka.[117] Ben "Yahtzee" Croshaw dari The Escapist menyenaraikannya sebagai permainan kegemarannya pada tahun 2017,[118] dan The Verge menamakannya sebagai salah satu daripada 15 Permainan Terbaik 2017 mereka.[119] Dalam Anugerah Terbaik Pembaca 2017 Game Informer, ia mendahului "Permainan VR Terbaik",[120] menerima anugerah untuk "Aksi VR Terbaik" dalam Anugerah Permainan Aksi Terbaik Tahun 2017 mereka.[121]

Tahun Anugerah Kategori Keputusan Ruj
2016 Anugerah Pengkritik Permainan Permainan VR Terbaik Tercalon [122]
Anugerah Kayu Joy Emas 2016 Permainan Paling Dikehendaki Tercalon [123]
2017 Anugerah Kayu Joy Emas 2017 Permainan VR Terbaik Menang [124][125]
Permainan Terbaik Tahun Ini Tercalon
Prestasi Permainan Terbaik (Jenama Jack) Tercalon
Anugerah Ping Permainan Antarabangsa Terbaik Tercalon [126]
Anugerah Permainan 2017 Arah Permainan Terbaik Tercalon [127]
Reka Bentuk Audio Terbaik Tercalon
Permainan VR/AR Terbaik Menang
2018 Anugerah Permainan New York 2018 Anugerah Big Apple untuk Permainan Terbaik Tahun Ini Tercalon [128]
Anugerah Coney Island Dreamland untuk Permainan Realiti Maya Terbaik Menang
Anugerah Pengulas Perdagangan Permainan Video Kebangsaan Akademi Animasi, Teknikal Tercalon [129][130]
Arah Kamera dalam Enjin Permainan Tercalon
Reka Bentuk Kawalan, VR Menang
Arah dalam Pawagam Permainan Tercalon
Permainan, Tindakan Francais Tercalon
Grafik, Teknikal Tercalon
Persembahan dalam Drama, Menyokong (Katie O'Hagan) Tercalon
Kesan bunyi Menang
Percampuran Bunyi dalam Realiti Maya Menang
Penggunaan Bunyi, Francais Menang
Anugerah Permainan Video Itali Pilihan orang ramai Tercalon [131]
Permainan Tahun Ini Tercalon
Anugerah Permainan SXSW Kecemerlangan dalam SFX Tercalon [132][133]
Kecemerlangan dalam Pencapaian Teknikal Tercalon
Permainan VR Tahun Ini Menang
Anugerah Pilihan Pembangun Permainan Permainan VR/AR Terbaik Tercalon [134][135]
Anugerah Persatuan Rangkaian Audio Permainan Audio VR Terbaik Menang [136]
Anugerah Famitsu Hadiah Kecemerlangan Menang [137]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Sekuel, bertajuk Resident Evil Village, telah didedahkan secara rasmi semasa acara pendedahan PlayStation 5. Permainan ini dikeluarkan pada 7 Mei 2021. Berlatarkan beberapa tahun selepas peristiwa Resident Evil 7: Biohazard, ia meneruskan perspektif orang pertama dan mengikuti Ethan Winters.[138]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Digayakan sebagai RESIDENT EVII. biohazard. Dikenali di Jepun sebagai Biohazard 7: Resident Evil (Jepun: バイオハザード7 レジデント イービル, Hepburn: Baiohazādo Sebun Rejidento Ībiru), digayakan sebagai BIOHA7.ARD resident evil.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jones, Gary (27 Ogos 2016). "Resident Evil 7 Ethan story revealed as talk turns to classic character drought". Daily Express. Northern & Shell. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 September 2016.
  2. ^ "Resident Evil 7 biohazard" (dalam bahasa Inggeris). ESRB. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Mac 2020. Dicapai pada 10 Mac 2020.
  3. ^ a b Phillips, Tom (15 Jun 2016). "If you like lots of guns in Resident Evil, 7 isn't for you". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Jun 2016.
  4. ^ Frank, Allegra (26 Ogos 2016). "Resident Evil 7 plot, combat details outed by ESRB (update)". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Ogos 2016.
  5. ^ a b c d e f g Capcom (24 Januari 2017). Resident Evil 7: Biohazard (Microsoft Windows, PlayStation 4, Xbox One). Capcom.
