Perbincangan Wikipedia:Calon gambar pilihan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Waktu terkini ialah 04:32:16, 20 Julai 2019 (UTC)

Hapuskan ingatan para pelayan jika gambar tak berubah.

Pengundian[sunting sumber]

Cadangan diusulkan oleh[sunting sumber]

Symbol comment.svg Gambar Pilihan yang kini ditukar pada setiap bulan telah dicadangkan ditukar kepada setiap minggu. Undian anda diperlukan bagi merealisasikan cadangan ini. Zamwan (bincang)

Symbol comment.svg Pengundian akan ditutup pada 28 Jun 2009. Zamwan (bincang) 17:41, 26 Jun 2009 (UTC)

Setuju[sunting sumber]

  • Symbol support vote.svg Setuju - Rencana dalam Wikipedia Bahasa Melayu kini sudah semakin banyak, terima kasih buat rakan-rakan yang sudi menyumbangkan rencana. Insya-Allah dengan prestasi Wikipedia Bahasa Melayu yang semakin memberangsangkan ini nanti kita boleh kembangkan cadangan pemilihan mingguan ini bagi segmen Tahukah Anda dan Calon rencana pilihan. - Hezery99 (bincang) 07:30, 12 Jun 2009 (UTC)
  • Symbol support vote.svg Setuju - <*)))>< Mr Ikan (bincang) 05:59, 14 Jun 2009 (UTC)
  • Symbol support vote.svg Setuju Nampaknya dah banyak yg 'beratur' dan ada 2 'orang kuat'. Harap berkekalan. ...Aurora... (b) 15:33, 15 Jun 2009 (UTC)
  • Symbol support vote.svg Setuju - Saya setuju sahaja. Md. Farhan (bincang) 10:49, 20 Jun 2009 (UTC)
  • Symbol support vote.svg Setuju Semangat dedikasi dan bersunguh-sungguh dalam menjayakan pelan ini. Syabas! — Didie (bincang) 07:56, 24 Jun 2009 (UTC)

Tidak setuju[sunting sumber]

Symbol oppose vote.svg Tidak setuju


Tatacara pencalonan baru[sunting sumber]

Symbol comment.svg Setelah gambar pilihan ditukar dari bulanan kepada mingguan, maka tatacara pencalonan juga akan berubah. Undian anda diperlukan bagi menentukan tatacara baru ini dapat digunakan atau tidak. <*)))>< Mr Ikan (bincang) 02:04, 16 Jun 2009 (UTC)

Setuju[sunting sumber]

Symbol support vote.svg Setuju

Tidak setuju[sunting sumber]

  • Symbol oppose vote.svg Tidak setuju no. 7 (automatik). ...Aurora... (b) 15:09, 16 Jun 2009 (UTC)
Symbol comment.svg - Kan dah tiada pengundian, maka gambar ditemplat semasa la yang menjadi gambar pilihan. takan nak tinggal kosong pulak??? <*)))>< Mr Ikan (bincang) 03:33, 17 Jun 2009 (UTC)
Symbol comment.svg - Mungkin ayat no.7 perlu ditulis semula begini Jika hanya terdapat hanya satu pencalonan bagi Gambar Pilihan pada minggu tersebut tanpa seorangpun pengguna yang membuat pengundian, maka calon Gambar Pilihan ini akan dikira sebagai "menang tanpa bertanding" dan secara automatik menjadi Gambar Pilihan. Sekiranya terdapat dua pencalonan dengan jumlah undian yang sama, maka calon yang terlebih dahulu dicalonkan akan dikira sebagai pemenang, manakala calon kedua akan dicalonkan sebagai Gambar Pilihan pada minggu berikutnya. Zamwan (bincang) 05:29, 17 Jun 2009 (UTC)
Symbol comment.svg Setuju - Macam ayat peguam. <*)))>< Mr Ikan (bincang) 07:46, 17 Jun 2009 (UTC)
Sekiranya diubah seperti ayat Zamwan itu, saya tarik balik bangkangan saya. ...Aurora... (b) 14:55, 17 Jun 2009 (UTC)

Gambar pilihan secara mingguan[sunting sumber]

<*)))>< Mr Ikan (bincang) 17:26, 25 Februari 2009 (UTC)

