Hari Kebangsaan Republik Rakyat China

Ini adalah rencana baik. Klik di sini untuk maklumat lanjut.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Hari Kebangsaan Republik Rakyat China
中华人民共和国国庆节
National Day of the People's Republic of China

Atas: Keranjang bunga gergasi dan potret Sun Yat-sen pada Hari Percutian Nasional pada tahun 2020 di Dataran Tiananmen
Bawah: Hiasan Hari Kebangsaan di Taman Beihai (Taman bunga di Taman Beihai pada tahun 2004, dengan Papan tanda berbunyi 「国庆」 (guóqìng; secara harfiah "perayaan nasional"), iaitu "Hari Kebangsaan".)
Juga dikenali sebagai
Hari China, Hari Jadi China, Hari Republik Rakyat China, 10-1
Diraikan oleh/di
Republik Rakyat China Republik Rakyat China termasuk Hong Kong Kawasan Pentadbiran Khas Hong Kong dan Makau Kawasan Pentadbiran Khas Makau
JenisHari Kebangsaan ((Bersejarah), (Budaya), (Nationalis))
KepentinganMemperingati penubuhan Republik Rakyat China
SambutanPercutian November ("Minggu Emas"), menyampaikan bakul bunga ke Monumen Pahlawan Rakyat, perbarisan tentera biasa, dll.
Tarikh1 Oktober (sejak Tahun 1949)
KekerapanTahunan (Hari yang sama setiap tahun)
(jangka masa selama 1 hari)
Bendera Nasional Republik Rakyat China
Dataran Tiananmen, Hari Kebangsaan Republik Rakyat China 2006. yang tertulis di placard dibaca sebagai berikut "Sambutlah ulang tahun ke-57 penubuhan Republik Rakyat China". Orang di Potret tersebut Ialah Encik Sun Yat-sen.[1]

Hari Kebangsaan Republik Rakyat China, kadang-kadang disebut sebagai Hari Kebangsaan dan Hari Nasional, ialah hari cuti yang disiapkan untuk memperingati penubuhan Republik Rakyat China . Tarikh perayaan ditetapkan pada 1 Oktober [note 1] [2] . Pada Tarikh 1 Oktober 1949, upacara pendirian Republik Rakyat China diadakan di Dataran Tiananmen di Beijing, dan Pemerintah Pusat Republik Rakyat China ditubuhkan secara rasmi. Festival di Tanah besar China dan wilayahnya Gang Ao ditetapkan pada hari cuti atau cuti umum yang sah, hari cuti rasmi Hari Kebangsaan di tanah besar China untuk 1 Oktober hingga 3 Oktober JCP tiga hari, tetapi menurut Hari Kebangsaan minggu itu maka ada Cuti Minggu Emas. Secara amnya, cuti hujung minggu minggu-minggu lain disesuaikan dengan sebelum dan selepas cuti berkanun selama tiga hari untuk dihubungkan dengan hujung minggu dalam seminggu untuk membentuk percutian kecil selama 7 hari. Dalam kes Perayaan Kuih Bulan (Festival Pertengahan Musim Luruh) dan cuti berkanun yang lain, digunakan 8 hari berturut-turut; di Hong Kong, percutian berkanun adalah 2 hari pada tahun 1997 dan 1998, dan kemudian berubah menjadi 1 hari; di Makau, ia adalah 2 hari .

Mesyuarat pertama Jawatankuasa Nasional pada Kali Pertama Persidangan Perundingan Politik Rakyat China telah diadakan di Dewan Qinzheng di Zhongnanhai pada Tarikh 9 Oktober 1949. Ma Xulun , ahli Jawatankuasa Nasional Persidangan Perundingan Politik Rakyat China, memberi kepercayaan kepada ahli Xu Guangping kerana sakit, dan mengusulkan kepada pertemuan itu bahawa "pemerintah diminta untuk menetapkan tarikh untuk China pada 1 Oktober. Hari Kebangsaan Republik Rakyat China menggantikan Hari Nasional yang lama pada 10 Oktober. Mesyuarat memutuskan untuk menghantar Pusat Pemerintahan Rakyat kepada Pemerintah Rakyat Pusat untuk pelaksanaan terpilih [note 2] .

