Freycinetia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Freycinetia
ʻIeʻie (Freycinetia arborea)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Monokot
Order: Pandanales
Keluarga: Pandanaceae
Genus: Freycinetia
Gaudich.
Sinonim[1]
  • Victoriperrea Hombr. & Jacquinot ex Decne.
  • Jezabel Banks ex Salisb.

Freycinetia ialah salah satu daripada lima genus dalam keluarga tumbuhan berbunga Pandanaceae. Genus ini terdiri daripada kira-kira 180–200 spesies,[2] yang kebanyakannya pemanjat.

Spesiesnya tertabur merentasi tropika and subtropika Asia Selatan dan barat Lautan Teduh, dari Sri Lanka mengarah ke timur ke tanah besar Asia Tenggara ke wilayah floristik Melanesia, dan mengarah ke selatan ke selatan Australia (Queensland, Wilayah Utara, utara New South Wales), Pulau Norfolk, dan New Zealand. F. banksii satu-satunya ahli New Zealand yang ada bagi keluarga Pandanaceae, dan dijumpai secara semula jadi seselatan jauh ke Pulau Selatan yang beriklim sedang.

Ia dijumpai tumbuh di hutan tropika, hutan pesisir, hutan gunung lembap dan biom gabungan, dari paras laut ke hutan awan bergunung.

Genusnya dinamakan oleh Charles Gaudichaud-Beaupré untuk Admiral Louis de Freycinet, seorang pengembara Perancis abad ke-19.[3]

Freycinetia arborea (bunga). Kedudukan: Maui, Hanamu Rd Makawao, Hawaii
Buah kiekie (Freycinetia banksii) yang berkembang, Auckland, New Zealand
Freycinetia bd. elliptica (ditanam), Palmengarten, Frankfurt am Main, Hessen, Deutschland
Freycinetia banksii memanjat batang pokok kohekohe, Auckland, New Zealand

Spesies terpilih[sunting | sunting sumber]

Synonym: F. milnei Seem.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kew World Checklist of Selected Plant Families
  2. ^ Stevens, P. F. (2001 – 2012). "Angiosperm Phylogeny Website – Pandanaceae Version 12 July 2012 with updates". Check date values in: |date= (bantuan)
  3. ^ "Freycinetia arborea". Meet the Plants. National Tropical Botanical Garden. Dicapai pada 2009-03-21.
  4. ^ F.A. Zich; B.Hyland; T. Whiffen; R.A. Kerrigan. "Freycinetia excelsa". Australian Tropical Rainforest Plants (RFK8). Centre for Plant Biodiversity Research, Australian Government. Dicapai pada 27 Mei 2021.
  5. ^ F.A. Zich; B.Hyland; T. Whiffen; R.A. Kerrigan. "Freycinetia marginata". Australian Tropical Rainforest Plants (RFK8). Centre for Plant Biodiversity Research, Australian Government. Dicapai pada 27 Mei 2021.
  6. ^ F.A. Zich; B.Hyland; T. Whiffen; R.A. Kerrigan. "Freycinetia percostata". Australian Tropical Rainforest Plants (RFK8). Centre for Plant Biodiversity Research, Australian Government. Dicapai pada 27 Mei 2021.
  7. ^ F.A. Zich; B.Hyland; T. Whiffen; R.A. Kerrigan. "Freycinetia scandens". Australian Tropical Rainforest Plants (RFK8). Centre for Plant Biodiversity Research, Australian Government. Dicapai pada 27 Mei 2021.

Karya petikan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]