Pemulihan Oktober

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Yusin Oktober (Hangul10월 유신; Hanja十月維新; RRSiwol Yusin) atau Pemulihan Oktober ialah rampasan kuasa Korea Selatan Oktober 1972 apabila Presiden Park Chung Hee mengambil alih kuasa diktator. Park telah berkuasa sebagai ketua Majlis Tertinggi untuk Pembinaan Semula Negara selepas rampasan kuasa 16 Mei 1961, dan pada tahun 1963 dia memenangi pilihan raya dan memegang jawatan sebagai presiden awam.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Pengisytiharan Bersama Utara-Selatan 4 Julai[sunting | sunting sumber]

Kim Il-sung

Pada 4 Mei 1972, pengarah Agensi Perisikan Pusat Korea (KCIA), Lee Hu-rak, pergi ke Korea Utara dan bertemu Kim Il Sung. Mereka mengumumkan Deklarasi Bersama Utara-Selatan dengan tiga prinsip penyatuan semula. Selepas pengisytiharan itu, kabel telefon terus dipasang antara Seoul dan Pyeongyang. Semangat untuk penyatuan semula semakin memuncak. Park menggunakannya sebagai alasan untuk pindaan perlembagaan.

Penggal ketiga jawatan presiden[sunting | sunting sumber]

Di bawah perlembagaan Republik Ketiga, presiden dihadkan kepada dua penggal memegang jawatan. Walau bagaimanapun, Perhimpunan Kebangsaan, yang dikuasai oleh Parti Republikan Demokratik Park, meminda Perlembagaan pada tahun 1969 untuk membenarkan penggal ketiga. Beliau telah dipilih semula dalam pilihan raya presiden 1971.

Pilihan raya perundangan 1971[sunting | sunting sumber]

Pilihan raya umum ke-8 telah diadakan pada 5 Mei 1971. Parti Republikan Demokratik Park mengambil 113 kerusi daripada 204. Walau bagaimanapun, ia tidak mencapai syarat minimum untuk meluluskan pindaan perlembagaan. Ia memerlukan persetujuan dua pertiga atau lebih daripada jumlah ahli Perhimpunan Kebangsaan. Oleh itu, Park tidak boleh meminda perlembagaan melalui prosedur yang sah.

Garis masa[sunting | sunting sumber]

Referendum 1969[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1969, dengan satu kali pindaan perlembagaan, penyandang jawatan presiden–Park–dibenarkan bertanding untuk penggal ketiga berturut-turut.

Pengisytiharan darurat[sunting | sunting sumber]

Pada Disember 1971, sejurus selepas memenangi penggal ketiga, Park mengisytiharkan darurat "berdasarkan realiti berbahaya situasi antarabangsa."

Rampasan kuasa[sunting | sunting sumber]

Pada 17 Oktober 1972, Park membubarkan Dewan Negara, menggantung perlembagaan dan mengisytiharkan undang-undang tentera. Universiti juga ditutup. Akhbar, radio dan televisyen tertakluk kepada penapisan, dan ucapan dihadkan dengan ketara. Kerja-kerja kemudiannya dimulakan pada perlembagaan baru, yang telah disiapkan pada 27 Oktober oleh Majlis Negeri darurat.

Peristiwa ini dinamakan sempena Pemulihan Meiji 1868 Jepun. Park Chung Hee, bekas pegawai dalam Tentera Diraja Manchukuo yang dikawal Jepun, mengagumi politik Jepun, dan menggelar rampasan kuasa dirinya Yusin (atau Yushin), sebutan Korea bagi perkataan Jepun Ishin (pemulihan).

Pentadbiran baharu yang ditubuhkan selepas rampasan kuasa itu kini dipanggil Rejim Yusin (유신체제, 維新體制) atau Kediktatoran Yusin (유신독재, 維新獨裁).

