Arncliffe, New South Wales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Arncliffe
SydneyNew South Wales
Pejabat Pos Arncliffe
Map
Penduduk10,590 (2016)[1]
 • Kepadatan2,940/km2 (7,620/sq mi)
Ditubuhkan1840
Poskod2205
Kawasan3.6 km2 (1.4 sq mi)
Lokasi11 km (7 mi) selatan Sydney CBD
Kawasan kerajaan tempatanMajlis Bayside
Kawasan pilihan raya negeriRockdale
Kawasan pilihan raya persekutuanBarton
Subbandar di sekitar Arncliffe:
Bardwell Park Turrella Wolli Creek
Bardwell Valley Arncliffe Sydney Airport
Bexley Banksia Kyeemagh

Arncliffe ialah kawasan pinggir bandar di selatan Sydney, dalam negeri New South Wales, Australia. Arncliffe terletak 11 kilometer di selatan daerah pusat perniagaan Sydney, di kawasan kerajaan tempatan dari Majlis Bayside. Arncliffe adalah sebahagian daripada kawasan St George.

Arncliffe terletak di selatan Sungai Cooks dan Wolli Creek, berhampiran dengan Lapangan Terbang Sydney. Arncliffe ialah kawasan kediaman yang kebanyakannya mempunyai rumah berkembar yang rendah dan setengah berkembar dan beberapa rumah bandar kepadatan sederhana dan blok flat pangsapuri. Terdapat juga beberapa kawasan pembangunan perindustrian.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Nama Arncliffe berasal dari sebuah kampung kecil bernama Arncliffe di North Yorkshire, England. Nama itu muncul dalam Domesday Book 1086, sebagai 'Arneclif', yang bermaksud Eagle Cliff. Ron Rathbone dalam bukunya "A Village Called Arncliffe" mengatakan bahawa spekulator tanah awal, William Hirst, mencipta sebuah subbahagian pada tahun 1840 bernama The Village of Arncliffe Estate. William Hirst dilahirkan di Settle, Yorkshire. Settle adalah sebuah bandar pasar yang melayani kelompok-kelompok desa, di mana Arncliffe terkenal sebagai yang paling cantik. Rathbone mengatakan bahawa Hirst memberi nama Arncliffe, walaupun lebih dari dua dekad sebelum ia mendapat pengiktirafan rasmi. [2]

Alderman E.G. Barton, bekerja untuk membangunkan daerah itu, termasuk penambakan tanah 120 ekar (0.49 km2) di mana kawasan Barton Park dan Kogarah Golf Links kini berdiri. James Beehag juga memiliki tanah di kawasan tersebut dan kemudiannya menjadi salah seorang datuk bandar Rockdale.

Budaya Orang Asli[sunting | sunting sumber]

Penduduk asli kawasan itu adalah suku kaum Orang Asli Australia. Terdapat bukti untuk menunjukkan bahawa orang-orang ini adalah milik Gweagal, Bidjigal dan Cadigal. Lembah sungai tempatan, Wolli Creek dan Bardwell Creek mengandungi bukti kehadiran Aborigin dalam gua-guanya.[2] Reuben Hannam, tukang batu, telah diberikan tanah pada tahun 1825 di tepi tebing Wolli Creek. Anaknya, David Hannam, memperoleh geran 60-ekar (240,000 m2) berhampiran Sungai Cooks pada tahun 1833 terus di belakang ladang Tempe. Alexander Brodie Spark (1792-1856) membeli ladang di Sungai Cooks pada tahun 1826 dan membina Tempe House pada tahun 1828. [perlu rujukan] Bahagian pinggir bandar kini dikenali sebagai Wolli Creek. Kemudian, kedua-dua Rocky Point Road dan Gannons Forest Road mengunjur melalui pemberian Hannam, yang kini dikenali sebagai Princes Highway dan Forest Road.

Pada asalnya, Arncliffe Hill dikenali sebagai Cobbler Hill dan kawasan itu menjadi kebun sayur untuk Sydney. Apabila tanah Hannam dibahagikan, banyak pegangan kecil baru menjadi ladang, yang tersebar ke arah Black Creek atau Muddy Creek. Peruntukan di kampung Arncliffe adalah antara 10 dan 20 ekar (81,000 m2). Pada tahun 1843, iklan-iklan akhbar mengisytiharkan bahawa wujudnya peluang 'wang yang boleh dibuat oleh tukang kayu dan petani lelaki dan sesiapa sahaja di Sungai Cook'. Pada tahun 1856 satu lagi bahagian, Tempe, yang digambarkan berdekatan dengan kampung Arncliffe, digambarkan mempunyai "semua ciri-ciri sebuah desa Inggeris, yang terletak di tengah-tengah pemandangan luar bandar yang tenang, dan dengan kotej yang kemas yang menawan mata dengan taman yang cantik, dan dipahat dengan baik". [3]

