Bantuan:Pengenalan suntingan dengan teks wiki/1

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Menyunting laman
Mengaktifkan mod suntingan

Pemformatan
Jadikan kemas

Pautan dan pautan wiki
Hubungkan sesama laman

Menyimpan perubahan
Terbitkan suntingan

Mencipta rencana baharu
Menulis laman baharu dari kosong

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



Berkenaan suntingan di peranti mudah alih: Kebanyakan Wikipediawan lebih gemar menyunting dengan komputer kerana antaramuka suntingan adalah lebih baik di sana. Walau bagaimanapun, anda boleh saja menyuntind dengan peranti mudah alih. Lihat bagi maklumat lanjut.

Tulisan suntingan Wikipedia menggunakan formatnya tersendiri bernama teks wiki, ataupun penanda wiki (wiki mark-up). Asasnya agak mudah untuk dipelajari.

Anda boleh memilih satu daripada dua antaramuka penyuntingan; "suntingan sumber" menggunakan teks wiki.

Selain itu, anda boleh menggunakan VisualEditor, antaramuka penyuntingan yang berfungsi seperti perisian tulisan dokumen. VisualEditor agak lebih ringkas untuk digunakan, tetapi suntingan sumber kadangkala lebih cekap bagi tugasan tertentu, serta menjadi satu-satunya yang dapat dipakai dalam laman perbincangan. Di tempat lain, anda dengan mudah boleh menukar antara antaramuka ini ketika menyunting seperti dalam imej di kanan.

Jangan takut mengeklik butang sunting!

Untuk melihat dan menyunting laman dengan teks wiki, klik Sunting atau Sunting sumber di bahagian atas mana-mana laman. Ini akan membenarkan kamu untuk menaip teks yang ingin ditambah, menggunakan penanda wiki untuk memformatkan tulisan anda, dan menambah ciri-ciri lain seperti imej dan jadual yang yang diajar lanjut dalam tutorial ini.

Teks wiki pada mula-mulanya nampak mengelirukan (terutamanya petikan rujukan), tetapi ia hanya memiliki beberapa peraturan agar dapat difahami dan digunakan. Peraturan ini disenaraikan dalam Bantuan  di atas paparan suntingan sumber, dan anda akan cepat fahaminya! Anda boleh menguji teknik yang anda baru belajar di "kotak pasir" peribadi anda.