Bantuan:Pengenalan suntingan dengan VisualEditor/5

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Membuka suntingan
Mengaktifkan mod suntingan

Asas bar alatan
Alatan penyuntingan

Pautan dan pautan wiki
Hubungkan sesama laman

Menyimpan perubahan
Menerbitkan suntingan

Mencipta rencana baharu
Menulis laman baharu dari kosong

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



Wikipedia bahasa Melayu kini ada 372.7 ribu rencana, dan kebiasaannya, anda akan mengemas kini dan menambah baik rencana-rencana sedia ada. Akan tetapi, anda mungkin perlu mencipta satu rencana baharu! Sebelum itu, ada tiga kriteria yang perlu anda ketahui:

Kelayakan

Adakah topik yang ingin ditulis berkelayakan? Suatu topik perlu dinilai sebagai penting untuk dimasukkan ke dalam. Ini bermakan topik tersebut telah memperoleh liputan ketara dalam sumber-sumber bebas daripada topik, termasuk dalam akhbar, majalah, rencana jurnal ilmiah dan buku.

Cuba kuiz tentang kelayakan!

Sumber dipercayai

Adakah topik tersebut disokong oleh sumber yang boleh dipercayai dan disahkan? Sebelum anda mula menulis rencana, anda perlu mengumpul sekumpulan bahan yang bebas, dipercayai dan disahkan untuk dipetik sebagai rujukan. Bahan-bahan ini adalah penting untuk memastikan kandungan Wikipedia kekal tepat, dapat disahkan dan boleh dipercayai.

Percanggahan kepentingan

Adakah anda mempunyai percanggahan kepentingan? Dalam hal ini, amat tidak digalakkan untuk menulis tentang diri anda, syarikat/pertubuhan anda atau seseorang yang anda kenal secara peribadi. Hal ini kerana ia sukar untuk mengelakkan bias dan mencapai dasar pandangan berkecuali dalam keadaan sebegini. Walaupun anda tidak boleh menulis satus-satu rencana secara sendiri, anda boleh saja memohon agar orang lain menulisnya, dan memberikan mereka dengan sumber-sumber berkenaan untuk digunakan.

Di mana untuk mencipta laman

Biasanya, rencana baharu seelok-eloknya dicipta sebagai draf terlebih dahulu (cth. "Draf:Contoh"). Ini membenarkan anda untuk menulis dan mengembangkan rencana anda sebelum ia dipindahkan ke "ruangan utama" Wikipedia.

Penciptaan rencana bestari

Laman penciptaan rencana bestari akan membawa anda merentasi langkah-langkah menghasilkan satu draf baharu, dan akan memberi notifikasi kepada para penyunting berpengalaman untuk menyemak semula rencana dan memberi maklum balas.