Daytona USA

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Daytona USA
PembangunSega AM2 Sunting ini di Wikidata
PenerbitSega
PengeluarToshihiro Nagoshi
Yu Suzuki
PerekaMakoto Osaki
Yukinobu Arikawa
Pengatur caraDaichi Katagiri
Koki KoiwaHide
omi Miyauchi
KomposerTakenobu Mitsuyoshi
SiriDaytona USA Sunting ini di Wikidata
PlatformArcade, Sega Saturn, Microsoft Windows, PlayStation 3 (PSN), Xbox 360 (XBLA), Xbox One
GenrePermainan perlumbaan
ModPemain tunggal, multipemain
Sistem arkedSega Model 2

Daytona USA ialah permainan perlumbaan arked yang dibangunkan oleh Sega AM2 dan diterbitkan oleh Sega pada Mac 1994. Terinspirasi oleh populariti siri perlumbaan jentera NASCAR di Amerika Syarikat, permainan ini membolehkan pemain untuk bersaing menggunakan kereta stok di salah satu daripada tiga litar. Ia merupakan permainan pertama yang dikeluarkan menggunakan papan sistem arked Sega Model 2. Daytona USA merupakan salah satu permainan arked yang paling berjaya dari segi pendapatan sepanjang masa.

Sega telah berkolaborasi dengan GE Aerospace untuk mengembangkan Model 2, yang menghasilkan grafik 3D yang mampu menyaring tekstur dan pemetaan tekstur. Daytona USA dibangunkan oleh AM2 selepas pertemuan pemimpin kawasan Sega untuk menentukan permainan yang akan memperkenalkan peranti keras Model 2. Konsep ini dicadangkan oleh Tom Petit, presiden bahagian arked Amerika Sega, dengan input daripada pengarah AM2 Toshihiro Nagoshi, yang juga menjadi pengarah dan penerbit permainan tersebut. Sega bertujuan untuk melampaui Ridge Racer Namco (1993). Para pembangun melakukan penyelidikan yang mendalam dalam sukan perlumbaan motorsikal; mereka memetakan Daytona International Speedway, dan pengalaman mereka dalam pembangunan Virtua Racing (1992) membantu dalam pencahayaan dan kawalan kamera.

Daytona USA merupakan kejayaan kritikal dan komersial yang diberi pujian atas grafik, bunyi, dan permainannya. Penukaran ke Sega Saturn dilakukan pada tahun 1995, diikuti dengan keluaran siri lanjutan dan peningkatan untuk konsol dan arked. Ia kerap dianggap sebagai salah satu permainan video terbaik sepanjang masa.

Permainan[sunting | sunting sumber]

A stock car on a speedway
Pemain memandu melalui kursus pemula (versi arked)

Di Daytona USA, pemain mengawal kereta stok yang dikenali sebagai Hornet.[1] Objektif pemain adalah untuk melaju lebih cepat daripada pesaing dan menyelesaikan perlumbaan sebelum waktu tamat, melalui pusat pemeriksaan untuk mengumpulkan lebih banyak masa.[2] Pemain bermula dari tempat terakhir dan bersaing dengan sehingga 39 kereta yang dikawal oleh komputer, bergantung kepada litar yang dipilih.[3][4] Tiga litar boleh dimainkan: Beginner, Advanced, dan Expert, yang juga dikenali sebagai Three Seven Speedway, Dinosaur Canyon, dan Seaside Street Galaxy. Tahap kesukaran disesuaikan; pusingan pertama setiap perlumbaan menilai kemahiran pemain dan menyesuaikan tahap kesukaran lawan secara sewajarnya. Untuk pemain yang kurang mahir, kereta lawan membuka laluan untuk pemain, sementara pemain yang lebih mahir akan menghadapi lawan yang menghalang laluan mereka. Fizik permainan merangkumi mekanik pemanduan yang realistik, termasuk hanyutan dan gelongsor kuasa. Stereng dalam kabinet arked menggunakan maklum balas daya supaya pemain merasai perlanggaran dan benturan. Penukaran dilakukan dengan penggunaan penukar jenis H.[5]