rumah bekas pengetua agama St Francis Xavier

Athelstane, yang dimiliki oleh W.G. Judd, adalah rumah yang terkenal di daerah itu. Rumah besar itu memberi namanya kepada saluran yang dibina dan kemudian menjadi tapak Athelstane Public School. Satu lagi jalan utama, Barden Street, dinamakan sempena Frederick Barden yang rumahnya, Highbery Heights, berdiri berdekatan. Arncliffe mempunyai rumah-rumah zaman Victoria yang besar dan mulia. Terlalu banyak yang telah dirobohkan, atau jatuh ke dalam kerosakan, dibahagikan dan sebagainya, tetapi pada tahun-tahun terakhir terdapat beberapa percubaan untuk memelihara ini sebagai sebahagian daripada warisan tempatan. Rumah kediaman berkembar dua tingkat, Gladstone dan Wentworth di Jalan Hutan, dibina oleh pembina Hurstville, Robert Newell untuk menyewakan penyewa 'dengan baik'. Dappeto di Jalan Wollongong yang dibina pada tahun 1885 oleh pedagang tiram Frederick Gibbins, kemudian menjadi rumah bagi anak-anak dan kini menempatkan sebuah gereja Salvation Army, sebagai bagian dari rumah penjagaan dan pensiun kampung. 'Belmont' dan 'Fairview' adalah rumah Victoria yang sama yang dibina pada tahun 1884 oleh dua orang saudara Ireland Thomas dan Alexander Milsop, yang membuat kekayaan mereka di medan emas. 'Meryton' didirikan oleh kontraktor bangunan Alexander Fell pada tahun 1885. 'Coburra' dibina pada tahun 1905 tetapi lebih tipikal dari zaman Victoria sebelumnya. Pejabat Pos Arncliffe adalah bangunan gaya Persekutuan yang dibuka pada tahun 1906 dan pada awalnya terdapat kediaman tuan rumah pos.[4]

Barisan kereta api yang memotong Arncliffe Hill dibuka pada tahun 1884. Nama jurutera daerah untuk kereta api T.R. Firth tercermin di Firth Street yang berjalan selari dengan laluan kereta api. Taman Arncliffe pada asalnya adalah milik Kim Too dan ditanam sebagai taman pasaran. Taman ini secara rasmi diisytiharkan sebagai sebuah taman awam pada bulan Mac 1889. Jalan pokok ditanam sekitar tahun 1904. Selama bertahun-tahun, Arncliffe telah menjadi tuan rumah kerja-kerja pembersihan (1870-an), sebuah ladang pembetungan (1886-1916) dan pelbagai kilang dan bengkel sepanjang abad ke-20, terutamanya selepas Perang Dunia II. Ini termasuk kilang Ais Krim Streets dan Fontana Films, di mana filem "Jedda" dihasilkan dengan banyak adegan yang ditembak di Arncliffe. Kedua-dua Jalan dan Fontana kini ditutup.[5]

Arncliffe ke trem stim Bexley dibuka pada tahun 1909 dan dihubungkan dengan kereta api di stesen keretapi Arncliffe | stesen Arncliffe]. Barisan itu turun ke Jalan Wollongong, kemudian Jalan Hutan melalui Bexley sebelum berakhir di sudut Hutan dan Jalan Preddys, Bexley. Garis ini adalah trek tunggal, dengan gelung lulus lewat. Sebuah kereta kecil di Arncliffe mengekalkan trem. Barisan ini ditutup pada tahun 1926.

Warisan pelbagai budaya[sunting | sunting sumber]

Masjid Al-Zahra

Arncliffe didiami oleh orang-orang dari pelbagai latar belakang. Pendatang asal di kawasan itu termasuk British, Ireland, Cina dari medan emas dan Jerman yang memelihara taman sayur-sayuran mereka. [perlu rujukan] Pada masa-masa awal, Jerman mewakili kumpulan migran bukan Anglo-Celtic terbesar di Australia. [perlu rujukan]

Dari zaman 1960-an, Arncliffe telah menjadi rumah kepada ramai pendatang dari seluruh dunia. Gelombang pertama termasuk Greece dan Itali yang mula bergerak ke selatan dari pinggir bandar Sydney. Pada tahun 1963, selepas gempa bumi merosakkan sebahagian besar Macedonia) dan utara Greece, lebih banyak keluarga di selatan Eropah tiba di kawasan itu.[2] Dari akhir 1970-an, mereka disertai oleh banyak keluarga dari Lubnan, yang memohon suaka dari peperangan sivil dan konflik berterusan di Timur Tengah dan Lubnan. Enam puluh peratus daripada penduduk Arncliffe kini berasal dari latar belakang selain daripada asal-usul Anglo-Saxon dan Ireland yang berasal dari pendatang terdahulu.