  6. ^ "Resident Evil 7 Biohazard Official Vol. 6: Immortal". IGN. Ziff Davis. 25 Oktober 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Oktober 2016.
  7. ^ Osborn, Alex (15 Jun 2016). "E3 2016: Resident Evil 7 Teaser Demo Not Part of the Main Game". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2016.
  8. ^ "Resident Evil 7 Biohazard Official Vol. 2: Shotgun in the Box". IGN. Ziff Davis. 14 Oktober 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Oktober 2016.
  9. ^ "Resident Evil 7 Biohazard Official Vol. 5: Survival". IGN. Ziff Davis. 25 Oktober 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 November 2016.
  10. ^ "Resident Evil 7 Biohazard Official Vol. 8: Imagination". IGN. Ziff Davis. 1 November 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 November 2016.
  11. ^ "Resident Evil 7 Biohazard Official Vol. 4: Recorder". IGN. Ziff Davis. 18 Oktober 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 November 2016.
  12. ^ a b c Kelly, Andy (23 Januari 2017). "Resident Evil 7: Biohazard review". PC Gamer. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Januari 2017.
  13. ^ a b c Krupa, Daniel (15 Jun 2016). "E3 2016: 13 Things You Should Know about Resident Evil 7". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Jun 2016.
  14. ^ Kollar, Philip (23 Januari 2017). "Resident Evil 7 review". Polygon (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 11 April 2022.
  15. ^ a b McWhertor, Michael (15 Jun 2016). "Resident Evil 7's demo content won't be in the main game, but a new hero will". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2016.
  16. ^ Nunneley, Stephany (23 Mac 2017). "Resident Evil 7 cut content: zombies who reacted to breathing, the Baker's pet dog Diane". VG247. Videogaming247 Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  17. ^ a b c "Famitsu Interview Reveals Resident Evil 7 is About 65 Percent Complete!". Play-Asia. 16 Jun 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Februari 2017.
  18. ^ a b c Turi, Tim (13 Jun 2016). "Resident Evil 7 biohazard Ushers in a New Era of Fear". Capcom. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2016.
  19. ^ Bradley, Alan (3 Mac 2017). "Adding VR to Resident Evil 7 was 'like working on two games at once'". Gamasutra. UBM plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Mac 2017.
  20. ^ Hills-Duty, Rebecca (22 April 2017). "The Making of Resident Evil 7 Part 3 and 4 are Available". VRFocus. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  21. ^ Hill, Matt (17 Jun 2015). "Kitchen is the scariest VR game ever". Digital Spy. Hearst Communications. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 November 2015.
  22. ^ Sinclair, Brendan (13 Oktober 2015). "Capcom's Resident Evil division "focusing" on VR". GamesIndustry.biz. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Oktober 2015.
  23. ^ Arif, Shabana (17 Jun 2016). "Resident Evil 7 written by a westerner, a first for the series". VG247. Videogaming247 Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Jun 2016.
  24. ^ Matulef, Jeffrey (29 Ogos 2016). "Here's some of the fine folks you'll meet in Resident Evil 7". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Ogos 2016.
  25. ^ a b Greening, Chris (11 Januari 2017). "Composer, music and soundtrack details revealed for Resident Evil 7: biohazard". Video Game Music Online. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Januari 2017.
  26. ^ Makuch, Eddie (4 Mac 2017). "Resident Evil 7 Composer Talks About His Eerie "Aunt Rhody" Song And More In New Interview". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Mac 2017.
  27. ^ a b Romano, Sal (13 Oktober 2016). "Capcom begins 'The World of Resident Evil 7' short video series". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Oktober 2016.
  28. ^ Romano, Sal (17 Oktober 2016). "'The World of Resident Evil 7' videos volumes 3 and 4". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Oktober 2016.
  29. ^ Dayus, Oscar (25 November 2016). "Resident Evil 7 Supports Xbox One to PC Cross-Saves". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  30. ^ Chalk, Andy (18 Januari 2017). "Resident Evil 7: Biohazard confirmed as a "Play Anywhere" game". PC Gamer. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Januari 2017.
