Yu Borneo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Yu Borneo
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Chondrichthyes
Superorder: Selachimorpha
Order: Carcharhiniformes
Keluarga: Carcharhinidae
Genus: Carcharhinus
Spesies:
C. borneensis
Nama binomial
Carcharhinus borneensis
(Bleeker, 1858)
Taburan kini (biru gelap) dan asal mungkin (biru cerah) yu Borneo[2][3]
Sinonim

Carcharias borneensis Bleeker, 1858

Yu Borneo (Carcharhinus borneensis) ialah spesies jerung requiem, dan sebahagian daripada keluarga Carcharhinidae. Selaku spesies yang amat langka, ia hanya diketahui berhabitat di perairan pantai sekitar Mukah di barat laut Borneo, walaupun taburannya mungkin pernah lebih meluas. Selaku jerung kecil berwarna kelabu mencapai 65 cm (26 in) panjangnya, spesies ini ialah satu-satunya ahli genusnya dengan deretan liang yang diperbesarkan di atas sudut mulutnya. Ia mempunyai badan yang langsing dengan muncung yang panjang dan runcing, dan sirip punggung kedua rendah diletakkan di belakang asal sirip dubur.

Hampir tiada maklumat yang diketahui tentang sejarah semula jadi jerung Borneo. Ia merupakan vivipar seperti jerung requiem yang lain; betina menanggung sampah enam anak, yang disediakan melalui kehamilan melalui sambungan plasenta. Kesatuan Antarabangsa bagi Pemuliharaan Alam Terakhir menilai spesies ini sebagai terancam kritikal. Walaupun populasi yang masih ada sejak itu telah ditemui, jerung Borneo terus mendapat perhatian pemuliharaan memandangkan habitatnya yang sangat terhad dalam perairan dengan penangkapan ikan meluas.

Taksonomi dan filogeni[sunting | sunting sumber]

Pakar ikan Belanda Pieter Bleeker pada asalnya menggambarkan jerung Borneo sebagai Carcharias (Prionodon) borneensis dalam terbitan jurnal saintifik Acta Societatis Regiae Scientiarum Indo-Neêrlandicae pada 1858. Maklumat beliau berdasarkan seekor yu betina baru lahir dengan panjang 24 cm (9.4 in) yang ditangkap di Singkawang di barat Kalimantan, Borneo.[4] Penulis kemudiannya telah mengiktiraf spesies ini sebagai tergolong dalam genus Carcharhinus.[5] Sebelum 2004, hanya lima spesimen jerung Borneo diketahui, kesemuanya tidak matang dan dikumpul sebelum 1937.[2] Pada April dan Mei 2004, penyelidik dari Universiti Malaysia Sabah menemui beberapa spesimen tambahan semasa meninjau sumber perikanan Sabah dan Sarawak.[3]

Hubungan evolusi jerung Borneo adalah tidak pasti. Jack Garrick dalam kajian morfologinya pada 1982 tidak meletakkannya dekat dengan mana-mana ahli genus yang lain.[6] Leonard Compagno pada tahun 1988 secara tentatif mengelompokkannya dengan jerung ekor kecil (C. porosus), jerung tompok hitam (C. sealei), jerung spottail (C. sorrah), pemburu paus sungai (C. fitzroyensis), jerung whitecheek (C. dusumieri), jerung hidung keras (C. macloti) dan jerung Pondicherry (C. hemiodon).[7] Jerung Borneo menyerupai jerung hidung tajam (Rhizoprionodon) dalam ciri-ciri tertentu, contohnya pori-pori yang membesar di mulutnya. Namun begitu, aspek morfologi lainnya meletakkannya di dalam Carcharhinus.[3]

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Jerung Borneo berbadan langsing dengan muncung yang panjang, runcing dan serong, lubang hidung seperti celah didahului oleh kepak kulit yang sempit dan berbentuk puting. Matanya agak besar dan bulat, dan dilengkapi dengan membran niktitasi. Sudut mulut yang besar mempunyai alur pendek, tidak jelas, dan tepat di atas adalah satu siri liang yang diperbesarkan yang unik dalam genus. Terdapat 25–26 baris gigi atas dan 23–25 baris gigi bawah. Gigi atas mempunyai satu, sempit, kuspa serong dengan tepi bergerigi kuat, dan kusplet besar di bahagian belakang. Gigi bawah adalah serupa, tetapi cenderung lebih langsing dan bergerigi halus. Lima pasang celah insang bersifat pendek.[3][5]

Sirip dada adalah pendek, runcing, dan meruncing (berbentuk sabit), manakala sirip pelvis adalah kecil dan segi tiga dengan jidar mengekor yang hampir lurus. Sirip dorsal pertama agak besar dan bersegi tiga, dengan puncak tumpul condong ke bawah ke tepi belakang berliku; asalnya terletak di atas hujung belakang bebas sirip dada. Sirip punggung kedua adalah kecil dan rendah, dan berasal dari tengah pangkal sirip dubur. Tiada rabung di antara sirip punggung. Pedunkel ekor mempunyai lubang dalam, berbentuk bulan sabit pada asal lobus sirip ekor atas. Sirip ekor asimetri mempunyai cuping bawah yang berkembang dengan baik dan cuping atas yang lebih panjang dan sempit dengan takuk ventral yang kuat berhampiran hujungnya. Dentikel dermal adalah kecil dan bertindih, masing-masing dengan tiga rabung mendatar menuju ke gigi marginal. Spesies ini berwarna kelabu sabak di atas, menjadi gelap ke arah hujung sirip dorsal dan lobus sirip ekor atas; sesetengah spesimen mempunyai barisan kecil bertompok putih yang tidak teratur, yang mungkin merupakan artifak pengendalian. Bahagian bawah berwarna putih, yang memanjang ke rusuk sebagai jalur pucat yang samar-samar. Terdapat bahagian tepi yang samar dan lebih ringan pada tepi belakang sirip dada, pelvis dan dubur. Spesimen terbesar yang diketahui berukuran 65 cm (26 in) panjang.[3][5]

Taburan dan habitat[sunting | sunting sumber]

Jerung Borneo hanya diketahui mendiami perairan pantai Sarawak.

