Anarkisme di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Anarkisme di Malaysia timbul daripada aktiviti revolusioner pendatang Cina di Malaya British, yang merupakan orang pertama yang membina gerakan anarkis yang teratur di negara ini - mencapai kemuncaknya pada tahun 1920-an. Selepas kempen penindasan oleh pihak berkuasa British, anarkisme telah digantikan oleh Bolshevisme sebagai arus revolusioner terkemuka, sehingga kebangkitan gerakan anarkis pada tahun 1980-an, sebagai sebahagian daripada arena punk Malaysia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Semenanjung Tanah Melayu sebahagian besarnya tidak berkewarganegaraan sehingga abad ke-2, apabila negeri-negeri Malaya awal seperti kerajaan Langkasuka mula terbentuk dan mula menguasai rantau ini.[1] Ini akhirnya berkembang daripada negara kota dan kerajaan kecil kepada politik yang lebih besar, mampu mengawal seluruh semenanjung dan seterusnya. Pada abad ke-7, empayar Srivijaya datang untuk menguasai Semenanjung Tanah Melayu, serta pulau Sumatera dan Jawa, menyerap banyak negeri Melayu yang pernah wujud di sana. Pada tahun 1288, Sriwijaya ditakluki oleh kerajaan Singhasari Jawa, yang pada tahun 1293 telah berkembang menjadi empayar Majapahit, datang untuk menguasai sebahagian besar kepulauan Melayu.

Sehingga ke tahap ini, negeri-negeri yang memerintah Semenanjung Tanah Melayu sama ada Hindu atau Buddha, tetapi dengan kejatuhan Srivijaya muncul kebangkitan kesultanan Islam di seluruh semenanjung. Akhirnya, kesultanan pusat Selangor, Perak, Pahang, dan Negeri Sembilan bersatu untuk menubuhkan Negeri-negeri Melayu Bersekutu.[2] Manakala kesultanan utara Kedah, Kelantan, Perlis, dan Terengganu, dan kesultanan selatan Johor, kekal tidak bersekutu.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ World and Its Peoples: Eastern and Southern Asia. Marshall Cavendish. 2007. ISBN 978-0-7614-7642-9.
  2. ^ Simon C. Smith, "Rulers and Residents: British Relations with the Aden Protectorate, 1937–59", Middle Eastern Studies, Vol. 31, No. 3 (Jul., 1995), p. 511.
  3. ^ John Haywood (2002). Historical Atlas of the 19th Century World 1783 – 1914. Barnes and Noble. m/s. 22. ISBN 0-7607-3203-5.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]