Bantuan:Pengenalan imej dengan teks wiki/2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pengenalan
Menambah imej ke Wikipedia

Muat naik imej
Bernilai seribu kata

Gunakan imej
Menambah imej ke dalam rencana

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



Wikimedia Commons logo

Tempat terbaik untuk memuat naik imej ialah Wikimedia Commons, di mana ia akan menjadi sebahagian koleksi yang dapat digunakan dalam Wikipedia di semua jenis bahasa, projek-projek saudara Wikipedia serta orang awam di luar Wikipedia.

Anda boleh memuat naik imej ke Commons dengan alat Commons Upload Wizard yang akan membimbing anda melalui proses-proses yang perlu anda lakukan.

Akan tetapi, ada satu batas yang penting: Commons hanya membenarkan imej berlesen bebas. Ini bermakna anda tidak boleh memuat naik kebanyakan imej yang anda jumpa di Internet kerana rata-ratanya tidak bebas lesennya.

PERINGATAN: Ciri di bawah tidak ada di Wikipedia bahasa Melayu buat sekarang.

Namun begitu, ada beberapa keadaan di mana Wikipedia boleh menggunakan imej tidak bebas atau kegunaan adil. Keadaan ini termasuk ketika imej berkenaan secara ketara meningkatkan pemahaman pembaca terhadap topik, tiada alternatif bebas yang ada, dan tidak memberi kesan buruk terhadap kepentingan komersial pemiliknya. Contoh-contoh utama termasuk poster filem, logo korporat dan gambar halaman laman-laman web.

Untuk memuat naik imej tidak bebas, gunakan File Upload Wizard yang akan membimbing anda melalui langkah-langkah yang perlu anda lakukan. Pautan ke ciri itu dapat dijumpai di bawah "Alatan" di kiri skrin.