  31. ^ Sarkar, Samit (18 Januari 2017). "Resident Evil 7 biohazard supports cross-buy on Xbox One and PC". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Januari 2017.
  32. ^ Shamoon, Evan (30 Oktober 2016). "Escape Room Experience Tries to Replicate 'Resident Evil' in Real Life". Rolling Stone. Wenner Media LLC. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 November 2016.
  33. ^ "RESIDENT EVIIL™ 7: THE EXPERIENCE". Gamasutra. UBM plc. 5 Januari 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  34. ^ McWhertor, Michael (21 November 2016). "Resident Evil 7's $179.99 collector's edition comes with a mansion". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 November 2016.
  35. ^ Keefer, John (21 November 2016). "Resident Evil 7 Biohazard collector's edition offers music box and more for $180". Shacknews. Gamerhub. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 November 2016.
  36. ^ Saed, Sherif (28 November 2016). "The Resident Evil 7 collector's edition is a little different in the UK". VG247. Videogaming247 Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 November 2016.
  37. ^ Boccher, Mike (10 Januari 2017). "Resident Evil 7: Biohazard pre-orders at Gamestop earn you a free movie code". GameZone. GameZone Next. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Januari 2017.
  38. ^ Serrano, Zulai (13 Januari 2017). "'Resident Evil 7 Biohazard' Has A 4D Candle For VR, Because Why Not". iDigitalTimes. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Januari 2017. Dicapai pada 22 Januari 2017.
  39. ^ a b Hood, Vic (5 September 2017). "Resident Evil 7 Gold Edition announced". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 September 2017.
  40. ^ "FEAR COMES HOME AS CAPCOM ANNOUNCES RESIDENT EVIL™ 7 biohazard". Turn Left Distribution. 14 Jun 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 April 2018.
  41. ^ Chalk, Andy (3 Oktober 2016). "Resident Evil 7 VR is 'exclusive to PlayStation VR' for a year". PC Gamer. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Oktober 2016.
  42. ^ "GLOBAL STATS". ResidentEvil.net. Capcom. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Mei 2017.
  43. ^ "Denuvo Piracy Crisis as Resident Evil 7 Gets Cracked in Record Time". TorrentFreak. 30 Januari 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 Januari 2017.
  44. ^ "BIOHAZARD 7: Resident Evil Cloud Version Official Site (Japanese)". Capcom. 20 Mei 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Mei 2018. Dicapai pada 21 Mei 2018.
  45. ^ Sakellariou, Alexandria (30 September 2020). "All 72 Games Available On Amazon Luna During (& After) Early Access". Screen Rant. Dicapai pada 29 April 2021.
  46. ^ "Resident Evil 7 comes to Stadia Pro, Resident Evil Village comes with free Stadia Premiere Edition". Stadia Community. 22 Mac 2021. Dicapai pada 29 April 2021.
  47. ^ Wilson, Mike (2 Mac 2022). "Capcom Announces Enhancements for Last-Gen 'Resident Evil' Games for PS5, Xbox Series and PC". Bloody Disgusting!. Dicapai pada 2 Mac 2022.
  48. ^ Romano, Sal (14 Jun 2016). "Resident Evil 7 announced for PS4, Xbox One, and PC; PS4 demo out now". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Oktober 2016.
  49. ^ Parkin, Jeffrey (17 Januari 2017). "Resident Evil 7 demo guide". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  50. ^ Sykes, Tom (28 Jun 2016). "Resident Evil 7 won't feature quick-time events". PC Gamer. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Jun 2016.
  51. ^ Matulef, Jeffery (14 Jun 2016). "Resident Evil 7's demo isn't part of the full game". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2016.
  52. ^ Phillips, Tom (1 Julai 2016). "Capcom points to Resident Evil 7 dummy finger use". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Julai 2016.
  53. ^ Skrebels, Joe (15 September 2016). "Resident Evil 7 Biohazard Beginning Hour Demo Updated With New Areas". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 September 2016.
  54. ^ Hussain, Tamoor (16 September 2016). "New Resident Evil 7 Demo Announced With Terrifying Trailer". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 September 2016.
  55. ^ Haney, Kellen (3 Disember 2016). "The final Resident Evil 7 biohazard demo update is out today for PS4, with X1 and PC demos on the way". Capcom. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Disember 2016.