Versi arked Daytona USA pada Model 2 mampu menunjukkan sehingga 300,000 poligon dipetakan tekstur secara serentak,[6] hampir dua kali ganda daripada Model 1 sebelumnya.[7] Dari segi visual, permainan ini menggunakan penapisan tekstur, memberikan penampilan visual yang lancar. Seperti dalam Virtua Racing, sistem kamera permainan menyediakan empat perspektif pandangan yang berbeza yang membolehkan permainan dimainkan, dan juga termasuk kemampuan untuk melihat ke belakang kereta.[8][9] Versi arked memungkinkan hingga lapan pemain bersaing antara satu sama lain, bergantung pada jumlah kabinet yang dihubungkan bersama. Kabinet deluxe yang dihubungkan juga mungkin dilengkapi dengan kamera yang menghadap ke tempat duduk pemandu, dihubungkan ke televisyen di litar tertutup untuk menunjukkan pemain pada skrin yang berasingan. Dalam permainan berbilang pemain, hanya pemandu utama yang perlu mencapai pusat pemeriksaan sebelum masa tamat.[10] Untuk memastikan penglibatan pemain dalam pertempuran berbilang pemain, sistem rubber-band disediakan, memastikan semua pemain terus terlibat dalam perlumbaan.

Versi Sega Saturn tidak termasuk mode berbilang pemain, tetapi menyertakan mod "Saturnus" tambahan, yang mematikan pemasa permainan dan menambah lebih banyak pilihan kereta untuk pemain. Mod "Endurance" dan "Grand Prix" tambahan juga disertakan, keduanya memerlukan hentian pit. Menyimpan kerosakan kereta dalam perlumbaan dalam mod ini akan memberi kesan kepada prestasi kereta. Versi PlayStation 3 dan Xbox 360 menyertakan mode berbilang pemain dalam talian dengan kapasiti hingga lapan pemain.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Pada September 1992, Sega berkolaborasi dengan bahagian kejuruteraan GE Aerospace untuk mengembangkan papan sistem arkad baharu mereka, Model 2. Hubungan ini dimulai melalui panggilan sejuk daripada Bob Hichborn dari GE. Dia bertemu dengan eksekutif Sega di Daytona Beach, ibu pejabat Florida pada tahun 1990, dan kemudian di ibu pejabat Sega di Tokyo pada November tahun yang sama. Pada pertemuan kedua, eksekutif GE Aerospace membawa pita yang menunjukkan grafik 3D peranti keras yang mensimulasikan Daytona International Speedway. GE menganggarkan bahawa penjualan teknologi grafik Model 2 mereka telah mempercepatkan pembangunan peranti keras arkad Sega selama 14 bulan.[11]

Ketua pejabat wilayah Sega mula membincangkan idea untuk permainan yang akan memperlihatkan keupayaan Model 2. Papan sebelumnya, Model 1, telah memulakan kariernya pada tahun 1992 dengan Virtua Racing, yang mendapat populariti di Jepun dan Eropah. Tom Petit, presiden bahagian arkad Sega Amerika, mencadangkan agar NASCAR menjadi jenama yang menarik untuk digunakan dalam permainan Model 2 di Amerika Syarikat. Walaupun Vic Leslie dari Sega Europe mempunyai pandangan yang lebih condong ke arah populariti Formula Satu di Eropah, pihak eksekutif Sega meluluskan konsep tersebut. Ketua kewangan Petit dan Sega Enterprises USA, Masahiro Nakagawa, memulakan rundingan dengan wakil Daytona 500 di Daytona International Speedway untuk mendapatkan lesen pembangunan permainan berdasarkan perlumbaan tersebut. Untuk mengurangkan kos, Sega memutuskan untuk tidak berunding dengan NASCAR untuk mendapatkan lesen, dan oleh itu, permainan ini tidak mengandungi penaja, pemandu, atau kereta sebenar.

Toshihiro Nagoshi, seated, giving an interview.
Pengarah dan penerbit bersama Toshihiro Nagoshi

Sega memerintahkan agar Daytona USA harus lebih baik daripada permainan perlumbaan Namco Ridge Racer pada tahun 1993 dan perlu mencapai jualan yang lebih tinggi.[12] Ridge Racer telah mencapai puncak carta penjualan arkad pada akhir tahun 1993 dan awal tahun 1994,[13][14] serta menerima ulasan yang sangat baik mengenai grafiknya, terutamanya berbanding dengan Virtua Racing. Sega AM2, bahagian pembangunan di bawah pimpinan Yu Suzuki, diberi tanggungjawab untuk pembangunan, dengan pengarah AM2, Toshihiro Nagoshi, diberi tanggungjawab langsung untuk projek tersebut. Nagoshi dan Suzuki berperanan sebagai pengeluar.[15][16][17] Projek ini merupakan projek pertama Nagoshi sebagai pengarah. Beliau sedar akan kewujudan permainan arkad perlumbaan yang sudah ada di pasaran dan memutuskan untuk membawa permainan ini ke arah yang berbeza. Semasa berada di Amerika Syarikat untuk mesyuarat mengenai Model 2, Nagoshi diberi tiket untuk perlumbaan NASCAR, yang kemudiannya menjadi pengalaman yang baru baginya kerana ia bukan gaya perlumbaan yang popular di Jepun. Dia memilih untuk membentuk permainannya sebagai "hiburan funky", berbeza dengan gaya simulasi berdasarkan Ridge Racer.

