Fusarium venenatum

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fusarium venenatum
Scientific classification Edit this classification
Domain: Eukaryota
Kingdom: Fungi
Division: Ascomycota
Class: Sordariomycetes
Order: Hypocreales
Family: Nectriaceae
Genus: Fusarium
Species:
F. venenatum
Binomial name
Fusarium venenatum

Nirenberg

 

Imej luaran
image icon</img> Fusarium venatum A3/5 dalam bentuk berfilamen sebelum bercabang
Imej luaran
image icon</img> Fusarium venatum A3/5 dalam bentuk berfilamen sebelum bercabang

Fusarium venenatum adalah sejenis mikrokulat daripada genus Fusarium yang mempunyai kandungan protein yang tinggi. Salah satu strain untuk genus Fusarium digunakan secara komersial untuk penghasilan protein sel tunggal mycoprotein Quorn .

Fusarium venenatum ditemui bertumbuh di dalam tanah di Buckinghamshire di United Kingdom, [1] pada tahun 1967 oleh ICI sebagai sebahagian daripada usaha semasa tahun 1960-an untuk mencari sumber makanan alternatif untuk mengisi jurang protein yang disebabkan oleh populasi dunia yang semakin meningkat. [2] Pada masa itu ia telah salah dikenal pasti sebagai Fusarium graminearum.

Strain Fusarium venenatum A3/5 (IMI 145425, ATCC PTA-2684 [3] ) telah dibangunkan secara komersil hasil daripada kerjasama diantara ICI dan Rank Hovis McDougall untuk memperoleh mikoprotein yang digunakan sebagai makanan. [1] Kerana hifa kulat adalah sama panjang dan lebarnya dengan gentian otot haiwan [1] mikoprotein digunakan sebagai alternatif kepada daging dan dipasarkan kepada vegetarian sebagai sebuah produk bernama Quorn. [2] Ia juga sesuai sebagai pengganti lemak dalam produk tenusu dan pengganti bijirin dalam bijirin sarapan pagi dan makanan ringan. [1]

Pengeluaran komersial[sunting | sunting sumber]

Fusarium venenatum yang dimaksudkan untuk digunakan dalam produk Quorn ditanam dalam keadaan aerobik dalam sebuah bekas kultur dengan apa yang dikenali sebagai 'Proses Quorn'. Bekas tersebut terdiri daripada dua silinder dalam keadaan menegak sekitar 50 meter (160 ka) tinggi, bersambung di antara satu sama lain di bahagian atas dan bawahnya sehingga membentuk gelung berterusan dengan isipadu kira-kira 150 cubic metre (5,300 ka3). Terdapat corong diantara bekas tersebut yang membolehkan pelbagai bahan yang terlibat ditambah dan dikeluarkan. Kaldu kultur terdiri daripada 95% glukosa, yang diperolehi oleh prapencernaan kanji jagung. Sumber kalium, magnesium dan fosfat ditambah sebagai surih mineral yang diperlukan. Kedua-dua ini dan glukosa disterilkan sebelum digunakan. Sup solekan tambahan boleh disuntik pada dasar bekas apabila bahan dikeluarkan. kaldu tersebut dikekalkan pada pH 6 dan suhu 28-30°C, dengan ketumpatan biojisim 15 gram seliter; bersamaan dengan jumlah biojisim kapal sebanyak 2,250 kg.

Apabila pertumbuhan kultur berlaku, karbon dioksida terhasil dan dilepaskan melalui bolong di bahagian atas gelung. Penukar haba, yang terletak di dalam kesatuan antara menara di pangkalannya, membolehkan haba berlebihan yang dihasilkan oleh budaya dikeluarkan. Satu menara mengandungi bar sparge berhampiran pangkalan menara, di mana udara dan ammonia disuntik untuk menyediakan oksigen dan nitrogen yang diperlukan untuk pernafasan dan pengeluaran protein. Tindakan sparging (pengeluaran udara) ini menyebabkan sepasang menara berfungsi sebagai kapal kultur angkat udara. Kaldu di dalam akan terus mengalir di antara dua menara; kerana ia didorong ke atas oleh bar sparge dalam satu menara, ia jatuh di menara bertentangan. Kaedah kacau (atau edaran) sedemikian boleh menjadi lebih baik untuk kultur biologi kerana ia kurang berkemungkinan menyebabkan kerosakan pada membran sel melalui pemampatan mekanikal atau lelasan. Kultur Fusarium venenatum yang lebih padat jatuh ke pangkal gelung, di mana ia dikeluarkan dan melalui proses pempasteuran. Penapisan digunakan untuk menuai Fusarium venenatum, dengan ini kemudian dikeringkan sebelum dicampur dengan pengikat. Majoriti produk Quorn terikat dengan putih telur yang telah terhidrat semula, yang menjadikannya tidak sesuai untuk diet vegan.

Bekas lengkap boleh mengandungi sebanyak 230 tan kaldu, kerana glukosa lebih tumpat daripada air. 30 tan kaldu kultur dikeluarkan setiap jam. Ketumpatan kultur dalam kaldu semasa penapisan berbeza daripada 1.5% (ketumpatan kultur piawai kapal) kepada 25–30% w/v, bersamaan dengan kadar pengeluaran standard 292 kilogram terhidrat sejam, atau 7 tan metrik terhidrat setiap 24 jam kitaran. Ini memberikan kadar pencairan kapal kira-kira 13% w/w sejam; jumlah kaldu dan jisim kultur dikeluarkan dan kemudian dibuat semula setiap jam, berkenaan dengan jumlah jisim di dalam bekas. Jisim kering mengandungi 25% dinding sel, 48% protein, 12% karbohidrat larut dan 12% lemak . Jumlah kandungan protein berbeza dari 43-85%.

Undang-undang[sunting | sunting sumber]

Di United Kingdom, Kementerian Pertanian, Perikanan dan Makanan telah meluluskan penjualan mikoprotein sebagai makanan pada tahun 1985. [1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e "GRAS NOTIFICATION for MYCOPROTEIN, Submitted by Marlow FoodsLtd, November 30,2001] accessed 2011-06-27" (PDF). fda.gov.
  2. ^ a b From petri dish to plate: The £172m fungi The Independent published 2005-06-07, accessed 2011-06-27
  3. ^ "What is quorn made of?". Metro (dalam bahasa Inggeris). 2018-03-04. Dicapai pada 2020-02-26.