  56. ^ a b Phillips, Tom (23 Ogos 2016). "Take a tour of Resident Evil 7's disturbing new demo". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Ogos 2016.
  57. ^ Martin, Liam (18 Ogos 2016). "Resident Evil 7 trailer: Capcom channels Silent Hills with spine-tingling story trailer". Daily Express. Northern & Shell. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Ogos 2016.
  58. ^ O'Connor, Alice (31 Januari 2017). "Resident Evil 7 shows off DLC scares". Rock, Paper, Shotgun. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Januari 2017.
  59. ^ Alexandra, Heather (31 Januari 2017). "Resident Evil 7's New DLC Has One Of The Series' Best Puzzles". Kotaku. Univision Communications. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Februari 2017.
  60. ^ Dayus, Oscar (14 Februari 2017). "Resident Evil 7's Second DLC Pack Is Out Today, Here's What It Includes". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  61. ^ McWhertor, Michael (23 Februari 2017). "Resident Evil 7's next DLC stars Chris Redfield". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Februari 2017.
  62. ^ Pereira, Chris (17 Januari 2017). "Free Resident Evil 7 DLC Chapter Arrives This Spring". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  63. ^ Skipper, Ben (25 April 2017). "Resident Evil 7's free Not a Hero DLC delayed indefinitely". International Business Times. IBT Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 April 2017.
  64. ^ "Product". HexaDrive (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Disember 2017.
  65. ^ a b Hartup, Andy (14 Jun 2016). "Many are calling Resident Evil 7 'the new Silent Hills'... but it's so much more than that". GamesRadar. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2016.
  66. ^ Butterworth, Scott (16 Jun 2016). "Resident Evil 7 Producer Explains What the Full Game Will Actually Be Like". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Jun 2016.
  67. ^ Moser, Cassidee (1 Julai 2016). "The Facts, Clues, and Theories of Resident Evil 7". Shacknews. Gamerhub. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Julai 2016.
  68. ^ Summers, Nick (20 Ogos 2016). "'Resident Evil 7' took just 15 minutes to creep me out". Engadget. AOL. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Ogos 2016.
  69. ^ Krupa, Daniel (15 Jun 2016). "E3 2016: 13 Things You Should Know about Resident Evil 7". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2016.
  70. ^ a b "Resident Evil 7: biohazard for PC Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Mac 2017.
  71. ^ a b "Resident Evil 7: biohazard for PlayStation 4 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Februari 2017.
  72. ^ a b "Resident Evil 7: biohazard for Xbox One Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Februari 2017.
  73. ^ a b c Furniss, Zack (23 Januari 2017). "Review: Resident Evil 7 biohazard". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Januari 2017.
  74. ^ a b c Carsillo, Ray (23 Januari 2017). "Resident Evil 7: Biohazard review". EGMNow. EGM Media, LLC. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Februari 2017.
  75. ^ a b c Reiner, Andrew (23 Januari 2017). "A Familiar Taste of Blood – Resident Evil 7: Biohazard – PlayStation 4". Game Informer. GameStop. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Januari 2017.
  76. ^ a b c Butterworth, Scott (23 Januari 2017). "Resident Evil 7: biohazard Review". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Februari 2017.
  77. ^ a b Hurley, Leon (23 Januari 2017). "Resident Evil 7 Biohazard Review: 'about as an essential a horror experience as you can get'". GamesRadar. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Jun 2016.
  78. ^ a b Ryckert, Dan (23 Januari 2017). "Resident Evil 7 Review". Giant Bomb. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Februari 2017.
  79. ^ a b c d Rad, Choli (23 Januari 2017). "Resident Evil 7: Biohazard Review". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Januari 2017.
  80. ^ a b c Kollar, Philip (23 Januari 2017). "Resident Evil 7 review". Polygon. Vox Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Januari 2017.
  81. ^ Moyse, Chris (30 November 2017). "Here are the winners of the official PlayStation Awards 2017". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Disember 2017.
  82. ^ Staff (8 Disember 2017). "Games of the Year 2017: The nominees". PC Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Januari 2018.
  83. ^ Carter, Chris (18 Disember 2017). "Destructoid's award for Best VR Game of 2017 goes to..." Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Januari 2018.