AM2 dibahagikan kepada dua pasukan: satu menumpukan kepada Daytona USA manakala satu lagi membangunkan Virtua Fighter.[18] Sebagai penyelidikan untuk projek tersebut, Nagoshi membaca buku dan menonton video NASCAR, walaupun dia mendapati sukar untuk menyampaikan emosi sukan itu kepada kakitangannya di Jepun. Perancang permainan, Makoto Osaki, mengatakan dia membeli sebuah kereta sukan dan menonton filem NASCAR Days of Thunder lebih daripada 100 kali. Pengaturcara, Daichi Katagiri, adalah seorang peminat permainan perlumbaan arkad pada masa itu dan bergantung pada pengalamannya. Pasukan tersebut menggunakan imej satelit dan menghantar kakitangan untuk mengambil gambar Daytona International Speedway. Nagoshi juga mengambil satu pusingan penuh untuk merasai perbankan di selekoh. Pasukan tersebut mempertimbangkan kedua-dua Daytona International Speedway dan Bristol Motor Speedway sebagai litar permulaan permainan. Menurut Nagoshi, kerana Daytona USA tidak bertujuan untuk menjadi permainan simulasi, dan kerana ia akan dijual di Jepun dan Eropah sebagai tambahan kepada Amerika Utara, reka bentuk bujur dan tiga bujur ditolak kerana dianggap terlalu berulang. Reka bentuk akhir untuk litar pemula, Three Seven Speedway, menggunakan susun atur tiga bujur dengan pusingan akhir yang lebih tajam yang memerlukan brek yang kuat.

Berbeza dengan perkakasan Model 1 Virtua Racing, Model 2 mampu menampilkan butiran permukaan pada grafik 3D-nya dengan pemetaan tekstur. Kerana ini merupakan sesuatu yang baru untuk pembangun, kaedah percubaan dan kesilapan digunakan untuk mencari pendekatan yang paling berkesan. Suzuki juga berhubung dengan pereka Sega, Jeffery Buchanan, yang mencadangkan penambahan ciri menarik seperti fosil dinosaur dan kapal gunting di pelbagai lokasi dalam permainan. Katagiri menyatakan tidak perlu mengembangkan perisian untuk merender kerana perkakasan Model 2 dapat mengendalikan aspek ini. Untuk kawalan kamera dan kesan pencahayaan, pasukan menggunakan pengalaman mereka dalam pembangunan Virtua Racing. Daytona USA berkongsi beberapa ciri dengan Ridge Racer, termasuk mekanik hanyut. Pada awalnya, Nagoshi merancang untuk tidak menyertakan teknik hanyut kerana kereta stok NASCAR tidak melibas, tetapi dia mengubah pendiriannya apabila pasukan memutuskan untuk tidak menumpukan kepada simulasi. Beliau tidak percaya pada ramalan nasib, tetapi memilih nombor 41 untuk kereta pemain Hornet kerana mendapat nasihat dari orang yang rapat dengannya bahawa nombor tersebut akan membawa nasib baik.

Runut bunyi disusun oleh Takenobu Mitsuyoshi, yang tidak berpengalaman dalam perlumbaan kereta stok. Beliau memilih untuk menyertakan vokal setelah mendengar runut bunyi teknologi Ridge Racer dan memutuskan untuk mencuba pendekatan yang berbeza; dia merakamkan vokalnya sendiri sebagai cara yang paling cepat untuk menyisipkan muzik ke dalam permainan. Setiap litar perlumbaan mempunyai lagu yang bersesuaian. "Let's Go Away," tema Daytona, menggunakan campuran rock instrumental dan funk,[19] manakala "Sky High" mengandalkan latar belakang Mitsuyoshi dalam perpaduan jazz. Lagu tersembunyi, "Pounding Pavement," terinspirasi oleh "Hotel California" oleh Eagles dan boleh diakses dengan menahan butang pandangan perspektif keempat sambil memilih trek pemula dalam versi arkad. Untuk versi arkad, lagu-lagu diambil sampel pada cip bunyi Yamaha, termasuk dram dan suara Mitsuyoshi, kemudian direkabentuk dengan mengubah masa trek akan dimainkan dan digulung. Ini adalah satu-satunya cara untuk menyertakan vokal, disebabkan oleh batasan teknikal Model 2. Untuk versi konsol, muzik itu telah diadun semula.[20]