Pelbagai aktiviti peringatan akan diadakan semasa Hari Kebangsaan untuk memperingati para martir revolusioner Republik Rakyat China. Sejak tahun 2008, setiap Hari Kebangsaan, pemimpin parti dan negara akan menyampaikan bakul bunga ke Monumen Pahlawan Rakyat di Dataran Tiananmen. Sejak tahun 1950-an, potret Encik Sun Yat-sen telah dipamerkan di sebelah utara Monumen Pahlawan Rakyat dan menghadap Dataran Tiananmen untuk memperingati Sun Yat-sen dan Revolusi 1911 di bawah pimpinannya. Masyarakat Cina di luar negara di banyak tempat di dunia juga mengadakan perayaan, perarakan atau upacara menaikkan bendera untuk diraikan.

Perihal / Am[sunting | sunting sumber]

Hari Kebangsaan (Hari Nasional) (Cina: 国庆节; guóqìng jié; Hari Perayaan Nasional), secara rasmi Hari Nasional Republik Rakyat China (Hari Kebangsaan Republik Rakyat China) (Cina: 中华人民共和国国庆节), ia merupakan Cuti Umum di China dirayakan tiap tahun pada 1 Oktober sebagai Hari Kebangsaan Negara Republik Rakyat China, memperingati Pengisytiharaan Formal sebuah Pertubuhan Negara iaitu Republik Rakyat China pada Tarikh 1 Oktober 1949. Kemenangan Parti Komunis China dalam Perang Saudara China yang mengakibatkan Pengunduran Kuomintang ke Taiwan dan Revolusi Komunis China dimana Republik Rakyat China Mengantikan Republik China.[3][4]

Walaupun diperhatikan pada 1 Oktober, enam hari lagi ditambahkan pada cuti rasmi, biasanya sebagai pengganti dua cuti hujung minggu sekitar 1 Oktober, menjadikannya cuti awam secara de facto yang terdiri daripada tujuh hari berturut-turut yang juga dikenali sebagai Minggu Emas(Cina: 黄金周; "huángjīn zhōu") dengan spesifik yang dikawal selia oleh Dewan Negara.[5] Perayaan dan konsert biasanya diadakan di seluruh negara pada hari ini, dengan acara besar Perarakan tentera dan pertandingan massa diadakan pada tahun-tahun tertentu.[A] Perbarisan yang diadakan pada Tarikh 1 Oktober 2019 menandakan ulang tahun ke-70 Republik Rakyat China.

Pautan Senarai Tarikh Hari Kebangsaan Republik Rakyat China Sejak Tahun 1949 hingga Kini[sunting | sunting sumber]

Perayaan Nasional[sunting | sunting sumber]

Hari Kebangsaan menandakan bermulanya satu-satunya minggu keemasan (Cina: 黄金周) di Republik Rakyat China yang ditetapkan oleh kerajaan. Menghapus satu diantara Minggu Emas menimbulkan kontroversi ketika ia berlaku pada tahun 2007.

Hari ini disambut di seluruh Tanah besar China, Hong Kong, dan Makau dengan pelbagai perayaan yang diatur oleh pemerintah, termasuk bunga api dan konsert, serta acara sukan dan acara kebudayaan. Tempat awam, seperti Tiananmen Square di Beijing, dihiasi dengan tema perayaan. Potret pemimpin yang dihormati, seperti Mao Zedong, dipaparkan secara terbuka. [7] Percutian ini juga disambut oleh banyak orang Cina luar negara.

Upacara meletakkan karangan bunga di Monumen Pahlawan Rakyat[sunting | sunting sumber]

Dari tahun 2004 hingga 2013, upacara meletakkan karangan bunga nasional diadakan pada Hari Nasional di Dataran Tiananmen berikutan upacara menaikkan bendera selama bertahun-tahun tanpa perarakan. Upacara ini berpusat pada Monumen Pahlawan Rakyat, yang dibina pada tahun 1958 untuk mengenang jutaan orang Cina yang tewas selama bertahun-tahun perjuangan nasional. Bermula pada tahun 2014, mereka diadakan pada hari cuti baharu, Hari Peringatan Nasional, yang ditetapkan pada malam Hari Kebangsaan, 30 September, dan dipengerusikan oleh Setiausaha Umum Parti Komunis China (Pemimpin utama China) dan lain-lain pemimpin parti dan negara.

Penerbitan Senarai Kepujian Hari Kebangsaan[sunting | sunting sumber]

Tradisi lama yang dihidupkan kembali pada tahun 2019 adalah penerbitan "Senarai Kepujian Hari Nasional" oleh Majlis Negeri sebagai ukuran rasa terima kasih nasional dan pengiktirafan terhadap layanan yang diberikan oleh sejumlah individu kelahiran tempatan dan asing dalam tindakan amal, sebagai panutan kepada rakyat China, dalam menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan prestij sukan negara, dalam memupuk hubungan diplomatik dengan negara-negara di dunia dan melestarikan dan mempromosikan budaya dan seni Cina dengan pelantikan mereka sebagai penerima pingat kebangsaan dan gelaran kehormat kebangsaan di nama negeri. Presiden dan Setiausaha Agung adalah pegawai utama upacara pemberian, yang biasanya diadakan di Dewan Besar Rakyat beberapa hari sebelum Hari Kebangsaan itu sendiri.