  84. ^ "Best of 2017 Awards: Best VR Experience". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Januari 2018.
  85. ^ "Best of 2017 Awards: Best Xbox One Game". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Januari 2018.
  86. ^ "Best of 2017 Awards: Best PlayStation 4 Game". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 Disember 2017.
  87. ^ "Best of 2017 Awards: Best Action/Adventure Game". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Januari 2018.
  88. ^ "Best of 2017 Awards: Best Graphics". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Januari 2018.
  89. ^ Makuch, Eddie (28 Oktober 2016). "Resident Evil 7 and Dead Rising 4 Sales Projections Revealed". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2016.
  90. ^ "RESIDENT EVIL 7 biohazard Ships Over 2.5 Million Worldwide!". Capcom. 27 Januari 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  91. ^ a b Makuch, Eddie (30 Januari 2017). "Capcom Shares Fall After Resident 7 Ships Fewer Copies Than Past Games". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  92. ^ Yin-Poole, Wesley (30 Januari 2017). "Resident Evil 7 has third-best week one sales of the series". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Februari 2017.
  93. ^ Hussain, Tamoor (30 Januari 2017). "Top 10 UK Sales Chart: Resident Evil 7 Has Third-Best Debut In Series History". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Februari 2017.
  94. ^ Ashcraft, Brian (2 Februari 2017). "Let's See How Resident Evil 7 Is Doing In Japan". Kotaku. Univision Communications. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Februari 2017.
  95. ^ Barabash, Natalie (5 Februari 2017). "'Resident Evil 7' Is A Hit, But Not So Much In Japan: Only 59% of Shipment Sold For PS4". iDigitalTimes. IBT Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Februari 2017. Dicapai pada 5 Februari 2017.
  96. ^ Macy, Seth G. (16 Februari 2017). "Resident Evil 7 Was the Best-Selling Game of January 2017". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Februari 2017.
  97. ^ "Third-Quarter Consolidated Financial Results Conference Call for the Fiscal Year ending March 31, 2017: Q&A Summary" (PDF). Capcom. 1 Februari 2017. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 27 Februari 2017.
  98. ^ Hussain, Tamoor (6 Februari 2017). "Top 10 UK Sales Chart: Resident Evil 7 Holds On To Top Spot". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  99. ^ Saed, Sherif (17 Mac 2017). "For Honor and Resident Evil 7 top US charts in February". VG247. Videogaming247 Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Mac 2017.
  100. ^ Phillips, Tom (27 April 2017). "Resident Evil 7 sales top 3.5m worldwide". Eurogamer. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 April 2017.
  101. ^ Makuch, Eddie (16 Mei 2017). "Resident Evil 7 Expected To Ship 10 Million Units, Still Has A Lot Of Work To Do". GameSpot. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  102. ^ "Platinum Titles". Capcom. 30 September 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Januari 2019. Dicapai pada 7 November 2018.
  103. ^ "Resident Evil 2 Ships 3 Million Units Worldwide in First Week of Sales!". Capcom. 29 Januari 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Februari 2019. Dicapai pada 29 Januari 2019.
  104. ^ "Platinum Titles". Capcom. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Ogos 2019.
  105. ^ O'Connor, James (14 Ogos 2020). "Resident Evil 7 Hits A New Sales Milestone And Is (Sort Of) Capcom's 2nd Best-Selling Game". GameSpot. Dicapai pada 15 Ogos 2020.
  106. ^ Romano, Sal (4 Februari 2021). "Capcom sales update: Monster Hunter World: Iceborne at 7.2 million, Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy at one million, more". Gematsu. Dicapai pada 6 Februari 2021.
  107. ^ Romano, Sal (19 Mei 2021). "Capcom sales update: Monster Hunter World: Iceborne at 7.7 million, Resident Evil 7: biohazard at nine million, more". Gematsu. Dicapai pada 20 Mei 2021.
  108. ^ Subhan, Ishraq (28 Oktober 2021). "Resident Evil Village has now sold over 5m". Eurogamer. Dicapai pada 28 Oktober 2021.
  109. ^ GamesRadar Staff (27 Mac 2017). "The 20 best horror games of all time". GamesRadar. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Mei 2017.
  110. ^ Staff (22 Disember 2017). "The best games of 2017: Page 2". GamesRadar+. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 Mac 2018.