Arncliffe mempamerkan banyak bukti mengenai kepelbagaian penduduknya, termasuk gaya seni bina dari zaman Victoria melalui kediaman era Persekutuan hingga rumah-rumah kenyataan 'zaman akhir'. Masjid Al-Zahra dan Gereja Ortodoks Koptik St Mark mencerminkan kepelbagaian masyarakat. Sebuah pokok zaitun yang khusus, di Jubilee Park, yang kini merupakan sebahagian dari Lembah Bardwell, diwujudkan sebagai pengiktirafan sumbangan yang dibuat kepada Kota Rockdale oleh warganegara yang berasal dari Yunani.

Kawasan komersial[sunting | sunting sumber]

Pusat membeli-belah utama Arncliffe terletak di sekitar Jalan Firth dan Jalan Belmore, di sebelah stesen keretapi Arncliffe. Ia juga memanjangkan sebahagian jalan sepanjang Jalan Hutan. Kedai-kedai juga tersebar di sepanjang Jalan Wollongong menuju Bexley. Perkembangan perindustrian dan ringan terletak di bahagian utara pinggir bandar dan di sepanjang panjang Princes Highway dan jalan-jalan sekitarnya.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Stesen Kereta Api Arncliffe

Princes Highway berjalan ke utara ke arah bandar dan selatan menuju Rockdale dan Kogarah. Jalan-jalan utama yang lain melalui pinggir bandar adalah Jalan Hutan dan Jalan Wollongong yang menuju selatan ke Hurstville. M5 South Western Motorway menuju barat daya menuju Beverly Hills, Liverpool dan utara-timur menuju Botany dan bandar. Terowong km 4 berjalan sebahagiannya di bawah Arncliffe dengan pintu masuk dan keluar di Princes Highway dan Marsh Street, berhampiran lapangan terbang.

Stesen Kereta Api Arncliffe berada di garis Illawarra dari rangkaian Sydney Trains.

Arncliffe juga diselenggarakan oleh laluan 473, 410 dan Sydney Buses 400 400 bas kerajaan. 473 berjalan dari Rockdale, Lembah Bardwell, Arncliffe, stesen Turrella, Earlwood, Clemton Park, dan ke Campsie. 400 berjalan dari Bondi Junction di pinggiran timur, melalui Kingsford, Pagewood dan [[Mascot, New South Wales | Mascot] ] ke terminal Lapangan Terbang Sydney, kemudian melalui Arncliffe ke Rockdale dan ke Burwood.

Agama[sunting | sunting sumber]

Gereja Anglican St David
  • Gereja Anglican St David dan Gereja Katolik St Francis Xavier terletak tinggi di rabung di sepanjang Jalan Hutan, yang menjadikan mereka kelihatan dari jarak jauh. [perlu rujukan]
  • Katedral Ortodoks Koptik Saint Marks.
  • Masjid Al-Zahra
  • Gereja Uniting Arncliffe
  • Masjid Darul Imaan

Sekolah[sunting | sunting sumber]

Sekolah Awam Arncliffe terletak di sudut Avenal Street dan Princes Highway. Selama bertahun-tahun Sekolah Menengah Sains Dalam Negeri Arncliffe terletak di belakang Sekolah Rendah, di sudut Avenal Street dan Jalan Segenhoe. Athelstane Public School terletak di sudut Jalan Wollongong dan Athelstane Avenue. Sekolah Bayi Arncliffe West di Loftus Street secara teknikalnya terletak di pinggir bandar Turrella. Sekolah Katolik St Francis Xavier terletak di sebelah gereja di Jalan Hutan dan Kolej Al-Zahra di sebelah masjid di Jalan Wollongong.

Parks[sunting | sunting sumber]

Taman Arncliffe

Taman Arncliffe (Arncliffe Park) adalah tempat untuk pasukan tempatan bermain Cricket, Liga Ragbi dan Bola Sepak. Cahill Park dan Barton Park juga menyediakan beberapa kemudahan rekreasi. Arncliffe War Memorial terletak di tengah-tengah Arncliffe Park. Kemudahan Taman dan rekreasi lain termasuk Cahill Park, Taman Barton, Padang Golf Kogarah.

