Helang berkepala dua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Helang imperialis Rusia, Saint Petersburg
Helang imperialis Austria, Kementerian Perang (Kementerian Pertahanan Persekutuan), Vienna

Dalam ilmu jata dan veksilologi, helang berkepala dua (atau helang ganda) adalah caj yang berkaitan dengan konsep Empayar.

Sebilangan besar penggunaan simbol moden secara langsung atau tidak langsung berkaitan dengan penggunaannya oleh Empayar Rom / Byzantine, yang penggunaannya mewakili dominasi Empayar terhadap Timur Dekat dan Barat. Simbol ini jauh lebih tua, dan makna asalnya dipertikaikan di kalangan para sarjana. Helang telah lama menjadi simbol kekuasaan dan dominasi.

Helang berkepala dua atau helang ganda adalah motif yang muncul dalam Tamadun Mycenae dan di Timur Dekat Kuno, terutama dalam ikonografi Het. Ini muncul kembali pada Abad Pertengahan Tinggi, dari sekitar abad ke-10 atau ke-11, dan digunakan terutamanya oleh Kerajaan Byzantium, tetapi representasi abad ke-11 atau ke-12 juga ditemukan berasal dari Sepanyol Islam, Perancis dan Kerajaan Raška. Dari abad ke-13 dan seterusnya, ia menjadi lebih meluas, dan digunakan oleh Sultan Seljuk dan Mamluk di dunia Islam, dan oleh Empayar Rom Suci, Serbia, beberapa keluarga bangsawan Albania dan Rusia abad pertengahan di dunia Kristian.

Anatolia dan Timur Dekat Kuno[sunting | sunting sumber]

Binatang mitologi polycephalous sangat kerap terjadi pada zaman peninggalan bergambar Zaman Gangsa dan Zaman Besi di Timur Dekat Kuno, terutama di wilayah Assyria. Yang terakhir ini diterima pakai oleh orang Het.[1] Penggunaan helang berkepala dua dalam citra orang Het telah ditafsirkan sebagai "lambang diraja".[2] Lega Hitt yang monumental dari helang berkepala dua yang mencengkam dua kelinci terdapat di dermaga timur Gerbang Sphinx di Alaca Hüyük.[1] Untuk lebih banyak contoh helang berkepala dua dalam konteks orang Het, lihat kajian oleh Jesse David Chariton, The Function of the Double-Headed Eagle at Yazılıkaya.[3]

Zaman Pertengahan[sunting | sunting sumber]

Selepas Zaman Gangsa runtuh, terdapat lebih banyak dari dua milenium sebelum kemunculan semula motif helang berkepala dua. Kejadian paling awal dalam konteks Empayar Bizantium nampaknya pada brokat sutera bertarikh abad ke-10, yang berkemungkinan besar dihasilkan di Sepanyol Islam;[4] contoh awal yang serupa, dari abad ke-10 atau ke-11, berasal dari Bulgaria[5] dan dari Perancis.[6]

Galeri bendera dan jata[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Chariton, Jesse David (2011). "The Mesopotamian Origins of the Hittite Double-Headed Eagle". UW-L Journal of Undergraduate Research. XIV – melalui ResearchGate.
  2. ^ Collins, Billie Jean. 2010 "Animal Mastery in Hittite Art and Texts" in The Master of Animals in Old World Iconography, ed. Derek B. Counts and Bettina Arnold, pp. 59-74. Main Series, Number 24, Archaeolingua Foundation, Budapest.
  3. ^ Chariton, Jesse David (2008). "The Function of the Double-Headed Eagle at Yazılıkaya" (PDF). UW-L Archaeology Senior Theses – melalui Minds@UW.
  4. ^ Reconstructed by the Abegg Stiftung Riggisberg, Switzerland. P. Ackermann: A Gold-woven Byzantine Silk of the Tenth Century. In: Revue des Arts Asiatiques X, 1936, 87-88. D.G. Sheperd: A mediaeval brocade. In: Bulletin of the Cleveland Museum of Arts 37, 1950, 195-196; S. Müller-Christensen: Zwei Seidengewebe als Zeugnisse der Wechselwirkung von Byzanz und Islam. In: Artes Minores. Dank an Werner Abegg. Bern, 1973, 22-25.
  5. ^ Stone slab with Double-Headed Eagle, Stara Zagora, Nasionalen Arkheologicheski Muzei, Sofia Inv. nr.B: 854; 10th-11th century, from the time of the Macedonian Empire in Bulgaria (976-1018) or from the time of Byzantine occupation (971-976; 1018-1185) and may be the emblem of rank of the Bulgarian tsar/basileus in Illyricum. Evans, Helen C. & William D. Wixom. Eds. The Glory of the Byzantine Empire. Art and Culture of the Byzantine Era A.D. 843-1261. The Metropolitan Museum of Art, New York, 1997. 326f.
  6. ^ Miniature of the Archangel Michael (killing a devil) and a monk, with a two-headed eagle between the arches, ms. of Pseudo-saint Clément, Recognitiones; Mont Saint-Michel, c. 1000. Avranches, Bibliothèque Municipale ms. 50.
  7. ^ "Mercian History" (dalam bahasa Inggeris). Mercian Volunteers Regimental Association. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 September 2007. Dicapai pada 13 Mei 2013.
  8. ^ Urquhart, R. M. (1973). Scottish Burgh and County Heraldry (dalam bahasa Inggeris). London: Heraldry Today. m/s. 108–109. ISBN 0900455241.
  • Soloviev, A.V. (1935). "Les emblèmes héraldiques de Byzance et les Slaves". Seminarium Kondakovianum (dalam bahasa Perancis). 7: 119–164.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]