Orang Osing

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Suku Osing)
Suku Osing
ꦥꦿꦶꦪꦤ꧀ꦠꦸꦤ꧀ꦎꦱꦶꦁ
ꦭꦫꦺꦈꦱꦶꦁ
Pakaian Adat Kemanten Osing
Kawasan ramai penduduk
Kabupaten Banyuwangi, Jawa Timur
Bahasa
Bahasa Osing dan Bahasa Indonesia
Agama
Mayoritas
Islam
Minoritas
Hindu
Kumpulan etnik berkaitan
suku Jawa, suku Tengger, suku Bali

Suku Osing adalah sebuah kumpulan etnik di Indonesia yang merupakan keturunan putera-putera Majapahit yang enggan memeluk agama Islam pada kurun ke-16. Bilangan mereka adalah kira-kira 400,000 orang dan mereka berpusat di daerah Banyuwangi di Jawa Timur. Orang Osing mempunyai bahasa sendiri yang dipengaruhi bahasa Jawa kuno/kawi dan Bali.

Agama dan Budaya[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan orang Osing adalah penganut agama Islam abangan dan Hindu, dan keduanya bercampuran dengan elemen-elemen animisme. Budaya Osing serupa dengan budaya Bali, dan penganut Hindu Osing merayakan perayaan Hindu Bali seperti Nyepi. Adalah menjadi kebiasaan untuk melihat masjid dan kuil Hindu dibina berdekatan satu dengan lain di Banyuwangi. Sekitar 2-3,000 daripada mereka adalah penganut agama Kristian yang telah dicampuradukkan dengan ajaran Islam dan Hindu.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sejarah Osing bermula pada akhir kurun ke-15, pada waktu kejatuhan kerajaan Majapahit. Pada masa itu juga, agama Islam sedang giat berkembang di tanah Jawa. Ramai putera Majapahit enggan memeluk agama Islam dan telah melarikan diri ke Banyuwangi, Bali dan Lombok. Kerajaan Majapahit yang ditinggalkan berjaya diIslamkan oleh orang-orang Islam Makassar. Putera-putera ini kemudiannya mendirikan sebuah kerajaan yang dipanggil 'Blambangan' yang bermula dari semenanjung Balmbangan ke pergunungan Tengger di Jawa Tengah. Kerajaan Blambangan berkuasa selama dua ratus tahun sebelum ia jatuh di tangan kerajaan Mataram pada 1743. Pada masa itu, ramai orang Osing masih belum beragama Islam hingga ke akhir kurun ke-19.

Pada kurun ke-19, Banyuwangi masih belum ditakluki oleh kerajaan Hindia Timur Belanda kerana mereka sedar bahawa jika mereka melancarkan serangan ke atas Banyuwangi, mereka akan kalah kerana semangat perjuangan orang Osing yang rela mati daripada menjatuhkan wilayah Hindu mereka ke tangan Belanda. Pihak Belanda yang sedar akan perkara ini telah menghantar pendakwah-pendakawah Islam dan Kristian dengan hasrat untuk menjinakkan semangat perjuangan mereka. Pihak Belanda berjaya untuk membuat demikian dan Banyuwangi berjaya ditawan.

Walaupun kerajaan Belanda berjaya menukarkan agama orang Osing kepada Islam (dan Kristian), ia bukan sesuatu perkara yang mudah untuk mereka yang masih juga mahu hidup sebagai seorang Hindu. Keturunan mereka kini masih wujud dalam bilangan yang ramai di Banyuwangi.


Tokoh[sunting | sunting sumber]

Tokoh Lainnya[sunting | sunting sumber]

Galeri[sunting | sunting sumber]