Tapak bekas Kelab Arncliffe Bowling dan Bowling Greens di Bonar Street baru-baru ini telah rezoned untuk kediaman berkepadatan tinggi, bersama-sama dengan kawasan komersial di sekelilingnya. Kedekatannya dengan stesen keretapi Arncliffe menjadikannya menarik bagi pemaju, yang merancang untuk menukar kawasan komersil ini menjadi pangsapuri berkepadatan tinggi.

Arncliffe Taman Earl merupakan tempat asal kelab New South Wales Rugby Football League Premiership, St. George dari tahun 1925 hingga 1939, dan menjadi lokasi rusuhan Earl Park tahun 1928 yang terkenal.

Budaya[sunting | sunting sumber]

Arncliffe mempunyai beberapa tempat sosial termasuk:

  • Arncliffe RSL
  • Arncliffe Scots Sports & Social Club
  • Rowers on Cooks River, formerly the St George Rowing Club
  • Kogarah Golf Club

Demografi[sunting | sunting sumber]

Kolej Al-Zahra

Menurut 2016 Penduduk dan Perumahan, terdapat 10,590 orang yang biasanya menetap di Arncliffe. 50.1% adalah lelaki dan 49.9% adalah wanita.

Negara Lahir: 46.4% orang dilahirkan di Australia. Negara-negara yang paling biasa lahir ialah China 8.3%, Lebanon 6.1%, Macedonia 3.4%, Filipina 2.0% dan New Zealand 1.7%.

Bahasa: 36.8% orang hanya berbahasa Inggeris di rumah. Bahasa lain yang diucapkan di rumah termasuk Bahasa Arab 16.6%, Bahasa Mandarin 12.9%, Bahasa Macedonia 9.2%, Bahasa Yunani 3.3% dan Bahasa Kantonis 3.0%.

Agama: Respon yang paling umum untuk agama adalah Tanpa Agama 23.9%, Islam 20.0% dan Katolik 18.1%[1]

Geografi[sunting | sunting sumber]

Wolli Creek dan Lembah Bardwell[sunting | sunting sumber]

Arncliffe bersempadan dengan kawasan hutan belantara yang penting, Lembah Wolli Creek, di sebelah Wolli Creek. Terdapat pergerakan aktif yang berjuang untuk pemeliharaannya dalam menghadapi tuntutan untuk tanah. Yang paling berjaya ini menghalang pembinaan jalan tol melalui lembah, mengakibatkan jalan yang dibina sebagai terowong M5 Motorway di bawah lembah.

Satu lagi isu komuniti yang penting adalah pembangunan yang berpotensi, dengan pembangunan perumahan berkepadatan tinggi yang berlaku di sekitar stesen kereta api Wolli Creek yang baru. Kawasan ini di bahagian utara Arncliffe, secara rasmi menjadi kawasan pinggir bandar yang berasingan di Wolli Creek pada tahun 2002.

Lembah Bardwell pada asalnya adalah sebuah kawasan di sebelah Bardwell Creek, bersebelahan dengan pinggiran Bardwell Park. Lembah ini terkenal dengan padang golfnya dan kelab golf. Lembah Bardwell menjadi pinggir bandar baru pada tahun 1996, dibentuk dari bahagian Arncliffe yang sempadan lembah. Bardwell Park dinamakan sempena peneroka percuma Thomas Hill Bardwell yang memiliki tanah di kawasan itu.

Tanda-tanda[sunting | sunting sumber]

  • Stesen Kereta Api Arncliffe di Firth Street
  • Balai Bomba Arncliffe di West Botany Street
  • Perpustakaan Arncliffe di Firth Street
  • Arncliffe Community Centre, Arncliffe YMCA dan Coronation Hall di Barden Street
  • St George School Education Area Office di Segenhoe Street, di samping Arncliffe Public School

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Arncliffe (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 3 November 2017. Sunting ini di Wikidata
  2. ^ a b c A Village Called Arncliffe by Ron Rathbone, Wild and Woolley, 1997, Published in Australia ISBN 0-646-32627-9
  3. ^ Pictorial Memories ST. GEORGE: Rockdale, Kogarah, Hurstville Joan Lawrence, Kingsclear Books, 1996, Published in Australia ISBN 0-908272-45-6
  4. ^ Arncliffe Heritage Walk pamphlet, Rockdale City Council, 1999.
  5. ^ The Book of Sydney Suburbs, Compiled by Frances Pollon, Angus & Robertson Publishers, 1990, Published in Australia ISBN 0-207-14495-8, page 5

Templat:Sydney Rockdale suburbs Koordinat: 33°56′00″S 151°09′00″E / 33.9333°S 151.1500°E / -33.9333; 151.1500