Semua spesimen terbaru jerung Borneo telah dikumpul semata-mata di tapak pendaratan perikanan di Mukah di Sarawak, walaupun dengan tinjauan menyeluruh di seluruh Borneo (termasuk lokaliti spesimen jenis itu). Oleh itu, julatnya kini mungkin terhad kepada perairan pesisir pantai cetek di barat laut Borneo.[3][8] Daripada lima spesimen terdahulu, empat datang dari Borneo dan satu dari Pulau Zhoushan di China, membayangkan pengedaran sejarah yang lebih luas. Spesies ini juga direkodkan dari Borongan di Filipina pada 1895, dan Jawa pada 1933; rekod-rekod ini tidak dapat dibuktikan dan tidak ada penampakan berikutnya dari kawasan-kawasan ini.[3]

Biologi dan ekologi[sunting | sunting sumber]

Ikan bertulang mungkin merupakan makanan utama jerung Borneo.[9] Ia adalah vivipar seperti jerung requiem lain, dengan embrio yang sedang berkembang diberi makan oleh ibu melalui sambungan plasenta yang terbentuk daripada kantung kuning telur yang habis. Saiz anak lahir ialah enam, dan anak dilahirkan dengan panjang hampir 24–28 cm (9.4–11.0 in). Daripada spesimen yang ada, panjang semasa kematangan seksual boleh diandaikan di bawah 55–58 cm (22–23 in) bagi jantan dan bawah 61–65 cm (24–26 in) bagi betina.[3][9]

Interaksi manusia[sunting | sunting sumber]

Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa menilai yu Borneo sebagai terancam kritikal.[1] Sebelum ini, beberapa tinjauan perikanan dalam lingkungan sejarah yang sepatutnya gagal menemuinya.[2] Status pemuliharaan yu Borneo kekal tidak menentu memandangkan julatnya yang sangat kecil di perairan yang menjadi lubuk penangkapan ikan kecilan dan komersial yang intensif.[3] Ia ditangkap oleh gear pancingan dan diperoleh sebagai daging, walaupun ia mempunyai kepentingan komersial yang minimum.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Dulvy, N.K.; Bin Ali, A.; Derrick, D.; Dharmadi; Fahmi (2021). "Carcharhinus borneensis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2021: e.T39367A124407121. doi:10.2305/IUCN.UK.2021-2.RLTS.T39367A124407121.en. Dicapai pada 24 May 2023.
  2. ^ a b c Dulvy, N.K., Bin Ali, A., Derrick, D., Dharmadi & Fahmi. (2021). "Carcharhinus borneensis". m/s. e.T39367A124407121.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ a b c d e f g h i White, W.T.; Last, P.R.; Lim, A.P.K. (2010). "Rediscovery of the rare and endangered Borneo Shark Carcharhinus borneensis (Bleeker, 1858) (Carcharhiniformes: Carcharhinidae)". Dalam Last, P.R.; W.T. White; J.J. Pogonoski (penyunting). Descriptions of New Sharks and Rays from Borneo. CSIRO Marine and Atmospheric Research. m/s. 17–28. ISBN 978-1-921605-57-4.
  4. ^ Bleeker, P. (1858). "Twaalfde bijdrage tot de kennis der vischfauna van Borneo. Visschen van Sinkawang". Acta Societatis Regiae Scientiarum Indo-Neêrlandicae. 5 (7): 1–10.
  5. ^ a b c Compagno, L.J.V. (1984). Sharks of the World: An Annotated and Illustrated Catalogue of Shark Species Known to Date. Food and Agricultural Organization. m/s. 458–459. ISBN 92-5-101384-5.
  6. ^ Garrick, J.A.F. (1982). Sharks of the genus Carcharhinus. NOAA Technical Report, NMFS CIRC 445.
  7. ^ Compagno, L.J.V. (1988). Sharks of the Order Carcharhiniformes. Princeton University Press. m/s. 319–320. ISBN 0-691-08453-X.
  8. ^ Last, P.R.; White, W.T.; Caire, J.N.; Dharmadi; Fahmi; Jensen, K.; Lim, A.P.K.; Mabel-Matsumoto, B.; Naylor, G.J.P.; Pogonoski, J.J.; Stevens, J.D.; Yearsley, G.K. (2010). Sharks and Rays of Borneo. CSIRO Publishing. m/s. 92–93. ISBN 978-1-921605-59-8.
  9. ^ a b Voigt, M.; Weber, D. (2011). Field Guide for Sharks of the Genus Carcharhinus. Verlag Dr. Friedrich Pfeil. m/s. 49–50. ISBN 978-3-89937-132-1.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Yu Borneo di Wikimedia Commons