Takuan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Takuan tradisional yang telah dihiris

Takuan ( Jepun: 沢庵 ; juga dieja takuwan ), atau takuan-zuke (沢庵漬け; 'acar takuan'), dikenali sebagai danmuji ( 단무지 ) dalam konteks masakan Korea, [1] [2] ialah penyediaan jeruk daikon lobak . Sebagai sebahagian daripada masakan tradisional Jepun yang popular, takuan sering dihidangkan tanpa dimasak bersama-sama jenis tsukemono. Ia juga dinikmati pada akhir waktu makan untuk membantu pencernaan .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Di Jepun, sami Buddha Takuan Sōhō (1573–1645) terkenal dengan penciptaan jeruk kuning ini, yang kini membawa namanya. [3]

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Hidangan Jepun menunjukkan takuan yang dipotong jalur pada nasi

Biasanya takuan dibasuh dengan air untuk mengeluarkan air garam yang berlebihan dan kemudian dihiris nipis sebelum dihidangkan. Ia dimakan sebagai ulam semasa makan. Takuan yang dipotong jalur sering digunakan untuk bento Jepun. Takuan tradisional —menggunakan lobak daikon yang telah dijemur di bawah sinar matahari dan kemudian dijeruk dalam katil dedak padi —kadangkala digoreng atau direbus apabila semakin tua dan masam.

Di Korea[sunting | sunting sumber]

Takuan dipanggil danmuji ( 단무지 ) di Korea. Danmuji ialah banchan (hidangan sampingan) yang biasa dihidangkan dengan bunsik (makanan ringan atau snek), serta dengan masakan Cina Korea .

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pengeringan lobak di ladang di Jepun

Dalam proses tradisional membuat takuan, langkah pertama ialah menggantung lobak daikon di bawah matahari selama beberapa minggu di tepi daun sehingga ia menjadi kering dan fleksibel. Seterusnya, daikon diletakkan di dalam periuk jeruk dan ditutup dengan campuran garam, dedak padi, gula pilihan, sayur daikon, kombu, dan mungkin lada cili dan/atau kulit kesemak kering. Satu pemberat kemudian diletakkan di atas tempayan, dan daikon dibiarkan berjeruk selama beberapa bulan. Takuan yang telah siap biasanya berwarna kuning dan agak pedas.

Kebanyakan takuan yang dihasilkan secara besar-besaran menggunakan garam atau sirap untuk mengurangkan masa dehidrasi, dan warna tiruan untuk meningkatkan penampilan.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sula, Mike (22 January 2009). "Omnivorous: Black Noodles and Other Delights". Chicago Reader. Dicapai pada 5 September 2017.
  2. ^ Surh, Jeonghee; Kim, Young-Kyung Lee; Kwon, Hoonjeong (2008). "Korean Fermented Foods: Kimchi and Doenjang". Dalam Farnworth, Edward R. (penyunting). Handbook of Fermented Functional Foods (ed. Second). Boca Raton: CRC Press. m/s. 336. ISBN 978-1-4200-5326-5.
  3. ^ Nagamura, Kit. "All at sea in Shinagawa". The Japan Times Online. October 5, 2007. Accessed July 11, 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Japanese food and drink