Upacara menaikkan bendera kebangsaan[sunting | sunting sumber]

Selama bertahun-tahun, upacara menaikkan bendera Hari Kebangsaan jam 6 pagi ialah tindakan yang lebih besar pada tahun-tahun tanpa perarakan. Diadakan di Dataran Tiananmen, sejak tahun 2017 Syarikat Pengawal Warna Beijing Garrison Honor Guard Batalion hadir untuk upacara bersama Kumpulan Marching Nasional PLA. Sehingga tahun 2016 unit Polis Rakyat Bersenjata Beijing menyediakan lelaki untuk penjaga warna upacara. Upacara ini terbuka untuk masyarakat umum dan pelancong dan disiarkan secara meluas.

Perbarisan ketenteraan awam-tentera[sunting | sunting sumber]

Marshal Lin Biao meninjau tentera semasa perarakan tentera ulang tahun ke-10 pada tahun 1959.

Perbarisan khas ketenteraan awam Tentera Pembebasan Rakyat, Polis Rakyat Bersenjata dan Militia bersama-sama dengan wakil-wakil dari semua lapisan masyarakat termasuk Pelopor Muda China diadakan pada tahun-tahun istimewa pada pagi Hari Kebangsaan itu sendiri. Sejak tahun 1984 telah disiarkan di Televisyen Pusat China sejak tahun 1984 (dan disiarkan di seluruh dunia dari tahun itu juga melalui satelit dan kabel televisyen), ialah sorotan utama perayaan nasional di Beijing.[8] Sejak perarakan tahun 1950, perbarisan diadakan pada Hari Kebangsaan setiap 10 tahun (format yang bermula pada tahun 1999) sementara sebelumnya terdapat perbarisan tahunan yang diadakan hingga tahun 1959 ketika BPK memutuskan bahawa hari kebangsaan akan disambut "dengan berjimat".[9][10]

Perarakan ini diawasi oleh pemimpin terpenting dalam tugas politiknya sebagai Setiausaha Umum Parti Komunis China dan mandat perlembagaan sebagai Presiden Republik Rakyat China, serta kepemimpinan tentera sebagai Pengerusi Suruhanjaya Ketenteraan Pusat.

Pemimpin terpenting ditemani di tangga di Pintu Tiananmen oleh:

Evolusi sejarah dan perayaan[sunting | sunting sumber]

Upacara Pengasas Republik Rakyat China merujuk kepada upacara yang diadakan di Beijing (sebelumnya dikenali sebagai Peking) pada Tarikh 1 Oktober 1949 untuk penubuhan Pemerintahan Rakyat Pusat di Republik Rakyat China, yang menandakan penubuhan Rakyat Republik China. Selepas upacara penubuhannya, Ma Xulun, Menteri Pendidikan dan Pengerusi Jawatankuasa Pusat Persatuan China untuk Promosi Demokrasi, percaya bahawa penubuhan Hari Nasional "Double Ten" semasa Rezim Negara Republik China (1912-1949) harus dihapuskan. Dia menyusun proposal yang disebut "Menyarankan 1 Oktober sebagai Hari Nasional", yang dia bersedia untuk menyerahkan kepada pertemuan pertama Jawatankuasa Nasional Pertama Persidangan Perundingan Politik Rakyat China. [11][12]

Pada Tarikh 9 Oktober 1949, pertemuan itu diadakan di Dewan Qinzheng di Zhongnanhai, dan Ma Xulun menyampaikan cadangan dari Xu Guangping kerana sakit. Lin Boqu, setiausaha jeneral Kerajaan Rakyat Pusat, memberikan ucapannya, dan Mao Zedong juga menyatakan sokongannya. Pada akhirnya, pertemuan itu dengan suara bulat meluluskan proposal tersebut, dan membuat resolusi "Meminta Pemerintah untuk menetapkan 1 Oktober sebagai Hari Nasional Republik Rakyat China untuk menggantikan Hari Nasional yang lama pada 10 Oktober," dan mengirimkannya ke Kerajaan Pusat Rakyat untuk diterima pakai dan dilaksanakan. [13][14] Diadopsi pada mesyuarat keempat Jawatankuasa Pemerintahan Rakyat Pusat pada 2 Disember 1949《Resolusi pada Hari Kebangsaan Republik Rakyat China》,Menyatakan:[15]

Sejak tahun 1950, 1 Oktober setiap tahun, hari di mana Republik Rakyat China diisytiharkan, telah menjadi Hari Nasional Republik Rakyat China.

