Hubungan Bangladesh-Palestin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan Bangladesh-Palestin
Peta menunjukkan lokasi Bangladesh dengan Palestine

Bangladesh

Palestin
Misi diplomatik
Kedutaan Bangladesh, AmmanKedutaan Palestin, Dhaka
Duta
Duta Nahida Sobhan[1]Duta Yousef S. Y. Ramadan
Bantahan yang menyokong rakyat Palestin pada Perang Israel–Hamas 2023, Kishoreganj, Bangladesh

Hubungan dua hala antara Bangladesh dan Palestin adalah rapat dan dianggap mesra. Bangladesh telah menjadi penyokong konsisten kempen Palestin untuk sebuah negara merdeka, dan tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel. Tambahan pula, Bangladesh menawarkan biasiswa kepada belia Palestin, dan kedua-dua negara bekerjasama dalam hal ehwal ketenteraan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum kemerdekaan Bangladesh, ramai warga Pakistan Timur (orang Bangladesh) menawarkan diri untuk berperang dalam Perang Arab-Israel 1948. Hubungan antara Bangladesh dan Palestin, khususnya Pertubuhan Pembebasan Palestin (PPP), boleh dikesan sejak Perang Pembebasan Bangladesh pada tahun 1971. Pada mulanya, kebanyakan negara Arab teragak-agak untuk mengiktiraf negara Bangladesh yang baru ditubuhkan, tetapi hubungan bertambah baik pada tahun 1973 apabila Bangladesh menyokong Palestin menentang Israel semasa Perang Yom Kippur pada tahun 1973, termasuk menghantar pasukan perubatan dan bekalan bantuan untuk rakyat Palestin.

Pertemuan peringkat tinggi pertama antara kedua-dua negara berlangsung pada 1974, apabila Yasser Arafat bertemu Perdana Menteri Sheikh Mujibur Rahman di Lahore pada sidang kemuncak kedua Pertubuhan Kerjasama Islam (PKI).[2] Hubungan dengan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PPP) telah ditubuhkan sekitar tempoh masa itu, di mana Bangladesh membuka pejabat PPP di ibu negara, Dhaka, dan pegawai PPP kerap menjadi tetamu di acara yang dianjurkan oleh kor politik dan diplomatik Bangladesh.

Pada tahun 1980 setem pos telah dicipta yang menggambarkan pejuang kemerdekaan Palestin, Masjid al-Aqsa di latar belakang yang diselubungi kawat berduri, dan teks yang meraikan pejuang Palestin sebagai "berani" dalam bahasa Inggeris dan Arab.

Yasser Arafat melawat Bangladesh beberapa kali antara 1970-an dan 1990-an. Beliau biasanya menerima sambutan hangat daripada media Bangladesh, kalangan politik, dan orang awam. Menurut laporan Perpustakaan Kongres AS September 1988, kerajaan Bangladesh melaporkan pada tahun 1987 bahawa 8,000 belia Bangladesh telah menawarkan diri untuk memperjuangkan PPP berikutan lawatan ini. Sejak 1980-an, di bawah Pendidikan dan Latihan Ketenteraan Antarabangsa (PLKA), terdapat perkembangan hubungan ketenteraan antara PPP dan Bangladesh, dengan askar PPP menghadiri kursus selama setahun di Akademi Tentera Bangladesh di Chittagong.

Hubungan semasa[sunting | sunting sumber]

Pada masa kini, hubungan antara Bangladesh dan Palestin adalah mesra; Bangladesh ialah penyokong yang kuat dan konsisten untuk negara Palestin yang merdeka dan tegas menentang pendudukan Israel. Bangladesh mempunyai larangan sepenuhnya terhadap perdagangan (tidak langsung dan langsung) dengan Israel dan tidak mempunyai sebarang hubungan diplomatik dengan Israel. Bangladesh menyokong penubuhan sebuah negara Palestin yang ditetap pada sempadan 1967 dengan Baitulmaqdis sebagai ibu negara.[3]

Bangladesh menawarkan biasiswa untuk pelajar Palestin di kolej perubatan di Bangladesh dan pegawai tentera Palestin disediakan latihan di kemudahan tentera Bangladesh.[4]

Pada Disember 2016 Bangladesh menandatangani memorandum persefahaman dengan Palestin mengenai kerjasama perdagangan dan tenaga.[5] Presiden Palestin Mahmud Abbas melawat Dhaka pada Februari 2017.[6]

Palestin diwakili di Bangladesh oleh Kedutaan Negara Palestin di Dhaka.[7] Yousuf S Ramadan ialah penyandang Kuasa Usaha Palestin di Dhaka.[8]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Brief Curriculum Vitae of Nahida Sobhan, Ambassador of Bangladesh
  2. ^ Karim, M. M. Rezaul. "Currents and Crosscurrents". The Daily Star. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 June 2018. Dicapai pada 2 February 2017.
  3. ^ "Palestine President Abbas likely to arrive in Feb". The Financial Express. Dhaka. Dicapai pada 2 February 2017.
  4. ^ "Bangladesh will expand cooperation with Palestine: FM". bdnews24.com. Dicapai pada 2 February 2017.
  5. ^ "Bangladesh, Palestine ink MoU on trade, power generation". The Daily Star (dalam bahasa Inggeris). 13 December 2016. Dicapai pada 2 February 2017.
  6. ^ "Palestinian President Abbas in city". Dhaka Tribune. 2 February 2017. Dicapai pada 10 June 2018.
  7. ^ "President Abbas likely to arrive in Dhaka in Feb". The Daily Star. Dicapai pada 2 February 2017.
  8. ^ "Ties with Israel would be 'political suicide' for BNP, says Palestine envoy". bdnews24.com. Dicapai pada 2 February 2017.

Templat:Foreign relations of Bangladesh