Random tak syok lah. Tapi kalau kita buat dalam templat siap2, kemudian menukarnya secara automatik pada setiap awal minggu tanpa perlu melakukan secara insani mungkin lebih baik. Zamwan (bincang) 11:56, 13 Mei 2009 (UTC)
Ok jugak, gambar akan bertukar secara automatik setiap minggu.... <*)))>< Mr Ikan (bincang) 16:44, 15 Mei 2009 (UTC)
Oh, yang ini memang telah diset di laman utama. Saya cadangkan kita tukar pada setiap minggu. Masih menunggu komen2 membina dari komuniti. Untuk melihat "draft" Gambar Pilihan mingguan, anda klik boleh di sini. Zamwan (bincang) 16:49, 15 Mei 2009 (UTC)
Ok saya tahu ia telah disetkan dilaman utama. Usaha yang bagus... Saya menyokong usaha anda. dimana tempat pengundian?? <*)))>< Mr Ikan (bincang) 16:57, 15 Mei 2009 (UTC)
Tempat pengundian di sini. Saya mencadangkan ianya bermula pada minggu ke-24. Aurora meminta agar kaedah pengundian sedia ada dikekalkan. Saya tiada masalah dengan perkara itu. Tapi kalau lebih banyak kita dapat mencari gambar2 menarik lebih bagus rasanya. Untuk ringkasan gambar, cuba guna pautan ini {{{Gp27}}}. Terima kasih. Zamwan (bincang) 05:41, 26 Mei 2009 (UTC)
Minggu 24? Bukan minggu 27 ke? Satu lagi, saya rasa sesetengah gambar itu penerangannya agak panjang, kalau boleh pendekkan sikit, sebab yang nak ditonjolkan ialah gambar. ...Aurora... (b) 01:05, 27 Mei 2009 (UTC)
Setuju, anda benar Aurora. Sebenarnya keterangan itu saya buat hanya untuk suka2. Nak dapatkan gambaran macamana tatarajahnya nanti. Kebanyakkan gambar2 yang dicadangkan adalah diambil daripada laman en.wiki. Oleh itu, keterangannya telah wujud, cuma perlu dialih bahasa. Berkenaan cadangan permulaan minggu, sebetulnya saya cadangkan ia bermula pada minggu ke-24. Apa2pun kita boleh lewatkan bergantung kepada komen2 membina yang akan diterima daripada komuniti ms.wiki. Zamwan (bincang) 10:54, 28 Mei 2009 (UTC)
Mula minggu 27 lah, banyak sikit masa nak fikir macam mana nak undi, dan nak mengundi. ...Aurora... (b) 14:04, 28 Mei 2009 (UTC)
Boleh, setuju. Zamwan (bincang) 16:09, 29 Mei 2009 (UTC)
Saya cadangkan kita buat undian seperti en.wiki <*)))>< Mr Ikan (bincang) 06:06, 1 Jun 2009 (UTC)
Macam mana tu? Satu lagi, saya perasan teks diletakkan di tepi gambar, ini tidak akan nampak elok dengan rupa LU sekarang. ...Aurora... (b) 15:02, 3 Jun 2009 (UTC)
Macam ini. <*)))>< Mr Ikan (bincang) 00:04, 8 Jun 2009 (UTC)
Pening jugak nak buat. Saya cuba dengan minggu 27 <*)))>< Mr Ikan (bincang) 03:21, 8 Jun 2009 (UTC)

Macam mana pulak gambar yang tidak mempunyai rencana??? untuk calon 2010 tu, banyak lagi yang tiada rencana <*)))>< Mr Ikan (bincang) 05:17, 18 Jun 2009 (UTC)

Gambar tanpa rencana tidak memenuhi syarat WP:GP no. 5, iaitu menambah nilai pada rencana. Jadi tidak boleh jadi gambar pilihan. Kena cipta dan guna dalam rencana dahulu, kemudian baru dicalonkan/diundi. ...Aurora... (b) 14:50, 18 Jun 2009 (UTC)
Perkara yang paling mudah dibuat adalah mencari gambar dahulu, kemudian barulah mencipta rencana (berbanding melakukan perkara yang sebaliknya). Untuk gambar pilihan tahun 2010, masih banyak masa untuk mencipta rencana yang berkaitan. Zamwan (bincang) 15:12, 18 Jun 2009 (UTC)
Mana dulu tu terpulanglah, asalkan bila sampai masanya, dah siap. ...Aurora... (b) 15:19, 18 Jun 2009 (UTC)
OK, kita cuba.... Pasal templat percubaan {{WP:GP dilindungi/Minggu 25 2009}} dan {{WP:GP dilindungi/Minggu 26 2009}} kan pencipta templat tu dah tulis note "Cubaan. Sila hapus pada minggu ke 26" dan "Cubaan. Sila hapus pada minggu ke 27". ia sedang dicuba dalam laman pengguna saya dan zamwan <*)))>< Mr Ikan (bincang) 17:20, 18 Jun 2009 (UTC)

