Venice

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Gondola di Venice
"Acqua alta" di San Marco
"Terusan Grande" dari San Marco

Venice (Itali: Venezia, Venice: Venezsia) adalah sebuah bandar di utara Itali, ibu kota bahagian Veneto, dan mempunyai penduduk berjumlah 271,251 (anggaran banci 1 Januari 2004). Bersama-sama dengan Padua, bandar raya ini termasuk dalam kawasan metropolitan Padua-Venice (penduduk 1,600,000). Venice dikenali sebagai "La Dominante", "Serenissima", "Ratu Adriatik", "Bandar Raya Air", "Bandar Raya Jambatan-jambatan", dan "Bandar Raya Cahaya".

Venice terdiri dari 117 pulau-pulau kecil yang dipisahkan oleh 150 buah terusan. Penduduk menyeberangi terusan-terusan ini melalui jambatan-jambatan yang kecil dan banyak. Mereka boleh juga berada menaiki sejenis bot yang dipanggil gondola untuk melalui terusan-terusan ini.

Bangunan-bangunan di Venice adalah sangat tua dan menarik, dan pelancong datang dari seluruh dunia untuk melihat senibina ini dan juga terusan-terusan. Bandar raya ini adalah dianggap oleh ramai orang sebagai satu bandar yang paling cantik di dunia. Tarikan pelancongan yang paling terkenal adalah Rialto-Bridge, Basilica Jalan Mark dan Doge's Palace.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Republik Venice dulunya adalah satu kuasa maritim yang utama semasa Zaman Pertengahan dan Pembaharuan, dan medan Perang Salib dan Perang Lepanto, serta satu pusat penting perdagangan (terutamanya sutera, biji-bijian dan perdagangan rempah) dan seni dalam abad ke-13 sehingga abad ke-17.

Lokasi Venice di Itali dan Lagun Venice.

Republik ini kehilangan kemerdekaannya apabila ditawan Napoleon Bonaparte pada 12 Mei 1797. Ia kemudian menjadi sebahagian dari Austria dan seterusnya Itali.


Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Wikivoyage memiliki panduan pelancongan bagi Venice.