Pada Tarikh 23 Disember 1949, Mesyuarat Pentadbiran Kedua Belas Majlis Pentadbiran Pemerintahan Rakyat Pusat meluluskan "Langkah-langkah Cuti Hari Tahun Baharu dan Hari Peringatan Nasional", yang menetapkan bahawa Hari Kebangsaan dan Hari Ulang Tahun ialah hari cuti bagi semua orang, 1 Oktober dan 2 Oktober Terdapat dua hari cuti setiap hari untuk memperingati penubuhan China Baharu. Setakat ini, Hari Kebangsaan telah ditetapkan sebagai cuti umum negara. Pada 1 Oktober 1950, Sambutan Hari Kebangsaan Pertama Republik Rakyat China diadakan di Dataran Tiananmen. [16] Selepas itu, akan diadakan aktiviti peringatan dengan skala yang berbeza setiap tahun, terutamanya "Perbarisan di Ibu Negara untuk Merayakan Ulang Tahun Penubuhan Republik Rakyat China ". Antaranya, yang paling berpengaruh dan paling mewakili ialah tujuh perarakan ketenteraan pada upacara penubuhannya, ulang tahun ke-5, 10, 35, 50, 60, dan 70 penubuhan Republik Rakyat China.

Sejak upacara penubuhan pada tahun 1949, sebanyak 16 perayaan Hari Kebangsaan dan 14 perarakan tentera Hari Kebangsaan telah diadakan. Antaranya, 11 perbarisan tentera Hari Kebangsaan diadakan dari tahun 1949 hingga 1959. Pada bulan September 1960, Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China dan Dewan Negara melaksanakan kebijakan "ekonomi yang ketat, ketekunan dan berjimat cermat untuk membangun negara", mereformasi upacara perayaan nasional, dan melaksanakan "lima tahun, satu perayaan kecil, sepuluh tahun, satu perayaan besar, dan perarakan ketenteraan di Daqing. " Pada tahun 1964, perintah pembentukan ketenteraan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan Nasional menyenaraikan syarat-syarat perarakan tentera untuk kali pertamanya. Selepas itu, kerana Revolusi Kebudayaan dan sebab-sebab lain, perarakan ketenteraan Hari Kebangsaan tidak diadakan selama 24 tahun berturut-turut. Sehingga tahun 1984, menurut cadangan Deng Xiaoping, pengarah Jawatankuasa Penasihat Pusat Parti Komunis China dan ketua Suruhanjaya Ketenteraan Pusat, Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China memutuskan untuk meneruskan perbarisan ketenteraan dan mengadakan perarakan perbarisan tentera Hari Kebangsaan berskala besar pada ulang tahun ke-35 Hari Kebangsaan pada tahun 1984. Pada tahun 1989, kerana peristiwa 4 Jun, tidak ada perarakan ketenteraan pada perayaan ulang tahun ke-40 penubuhan Republik Rakyat China. Pada tahun 1999, Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China memutuskan untuk mengadakan perarakan ketenteraan pada ulang tahun ke-50 penubuhan Republik Rakyat China, dan perarakan tentera berskala besar diadakan di Dataran Tiananmen pada 1 Oktober 1999. Pada Hari Kebangsaan pada tahun 2009, perarakan tentera diadakan untuk ulang tahun ke-60 penubuhan Republik Rakyat China . [17] Pada Hari Kebangsaan 2019, Beijing mengadakan perayaan besar ulang tahun ke-70 penubuhan Republik Rakyat China .

Kecuali untuk "Sambutan Hari Kebangsaan Penubuhan Republik Rakyat China" (Sambutan Hari Kebangsaan) yang diadakan oleh semua lapisan masyarakat di ibu negara untuk perayaan penting, Majlis Mesyuarat Negara Republik Rakyat China pada amnya akan mengadakan Hari Kebangsaan dengan sambutan untuk menyambut Hari Kebangsaan pada tahun-tahun biasa.

