Globulin pengikat tiroksina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
SERPINA7
Struktur sedia ada
PDBPencarian ortolog: PDBe RCSB
Pengecam
AliasSERPINA7, TBG, serpin family A member 7, Thyroxine-binding globulin,TBG, TBGQTL
Pengecam-pengecam luaranOMIM: 314200 MGI: 3041197 HomoloGene: 20113 GeneCards: SERPINA7
Ortolog
SpesiesManusiaMencit
Entrez
Ensembl
UniProt
RefSeq (mRNA)

NM_000354

NM_177920
NM_001382371
NM_001382372

RefSeq (protein)

NP_000345

NP_808588
NP_001369300
NP_001369301

Kedudukan (UCSC)Chr X: 106.03 – 106.04 Mbtiada data
Carian PubMed[2][3]
Wikidata
Papar/Sunting data manusiaPapar/Sunting data mencit

Globulin pengikat tiroksina (TBG) ialah globulin protein yang pada manusia dikodkan oleh gen SERPINA7. TBG mengikat hormon tiroid dalam peredaran. Ia merupakan salah satu daripada tiga protein pengangkutan (bersama-sama dengan transtiretin dan albumin serum) yang bertanggungjawab untuk membawa hormon tiroid tiroksina (T4) dan triiodotironina (T3) dalam aliran darah. Daripada ketiga-tiga protein ini, TBG mempunyai pertalian tertinggi terhadap T4 dan T3, tetapi terdapat dalam kepekatan terendah berbanding transtiretin dan albumin yang juga mengikat T3 dan T4 dalam peredaran. Walaupun kepekatannya rendah, TBG membawa majoriti T4 dalam plasma darah. Oleh kerana kepekatan T4 dan T3 yang sangat rendah dalam darah, ketepuan TBG jarang melebihi 25% dengan ligan. Tidak seperti transtiretin dan albumin, TBG mempunyai tapak pengikatan tunggal T4/T3. TBG disintesis terutamanya dalam hati sebagai protein 54 kDa. Dari segi genomik, TBG ialah serpin; walau bagaimanapun, ia tidak mempunyai fungsi perencatan seperti kebanyakan ahli lain dalam kelas protein ini.

Dalam diagnosis[sunting | sunting sumber]

Ujian globulin pengikat tiroksina kadangkala digunakan untuk mencari punca peningkatan (hipertiroidisme) atau penurunan (hipotiroidisme) tahap hormon tiroid. Ini dilakukan dengan mengukur resin yang mengikat hormon tiroid berlabel, yang berlaku hanya apabila hormon tiroid berlabel bersifat bebas.

Serum pesakit dicampur dengan hormon tiroid berlabel; seterusnya, resin ditambah kepada keseluruhan campuran untuk mengukur jumlah hormon tiroid berlabel bebas. Jadi, sebagai contoh, jika pesakit benar-benar memiliki hipotiroid, dan tahap TBG adalah normal, maka terdapat banyak tapak yang terbuka untuk mengikat TBG memandangkan jumlah tahap hormon tiroid adalah rendah. Oleh itu, apabila hormon berlabel ditambah, ia akan mengikat kebanyakannya di TBG, meninggalkan sedikit daripadanya untuk mengikat resin. Sebaliknya, bagaimanapun, jika pesakit benar-benar hipertiroid, dan paras TBG adalah normal, hormon endogen pesakit akan menepu lebih banyak tapak pengikatan TBG, meninggalkan lebih sedikit ruang untuk hormon berlabel, yang membolehkan pengikatan yang lebih besar pada resin.

Pada pesakit yang benar-benar hipotiroid atau hipertiroid, ujian TBG tidak begitu berguna. Walau bagaimanapun, jika jumlah tahap hormon tiroid menunjukkan hipotiroidisme atau hipertiroidisme tanpa gejala yang disertakan, utiliti ujian TBG menjadi lebih jelas, kerana pengeluaran TBG boleh diubah suai oleh faktor lain seperti tahap estrogen, tahap kortikosteroid atau kegagalan hati. Sebagai contoh, jika tahap TBG adalah tinggi, yang boleh berlaku apabila tahap estrogen tinggi, TBG akan mengikat lebih banyak hormon tiroid, mengurangkan hormon bebas yang terdapat dalam darah, dan membawa kepada rangsangan TSH lalu mengeluarkan lebih banyak hormon tiroid. Dalam kes ini, jumlah tahap hormon tiroid akan menjadi tinggi. Oleh itu, apabila hormon berlabel ditambah memandangkan TBG begitu tinggi, apabila keseimbangan antara pengikatan hormon tiroid endogen dan hormon berlabel tercapai, kurang hormon berlabel bebas akan tersedia untuk diserap ke dalam resin. Sebaliknya, dengan kehadiran kortikosteroid yang menurunkan tahap TBG, jumlah hormon tiroid (terikat dan bebas) dalam darah akan menjadi rendah. Oleh itu, apabila hormon yang dilabelkan ditambah, oleh kerana TBG yang sangat sedikit terdapat dalam darah, selepas keseimbangan dicapai, hanya sebahagian kecil daripadanya akan mengikat lalu meninggalkan banyak yang tersedia untuk diserap oleh resin.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c GRCh38: Ensembl release 89: ENSG00000123561 - Ensembl, May 2017
  2. ^ "Human PubMed Reference:". National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine.
  3. ^ "Mouse PubMed Reference:". National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]