Perlembagaan Republik Keempat[sunting | sunting sumber]

Di bawah rejim Yusin, Perlembagaan Republik Ketiga Korea telah digantikan dengan Perlembagaan Yusin, Perlembagaan Republik Keempat.

Selaras dengan Perlembagaan Yusin, sebuah badan perwakilan pemilih yang dipanggil Majlis Penyatuan Kebangsaan (통일주체국민회의, Tongil Juche Gungmin Hoeui) telah ditubuhkan. Persidangan itu memilih presiden dan satu pertiga daripada ahli parlimen. Tempoh jawatan presiden dilanjutkan kepada enam tahun, tanpa sekatan perlembagaan ke atas bilangan penggal yang seseorang boleh berkhidmat–dengan berkesan menjadikan Presiden Park seumur hidup. Ia juga membenarkan presiden untuk mengisytiharkan "langkah kecemasan," (긴급조치권, Gingeup Jochi ), yang membenarkan presiden untuk mengisytiharkan undang-undang tanpa pengesahan oleh Perhimpunan Kebangsaan dan menggantung kebebasan awam.

Dari segi amalannya, kuasa persidangan untuk melantik satu pertiga daripada penggubal undang-undang telah dilaksanakan oleh presiden, menjaminnya majoriti parlimen dan kawalan ke atas parlimen. Digabungkan dengan kuasa luasnya untuk memerintah melalui dekri dan menyekat kebebasan perlembagaan, Perlembagaan Yusin menganugerahkan presiden dengan hampir semua kuasa pemerintahan di negara itu.

Park mewajarkan penciptaan diktator undang-undang dengan berhujah bahawa ekonomi Korea Selatan terlalu lemah untuk membenarkan demokrasi liberal gaya Barat. Sebaliknya, beliau berhujah bahawa negara memerlukan "demokrasi ala Korea" dengan jawatan presiden yang kuat dan tidak dicabar untuk kekal stabil.[1]

Kesudahannya[sunting | sunting sumber]

Rejim Yusin tidak lama kemudian dicabar oleh aktivis dari kumpulan seperti pelajar kolej, artis, ketua agama, dan pembangkang. Park menindas protes ini dengan kekerasan. Dalam Insiden Parti Revolusi Rakyat, lapan orang telah dibunuh kerana pengkhianatan. Pengakuan mereka, yang dikeluarkan melalui penyeksaan, adalah satu-satunya bukti dan mereka yang dihukum mati kini secara amnya dianggap tidak bersalah. Di sebalik penindasan ini, penentangan terhadap Rejim Yusin berterusan dan menyebabkan kekacauan sosial yang serius.

Rejim Yusin dikritik di peringkat antarabangsa kerana penyalahgunaan hak asasi manusia. Pentadbiran Carter Amerika memberi amaran bahawa pasukan tentera Amerika Syarikat mungkin ditarik balik dari Korea Selatan melainkan Park meredakan pemerintahan diktatornya.

Pada 26 Oktober 1979, "Insiden 10.26" berlaku— pembunuhan Park Chung–hee oleh anggota Agensi Perisikan Pusat Korea.

Pembunuhan Park menghilangkan dorongan utama Rejim Yusin. Walaupun tentera mengambil alih kuasa melalui rampasan kuasa berturut-turut (Kudeta 12.12 dan Insiden 5.18) selepas kematian Park, terdapat konsensus umum bahawa Perlembagaan Yusin tidak lagi berdaya maju. Akhirnya, Park digantikan oleh Chun Doo-hwan, yang mengisytiharkan Perlembagaan Republik Kelima, yang secara rasmi menggantikan Perlembagaan Yusin pada tahun 1980. Perlembagaan baru ini agak kurang autoritarian berbanding Perlembagaan Yusin, walaupun ia masih menumpukan kuasa yang luas dalam jawatan presiden.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "주체사상과 한국적 민주주의는 왜 나왔을까 - 매일경제". mk.co.kr (dalam bahasa Korea). 14 November 2018. Dicapai pada 29 March 2019.