Lepaskan[sunting | sunting sumber]

Sebelum dilancarkan, prototaip telah dipamerkan di Amusement Machine Show di Tokyo pada Ogos 1993,[21][22] dan ujian telah dijalankan di arkad terpilih di Jepun pada bulan yang sama.[23] Petit menyatakan bahawa ini dilakukan untuk mengukur bagaimana penerimaan permainan itu oleh orang awam. Versi penuh Daytona USA kemudian dikeluarkan di Jepun pada Mac 1994, membuat debut di Amerika Utara pada bulan yang sama di American Coin Machine Exposition (ACME)[24][25] di Chicago; ia kemudiannya dilancarkan di seluruh dunia pada April 1994. Menurut Petit, Sega menangguhkan pelancaran global untuk menilai penerimaan sebelum melabur di wilayah lain. Permainan standard dikeluarkan dalam kabinet tempat duduk berkembar dan kabinet deluxe yang dilengkapi dengan tempat duduk terperinci di atas subwoofer; Sega pada awalnya merancang untuk menggunakan tempat duduk kereta sebenar, tetapi pihak pengurusan mendapati tempat duduk itu terlalu sukar untuk dimasuki dan dikeluarkan. Daytona USA memulakan kerjayanya di tempat kedua dalam carta "Pilihan Pemain" penerbitan arkad RePlay dan kekal dalam senarai selama lima bulan, dengan 16 bulan di tempat pertama. Daytona USA telah dikeluarkan semula pada tahun 1996 dalam arkad sebagai Daytona USA: Edisi Khas, direka bentuk sebagai kabinet yang lebih kecil dan lebih ekonomi.[26]

A Sega Saturn video game console
Daytona USA ialah permainan pelancaran untuk Sega Saturn (gambar di atas) di Amerika Utara dan Eropah.

Pada sekitar masa pelancaran di seluruh dunia, Sega mengumumkan keluaran untuk konsol Saturn dan 32X, tetapi setahun kemudian, Sega mengumumkan hasrat mereka untuk memberi tumpuan sepenuhnya kepada Saturnus. Pada awal 1995, bahagian Saturnus Sega AM2 dibahagikan kepada tiga jabatan, masing-masing diberi tanggungjawab untuk menukar permainan arkad yang berbeza kepada Saturnus: Virtua Fighter 2, Virtua Cop, dan Daytona USA. Kerana kemajuan yang perlahan dalam penukaran Daytona USA, beberapa ahli pasukan Virtua Fighter 2 telah ditugaskan semula ke Daytona USA. AM2 menyelesaikan penukaran tersebut pada April 1995. Ia adalah permainan pelancaran di Barat untuk Saturnus dan juga dikeluarkan untuk Windows melalui SegaSoft.[27] Di Jepun, dua keluaran Windows berasingan telah dilakukan pada bulan September dan Disember 1996, dengan versi keluaran pertama menyokong kad grafik tertentu seperti Leadtek WinFast GD400.[28][29] Versi Windows telah dikeluarkan di Eropah pada 14 November 1996,[30] dan di Amerika Utara pada Disember tahun yang sama.

Pembuatan semula dan sekuel[sunting | sunting sumber]

Daytona USA: Edisi Kejuaraan, versi yang diperbaharui dan ditingkatkan dari Daytona USA, telah dikeluarkan pada tahun 1996 untuk Saturnus. Dibangunkan oleh bahagian perisian pengguna Sega, ia menggunakan enjin permainan yang telah diubahsuai yang digunakan untuk Sega Rally Championship. Sebuah versi arkad yang diperbaharui, dikenali sebagai Sega Racing Classic, dikeluarkan pada tahun 2010 dan merupakan tajuk pertama dalam siri ini yang tidak dinamakan semula sebagai Daytona kerana Sega tidak lagi memiliki hak ke atas nama tersebut.[31] Permainan ini berfungsi pada papan sistem arkad RingWide Sega dan menampilkan grafik definisi tinggi.[32] Sebuah versi yang diperbaharui telah dikeluarkan secara digital untuk PlayStation 3 dan Xbox 360 pada tahun 2012, sebagai Daytona USA. Ia termasuk runut bunyi arkad asal dan runut bunyi baru yang dihasilkan daripada Sega Racing Classic dengan vokal oleh Mitsuyoshi, bersama-sama dengan ciri tambahan seperti mod berbilang pemain dalam talian, cabaran, dan karaoke lapan pemain. Versi Xbox 360 kemudiannya dibuat serasi dengan Xbox One.[33]

