Bantuan:Pengenalan suntingan dengan teks wiki/4

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Menyunting laman
Mengaktifkan mod suntingan

Pemformatan
Jadikan kemas

Pautan dan pautan wiki
Hubungkan sesama laman

Menyimpan perubahan
Terbitkan suntingan

Mencipta rencana baharu
Menulis laman baharu dari kosong

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



Ringkasan (Nyatakan dengan ringkas perubahan yang anda lakukan)

 

Suntingan kecil.   Pantau laman ini

Dengan menyimpan perubahan, anda bersetuju dengan Syarat-Syarat Penggunaan, dan bersetuju tanpa keupayaan menarik balik, untuk melepaskan sumbangan anda di bawah Lesen CC BY-SA 4.0 serta GFDL. Anda bersetuju bahawa sebuah pautan hiper atau URL ialah pengiktirafan yang memadai di bawah lesen Creative Commons.

Terbit perubahan Paparkan pralihat Lihat perubahan Batal

 

Apabila anda rasa anda bersedia untuk menerbitkan (menyimpan) suntingan anda, ada beberapa perkara yang perlu dibuat terlebih dahulu.

Anda perlu menyemak semula perubahan dibuat untuk memastikan suntingan yang dibuat adalah yang anda inginkan dengan mengeklik butang Paparkan pralihat. Kita semua buat silap, jadi langkah ini membantu anda mengesannya sebelum rencana diterbitkan.

Berikan satu rignkasan suntingan pendek di kotak "Ringkasan suntingan" untuk membantu penyunting lain memahami apa perubahan yang anda buat, dan kenapa anda berbuat demikian. Boleh saja keterangan anda pendek-pendek. Sebagai contoh, kalau anda membetulkan ejaan, anda boleh tulis seperti "baiki ejaan" saja.

Jikan anda melakukan suntingan perubahan kecil yang sepatutnya tidak menimbulkan kontroversi seperti pembetulan ejaan atau tatabahasa, anda boleh menanda kotak "☑ Suntingan kecil". Suntingan kecil merujuk kepada suntingan yang tidak mengubah kandungan secara ketara atau mungkin dipertikai oleh penyunting lain.

Untuk menambah satu-satu laman ke dalam senarai pantau untuk memperoleh notifkasi tentang apa-apa perubahan lanjutan, tanda kotak "☑ Pantau laman ini". Anda juga boleh memasukkan laman ke dalam senarai pantau dengan mengeklik bintang di atas kanan (sebelah kotak carian di paparan komputer).

Sudah semak semula laman? Sudah tulis ringkasan? Akhirnya, anda sudah bersedia bagi langkah terakhir: Klik butang Terbit perubahan, dan suntingan anda akan dimuat naik serta-merta ke Wikipedia!