Merujuk kepada pengundian yang sedang dilakukan, saya dapati komutiti wikipedia bersetuju untuk menukar gambar pilihan secara mingguan. Saya berharap agar pihak penyelia dapat melakukan perubahan ini pada Laman Utama pada minggu depan, dan melindungi templat yang digunakan pada Laman Utama. <*)))>< Mr Ikan (bincang) 07:04, 25 Jun 2009 (UTC)

Cadangan kertas kerja gambar pilihan mingguan[sunting sumber]

Pengundian[sunting sumber]

  • Semua calon gambar pilihan mingguan perlu di undi dihalaman calon gambar pilihan
  • Kriteria untuk mencalonkan sesebuah gambar pilihan tidak berubah.
  • Pengundian bagi Gambar Pilihan minggu seterusnya akan ditutup seminggu lebih awal bagi kerja-kerja suntingan pada templat.

Tatacara pencalonan[sunting sumber]

  1. Baca kriteria untuk gambar pilihan dan pastikan bahawa gambar itu memenuhi kesemua syarat sebelum mencalonkannya.
  2. Jika anda mencalonkan sebuah gambar, sila ke http://ms.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Gambar_pilihan/[tahun] kemudian klik cipta pada minggu yang belum ada pencalonan. Isikan borang yang telah disediakan.
  3. Untuk memulakan undian baru, sila isikan borang ini
  4. Jika terdapat gambar lain untuk dicalonkan, sila letakan calon gambar lain dengan saiz 250px dan tajuk rencana.
  5. Selepas pengundian tamat, lakukan kerja-kerja suntingan pada templat dan bersedia untuk dipaparkan di Laman Utama.
  6. Jika calon gambar lain berjaya didalam sesuatu pengundian, sila tukar gambar di templat dengan gambar yang berjaya berserta undianya sekali.
  7. Jika hanya terdapat hanya satu pencalonan bagi Gambar Pilihan pada minggu tersebut tanpa seorangpun pengguna yang membuat pengundian, maka calon Gambar Pilihan ini akan dikira sebagai "menang tanpa bertanding" dan secara automatik menjadi Gambar Pilihan. Sekiranya terdapat dua pencalonan dengan jumlah undian yang sama, maka calon yang terlebih dahulu dicalonkan akan dikira sebagai pemenang, manakala calon kedua akan dicalonkan sebagai Gambar Pilihan pada minggu berikutnya.

Arkib[sunting sumber]

  • Semua gambar yang terpilih akan diarkib dihalaman ini.
  • Arkib mestilah menggunakan templat {{Gambar pilihan mingguan}}Kita gunakan tarikh pada templat seperti ini

Gambar pilihan semasa[sunting sumber]

  • Semua gambar pilihan mingguan terbaru dalam tempoh setahun boleh dilihat disini Rasanya tak perlu sebab kita gunakan tarikh pada gambar pilihan Memaparkan untuk tempoh satu tahun

Perlu dihapus[sunting sumber]

<*)))>< Mr Ikan (bincang) 04:25, 8 Jun 2009 (UTC)

Templat yang saya cipta untuk projek ini[sunting sumber]

{{WP:GP}} {{WP:GP lalai}} {{WP:GP terpeluwap}} {{WP:GP/Minggu}} {{WP:GP/Minggu 27 2009}}

Mesti dilindung[sunting sumber]

Tapi jangan lindungi lagi.....
{{WP:GP dilindungi}} {{WP:GP dilindungi/Borang}} {{WP:GP dilindungi/Borang/Minggu baru}} {{WP:GP dilindungi/Minggu 27 2009}} {{WP:GP baru}} Wikipedia:Calon gambar pilihan/Borang pengundian

Saya tak faham dengan templat {{WP:GP/Minggu}}. - Tak faham pasal animation <*)))>< Mr Ikan (bincang) 03:41, 8 Jun 2009 (UTC)

Apa yang anda tak faham? Kerana saya pun tak faham soalan :) Zamwan (bincang) 05:32, 11 Jun 2009 (UTC)
dalam templat {{WP:GP/Minggu}} tu, ada kod pasal animation, kod tu la yang saya tak faham <*)))>< Mr Ikan (bincang) 05:50, 11 Jun 2009 (UTC)