Daytona USA 2: Pertempuran di Tepi, sekuel eksklusif arked yang menggunakan perkakasan Sega Model 3, telah dikeluarkan pada tahun 1998.[34] Ini adalah satu-satunya permainan Daytona yang tidak menggunakan trek atau muzik dari versi asal. Daytona USA 2001, pembuatan semula Daytona USA dan Edisi Litar Kejuaraan, dikeluarkan pada tahun 2001 untuk Dreamcast, dengan peningkatan grafik, berbilang pemain dalam talian, dan trek baru.[35] Daytona Championship USA, juga dikenali sebagai Daytona USA 3, memulakan kerjayanya pada akhir 2016 sebagai arkad eksklusif; ini merupakan permainan arkad berjenama Daytona yang pertama dalam tempoh 18 tahun.

Pada tahun 2023, Daytona USA 2 telah ditampilkan dalam Like a Dragon Gaiden sebagai Sega Classic Racing 2.[36]

Penerimaan dan warisan[sunting | sunting sumber]

Arked[sunting | sunting sumber]

Daytona USA terkenal di kalangan arkad. Di Jepun, ia merupakan permainan arkad dengan kutipan tertinggi kesembilan pada tahun 1994,[37] dan permainan arkad berdedikasi dengan kutipan tertinggi pada tahun 1995.[38] Di Amerika Utara, ia disenaraikan oleh majalah industri arkad Play Meter sebagai salah satu dari dua permainan video arkad dengan kutipan tertinggi pada tahun 1994,[39] dengan kabinet berkembar menerima Anugerah Berlian daripada American Amusement Machine Association (AAMA) pada tahun tersebut.[40] Ia sekali lagi menerima Anugerah Berlian pada tahun berikutnya kerana menjadi salah satu dari tiga permainan arkad terlaris di Amerika pada tahun 1995.[41] Di United Kingdom, ia mendahului carta arkad khusus selama enam bulan pada tahun 1994, dari Mei hingga Oktober.[42] Nick Thorpe dari Retro Gamer menyatakan bahawa walaupun Daytona USA dianggap secara anekdot sebagai salah satu permainan arkad yang paling berjaya untuk berbilang pemain dan jangka hayatnya, angka yang tepat sukar dicari. Pada tahun 2015, Luke Reilly dari IGN menyatakan bahawa permainan ini "mungkin permainan perlumbaan arkad yang paling dikenali sepanjang zaman dan kabinet duduk dengan kutipan tertinggi pernah" serta menyebut kehadiran berterusan kabinet Daytona USA di arkad dan lorong boling.

Permainan arkad asal telah menerima pengiktirafan kritikal daripada industri permainan video dan penerbitan arkad. Setelah penampilan pertamanya di Amerika Utara di ACME 1994, permainan ini mendapat sambutan yang sangat positif daripada Play Meter dan RePlay, yang kedua-duanya menganggapnya sebagai permainan yang hebat sambil memuji grafik dan permainan, walaupun Play Meter mengkritik harga kabinet yang tinggi. Rik Skews dari Computer and Video Games menyebut Daytona USA sebagai permainan arkad terbaik yang pernah dimainkannya selama bertahun-tahun, dan memuji grafik, bunyi, dan fizik kerosakannya yang "berteknologi terkini". Juga sangat terkesan dengan grafik Daytona USA adalah Electronic Gaming Monthly (EGM), yang menyatakan bahawa "pertaruhan dalam peperangan arkad telah dinaikkan semula," dan Manny LaMancha dari GamePro, yang berpendapat bahawa Daytona USA adalah gabungan tindakan Virtua Racing dengan realisme Ridge Racer.[43] Di sisi lain, Bob Strauss dari Entertainment Weekly membandingkan permainan ini dengan menonton filem dan berkata, "Bayangkan diri anda menonton filem sains fiksyen, berlatarkan arkad futuristik, yang melibatkan perlumbaan kereta yang memeningkan kepala. 'Wah!' anda boleh bayangkan berkata kepada diri sendiri, 'Bagaimana mereka melakukan kesan khas itu?' Anda akan mendapat reaksi yang sama semasa menikmati Daytona USA".[44]

Zuhal[sunting | sunting sumber]

