Danial Al-Rashid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yang Berhormat Tuan

Danial Al-Rashid bin Haron Aminar Rashid
Ahli Dewan Negeri Selangor
untuk Batu Tiga
Memegang jawatan
2023
Didahului oleh Rodziah Ismail
Majoriti3,382 (2023)
Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Nasional
Memegang jawatan
2023
PresidenMohamad Sabu
Ketua Pemuda AMANAH NasionalMohd Hasbie Muda
Ketua Pemuda AMANAH Selangor
Dalam jawatan
2019–2023
PresidenMohamad Sabu
Pengerusi AMANAH SelangorIzham Hashim
Didahului olehAbbas Salimi Azmi
Butiran peribadi
Lahir11 September 1986
Kuala Lumpur
Parti politik AMANAH
PasanganZatil Arifah Mohd Amin
IbuMartina Ahmad
BapaHarun Salim Bachik
Alma materUniversiti Teknologi MARA
PekerjaanAhli Majlis di Majlis Bandaraya Shah Alam (2018-2020), Ketua Jabatan ANIS (2020-2023), Ahli Dewan Negeri Selangor (2023-kini)
Laman web rasmiwww.danialalrashid.com

YB Tuan Danial Al-Rashid bin Haron Aminar Rashid ialah ahli politik Malaysia berketurunan Melayu. Beliau kini berkhidmat sebagai ADN Batu Tiga. Di peringkat parti beliau ialah Timbalan Ketua Pemuda AMANAH.

Pendahuluan[sunting | sunting sumber]

Danial Al-Rashid Bin Haron merupakan seorang pemimpin Malaysia yang dinamik dan berjaya yang terkenal dengan sumbangan signifikan beliau dalam pelbagai sektor, termasuk kerajaan, pendidikan, dan kebajikan sosial. Dengan karier dalam pentadbiran kerajaan yang meliputi lebih dari 15 tahun, beliau telah berjaya dalam pelbagai peranan dari pejabat politik hingga jawatan kepimpinan dalam agensi kerajaan negeri. Keazamannya untuk memberdayakan dan menyokong individu berkeperluan khas tercermin melalui peranannya sebagai Ketua Jabatan di Anak Istimewa Selangor (ANIS), sebuah agensi kerajaan negeri yang menumpukan kepada kesejahteraan dan pemberdayaan pelajar berkeperluan khas.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Danial Al-Rashid Bin Haron memegang ijazah Sarjana Muda dalam Pengurusan Matematik dari UiTM Perlis, yang diselesaikan pada tahun 2008. Latar belakang pendidikan ini membentuk asas untuk karier yang berkesan dan berpengaruh.

Karier Politik[sunting | sunting sumber]

Sebagai bukti komitmennya kepada perkhidmatan awam, Danial Al-Rashid Bin Haron mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor bagi Batu Tiga pada Ogos 2023. Dalam peranan ini, beliau secara aktif membela kepentingan dan kesejahteraan penduduknya, serta turut serta dalam aktiviti perundangan dan pembuatan dasar peringkat negeri. Keterlibatannya dalam merangka dan menilai bajet negeri mencerminkan dedikasinya terhadap peruntukan sumber yang sejajar dengan keperluan komuniti.

Sumbangan Kepada Kerajaan Negeri Selangor[sunting | sunting sumber]

Sebagai Ketua Jabatan di ANIS (2020-2023), Danial Al-Rashid Bin Haron menguruskan program dan inisiatif dengan peruntukan bajet sebanyak RM4 juta setahun, memastikan program kesejahteraan dan pemberdayaan untuk pihak berkepentingan. Di bawah kepimpinannya, ANIS telah memperkenalkan inisiatif-inisiatif inovatif, termasuk Pusat Sokongan Pendidikan ANIS dan Pusat Pra Sekolah ANIS, memberikan impak yang besar kepada kehidupan pelajar berkeperluan khas.

Penyertaan Sosial[sunting | sunting sumber]

Danial Al-Rashid Bin Haron secara aktif terlibat dalam pelbagai jawatankuasa dan organisasi, seperti Majlis Tindakan OKU Selangor (MTOS), di mana beliau berkhidmat sebagai Ahli Lembaga Jawatankuasa dan Ketua Jawatankuasa Advokasi. Keterlibatannya melibatkan merumus dan melaksanakan dasar, meningkatkan kesedaran awam, dan menjalinkan perkongsian untuk manfaat komuniti kurang upaya di Selangor.

Karier[sunting | sunting sumber]

Danial Al-Rashid Bin Haron mempunyai sejarah kerjaya yang pelbagai, termasuk berkhidmat sebagai Pegawai Khas kepada YB Dr Siti Mariah Bt Mahmud, Ahli EXCO Kerajaan Negeri (2019-2023) , Ahli Majlis Bandar Shah Alam (2018-2020) , dan sebagai Ketua Jabatan di Anak Istimewa Selangor ANIS (2020-2023). Kepakaran beliau melibatkan pengurusan projek-projek kompleks, menggerakkan inisiatif strategik, dan mencapai hasil yang memberi impak.

Berikut ialah tugasan dan komitmen beliau sewaktu menjawat jawatan sebagai Ahli Majlis di Majlis Bandaraya Shah Alam.

  • Menjadi Ahli Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dari Ogos 2018 hingga Disember 2020
  • Dilantik sebagai Ahli Majlis Bandaraya dengan tempoh jawatan dari Ogos 2018 hingga Disember 2022
  • Ahli Jawatankuasa Kewangan, Jawatankuasa Pelesenan, Jawatankuasa Pelaburan & Perdagangan, Jawatankuasa Perancangan & Pendengaran Bantahan, serta Jawatankuasa Pentadbiran & ICT
  • Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Audit & Pengurusan Korporat.
  • Terlibat dalam Bengkel Bajet dan Mesyuarat Semakan MBSA pada tahun 2018, 2019, dan 2022.
  • Menyumbang pandangan dan maklum balas mengenai peruntukan bajet dan perancangan, berdasarkan keperluan dan keutamaan komuniti MBSA.

Keputusan Pilihan Raya[sunting | sunting sumber]

Dalam pilihan raya PRN Selangor ke 15 pada tahun 2023, Danial Al-Rashid Bin Haron berjaya meraih 29,064 undi mengalahkan 2 lagi calon dengan majoriti 3,382 dan seterusnya mengangkat sumpah jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor bagi Batu Tiga pada 19 Septermber 2023.

Lain-Lain[sunting | sunting sumber]

Selain peranan politik dan profesionalnya, Danial Al-Rashid Bin Haron telah diiktiraf sebagai Adjunct Associate Professor di Universiti Taylor dan Felo Penyelidik Luar di Institut Kajian Pilihanraya Dan Pemajuan Demokrasi (IESAD) di UNISEL. Penamaan ini menunjukkan komitmen beliau terhadap kecemerlangan akademik dan sumbangan penyelidikan.

Secara keseluruhannya, Danial Al-Rashid Bin Haron adalah individu serba boleh yang kariernya mencerminkan komitmen kepada perkhidmatan awam, pendidikan, dan kesejahteraan golongan yang terpinggirkan. Kejayaan dan sumbangan berterusan beliau terus membuat impak positif terhadap landskap sosial dan politik Selangor.

Rujukan[sunting | sunting sumber]