  111. ^ Gilbert, Ben (5 Julai 2017). "RANKED: The 11 best video games of 2017 so far". Business Insider. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Julai 2017.
  112. ^ Rivera, Joshua (27 Jun 2017). "The Best Video Games of 2017 (So Far)". Vulture.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 Julai 2017.
  113. ^ "PlayStation VR Hall of Fame". PlayStation Official Magazine – UK. No. 136. Future plc. Jun 2017. m/s. 108.
  114. ^ Morales, Aaron; Abrams, Natalie (29 Disember 2017). "The Year's Best Games". Entertainment Weekly. No. 1496–97. m/s. 92–94. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Januari 2018.
  115. ^ Staff (18 Disember 2017). "The 50 best games of 2017". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Disember 2017.
  116. ^ Staff (30 Disember 2017). "EGM's Best of 2017: Part Four: #10 ~ #6". EGMNow. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Januari 2018.
  117. ^ Staff (29 Disember 2017). "Eurogamer's Top 50 Games of 2017: 20-11". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Januari 2018.
  118. ^ Croshaw, Ben (3 Januari 2018). "Top 5 of 2017". The Escapist. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Januari 2018.
  119. ^ Staff (15 Disember 2017). "The 15 best games of 2017". The Verge.
  120. ^ Cork, Jeff (4 Januari 2018). "Reader's Choice Best Of 2017 Awards (Page 4)". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Januari 2018.
  121. ^ Miller, Matt (5 Januari 2018). "2017 Action Game of the Year Awards (Page 3)". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Januari 2018.
  122. ^ "Game Critics Awards: Best of E3 2016 (2016 Nominees)". Game Critics Awards. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Januari 2018.
  123. ^ Loveridge, Sam (15 September 2016). "Golden Joystick Awards 2016 voting now open to the public". Digital Spy. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Februari 2018.
  124. ^ London, Andrew (21 September 2017). "Voting is now open for the Golden Joystick awards". TechRadar. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 September 2017.
  125. ^ Chalk, Andy (17 November 2017). "Here are your 2017 Golden Joystick Award winners". PC Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 November 2017.
  126. ^ "Nommés aux Ping Awards 2017". Ping Awards (dalam bahasa Perancis). 2017.
  127. ^ Alexander, Julia (7 Disember 2017). "The Game Awards crowns The Legend of Zelda: Breath of the Wild best game of 2017". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Disember 2017.
  128. ^ Whitney, Kayla (25 Januari 2018). "Complete list of winners of the New York Game Awards 2018". AXS.
  129. ^ "Nominee List for 2017". National Academy of Video Game Trade Reviewers. 9 Februari 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Februari 2018.
  130. ^ "Horizon wins 7; Mario GOTY". National Academy of Video Game Trade Reviewers. 13 Mac 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Mac 2018.
  131. ^ "Italian Video Game Nominees and Winners 2018". Italian Video Game Awards. 14 Mac 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Mac 2018.
  132. ^ McNeill, Andrew (31 Januari 2018). "Here Are Your 2018 SXSW Gaming Awards Finalists!". SXSW. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Februari 2018.
  133. ^ IGN Studios (17 Mac 2018). "2018 SXSW Gaming Awards Winners Revealed". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Mac 2018.
  134. ^ Staff (5 Januari 2018). "Breath of the Wild & Horizon Zero Dawn lead GDC 2018 Choice Awards nominees!". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 Januari 2018.
  135. ^ Makuch, Eddie (22 Mac 2018). "Legend Of Zelda: Breath Of The Wild Wins Another Game Of The Year Award". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 Mac 2018.
  136. ^ "2018 Awards". Game Audio Network Guild. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 April 2018.
  137. ^ "速報】"ファミ通アワード2017" ゲーム・オブ・ザ・イヤーは『ゼルダの伝説 BotW』と『DQXI』がダブル受賞!(大賞受賞画像・コメント追加)". Famitsu (dalam bahasa Jepun). 27 April 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 April 2018. Dicapai pada 4 Jun 2019.
  138. ^ "Resident Evil 8 announced at PS5 reveal event". Polygon. 11 Jun 2020. Dicapai pada 11 Jun 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]