Versi Zuhal menerima sambutan yang positif, dengan skor tinggi daripada kebanyakan pengkritik, walaupun sebilangan daripada mereka mengkritiknya kerana isu grafik. Reka bentuk kursus yang mencabar dan mekanik permainan yang realistik dipandang tinggi, terutamanya kesan rintangan angin, tetapi mengkritik pemetaan tekstur grafik resolusi rendah, keratan, dan kekurangan berbilang pemain.[45] Semasa mengenal pasti penambahbaikan pada versi permainan Amerika Utara berbanding versi Jepun, dua penyemak permainan sukan untuk EGM menemui masalah dengan kadar bingkai dan animasi.[46] Sebaliknya, pengulas untuk Majalah Sega Saturn mendapati permainan itu mengagumkan secara grafik selain daripada pop timbul dan menegaskan ia mempunyai permainan gaya arked yang kuat,[47] dan seorang daripada Generasi Seterusnya berpendapat bahawa, manakala "Daytona USA mengalami pengumpulan kelemahan, jika ia adalah permainan perlumbaan yang pantas dan mendebarkan yang anda idamkan, penukaran Zuhal mempunyai banyak perkara untuk disyorkan".[48] Versi Windows adalah pelabuhan Zuhal, dan tidak diterima dengan baik kerana mewarisi isu grafik versi Zuhal walaupun dikeluarkan setahun kemudian.

Beberapa pengulas membandingkan versi Saturnus dengan penukaran PlayStation Ridge Racer. Permainan Komputer dan Video menganggap Daytona USA untuk Saturn lebih baik daripada Ridge Racer untuk PlayStation, dengan Mark Patterson mendakwa bahawa, walaupun "tiada tempat yang hampir digilap seperti Ridge Racer, ia bermain lebih baik, terutamanya kerana anda boleh merempuh kereta lain di luar trek dan menghancurkan naik kereta sendiri." Walaupun Air Hendrix dari GamePro menyimpulkan "permainan sengit dan grafik yang mempesonakan Daytona USA ' menggembirakan mana-mana peminat perlumbaan" dan mendapat maklum balas positif untuk penambahan mod Zuhal dan mod cermin, beliau berpendapat ia "pucat jika dibandingkan" dengan versi Ridge Racer untuk PlayStation dari segi "ciri, permainan, dan grafik".[49]

Retrospektif[sunting | sunting sumber]

Daytona USA telah diiktiraf sebagai salah satu permainan terbaik sepanjang zaman oleh beberapa sumber, termasuk Generasi Seterusnya pada tahun 1996,[50] GamesMaster pada tahun 1996,[51] Permainan Komputer dan Video pada tahun 2000,[52] EGM pada tahun 1997 dan 2001,[53][54] Yahoo! pada tahun 2005,[55] dan Empire pada tahun 2009.[56] Ia juga diberi gelaran sebagai salah satu permainan coin-op terbaik oleh EGM pada tahun 1997[57] dan oleh Killer List of Videogames,[58] serta diiktiraf sebagai salah satu permainan retro terbaik oleh NowGamer pada tahun 2010[59] dan EGM pada tahun 2006.[60] Dalam senarai "100 Permainan Terbaik Sepanjang Zaman" oleh Edge pada tahun 2009,[61] Daytona USA menduduki tempat ke-70. Pada tahun 2015, IGN menamakannya sebagai permainan perlumbaan keenam paling berpengaruh, menegaskan bahawa ia "kekal sebagai contoh yang cemerlang dalam perlumbaan arked yang dilakukan oh begitu betul". Nick Thorpe menulis bahawa Daytona USA "bukan hanya berdiri bersama-sama seperti Turbo, Out Run, Super Monaco GP, dan Sega Rally sebagai sebahagian daripada warisan perlumbaan arked yang membanggakan, tetapi mungkin mentakrifkannya".