Meraikan tahun-tahun kebelakangan ini[sunting | sunting sumber]

Cuti umum berkanun[sunting | sunting sumber]

Republik Rakyat China Tanah besar China[sunting | sunting sumber]

Hari Kebangsaan Republik Rakyat China selepas tahun 1999 ialah cuti "Minggu Emas" Republik Rakyat China. Cuti berkanun untuk Hari Kebangsaan ialah 3 hari, dan dua hujung minggu sebelum dan sesudah disesuaikan dengan 7 hari. Juga dikenali sebagai percutian Minggu Emas.

Hong Kong Hong Kong dan Makau Makau[sunting | sunting sumber]

2 hari di Kawasan Pentadbiran Khas Macau dan 1 hari di Kawasan Pentadbiran Khas Hong Kong .

Institusi dan syarikat di luar China[sunting | sunting sumber]

Institusi dan syarikat luar negara di Tanah Besar China mempunyai percutian selama tiga hingga tujuh hari.

Anotasi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 毛泽东于1949年9月21日在政协第一届全体会议致开幕词宣布「中华人民共和国成立」,于10月1日在开国大典致辞宣布「中华人民共和国中央人民政府」成立。但有时也将10月1日当作「中华人民共和国宣告成立」的日子。
  2. ^ 因中华人民共和国开国后至1954年9月第一届全国人民代表大会召开时,中央人民政府是最高权力机关,包含了最高立法权与行政权。而中国人民政治协商会议全国委员会是参政议政机关,仅能向中央人民政府提出建议。

Rujukan Lainnya[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sejak penubuhan republik rakyat hingga 2009, negara ini telah mengadakan 14 perarakan ketenteraan besar Hari Kebangsaan pada tahun 1949–1959, 1984, 1999, dan 2009.[6]

rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fu, Ying (16 July 2008). "China at 60: Nostalgia and progress". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 September 2013. Dicapai pada 30 April 2011.
  2. ^ 中央人民政府委员会 (2000-12-10). "关于中华人民共和国国庆日的决议". www.npc.gov.cn (dalam bahasa Cina). 中国人大网. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-29. Dicapai pada 2019-10-01.
  3. ^ "Flag-raising ceremony held for China's National Day celebration". Xinhua News Agency. 1 October 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 October 2009. Dicapai pada 30 April 2011.
  4. ^ Westad, Odd (2003). Decisive Encounters: The Chinese Civil War, 1946–1950. Stanford University Press. m/s. 305. ISBN 978-0-8047-4484-3.
  5. ^ "国务院办公厅关于2019年部分节假日安排的通知" [Notice of the General Office of the State Council on Some Holiday Arrangements in 2019]. 4 December 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 May 2019. Dicapai pada 29 September 2019.
  6. ^ 新中国历次大阅兵 [New China's previous grand military parades]. gov.cn. Xinhua News Agency. 21 August 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 December 2009. Dicapai pada 26 September 2019.
  7. ^ "China celebrates with elaborate display of power and ideology". The Irish Times. 2 October 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 October 2012. Dicapai pada 30 April 2011.
  8. ^ "The history of the People's Republic of China – through 70 years of mass parades". Diarkibkan daripada yang asal pada 1 October 2019. Dicapai pada 8 October 2019.
  9. ^ "1960年至1983年为什么没有国庆阅兵". Diarkibkan daripada yang asal pada 8 October 2019. Dicapai pada 8 October 2019.
  10. ^ Hung, Chang-tai (2007). "Mao's Parades: State Spectacles in China in the 1950s" (PDF). The China Quarterly. 190 (190): 411–431. doi:10.1017/S0305741007001269. JSTOR 20192777. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 13 August 2017. Dicapai pada 16 October 2019.
  11. ^ name=":0"
  12. ^ 石绍庆 (2020-10-02). "新中国首次国庆纪念活动". 学习时报. Dicapai pada 2020-10-03.[pautan mati kekal]
  13. ^ name=":0"
  14. ^ 石绍庆 (2020-10-02). "新中国首次国庆纪念活动". 学习时报. Dicapai pada 2020-10-03.[pautan mati kekal]
  15. ^ 马烈 (2004-01-01). 马叙伦与中国民主促进会 (dalam bahasa Cina). 广东人民出版社. m/s. p. 136. ISBN 9787218044170. |pages= has extra text (bantuan)
  16. ^ 石绍庆 (2020-10-02). "新中国首次国庆纪念活动". 学习时报. Dicapai pada 2020-10-03.
  17. ^ "北京选拔女民兵参加国庆阅兵 80后报名踊跃". 腾讯网. 北京晚报. 2008-12-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-11-07. Dicapai pada 2019-09-26.

Lihat Ini[sunting | sunting sumber]

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]