Menurut aggregator Metacritic, versi Xbox 360 menerima "ulasan umumnya menguntungkan" sementara versi PlayStation 3 menerima ulasan "campuran". Justin Towell dari GamesRadar+ menganggap Daytona USA sebagai "perayaan yang menggembirakan, penuh kegembiraan untuk segala-galanya yang menjadikan permainan arked begitu mengujakan" dan mod survival baharu "ujian memori, logik, dan ketangkasan yang cemerlang".[62] Ray Barnholt dari 1Up.com memuji versi ini tetapi menyatakan kekecewaan kerana kekurangan ciri baharu. Sebaliknya, Martin Robinson dari Eurogamer menegaskan bahawa "usia nampaknya tidak merosakkan teras Daytona USA" dan menulis bahawa permainan itu berfungsi sebagai "penghormatan yang sesuai kepada salah satu ikon abadi perlumbaan arked".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Horowitz, Ken (2018). The Sega Arcade Revolution: A History in 62 Games. McFarland & Company. m/s. 199–204. ISBN 9781476631967.
  2. ^ Robinson, Martin (October 26, 2011). "Daytona USA Review". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2020. Dicapai pada September 4, 2019.
  3. ^ Thorpe, Nick (August 2018). "The Making of Daytona USA". Retro Gamer. No. 184. m/s. 20–29.
  4. ^ Freeman, Will (October 6, 2017). "Daytona USA: why the best arcade racing game ever just won't go away". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada November 11, 2020. Dicapai pada December 9, 2020.
  5. ^ "テイ トナ USA". Gamest (dalam bahasa Jepun). Jil. 112. April 1994. m/s. 124. Dicapai pada June 7, 2023.
  6. ^ "Prescreen: Daytona". Edge. No. 7. April 1994. m/s. 27–28.
  7. ^ "CVG Work-In-Progress: Daytona USA". Computer and Video Games. No. 150. May 1994. m/s. 32–33.
  8. ^ "Arcade Action: Daytona USA". Electronic Gaming Monthly. No. 59. June 1994. m/s. 68.
  9. ^ Reeves, Greg (October 1994). "Player's Perspective: Simulators and scary creatures in videoland". Play Meter. Jil. 20 no. 11. m/s. 115–9.
  10. ^ Baize, Anthony (November 14, 2014). "Daytona USA – Overview". AllGame. Diarkibkan daripada yang asal pada November 14, 2014. Dicapai pada September 5, 2019.
  11. ^ Ismail, Adam (2023-03-24). "'Daytona USA' Was Built on Lockheed Martin Defense Technology". Jalopnik (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada May 20, 2023. Dicapai pada 2023-06-07.
  12. ^ Jeriaska (July 28, 2009). "Interview: A Daytona USA Audio Reunion". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada October 15, 2020. Dicapai pada October 10, 2020.
  13. ^ "Game Machine's Best Hit Games 25 - アップライト, コックピット型TVゲーム機 (Upright/Cockpit Videos)". Game Machine. No. 462. 1 December 1993. m/s. 25.
  14. ^ "Equipment Poll - Video & Pinball Combined". Play Meter. Jil. 20 no. 3. February 1994. m/s. 8.
  15. ^ "Arcade Action". Computer and Video Games. No. 149. April 1994. m/s. 82–86.
  16. ^ "New wave graphics dominate AMS '93". Edge. No. 2. November 1993. m/s. 16–18.
  17. ^ "Prescreen". Edge. No. 6. March 1994. m/s. 20–23.
  18. ^ "Yu Suzuki: Sega's driving force". Edge. No. 9. June 1994. m/s. 45–50.
  19. ^ Greening, Chris (August 1, 2012). "Daytona USA Anniversary Box -Let's Go Away-". Video Game Music Online. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2020. Dicapai pada December 16, 2020.
  20. ^ Williamson, Colin (December 21, 2000). "A Brief History of Daytona". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada August 27, 2012. Dicapai pada July 8, 2023.
  21. ^ "Daytona USA". Electronic Gaming Monthly. No. 51. October 1993. m/s. 222.
  22. ^ "Once Again, JAMMA Says "Bigger is Better"". RePlay. Jil. 19 no. 1. October 1993. m/s. 129–150.
  23. ^ Sega Arcade History (dalam bahasa Jepun). Enterbrain. 2002. m/s. 39–40, 178. ISBN 978-4-7577-0790-0.
  24. ^ "ACME '94". Play Meter. 20 (5): ACME 22–3, 42, 62, 68, 70. April 1994.
  25. ^ "News Digest / ACME 94". RePlay. Jil. 19 no. 7. April 1994. m/s. 25, 93, 120.
  26. ^ "Driving Force". Electronic Gaming Monthly. No. 89. Ziff Davis. December 1996. m/s. 144.
  27. ^ McWhertor, Michael (November 1, 2016). "Sega's bringing Daytona back to arcades". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada March 30, 2019. Dicapai pada September 4, 2019.
  28. ^ "Sega PC: Daytona USA" (dalam bahasa Jepun). Sega. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2001. Dicapai pada March 4, 2023.
  29. ^ "Sega PC: Daytona USA Expansion Board Version" (dalam bahasa Jepun). Sega. Diarkibkan daripada yang asal pada April 6, 2004. Dicapai pada March 4, 2023.
  30. ^ "Events and Software Releases". Computer and Video Games. No. 181. November 1996. m/s. 49.
  31. ^ "Sega Racing Classic". Sega. Diarkibkan daripada yang asal pada October 2, 2016. Dicapai pada September 4, 2019.
  32. ^ Robinson, Martin (October 19, 2009). "Daytona HD Confirmed". IGN. Dicapai pada July 11, 2023.
  33. ^ Robinson, Martin (March 21, 2017). "Daytona USA is coming to Xbox One today". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2020. Dicapai pada March 21, 2017.
  34. ^ "Finals". Next Generation. No. 45. September 1998. m/s. 144.
  35. ^ "Daytona USA 2001". IGN. March 14, 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada April 18, 2019. Dicapai pada June 26, 2014.
  36. ^ "After 25 years, Sega is bringing Daytona USA 2 to consoles for the first time". VGC (dalam bahasa Inggeris). 2023-09-07. Dicapai pada 2023-11-13.
  37. ^ "第8回 ゲーメスト大賞" [8th Gamest Awards]. Gamest. Jil. 136. January 1995. m/s. 40–59.
  38. ^ ""Virtua Fighter 2" and "Virtua Cop" Top Videos" (PDF). Game Machine. No. 511. Amusement Press, Inc. 1 February 1996. m/s. 22.
  39. ^ "1994". Play Meter. Jil. 20 no. 13. December 1994. m/s. 92.
  40. ^ "ACME Awards". RePlay. Jil. 20 no. 7. April 1995. m/s. 68–9.
  41. ^ "And the Winner Is..." Next Generation. No. 17. Imagine Media. May 1996. m/s. 21.
  42. ^ "Charts". Edge. No. 11. August 1994. m/s. 80–1.
  43. ^ LaMancha, Manny (August 1994). "Hot at the Arcades". GamePro. No. 61. m/s. 20. Dicapai pada January 4, 2021.
  44. ^ Strauss, Bob (August 12, 1994). "Daytona USA". Entertainment Weekly. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2020. Dicapai pada September 4, 2019.
  45. ^ "Daytona USA". Maximum: The Video Game Magazine. No. 1. October 1995. m/s. 146–7.
  46. ^ "Team EGM: Daytona (Saturn) by Sega". Electronic Gaming Monthly. No. 72. July 1995. m/s. 114.
  47. ^ "Review: Daytona USA". Sega Saturn Magazine. No. 1. November 1995. m/s. 95.
  48. ^ "Finals". Next Generation. No. 7. July 1995. m/s. 66.
  49. ^ Hendrix, Air (August 1995). "ProReview: Daytona USA". GamePro. No. 83. IDG. m/s. 50.
  50. ^ "Top 100 Games of All Time". Next Generation. No. 21. September 1996. m/s. 63. Diarkibkan daripada yang asal pada February 3, 2017. Dicapai pada September 13, 2015..
  51. ^ "Top 100 Games of All Time". GamesMaster. No. 44. July 1996. m/s. 77.
  52. ^ "Top Games". Computer and Video Games. No. 218. January 2000. m/s. 53–67.
  53. ^ "Best Games of All Time". Electronic Gaming Monthly. No. 100. November 1997. m/s. 101–155.
  54. ^ "Top 100 Games of All Time". Electronic Gaming Monthly. 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada December 20, 2001. Dicapai pada April 12, 2017.
  55. ^ "The 100 greatest computer games of all time". Yahoo!. 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2005. Dicapai pada April 12, 2017.
  56. ^ "The 100 Greatest Games". Empire. 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada May 15, 2011. Dicapai pada April 12, 2017.
  57. ^ "The 10 Best Arcade Games of All Time". Electronic Gaming Monthly. No. 100. November 1997. m/s. 130.
  58. ^ "The Top Coin-Operated Videogames of All Time – The International Arcade Museum". Killer List of Videogames. Diarkibkan daripada yang asal pada April 1, 2013. Dicapai pada September 13, 2015.
  59. ^ "100 Greatest Retro Games". NowGamer. 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada December 13, 2014. Dicapai pada September 5, 2019.
  60. ^ "The Greatest 200 Videogames of Their Time". Electronic Gaming Monthly. February 6, 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2012. Dicapai pada November 19, 2013.
  61. ^ "The 100 Best Games To Play Today". Edge. March 9, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2014. Dicapai pada January 21, 2014.
  62. ^ Towell, Justin (2011-11-16). "Daytona USA review". GamesRadar+ (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2020. Dicapai pada 2023-06-07.